Tja - vad har du för intresse av att hålla begreppet arier levande då?
Jag trodde att det kunde vara inspirerat av den antroposofiska eller
teosofiska läran...
Hoppas att mitt genmäle till Fann svarar på den frågan.
Steiner menade väl att svart hud var ett tecken på lägre andlig utveckling och att den "ariska" rasen var den som kommit längst i utvecklingen....
Som jag förstår Steiner tänker han i kulturepoker när det gäller utveckling, inte raser. Och att just i vår tid är det den anglo-germanska kulturen som kommer med de essentiella andliga genombrotten och nydaningarna, alltså utveckling. Men att detta så småningom kommer att avlösas av en "slavisk kulturepok" liksom det har föregåtts av en "grekisk-romersk", en "egyptisk-babylonk-assyrisk" och en "urpersisk" och en "urindisk" epok. Alla raser ser han, såvitt jag vet, som abnormaliteter, avvikelser från en tänkt urras. Jag har inte läst allt av Steiner och det finns typ hur mycket som helst men det du säger om svart hud, arier och andlig utveckling låter inte steinerskt i mina öron. Snarare som något en illvillig antroposofkritiker skulle säga utan att ange källa. Men om du anger en källa i Steiners verk så ska jag gärna kolla upp sammanhanget, det skulle vara kul. Steiner är intressant tycker jag. Blavatsky också, apropå teosofi, men hon är så osammanhängande.
Tror antropsoferna fortfarande på en andlig utveckling genom olika "rotraser" eller har de tagit avstånd från den tanken?
Vad jag vet så tror inte antroposofer på kollektivt troende, om man säger så. Jag vet att rasfrågan debatterades i Holland för något decennium sedan och att företrädare för den antroposofiska rörelsen där kategoriskt tog avstånd från all form av rasism "även om man skulle finna den hos Steiner" efter påtryckningar av massmedia. Här i Sverige är frågan nog inte särskilt aktuell. Men du vet kanske bättre besked om den saken? Berätta gärna i så fall!
Förtydliga dessutom gärna vad du menar med "andlig utveckling genom rotraser", jag förstod inte riktigt.
jn