Piratkopiering

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
BenRangel

Inläggav BenRangel » 05 aug 2006 19:54

Många band ger ju ut provsmak på sina hemsidor. Ofta hela låtar.
Sen finns ju mp3.com där du kan provlyssna på 1 minut av varje låt på en hel uppsjö album.
Michael Moore sa att om du köper min film, och ser den, så får jag pengar. Om du sedan låter din kompis se den, så får inte jag några pengar, men det är ändå ok för mig.

Hehe tror inte någon skapare är emot att 'låta en kompis se' filmen.
Annars skulle det ju va förbjudet att kolla på film tillsammans med någon :wink:

Men jag undrar om Moore blir glad över de som kopierar filmen och lägger ut gratis på nätet.
Om han ville att det skulle ske kan kunde han ju göra det själv.

Det är lite det som är grejen med det här tycker jag.
Vill jag ge ut nåt gratis på nätet så gör man det. Vill man inte så borde ingen annan göra det åt en.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 05 aug 2006 22:16

BenRangel skrev:Många band ger ju ut provsmak på sina hemsidor. Ofta hela låtar.
Sen finns ju mp3.com där du kan provlyssna på 1 minut av varje låt på en hel uppsjö album.
Michael Moore sa att om du köper min film, och ser den, så får jag pengar. Om du sedan låter din kompis se den, så får inte jag några pengar, men det är ändå ok för mig.

Hehe tror inte någon skapare är emot att 'låta en kompis se' filmen.
Annars skulle det ju va förbjudet att kolla på film tillsammans med någon :wink:

Men jag undrar om Moore blir glad över de som kopierar filmen och lägger ut gratis på nätet.
Om han ville att det skulle ske kan kunde han ju göra det själv.

Det är lite det som är grejen med det här tycker jag.
Vill jag ge ut nåt gratis på nätet så gör man det. Vill man inte så borde ingen annan göra det åt en.

"I don't approve with copyright laws, and I don't have a problem with people downloading the movie…"

http://video.google.com/videoplay?docid ... le+sharing

(Jag försöker hålla mig från att säga "In your face, BenRangel", men det vore ohövligt.)

Användarvisningsbild
BenRangel

Inläggav BenRangel » 06 aug 2006 19:55

mjo jag sa ju att jag undrade vad han tyckte, inte att jag visste.

Men som sagt.
Vissa tycker det är okej.
Andra gör det inte.
Det borde man respektera.
(till en viss grad förstås. Att kolla på filmen med ett par kompisar eller låna ut till nån enstaka person kan man ju inte klaga på. Men nu snackar jag om massfildelning)

Nu ska jag tanka Bowling for Columbine.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 07 aug 2006 07:13

Samtidigt som man måste respektera olika uppfattningar, måste man också tåla leken. Jag tycker inte du ska släppa din skiva, om din uppfattning är att endast de som köper den ska få lyssna på den.

Sebbe

Inläggav Sebbe » 07 aug 2006 09:29

Synd att det inte är fler personer med i den här diskussionen
Skulle gärna höra lite fler åsikter , då jag är säker på att det finns flera tusen till olika inställningar till det här.

Piratkopiering kommer vi aldrig komma ifrån, alla jag någonsin träffat piratkopierar i olika grad (Inklusive Poliser, Advokater)
Vad är meningen i att ha en lag som kriminaliserar större delen av ett lands Befolkning, och när inte ens personerna som ska se till att lagen följs (polis, Åklagare) låter bli att kopiera, så blir lagen rent av löjlig

Eftersom vi inte kommer ifrån piratkopiering vilka lagar vi än stiftar, om det så skulle vara dödsstraff.
Så föreslog jag att erbjuda ett mervärde så det helt enkelt inte lönar sig att kopiera

"Benrangel" vil få det till att det är upp till honom om han vill släppa skivan fri, erbjuda mervärde , eller ta betalt hur mycket han vill per skiva eftersom det är hans skiva
Och där kan jag väll hålla med till viss del

Men det där kommer att reda ut sig själv med tiden, så som det alltid har gjort tidigare.
En del musiker kommer använda den nya tekniken till sin fördel istället för att bekämpa den, och tjäna grymma pengar för att man jobbar med sina kunder och inte emot dom

Andra kommer envist stå fast vid hur det en gång var
" Vi har sålt skivor för xxx kr i alla år och det tänker vi fortsätta med oavsett vad kunderna tycker"

Framtiden får utvisa vem som lyckas bäst
Sebastian

Lasarus

Inläggav Lasarus » 08 aug 2006 14:30

Sebbe skrev:Synd att det inte är fler personer med i den här diskussionen
Skulle gärna höra lite fler åsikter , då jag är säker på att det finns flera tusen till olika inställningar till det här.

Piratkopiering är ju ett brott och inget annat.

Men det finns en aspekt till på problemet. De som levererar det som piratkopieras, dvs. filmindustri, musikindustri, speltillverkare mm, sitter i en marknadssituation där de har monopol. (det finns ju inte två skivbolag som ger ut samma skiva) Vid en sådan situation så fungerar ju inte marknadsmekanismen, dvs. att kunderna har en möjlighet att välja den leverantör som är billigast. Därför bör prisbildningen inom detta område heller inte helt överlåtas till denna monopolindustri.

Men hur man löser det, det vete fan! 8)

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 08 aug 2006 14:54

Lasarus skrev:Piratkopiering är ju ett brott och inget annat.

Hmm... Det finns ETT argument mot piratkopiering som inte kan bestridas. Det är ett lagbrott. Men det borde vara ett argument för att riva upp upphovsrättslagen, och inte ett argument mot piratkopiering.

Lasarus

Inläggav Lasarus » 08 aug 2006 18:00

Anders H skrev:Men det borde vara ett argument för att riva upp upphovsrättslagen, och inte ett argument mot piratkopiering.

Men river man upp den lagen så kommer det att få stor konsekvenser för näringslivet. Varför lägga ner flera miljoner för utveckla ett dataspel som vem som helst kommer att få rätten att kopiera gratis?

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 08 aug 2006 18:15

Lasarus skrev:Men river man upp den lagen så kommer det att få stor konsekvenser för näringslivet. Varför lägga ner flera miljoner för utveckla ett dataspel som vem som helst kommer att få rätten att kopiera gratis?

Piratkopieringen har redan stora konsekvenser på näringslivet. Musikbranschen, filmbranschen, hårdvarubranschen, mjukvarubranschen (exklusive spelbranschen) och Internetleverantörerna har sin inkomst i stor utsträckning tack vare piratkopieringen. När det gäller spel, så tror jag nog att vi tycker samma sak. Spelbranschen tillhör förlorarna på piratkopiering, och måste därför ha särskilt skydd i både lagen och rent tekniskt, som t.ex. kopieringsskydd. Jag vill naturligtvis inte sinka någon.

Sebbe

Inläggav Sebbe » 09 aug 2006 10:01

Anders H skrev: Spelbranschen tillhör förlorarna på piratkopiering, och måste därför ha särskilt skydd i både lagen och rent tekniskt, som t.ex. kopieringsskydd. Jag vill naturligtvis inte sinka någon.

Håller med dig där spelbranchen är ett litet speciallfall.
Microsoft har försökt lösa det ganska smart med xbox 360 genom xbox-live
Dom har gjort det teknisk svårare att kopiera spel men vet att dom inte kommer ifrån piratkopiering till 100%
Så då erbjuder dom mervärde till dom som köper original spel istället
som att erbjuda nya uppdateringar till spelen, och låta folk spela mot varandra genom xbox-live
Detta är något du inte har tillgång till med en modifierad maskin

Eller ta World of warcraft till PC där du måste ha ett originalspel för att komma in på servern och spela

Har själv en "chippad" xbox hemma men kommer nog att gå över till att bara köra originalspel när jag skaffar en xbox 360
Då jag dels vill stödja spelutvecklarna och dels tycker att jag får ett mervärde när jag köper originalspel
Sebastian

Reedler

Inläggav Reedler » 27 aug 2006 07:31

Jag är för piratkopiering. Bäst att säga det först.

Mina argument för detta är

1) Som vanligt med disskusioner så har de alltid existrat förut (givetvis helt fel men ändå statistikt sant... typ) Så också denna. När videofilmer kom så blev det ramaskri då ingen överhuvudtaget skulle kunna tänka sig att gå på bio längre. När skivan kom och när kassetten kom. Men av någon anledning så överlever kulturen och många tjänar mycket åengar fortfarande. Vilket alla företagens experter sa att det var helt omöjligt.

2) Spelindustrin är en av de som förlorar mycket på detta sägs det. Ändå så går spelköpen om spelplattformsköparna. Spelutvecklarna har aldrig tjänat så mycket som iår. varje år.

3) Evolution ÄR morlaliskt FEL. Dinosaurier tjänade inte på vaddenuvar som dödade dom allihoppa.trots sin demokratiskt övermäktiga kraft och mängd. men likväl tog världen ett ofantligt stort skutt mot högre tänkande och intelligens.

4) Vemdenuvar sa typ att "jag vill kunna tjäna pengar på min skiva. Min rätt att ta vilket pris jag vill för den". Jo. kanske du tycker. Men om jag köper din skiva vad äger jag då? Skivan = nej för jag får inte göra vad jag vill med den. Musiken = nej den får jag inte heller göra vad jag vill med. Så vad är det då du säljer om du behåller skivan och musiken?
Ingenting. kan man snatta ingenting? Torde inte bli så mycket böter i vanliga fall.

5) Är det ett brott att sno eventuell vinst från någon annan. tydligen. Är inte då reklam enskillt en av världens största organiserade brottsligheter.

6) En av anledningarna till att upphovsrätten inte längre fungerar är att det inte är upphovsmannen som har rätten. I teorin har han rätten att sälja rätten till vem han vill. Men i praktiken MÅSTE han sälja rätten om han ska kunna sälja något alls av hans musik. Och jag skulle på detta vis påstå att det är företag som är de största piratkopierarna. Då de tar vinsten från skaparen och lägger hos sig själva.

7) Om jag gör en låt med en ton i en takt. Är det då min ton? måste alla andra köpa denna ton. är min ton bara min ton eller kan jag säga att alla toner är min ton bara transponerade till olika tonarter/taktarter

8 -) Att ta patent på ideer har inte gått tidigare. Nu med eu:s hjälp går det finfint. Till exempel har nintendo patent på iden med en mätare som visar hur mycket liv du har kvar. Ubi soft har patent på 3:e personskameran.
Kan jag då ta patent på sex, kokande vatten, eld, Liv i största allmänhet?
med detta så menar jag att man kan kanske ta patent på sin egen maskin/musik bara när man själv gör den. allt annat är ju vansinne (obs åsikt. ;)

9) utvekling har hitintills aldrig, och jag menar ALDRIG, gått bakåt. Det kan den ju iofs inte per deffenition... Men iaf

jag har inte tagit mig tid att tänka på detta i år och dar. är heller inte fast i min åsikt om någon övertygar mig. Ha de
Reedler

Användarvisningsbild
BenRangel

Inläggav BenRangel » 27 aug 2006 13:38

Spelutvecklarna har aldrig tjänat så mycket som iår.
Det beror ju delvis på den stora konsolmarknaden där piratkopiering inte är så vanligt förekommande. Tror inte en kotte köper piratspel till Nintendo DS tex.
När det gäller PC går det väl också hyvsat men går inte att förneka att många företag drabbas.
Tex ska Quakes fader John Carmack nu fokusera på konsol istället för PC, och en stor anledning är att piratkopieringen gör PCn till en mindre lönsam plattform.

Men om jag köper din skiva vad äger jag då? Skivan = nej för jag får inte göra vad jag vill med den. Musiken = nej den får jag inte heller göra vad jag vill med. Så vad är det då du säljer om du behåller skivan och musiken?
När vi vanliga konsumenter köper en produkt köper vi rätten att själva använda den (lyssna, se, läsa)  
samt och ofta att dela med oss och låna ut till nån enstaka vän eller familjemedlem.

Vill vi göra mer måste vi ha nåt kontrakt med de som har gjort produkten.
Tänk på hur en biograf eller videobutik funkar. De köper inte sina filmer för 100 spänn på ICA
utan gör ju ett avtal med filmbolagen där de betalar en mycket större summa för rätten att hyra ut/visa filmen.
Kan jag då ta patent på sex, kokande vatten, eld, Liv i största allmänhet?
Nej såna universiella saker borde inte gå att patentera.
Till den kategorin tycker jag även att enstaka toner, livmätare och dylikt borde räknas.

- - -
Gränsen mellan vad som är kopering och vad som inte är det är förstås lite luddig.
Det anser jag dock inte vara nåt stort problem.
Personligen fattar jag inte varför så många ungdomar vill se allt i antingen svart eller vitt.
("Antingen får man kopiera allt eller ingenting" eller så ska det finns nån absolut gräns för exakt hur många toner i följd man får härma innan det blir kopiering)
Själv ser jag ingen poäng i att allt måste vara så löjligt konsekvent.
Tycker man kan ta det från fall till fall.

---
Fast är det där verkligen sant det där med livmätarna? 95% av alla actionspel har ju livmätare, och jag har aldrig hört ett smack om att nån fått betala till Nintendo.

Sebbe

Inläggav Sebbe » 27 aug 2006 16:44

BenRangel skrev:Det beror ju delvis på den stora konsolmarknaden där piratkopiering inte är så vanligt förekommande. Tror inte en kotte köper piratspel till Nintendo DS tex.
När det gäller PC går det väl också hyvsat men går inte att förneka att många företag drabbas.
Tex ska Quakes fader John Carmack nu fokusera på konsol istället för PC, och en stor anledning är att piratkopieringen gör PCn till en mindre lönsam plattform.

och sen tar vi och tittar på försäljningstoppen  :)

Multiformat
1. World of Warcraft (PC)
2. Singstar Anthem (PS2)
3. The Sims 2 (PC)
4. Grand Theft Auto Liberty City Stories (PS2)
5. The Sims 2 Kul för familjen: prylpaket (PC)
6. New Super Mario Bros (DS)
7. The Sims 2 Arbetsliv (PC)
8. Pirates of the Caribbean: Legend of Jack Sparrow (PS2)
9. Battlefield 2 (PC)
10. Counter-Strike: Source (PC)
11. Buzz: The Big Quiz (PS2)
12. Trafikskolan TEO 2006 (PC)
13. The Sims 2: Studentliv (PC)
14. Guild Wars Factions (PC)
15. The Sims 2: Nattliv (PC)
16. Civilization 4 - Warlords (PC)
17. Singstar Svenska hits (PS2)
18. Half-Life 2: Episode one (PC)
19. Ringarnas Herre: Slaget om Midgård 2 (PC)
20. Elder Scrolls 4 Oblivion (PC)

Som ni ser tjänar Spelutvecklarna  sina största pengar på den marknaden (PC) där piratkopieringen är som störst.
Sebastian

Reedler

Inläggav Reedler » 28 aug 2006 03:59

Jag är givetvis inte säker på att nintendo har patent på livmätare. men det stod så i pcgamer. och det är ganska kul.

Om man läser lite historia så kommer man snart fram till att det finns få bolag som inte piratkoppierar. Atari är ju ganska känt för detta. Sen är det ju oxå en ganska luden afär mellan nintendo och tetris
Reedler

Reedler

Inläggav Reedler » 28 aug 2006 04:01

Sen är ju grejen att piratebay tydligen känade några millioner kroner på reklam för andra varor. Låter som det finns ganska mycket pengar man kan tjäna på musik utan attfördens skull inskränka möjligheterna till koppiering
Reedler

Återgå till "Politik och samhälle"