Artikeln avslutas såhär:
"Flera ledamöter vill istället avskaffa privilegier som de anser att bara män tjänar på. Till exempel avdrag för tjänstebilar och rot-avdragen för hantverksarbete i hemmet.
- Det finns inga motsvarande skatterabatter som gynnar kvinnors sysslor i hemmet, säger Cecilia Chrapowska."
Chrapowska sitter i den 16 kvinnor starka styrelsen för organisationen. Vad tycker ni om ett sådant uttalande? Jag engagerar mig gärna för jämställdhet, men blir besviken när jag läser ovanstående. Jag skickade följande synpunkter till organisationen genom deras hemsida:
Härligt med ett feministiskt initiativ! Jag instämmer med organisationens synpunkter på att jämställdhet är en viktig fråga på den politiska dagordningen och kan tänka mig att engagera mig i sådana frågor.
Jag har två frågor till er.
1) Hur kommer det sig att det bara är kvinnor i styrelsen för feministiskt initiativ? Borde ni inte sträva efter en så jämn könsfördelning som möjligt, samt att både män och kvinnor skall uppmärksamma frågorna? Det kanske är så att det helt saknas kompetenta män i föreningen. Skulle ni förorda kvotering av män in i styrelsen om fler män gick med i föreningen?
2) Läste SVD idag där Cecilia Chrapowska kommenterade er idé att avskaffa s.k. "privilergier som bara män tjänar på", t.ex. tjänstebil. Hennes kommentar var enligt SVD: "Det finns inga motsvarande skatterabatter som gynnor kvinnors sysslor i hemmet." Är det korrekt uppfattat? Jag betraktar det nämligen som ett högst icke-feministisk och ojämställt angreppssätt att kategoriskt hävda att manssysslor är att köra bil, medan kvinnor har andra "sysslor i hemmet". Istället borde man sträva efter att män såväl som kvinnor skulle tjäna lika mycket på ett avdrag för tjänstebil. Chrapowskas uttalande befäster snarast de stereotypa könsrollerna och får mig att undra vem av oss som kommit längst i jämställdhetstänkandet.
§