Grottis skrev:Exakt. Och i den mån de är engelsktalande skulle de troligen säga: "I believe in science but have faith in God."
Ja, precis.
Det där med faith verkar vara som ni säger, att det handlar om tillit/tilltro. Man räknar med att det man förlitar sig på kommer komma med det slutgiltiga svaret tids nog. Man utgår därför att ens "faith" inte har fel, utan att det är det som motsäger den som har fel.
Det klassiska påhittet religion vs vetenskap skulle kunna formuleras så här: "Jag utgår ifrån bibeln" eller "Jag utgår ifrån vetenskapen".
Den första säger: "Ifall vetenskapen motsäger bibeln tror jag inte på vetenskapen".
Den andra säger: "Ifall vetenskapen inte understöder bibeln tror jag inte på bibeln".
Nu är vetenskap ett lite luddigt begrepp, men jag syftar mest på vetenskapens metod att prova idéer mot bevis och logik innan dess att de accepteras som sanna, och att en tidigare sann teori vid ett senare tillfälle kan visa sig vara falsk och bli ersatt av en modernare.
Känner även igen det från politiska diskussioner, där man stenhårt tror på ett helt paket och ägnar hela sin tankekraft och diskussion åt att försöka få med andra på samma spår, snarare än att begrunda om den lösningen man tror på verkligen är den vettigaste.
Menar inte att alla kristna eller politiker beter sig så, men just det här att man utgår ifrån och sätter sin fullständiga tillit till ett visst koncept, snarare än tillåter sig rättvist jämföra alla koncept med varandra, och gå med på att byta inriktning oavsett hur djupt man har trott på ett av dem innan.