Vetenskap en tro?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Vetenskap en tro?

Inläggav Grottis » 15 jan 2007 16:25

Ofta sägs att vetenskapen är en tro precis som kristendomen är en tro. Men jag misstänker att det förhållningssättet beror på att man inte håller åtskilda olika betydelser av begreppet "tro". Skillnaden synes mig framträda i engelskan dock, med dess två skilda ord för "tro", alltså "belief" och "faith".

Satsen "Vetenskap är också en tro" kan således översättas på ett divergerande sätt i engelskan:
  1. "Science is a faith."
  2. "Science is a system of beliefs."
Denna viktiga distinktion försvinner som sagt i svenskan. Satsen "Christianity is a faith" är tveklöst sann, men inte särskilt många skulle inte hålla med om "Science is a faith", för "faith" betyder utöver "tro" också "tillit, tilltro", alltså att lita på någon, och det kan man bara göra angående personer, i kristendomens fall Gud.

Däremot innehåller vetenskapen en mängd "beliefs", alltså trosföreställningar, men dessa är alla berättigade, de har stöd i fakta eller har överlevt hårda tester.

I religionen finns också "beliefs", t.ex. trosföreställningen att Gud existerar, fast dessa är ogrundade, de kan inte knytas till fakta eller prövas empiriskt.

Kommentarer?
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 15 jan 2007 16:52

Om vetenskap skulle vara en tro så är det väl tron på att vi kan erhålla oss nya kunskaper. Därför är vetenskapen alltid skeptiskt intälld till de kunskaper vi anser oss redan äga. Nya kunskaper kan vara omvälvande och få stora konsekvenser men de är ändock provisoriska.

Religionen handlar om att tro så hårt som möjligt på den egna kunskapen och det finns därför en mycket stark aversion mot allting som skulle ifrågasätta den. Religionen har ingen skepticism mot sitt eget tankesystem utan enbart mot andra åskådningar.

Detta skulle kunna vara en anledning till att religion gör vissa människor intoleranta. Religionen har redan sina sanningar medan vetenskapen fortfarande väntar på sin.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 15 jan 2007 16:57

Sceptisk skrev:Om vetenskap skulle vara en tro så är det väl tron på att vi kan erhålla oss nya kunskaper...

Jag kanske får precisera. Den slags tro jag talar om är den som kommer till synes i dessa två fall:

Fysikern: Jag tror att kvarkar finns.
Prästen: Jag tror att Gud finns.

Det finns en skillnad här, för det rör sig inte som samma slags tro.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 15 jan 2007 17:14

Så det du vill diskutera är själva trosbegreppet?

Klart, begrepp har olika innebörder beroende på vem som säger det och när man säger det.

Jag är dock inte så intresserad av semantik...

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 15 jan 2007 18:38

Jag tycker det är en jätteintressant parallell du gör till engelskan grottis.

Jag tror att man kan se på "faith" som att syfta till att man tillskriver något tillförlit.  Faith in God, syftar alltså till någon slags förhörhoppning om godhet, frälsning, ett efterliv eller dylikt. Jag tycker inte det är helt barockt att säga sig ha faith in science. Med det skulle man alltså avse att man har en slags förhoppning om att vetenskapen kan nå kunskap, göra bra saker tex. generera mediciner, och i det stora hela göra gott.

Däremot verkar inte denna tillförlit beskriva vad vetenskapen är, utan är något som tillförs i efterhand. Det är en värdering av vetenskapen. Religionen  däremot tycks kunna beskrivas som att just vara tillförlit. Tillförlit kan kanske sägas vara ett nödvändigt villkor för religion (iaf för kristendomen), men inte för vetenskap.

"Tro" tolkat som ett försanthållande skulle jag säga är nödvändigt för båda sysslorna. Både fysikern håller för sant att kvarkar finns, och den religiöse att gud finns. Jag tror dock att när man försöker attackera vetenskapen för att vara en "tro", försöker man bara poängtera att den inte rör sig med logiska nödvändigheter och absolut visshet. Dock bestrider inte detta att vetenskapen fortfarande för sig med vetande (där tron är ett delsteg) något religionen inte gör.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 jan 2007 19:03

"Tro" (som i jag sätter min tro till den och den)
"Tro" (som i jag tror på dig)
"Tro" (som i jag tror att så är fallet)

De distinktionerna finns redan inom teologin. (Tangeras delvis av engelskans " have faith" och "have faith in"). Personligen anser jag försanthållanden vara försanthållanden, oavsett vad som försanthålles. Vetenskapen bär med sig en "tro på" sin egen förmåga till genomskinlighet, en förmåga att nå bortom det befintliga och bryta ny mark - vad är ljuset längst bort i tunneln?

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 15 jan 2007 19:33

Ett tips Avantgardet kan vara att förklara termer med hjälp av andra termer. Att kursivera det man ska förklara har ofta ganska liten förklaringskraft även om det verkar tydligt för dig. Man kan också använda sig av exempel.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 jan 2007 20:32

I belive in God!

Jag tror på Gud!

I have faith in God!

Jag har tillförlit till Gud!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 jan 2007 21:24

kyano skrev:Ett tips Avantgardet kan vara att förklara termer med hjälp av andra termer. Att kursivera det man ska förklara har ofta ganska liten förklaringskraft även om det verkar tydligt för dig. Man kan också använda sig av exempel.

Jag förstår inte, var jag otydlig? Kursiveringen ägde ju faktiskt rum inom just exemplifieringar.

Wintran

Inläggav Wintran » 15 jan 2007 23:02

Idag finns så många olika former av kristna, och många olika sätt att förhålla sig till bibeln, kyrkan och Gud. Vissa utgår bokstavligen från bibeln, medan andra bara inspireras av den och utgår snarare från en mer övergripande tilltro till Gud i stort, antingen den klassiska kristna guden eller t.o.m. en mer personlig tolkning. Som jag förstått det tror de flesta kristna på stora delar av den moderna vetenskapen, även fast de inte utgår från den i jakt på en livsfilosofi.

Nu för tiden väljer många att helt och hållet utgå från den vetenskapliga metoden, och tro på idéer först efter att de med logik testats för trovärdighet till en tillfredsställande grad, och utifrån dessa skapa sin egen livstro. Man söker mer handfasta bevis bortom muntliga och skriftliga traditioner och vill inte basera sin djupaste tro på något man inte kan tro på fullt ut, antingen för att man saknar personliga upplevelser och bevis som kan hjälpa en förhålla sig till religionen, eller för att man saknar mer allmänt framtagna (vetenskapliga) belägg och logik som stöder religionens grundläggande berättelser och koncept.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 15 jan 2007 23:15

J R Auk skrev:I belive in God!

I have faith in God!

Som motsvarighet låter det sig sägas att "I believe in science" men det låter märkligt att säga "I have faith in Science", åtminstone för mitt språköra. Har inte den senare engelska satsen helt uppenbara religiösa övertoner, alltså rent intuitivt?

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 15 jan 2007 23:17

Wintran skrev:Som jag förstått det tror de flesta kristna på stora delar av den moderna vetenskapen, även fast de inte utgår från den i jakt på en livsfilosofi.

Exakt. Och i den mån de är engelsktalande skulle de troligen säga: "I believe in science but have faith in God."

Wintran

Inläggav Wintran » 16 jan 2007 00:24

Grottis skrev:Exakt. Och i den mån de är engelsktalande skulle de troligen säga: "I believe in science but have faith in God."

Ja, precis.

Det där med faith verkar vara som ni säger, att det handlar om tillit/tilltro. Man räknar med att det man förlitar sig på kommer komma med det slutgiltiga svaret tids nog. Man utgår därför att ens "faith" inte har fel, utan att det är det som motsäger den som har fel.

Det klassiska påhittet religion vs vetenskap skulle kunna formuleras så här: "Jag utgår ifrån bibeln" eller "Jag utgår ifrån vetenskapen".

Den första säger: "Ifall vetenskapen motsäger bibeln tror jag inte på vetenskapen".
Den andra säger: "Ifall vetenskapen inte understöder bibeln tror jag inte på bibeln".

Nu är vetenskap ett lite luddigt begrepp, men jag syftar mest på vetenskapens metod att prova idéer mot bevis och logik innan dess att de accepteras som sanna, och att en tidigare sann teori vid ett senare tillfälle kan visa sig vara falsk och bli ersatt av en modernare.

Känner även igen det från politiska diskussioner, där man stenhårt tror på ett helt paket och ägnar hela sin tankekraft och diskussion åt att försöka få med andra på samma spår, snarare än att begrunda om den lösningen man tror på verkligen är den vettigaste.

Menar inte att alla kristna eller politiker beter sig så, men just det här att man utgår ifrån och sätter sin fullständiga tillit till ett visst koncept, snarare än tillåter sig rättvist jämföra alla koncept med varandra, och gå med på att byta inriktning oavsett hur djupt man har trott på ett av dem innan.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

EnFisk

Inläggav EnFisk » 16 jan 2007 00:44

Jag går på en kristen skola och träffar kristna dagligen, är själv dock itne kristen. De som uttalar sig om hur de förhåller sig till sin tro säger att de inte kan tro på Gud (ha en trosföreställning om Gud) genom emipriska bevis. Utan man kan endast bevisa honom genom sina egna erfarenheter och sin kärlek till och från honom. De tror på Gud som den allsmäktige som skapat oss och har fullmakt att göra vad han vill. Detta tycker jag låter absurt.

Vetenskapen är inte fulländad den heller. Vetenskapen är jättebra på det som vi kan mäta och få sinnesintryck av idag, men den börjar spricka sönder när vi kommer till saker utom vår "mätbarhet". Den kan idag än så länge inte förklara bakrunden till allt, där fallerar vetenskapen lite. Därför är det heller itne helt fel att säga att jag tror på vetenskapen.

De kristna tror också mångt och mycket på vetenskapen, men när det kommer till frågor som rör bakrunden till existensen, hur universum ser ut i dess yttersta "kanter" och mengingen med livet är de inte ense med vetenskapen.

När man kommit så långt bort från dagens upplevelser hanldar det i både vetenskapen och religionen om tro i samma mängd.
"Whether 'tis nobler in the mind to suffer" - Hamlet

Användarvisningsbild
eken
Kontakt:

Inläggav eken » 16 jan 2007 10:56

Ja, att "tro på vetenskap" och att "tro på gud" verkar vara högst olika slags trosverksamheter.

Att "tro" på vetenskap implicerar väl i sig något slags skäl för att tro, tror jag. För om jag inte har några skäl att tro, så låter det rimligt att inte tro. Tron i denna mening förutsätter logik, stringens och rationalitet för sitt berättigande.

Men "tro" på gud verkar vara något annat. Tron i sig grundar sig inte i någon slags logisk rimlighet eller i föreställningar om att ha skäl för sin tro. Det handlar om ett "i-stunden-avgörande" för att tala med Kierkegaard, och för egen del tycker jag att man i svenskan hellre borde tala om "jag känner att gud finns".

Det skulle säkerligen kunna förta en del av meningsstridigheter mellan ateister och religiösa i alla fall. Sedan skulle jag själv tycka att det låter lika märkligt att "känna gud" som att "tro på gud", men kanske skulle det snarare hjälpa de religiösa till en framtid om de talade så att man förstod vad de sa.

Mvh
Anders
Amor et scientia

Återgå till "Naturvetenskap"