Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

iris

Re: Finns Gud?

Inläggav iris » 18 nov 2021 14:38

Pilatus skrev:
iris skrev:Hade detta - som för de flesta icke troende är fallet - varit bättre?

En sådan implikation (om icke A så B) är inte given i premissen. Ett trauma kan självklart leda till mental ohälsa, det betvivlar jag inte alls. Men exemplet tror jag inte är normalfallet.

Bättre hade varit om kvinnan uppsökt sin församling och därigenom sökt tröst och gemenskap. Att få något att syssla med är en god terapi. Verksamheter som Erikshjälpen tror jag på. Jag brukar regelbundet lämna in sådant jag inte längre behöver. Och jag köper sådant som jag behöver, ramar, textilier.

Att finna tröst i Gud är fel väg då? Att (som Hacka sa) tro att man funnit någon slags förklaring eller mening med mänsklig ondska genom, i och med Gud som tröst är fel?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 nov 2021 15:26

iris skrev:
Pilatus skrev:Bättre hade varit om kvinnan uppsökt sin församling och därigenom sökt tröst och gemenskap. Att få något att syssla med är en god terapi. Verksamheter som Erikshjälpen tror jag på. Jag brukar regelbundet lämna in sådant jag inte längre behöver. Och jag köper sådant som jag behöver, ramar, textilier.

Att finna tröst i Gud är fel väg då? Att (som Hacka sa) tro att man funnit någon slags förklaring eller mening med mänsklig ondska genom, i och med Gud som tröst är fel?

Min tro är att det är bättre att söka gemenskap med andra människor. Vill någon som är traumatiserad göra det via sin församling är det bra. Det finns undantag även där. Plymouthbröderna och liknande sekter. Det finns gott om folk i Svenska kyrkan som verkar friska och sunda och som kan etablera bra kontakt med andra. Även präster. Men att ta hand om folk som har problem är inte enkelt.

Vi hyrde ut en bostad till en man med missbruksproblem som kom från Lewi Pethrus Stiftelse för filantropisk verksamhet. Det fungerade utmärkt under ett antal månader. Men bristen på fritidsverksamheter och vänner gjorde att det inte höll.

Så Gud räcker inte hela vägen. Det är ingen brist på kristna verksamheter där vi bor. Inte heller är det tillräckligt med någonstans att bo och arbeta. Det måste till en omgivning med människor som kan vara trevliga att umgås med och som kan fungera som stöd om det skulle krisa.

Vår hyresgäst var förstås inte lycklig över utvecklingen. En människas identitet är mer än tron. Speciellt om det finns en etablerad identitet som missbrukare. Allt rämnar. De som tidigare hade hjälpt honom hade flyttat och jag vet faktiskt inte om någon längre frågade efter honom. Det slutade med att vi kände oss tvingade att säga upp honom.
Moderator

iris

Inläggav iris » 18 nov 2021 15:55

Pilatus skrev:
iris skrev:
Pilatus skrev:Bättre hade varit om kvinnan uppsökt sin församling och därigenom sökt tröst och gemenskap. Att få något att syssla med är en god terapi. Verksamheter som Erikshjälpen tror jag på. Jag brukar regelbundet lämna in sådant jag inte längre behöver. Och jag köper sådant som jag behöver, ramar, textilier.

Min tro är att det är bättre att söka gemenskap med andra människor. Vill någon som är traumatiserad göra det via sin församling är det bra. Det finns undantag även där. Plymouthbröderna och liknande sekter. Det finns gott om folk i Svenska kyrkan som verkar friska och sunda och som kan etablera bra kontakt med andra. Även präster. Men att ta hand om folk som har problem är inte enkelt.

Vi hyrde ut en bostad till en man med missbruksproblem som kom från Lewi Pethrus Stiftelse för filantropisk verksamhet. Det fungerade utmärkt under ett antal månader. Men bristen på fritidsverksamheter och vänner gjorde att det inte höll.

Så Gud räcker inte hela vägen. Det är ingen brist på kristna verksamheter där vi bor. Inte heller är det tillräckligt med någonstans att bo och arbeta. Det måste till en omgivning med människor som kan vara trevliga att umgås med och som kan fungera som stöd om det skulle krisa.

Vår hyresgäst var förstås inte lycklig över utvecklingen. En människas identitet är mer än tron. Speciellt om det finns en etablerad identitet som missbrukare. Allt rämnar. De som tidigare hade hjälpt honom hade flyttat och jag vet faktiskt inte om någon längre frågade efter honom. Det slutade med att vi kände oss tvingade att säga upp honom.

Självklart har du rätt!!!
Detta är ju premisserna vi lever under - att vi är del av den mänskliga gemenskapen och är i behov av andra människors stöd, hjälp och värme (om de lyckas uppbringa en sådan).
Vad jag trodde Hacka talade om var en inre känsla av tröst som knappast andra kan ge om man är traumatiserad av mänsklig ondska. Vi har ju sett att de människor som genomgått enorma trauman som är obegripliga i sin utsökta ondska och effektivitet med vilken människor utsätter andra - den totala hjärtlösheten och perversiteten i att vilja plåga andra människor --- sådana som blivit utsatta för sådant blir naturligtvis på ett yttre plan hjälpta via att finna värme, förståelse och godhet hos andra (som den hjälpsamme samariter som lade om såren, betalade för uppehälle mm) - men i det inre kan tankar och känslor ändå mala och mala och mala och mala på --- och någon som blivit traumatiserad av mänsklig ondska kan lida mycket --- inombords. När ingen annan är där.
Ingen annan är --- en osynlig Gud.

För att förstå den yttre och inre dimensionen krävs ju av oss att vi begriper hur vi är funtade. Vi består ju av inre känslor och tankar där Guds relationen är som balsam på såren - och en yttre verklighet där vi behöver hands-on av andra--- direkt hjälp, akut omläggning av sår mm.

Samma sjukdom som människor som är likgiltiga drabbats av när de inte bryr sig om sina medmänniskor - samma sjukdom fast åt andra hållet är de religiösa som lever som vore de redan änglar och utan behov av andras omsorg och sällskap... detta kallas för andligt högmod.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 18 nov 2021 17:10

iris skrev:
hakkapeliitta skrev:Det jag inte förstår hos religiösa är att förklara allting med ”Guds vilja, syfte”.
Även tråkiga saker, såg på tv ett kriminalprogram, ett verkligt fall, där en ung flicka hade blivit mördad.
Hennes mor trodde Gud hade ett syfte med detta. Helt absurd förklaring och ett bra exempel hur religiösa är hjärntvättade där Guds existens aldrig ifrågasätts, istället hittar man på pseudoförklaringar.
Sådant här är bland det värsta med religionen, den är väldigt passiviserande. Känns ibland att bli troende är en intellektuell kapitulation, ge upp och förlita sej på att Gud vet bäst. Sen går man omkring med ett fånigt leende på läpparna, ”jag har funnit en inre frid”.

Mycket klok betraktelse - men vänd på detta och fråga dig hur samma kvinna vars dotter blivit mördad istället för att finna frid i (vad du anser är galet) hade blivit sjuk i sitt inre för att hon bara inte kan förstå hur någon kunde mörda hennes dotter. Vara så ond, så hjärtlös, så grym och blir så sjuk så att även hon dör i ett försök att komma undan den brutala verkligheten om människans outgrundliga ondska och tuggade ihjäl sig på piller som skulle döva hennes inre oro och förtvivlan.
Hade detta - som för de flesta icke troende är fallet - varit bättre?

Är du en person som inte äter huvudvärkstabletter? Inte använder kryckor? Eller går naken ute på vintern trots isande kyla?

Vad är det för mening med att förstå varför ens dotter blev mördad...???

klorofyll

Inläggav klorofyll » 18 nov 2021 17:24

Hur man kommer undan den brutala verkligheten..? Låt mig se.. Man får väl förhandla fram en vapenvila... Hur ska det gå till? Genom att börja lita på FIENDEN? Den enda lösningen jag kan finna (...på brutaliteten) är att sluta se, sluta lyssna, sluta bry sig... om man någonsin har brytt sig.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 18 nov 2021 17:32

Det viktiga är vad man bryr sig om...

klorofyll

Inläggav klorofyll » 18 nov 2021 17:36

Att ha en fiende är att hålla igång en brasa...

iris

Inläggav iris » 18 nov 2021 19:54

klorofyll skrev:

varför har vi en hjärna?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 nov 2021 20:24

klorofyll skrev:Att ha en fiende är att hålla igång en brasa...

Skriv endast om det du tänker på har med trådens ämne att göra, klorofyll!
Moderator

iris

Inläggav iris » 18 nov 2021 21:15

iris skrev:
klorofyll skrev:

varför har vi en hjärna?

om du lyssnar på vad vi vet om minne och trauman ---minut 33 -34 kommer du att kanske att förstå..
https://www.svtplay.se/video/33248526/d ... id=egqVW5Y

klorofyll

Inläggav klorofyll » 19 nov 2021 06:43

iris skrev:
klorofyll skrev:

varför har vi en hjärna?

Gud kanske vill att vi ska ha förmågan att kunna tänka moraliskt och logiskt?

iris

Inläggav iris » 19 nov 2021 08:37

klorofyll skrev:
iris skrev:
klorofyll skrev:

varför har vi en hjärna?

nej - för att alla kan inte detta. Däremot vill Han att vi ska få förlåtelse för allt ont vi gjort mot andra, oss själva och världen genom att erkänna Hans son som vår herre.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 19 nov 2021 15:05

iris skrev:
klorofyll skrev:
iris skrev:
varför har vi en hjärna?

nej - för att alla kan inte detta. Däremot vill Han att vi ska få förlåtelse för allt ont vi gjort mot andra, oss själva och världen genom att erkänna Hans son som vår herre.

Du har nog rätt i att det finns en mening med att förstå varför någon blev mördad... Men jag har ingen förståelse för själva brottet.

Guds son är väl ett ideal, men endel kanske har andra förebilder som är lika goda...

klorofyll

Inläggav klorofyll » 20 nov 2021 06:59

iris skrev:
iris skrev:
klorofyll skrev:

varför har vi en hjärna?

om du lyssnar på vad vi vet om minne och trauman ---minut 33 -34 kommer du att kanske att förstå..
https://www.svtplay.se/video/33248526/d ... id=egqVW5Y

Jag tror inte att du förstår vad en förträngning innebär... Om man undviker att tänka på en händelse... för att det är smärtsamt, så kommer man även undvika att tänka på massor av saker omkring denna händelse... Och man drar inte rätt slutsatser... Det handlar alltså inte om en händelse... Utan man missar att dra viktiga slutsatser... Men inte för att man vill missa dessa slutsatser, utan därför att man inte vill tänka på det närliggande. Det är det viktiga.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 20 nov 2021 07:16

Det är minusgrader och den klassiska medicinmotståndaren vill inte ta på sig vantarna, för medicinmotståndaren vet att det är lika kallt ute även om man har vantar på sig... I ett nötskal.

Återgå till "Religion och andlighet"