archaxe skrev:Är det inte en brist i det demokratiska systemet att man inte kan uttrycka sitt missnöje med de partier som bjuds, men att man stöder den demokratiska principen, utan att för den skull buntas ihop med soffliggarna
Jag tycker precis tvärtom. Jag vägrar stöda den princip vi har i Sverige idag och är helt övertygad om att vänsterblocket och högerblocket är precis lika kompetenta att styra vår stat, kommun och landsting. Jag vill inte bli tillfrågad, och jag vill inte betala skatt för att andra ska kunna bli tillfrågade. Om politiker och tjänstemän bestämmer och fattar beslut och löser problem på motsvarande sätt som de gjort de senaste 50 åren så är jag nöjd, så länge de gör sitt jobb. Därmed inte sagt att de inte får modernisera sig - tvärtom. Jag ser gärna att de blir så effektiva och lönsamma som möjligt, så länge de sköter sig själva som vilket storföretag som helst. Jag vill inte behöva välja Volvos VD, och inte Sveriges heller.
Och i samma veva som vi lägger ner valsystemet tycker jag vi kan förbjuda all direktreklam och alla löpsedlar. Jag vill inte ha informationen i ansiktet, och är jag intresserad tar jag en tidning i tunnelbanan eller skaffar en prenumeration.