Spelutvecklarna har aldrig tjänat så mycket som iår.
Det beror ju delvis på den stora konsolmarknaden där piratkopiering inte är så vanligt förekommande. Tror inte en kotte köper piratspel till Nintendo DS tex.
När det gäller PC går det väl också hyvsat men går inte att förneka att många företag drabbas.
Tex ska Quakes fader John Carmack nu fokusera på konsol istället för PC, och en stor anledning är att piratkopieringen gör PCn till en mindre lönsam plattform.
Men om jag köper din skiva vad äger jag då? Skivan = nej för jag får inte göra vad jag vill med den. Musiken = nej den får jag inte heller göra vad jag vill med. Så vad är det då du säljer om du behåller skivan och musiken?
När vi vanliga konsumenter köper en produkt köper vi rätten att själva använda den (lyssna, se, läsa)
samt och ofta att dela med oss och låna ut till
nån enstaka vän eller familjemedlem.
Vill vi göra mer måste vi ha nåt kontrakt med de som har gjort produkten.
Tänk på hur en biograf eller videobutik funkar. De köper inte sina filmer för 100 spänn på ICA
utan gör ju ett avtal med filmbolagen där de betalar en mycket större summa för rätten att hyra ut/visa filmen.
Kan jag då ta patent på sex, kokande vatten, eld, Liv i största allmänhet?
Nej såna universiella saker borde inte gå att patentera.
Till den kategorin tycker jag även att enstaka toner, livmätare och dylikt borde räknas.
- - -
Gränsen mellan vad som är kopering och vad som inte är det är förstås lite luddig.
Det anser jag dock inte vara nåt stort problem.
Personligen fattar jag inte varför så många ungdomar vill se allt i antingen svart eller vitt.
("Antingen får man kopiera allt eller ingenting" eller så ska det finns nån absolut gräns för exakt hur många toner i följd man får härma innan det blir kopiering)
Själv ser jag ingen poäng i att allt måste vara så löjligt konsekvent.
Tycker man kan ta det från fall till fall.
---
Fast är det där verkligen sant det där med livmätarna? 95% av alla actionspel har ju livmätare, och jag har aldrig hört ett smack om att nån fått betala till Nintendo.