Varför finns det något?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Varför finns det något?

Inläggav Pilatus » 02 mar 2014 02:57

Anders Hesselbom skrev:Inte kosmologi, jag pratade om hans syn på vetenskapsteori naturligtvis.

God is not a Good Theory, Sean M. Carroll på Youtube.
Anders Hesselbom skrev:Jag tror inte att det finns något motbevis, det finns ingen vidare hypotes att ta ställning till.

Trosbekännelsen.
Anders Hesselbom skrev:Om du är intresserad av vart jag står i denna fråga, så anser jag inte att det finns någon anledning att tro att någon gud finns. Jag tror inte på Gud av exakt samma anledning som jag inte tror på storsjöodjuret: Jag finner inte argumenten som talar i dess favör speciellt övertygande.

Om det skulle funnits ett Loch Ness Monster skulle man haft en god chans att kunna belägga att så är fallet.
Om verkliga mirakel skulle ha förekommit någon gång i historien och efterlämnat någon slags artefakt skulle det stärkt tron på förekomsten av gudar.
Om healing verkligen förekommer borde vi veta någonting om det. Ett fult benbrott, ett avhugget finger eller liknande som utesluter placeboeffekter skulle också vara något gott för teorin.
Om arkeologerna skulle finna något som bevisar Davids historicitet vore intressant. Men man är osäker på mycket trots ständiga utgrävningar. Frågan är om Nasaret fanns då Jesus levde. Man har funnit några oljelampor från ett något senare datum och rester av en husgrund.
Om Bibeln är tämligen mycket känt. Det hebreiska språket, skrivkonstens utveckling i området, gudabilder. Se även Atheism - A History of God

Moderator

reflex

Varför finns det något?

Inläggav reflex » 02 mar 2014 08:25

I diskussioner mellan "troende" och "icke troende", hör man hela tiden argumentet från Guds anhängare, att: "Du menar väl inte att livet på jorden skulle ha uppstått av en slump". Med "slump" tänker man sig då "utan orsak".
Det finns säkert dom som tror så, men de flesta gudsförnekare tror att livet uppstått på grund av speciella omständigheter som i sin tur ledde fram till att livets utveckling startade, åtminstone de som har en "vetenskaplig" syn på frågan.

Allt hänger på hur man tolkar ordet "slump".
Det finns två sätt som jag ser det.
Endera betyder "slump" ungefär "poff", det bara händer som ett trolleri utan orsak.
Eller också betyder slump" att vi inte känner till orsaken och att komplexiteten gör det omöjligt att identifiera den.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Anders Hesselbom

Varför finns det något?

Inläggav Anders Hesselbom » 02 mar 2014 09:46

Pilatus skrev:God is not a Good Theory, Sean M. Carroll på Youtube.

En bra föreläsning, men läs gärna hans böcker.
Pilatus skrev:
Anders Hesselbom skrev:Jag tror inte att det finns något motbevis, det finns ingen vidare hypotes att ta ställning till.

Trosbekännelsen.

Olika troende följer olika bekännelser, vilket bekräftas av augsburgska bekännelsen som uttryckligen säger att Islam är en irrlära som måste bekämpas. Jag tycker att det är islamofobi och att alla får tro som de vill.
Pilatus skrev:Om det skulle funnits ett Loch Ness Monster skulle man haft en god chans att kunna belägga att så är fallet.
Om verkliga mirakel skulle ha förekommit någon gång i historien och efterlämnat någon slags artefakt skulle det stärkt tron på förekomsten av gudar.

Nu behöver du förtydliga lite. Fick man gräva i detta, eller inte? Alltså, är Guds existens en fråga för vetenskapen? Inte alla fjädrar kommer från basilisker, vissa kommer från vanliga gråsparvar. Inte alla spår av översvämningar är spår av syndafloden. Inte alla oljelampor kommer från Jesus.

Anders Hesselbom

Varför finns det något?

Inläggav Anders Hesselbom » 02 mar 2014 09:57

reflex skrev:I diskussioner mellan "troende" och "icke troende", hör man hela tiden argumentet från Guds anhängare, att: "Du menar väl inte att livet på jorden skulle ha uppstått av en slump". Med "slump" tänker man sig då "utan orsak".
Det finns säkert dom som tror så, men de flesta gudsförnekare tror att livet uppstått på grund av speciella omständigheter som i sin tur ledde fram till att livets utveckling startade, åtminstone de som har en "vetenskaplig" syn på frågan.

Samtidigt måste man komma ihåg att våran uppfattning om orsak och verkan som är giltig för oss, inte kan appliceras på kosmologi eller på strängteori. Men absolut, vi, alla våra tankar, allt vi gör och allt omkring oss, är svallvågor av Big Bang.
reflex skrev:Allt hänger på hur man tolkar ordet "slump".
Endera betyder "slump" ungefär "poff", det bara händer som ett trolleri utan orsak.
Eller också betyder slump" att vi inte känner till orsaken och att komplexiteten gör det omöjligt att identifiera den.

Den senare definitionen är mycket vettigare.

Illusionen

Varför finns det något?

Inläggav Illusionen » 02 mar 2014 10:37

Anders Hesselbom skrev:. Men absolut, vi, alla våra tankar, allt vi gör och allt omkring oss, är svallvågor av Big Bang.

Kommentar till begreppet Big Bang.

Med hjälp av matematik har människan genom århundraden försökt beskriva de fenomen och
egenskaper vi tycker oss förnimma. När man tar del av mediernas beskrivningar av naturvetenskapliga
fenomen och framsteg, får man intrycket av en överskattning av mänskliga förmågan,
där man aningslöst gjort matematik till Gud.

Inom all vetenskap, inkl fysiken, används matematik, som ett ofta elegant redskap för att bättre hantera,
förklara och förstå komplicerade samband.
Matematikens regelverk utgår dock från vårt medvetande, som bygger på erfarenheter av det vi,
via våra sinnen, anser oss förnimma i det atomära perspektivet, refererande till ”vårt reella rum”.
Föreliggande uppsats hävdar dock att vårt medvetande är en ”överlagrad” effekt/mekanism av något
vi saknar förmåga att förnimma. Det kan därför ej uteslutas att medvetandets begränsningar även påverkar matematiken.
En i sammanhanget intressant frågeställning, som redan berörts men som tål
att upprepas är, om det ”finns något utanför” det vi förnimmer, är det då rätt att, som vissa experter förefaller göra,
oreserverat anta att det innefattas korrekt av matematikens regelverk ?

Som exempel blir matematiska formler inkluderande en eller fler variabler som funktion av ett
odefinierat tidsbegrepp, här redskap med begränsningar, härrörande från vår verklighetsuppfattning
med dess brister. Begrundar man skälen till detta, inses att det utöver de reella referenser vi använder oss av,
även ”förekommer” imaginära referenser och då troligen även externa sådana.
Är detta en korrekt slutsats är ”jaget” inte någon isolerat fenomen utan en del av något mer komplext.

En av de absolut största bristerna inom fysiken, är således att begreppet/fenomenet TID fortfarande,
vare sig är definierat eller förklarat på ett bra sätt av forskarvärlden.
Som stöd för denna uppfattning citeras följande från Wikipedia.

Tiden innefattas vanligtvis som en del av universums grundläggande struktur, en dimension i vilken händelser sker i sekvens.
Liksom en sträcka anger avståndet mellan två platser i rummet, anger ett tidsintervall "avståndet" mellan två händelser i tiden,
alternativt ett händelseförlopps varaktighet.
Den moderna fysiken sammanför rummets dimensioner och tiden till ett gemensamt begrepp
- rumtiden - och slår med detta undan intuitiva begrepp som samtidighet och objektiv absolut tid.

Den gängse synen på Big Bang är, att även tiden skapades då.
Men vår förståelse av tiden är minst sagt både trevande och skakig.
Och mer intressant blir det med frågor som: Hur kan tiden ha en början och hur var det i så fall före?
I fysik är tid, något förenklat, definierad som avståndet mellan händelser längs den fjärde axeln i rumtiden.
Speciella relativitetsteorin visade att tid inte kan tolkas på annat sätt än som del av rumtiden, en kombination av rum och tid.
Avståndet mellan händelser beror då på observatörernas relativa hastighet till händelserna.
Något allmänt objektivt tidsbegrepp finns alltså inte

Viktiga frågor i filosofin inkluderar: Är tid absolut eller bara relativ?
Är oföränderlig tid konceptuellt omöjlig eller finns det möjliga tolkningar?
Är tiden en statisk dimension eller "går" tiden i någon verklig mening?
Är föreställningar om dåtid, nutid och framtid helt och hållet subjektiva, enbart beskrivningar utifrån våra sinnen?

Kyrkofadern Augustinus menade att Gud, som är den högsta verkligheten, är ett enda tidlöst evigt nu.
Tidsflödet är något som enbart kännetecknar människans erfarenheter.
De tre tiderna, nutid, framtid, och förfluten tid är endast subjektiva begrepp som hos människan kopplas ihop
med hennes själsliga funktioner: varseblivning, förväntan och minne.
Kant diskuterade detta i sin Kritik der reinen Vernuft . Där kommer han till slutsatsen att tiden och
dess gång (och även rummet!) är subjektiva "a priori" begrepp som ger oss möjlighet att begripa omvärlden men
som egentligen inte existerar utanför vår inre tankevärld.
Delta-konceptet är en indirekt bekräftelse av hur djupa dessa tankar var och är.

Tid är alltså ett fundamentalt begrepp i vår tillvaro som är svårt att definiera, och frågan om dess
natur är något som har engagerat vetenskapsmän och filosofer i alla tider.
TID är även det mest intressanta och fundamentala fenomenet i föreliggande koncept.
Det är mot denna bakgrund förvånande att dagens fysiker, trots avsaknad av förklaring av
medvetandet inkl fenomen som tid och kraft, likväl försöker förmedla en bild av hur universum ”ser ut”.

Min misstanke, och i viss mån övertygelse, är att fysikerna, på grund av oförmågan att definiera och förklara
fundamentala fenomen bortsett från medvetandets mekanismer, och därigenom angriper problemet med att tolka
och förstå universum från en kanske omöjlig utgångspunkt.
Konsekvensen har blivit ett antal paradoxer, som ingen kunnat förklara på ett trovärdigt sätt.
Exempel på sådana paradoxer är begrepp som, Oändlighet, Big Bang, Tvilling-paradoxen m fl.
Delta-konceptet har ett unikt förslag till alternativa svar på aktuella frågor inkl, VAD ÄR TID ?,
och beskriver teorier/hypoteser som eliminerar flertalet paradoxer.

/ Illusionen

http://www.youtube.com/watch?v=OkeWj9ykXPw

Illusionen

Varför finns det något?

Inläggav Illusionen » 02 mar 2014 11:20

reflex skrev:I diskussioner mellan "troende" och "icke troende", hör man hela tiden argumentet från Guds anhängare, att: "Du menar väl inte att livet på jorden skulle ha uppstått av en slump". Med "slump" tänker man sig då "utan orsak".

Allt hänger på hur man tolkar ordet "slump".

Den sista meningen i ditt inlägg överensstämmer någorlunda med min uppfattning .
Kompletteringen som krävs är definitionen av vad som avses med ”komplexitet”.
Det jag visar i mitt koncept är att komplexiteten innefattar såväl vår reella verklighet som dess imaginära spegling.
Dessa i sin tur är en illusion skapad av vårt medvetande, så som jag beskriver i bl a tråden,
Vad utgör medvetandets referens ?
Komplexiteten inrymmer alltså mer än vad som går att beskriva via de egenskaper/storheter som kännetecknar vår atomära verklighet.
Konsekvensen blir att begreppet slump överensstämmer med Pilatus tolkning om vi begränsar oss till det atomära perspektivet.
Det var detta jag föreslog skulle förtydligas.
Önskar vi fördjupa oss i ämnet räcker alltså inte enbart det atomära perspektivet, och då ökar svårighetsgraden väsentligt.

Innan du utesluter Gud bör du, enligt min åsikt, först begrunda vad "komplexiteten" innefattar.

/ Illusionen

http://www.youtube.com/watch?v=o1dBg__wsuo

förbryllad

Varför finns det något?

Inläggav förbryllad » 02 mar 2014 12:16

Dean skrev:Varför finns det något när det mest "naturliga" vore att det inte fanns någonting alls?

Nu kanske det här låter lite påfluget eller raljant, men vad har du emot något?
Bless you and your mother.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Varför finns det något?

Inläggav Pilatus » 02 mar 2014 12:29

Anders Hesselbom skrev:
Pilatus skrev:Om verkliga mirakel skulle ha förekommit någon gång i historien och efterlämnat någon slags artefakt skulle det stärkt tron på förekomsten av gudar.

Nu behöver du förtydliga lite. Fick man gräva i detta, eller inte? Alltså, är Guds existens en fråga för vetenskapen? Inte alla fjädrar kommer från basilisker, vissa kommer från vanliga gråsparvar. Inte alla spår av översvämningar är spår av syndafloden. Inte alla oljelampor kommer från Jesus.

Vad som är möjligt att studera är religionens historia och utveckling. Även Bibelns tillkomst och översättning, arkeologi, kyrkans utveckling mm. Vissa typer av experiment är möjliga att genomföra, t ex förbön. Resultaten är minst sagt negativa.

Men den fråga som du själv verkar mest intresserad av, gudars existens, tror jag inte någon institution på allvar är intresserad av. De gamla gudsbevisen är sedan länge analyserade och förkastade. Gud existerar bland de troende. Kant skrev in Gud som ett postulat. Men flertalet kristna vet inte varifrån bilden av Gud är hämtad. Är det från Aristoteles (Zeus), nyplatonister (Plotinos) och kyrkofäder, kyrkans tragglande med Paulus och Luther eller lever bilden av JHVH fortfarande, som han framställs i GT?

Tanach, omskärelse, talionprincipen, renhetsbestämmelser och bildförbud var omöjliga redan under Paulus dagar, så religionen fick göras om och anpassas till en hellenistisk kultur. Vad som återstår är dopet och tron på Jesus som Messias.

Gudsbegreppet kan vara intressant, men frågan om Guds existens verkar mossig. På vilket sätt skulle Gud existera? Är Gud en del av världen?

Ibland förefaller det mig som om ateister talar om Gud (Gud existerar/inte) som om det vore möjligt att pröva hypotesens sanningsvärde.

Vilket slags vetenskapligt experiment/test skulle kunna avgöra frågan om gudar existerar?
Moderator

förbryllad

Varför finns det något?

Inläggav förbryllad » 02 mar 2014 12:35

Det här påminner mig William Lane Craig's kalam kosmologiska argument. Varför finns det något överhuvudtaget? Svaret ligger i Gud.
Bless you and your mother.

Illusionen

Varför finns det något?

Inläggav Illusionen » 02 mar 2014 13:12

förbryllad skrev:Det här påminner mig William Lane Craig's kalam kosmologiska argument.
Varför finns det något överhuvudtaget?
Svaret ligger i Gud.

Citatets budskap förefaller väl sammanfalla med mina egna tankar i ämnet.
Om du läst mina föregående inlägg, förstår du förhoppningsvis varför jag i ett annat inlägg skriver följande.

Om universum är så enkelt och vackert i sin principiella uppbyggnad och form, som jag anar, och samtidigt
kännetecknas av den enorma dynamik, och samtidigt både mäktiga och sofistikerade komplexitet,
som t ex våra egna liv är en bekräftelse på, är det för mig omöjligt att, som vissa, tro att universum är
resultatet av en tillfällig ”slump”.

Till dem som likväl tror på slumpen som en viktig ingrediens i skapelse skulle jag vilja ställa frågan,
Vilka egenskaper tillmäter ni denna ”slump” som förmått skapa universum i all dess skönhet ?
När frågan besvarats, är följdfrågan, kan dessa egenskaper verkligen benämnas ”slump” ?
Är det inte dessa egenskaper vi valt att benämna Gud ?
Är det inte dessa frågeställningar som genom århundraden lagt grunden till de större religionerna,
inklusive vår egen kristna religion och bibel ?

Något jag tror många missar är, att det vi benämner Gud, och som vissa vill ersätta med en ”slump”,
befinner sig utanför medvetandes tidsdimension. Begreppet ”slump” refererar till vårt medvetande,
inkl vårt tidsbegrepp. När man hänvisar till ”slumpen” som förklaring till skapelsen, anser jag att man inte förstått.
Hur kan man tro på en ”slump”, om man inte kan förklara vad tid är ?

Min personliga slutsats är att det är omöjligt att bevisa att Gud finns, det är upp till var människa att ta ställning till.
Att utifrån en rent vetenskaplig utgångspunkt övermodigt och kategoriskt förneka att Gud finns, förefaller dock mot
bakgrund av ovanstående, väl självtillräckligt, om uttrycket tillåts.

/ Illusionen

http://www.youtube.com/watch?v=1QGj2xgnN8A

Anders Hesselbom

Varför finns det något?

Inläggav Anders Hesselbom » 02 mar 2014 14:03

Först vill jag förtydliga att vad man kan studera eller vad man kan tänka ut, säger något om våra begränsningar, inte något om vetenskapens intresse. Många frågor som man inte visste hur man skulle angripa förr, finns det idag teorier kring. Atomer, planeter, och så vidare.
Pilatus skrev:Vilket slags vetenskapligt experiment/test skulle kunna avgöra frågan om gudar existerar?

Jag är lite osäker på varför du tar upp detta igen, men ok. Jag ska försöka förklara lite mer utförligt. Idag är vetenskapen engagerad i sådant man inte kan sätta under luppen eller studera direkt. Det gäller t.ex. strängteori, teologiska anspråk, vissa aspekter av evolutionsteori, vissa aspekter av fysik, och så vidare. Vetenskapen syftar till att "förlänga våra sinnen" genom att angripa frågor systematiskt och metodiskt, och det är inte begränsat till att betrakta något direkt. Man kan göra härledningar. Att vi är apor och kusiner med schimpanserna, är inget vi har sett, utan något vi har härlett från de evidens man faktiskt kan studera. När det gäller ännu mer abstrakta koncept som t.ex. teoretisk fysik, metafysik, filosofi, teologi, och så vidare, arbetar man med att sätta upp modeller. Man kan tänka sig att om världen förhåller sig på ett visst sätt (infoga valfritt teologiskt anspråk här) så borde det ha vissa konsekvenser. Ser vi dessa konsekvenser? Men många frågor blir inte avgjorda av vetenskapen, utan intresserar forskare för att man till viss grad kan få ökad förståelse om hur världen omkring oss fungerar. Vi kommer förmodligen aldrig någonsin kunna stänga frågan om strängteori, eller vilka gudar som finns (om några), men genom att producera fungerande modeller, kan dessa utnyttjas när man fattar beslut, beskriver ett fenomen, bygger nya modeller, och så vidare. Att du och jag tycker att det är töntigt att forskningspengar läggs på teologi, är en indikation för att vi ska debattera för omprioritering, det säger inget om vad man faktiskt forskar på. Allt gott, hoppas att klarhet har bringats.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför finns det något?

Inläggav Algotezza » 02 mar 2014 19:21

förbryllad skrev:Det här påminner mig William Lane Craig's kalam kosmologiska argument. Varför finns det något överhuvudtaget? Svaret ligger i Gud.

Varför finns Gud?
Algotezza aka Algotezza

Illusionen

Varför finns det något?

Inläggav Illusionen » 02 mar 2014 19:54

Algotezza skrev:
förbryllad skrev:Det här påminner mig William Lane Craig's kalam kosmologiska argument. Varför finns det något överhuvudtaget? Svaret ligger i Gud.

Varför finns Gud?

Vi liksom universum existerar, och representerar sammantaget en enorm och ofattbar komplexitet.
Komplexiteten sträcker sig långt utanför mänsklig fattningsförmåga, vilket redan det är ett skäl
för att med gott samvete glömma fysikaliska förklaringar.
Det är således vare sig mänskligheten eller något annat liv som ”konstruerat” universum.
Det är mot denna bakgrund jag skriver citat,
” Vilka egenskaper tillmäter ni denna ”slump” som förmått skapa universum i all dess skönhet ?
När frågan besvarats, är följdfrågan, kan dessa egenskaper verkligen benämnas ”slump” ?
Är det inte dessa egenskaper vi valt att benämna Gud ?”

Vad är det som motsäger detta ?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför finns det något?

Inläggav Algotezza » 03 mar 2014 08:11

Illusionen skrev:
Algotezza skrev:

Varför finns Gud?

Vi liksom universum existerar, och representerar sammantaget en enorm och ofattbar komplexitet.
Komplexiteten sträcker sig långt utanför mänsklig fattningsförmåga, vilket redan det är ett skäl
för att med gott samvete glömma fysikaliska förklaringar.
Det är således vare sig mänskligheten eller något annat liv som ”konstruerat” universum.
Det är mot denna bakgrund jag skriver citat,
” Vilka egenskaper tillmäter ni denna ”slump” som förmått skapa universum i all dess skönhet ?
Är det inte dessa egenskaper vi valt att benämna Gud ?”

Vad är det som motsäger detta ?

Vi ska kanske glömma förklaringar av alla slag? Det som finns finns. Kalla det vad du vill. Förklaringar rör detaljer i helheten och kan vara t.ex. fysikaliska eller andlig men kan knappast röra helheten då vi inte kan ställa oss utanför den och betrakta den som ett objekt vars existens vi ska förklara. Alla förklaringar förminskar, gör något hanterbart. Kan vi hantera kosmos? Också ordet Gud med alla dessa nötta konnotationer förminskar kosmos magi, mystik.
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv

Varför finns det något?

Inläggav förstår mig själv » 03 mar 2014 10:07

Två oklarheter dyker upp när man pratar om "gud".
1) Hur ska gud defineras? Dvs ordet betyder olika för olika människor. det bygger på våra erfarenheter sinnen och förnuft alltså
2) I och med att vi har olika erfarenheter/upplevelser kommer vi inte i strikt mening använda "ordet" gud på samma sätt och vi kommer inte förstå gud på samma sätt heller.

Några slutsatser som jag menar mig ha förstått.
-Det finns högre ordningar och "syften" med allt som sker sannolikt i oändlighet. När man ser sådana högre ordningar så skådar man naturens "skönhet", får rysningar. Dvs ett mycket gott egenvärde och något människan "strävar" efter på ett sannolikt oftast omedvetet plan.
De högre ordningarna blir uppenbara då man lämnar "slumpmodellen" och försöker förstå det som sker med sina sinnen. När något sker är detta ju facit och då kan man förstå den "verkliga"/högre orsaken till det som skett(vi ska ju bygga teorier på det vi vet har skett inte på "det som skulle kunna ske". dvs använda oss av det verkliga.
-Det vore rimligt att finna att människor hjälper varandra med att överföra sina kunskaper om naturen till andra dvs att människorna betraktat som enheter/individer tillsammans bygger upp en bättre förståelse för naturen. Vi måste utvecklas som art hela tiden för att överleva.
Detta, när man undersöker det, finner man exempel på hela tiden. Dvs "verkningar" som fyller detta syfte (hjälper andra att må bra) uppstår som "biresultat" av tex en handling.
Som exempel vår städare städar kanske för "pengar", hon tycker kanske att "de är lata", eller kanske "jag hjälper dem med något som är tråkigt". Det är kanske "orsaken" till att hon städar enligt sitt sätt att se.
Dock så har hon inte "följt upp" och sett verkningarna av det hon gör. Tex hur det "känns" att komma hem till ett "fräscht hem" för oss och hur "konflikter", irritationsmoment undvikes.
Dvs det är påtagligt att "verkan" även är något gott för mitt förhållande med min fru. Detta goda sprids vidare tex till mina barn osv.
När man inser sin "roll" och hur viktig alla "arbeten" är så kan man med "glädje" göra samma som man tidigare gjorde av tvång och med olust. Dvs gilla sitt jobb.

Återgå till "Naturvetenskap"