...gudomlighet...

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

tjabbe

Inläggav tjabbe » 08 nov 2006 14:05

BornAteist skrev:Gudomligheten som gud gav oss togs ifrån oss när eva åt äpplet från kunskapens träd. vilket bullshit!!! så vi ska sona för något 2 totalt påhittade männsikor gjorde. Huruvida vi skapades till guds avbild kan heller inte vara sann eftersom alla ser olika ut.

därav händer inget gudomligt i världen idag.

:P

Vet inte om detta forum är till för pajkastning, men det inlägget som du nu har inflikat, är också Bullskit!

Det finns många sätt att tolka den berättelsen du citerar, försök förstå att det kanske ligger en hel del sanning i deras betende.

En liknelse behöver ju inte vara en sann händelse i verkligheten, för att ge något till en människa som söker förklaring, eller hur?  :twisted:

Vad har du att komma med, med den föreställningen att allt bara är en slump och bullskit!!

Finns det någon ödmjukhet i din själ, när du ser vintergatan en stjärnklar natt? Din lille skit, en fluglort på jorden, upphäver ditt skrik, allt detta är bara bullskit!!

Tillåt mig le en smula!  :wink:

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

beemte
Kontakt:

Inläggav beemte » 08 nov 2006 17:13

tjabbe skrev:
BornAteist skrev:Gudomligheten som gud gav oss togs ifrån oss när eva åt äpplet från kunskapens träd. vilket bullshit!!! så vi ska sona för något 2 totalt påhittade männsikor gjorde. Huruvida vi skapades till guds avbild kan heller inte vara sann eftersom alla ser olika ut.

Vet inte om detta forum är till för pajkastning, men det inlägget som du nu har inflikat, är också Bullskit!

Det finns många sätt att tolka den berättelsen du citerar, försök förstå att det kanske ligger en hel del sanning i deras betende.

En liknelse behöver ju inte vara en sann händelse i verkligheten, för att ge något till en människa som söker förklaring, eller hur?  :twisted:

Vad har du att komma med, med den föreställningen att allt bara är en slump och bullskit!!

Finns det någon ödmjukhet i din själ, när du ser vintergatan en stjärnklar natt? Din lille skit, en fluglort på jorden, upphäver ditt skrik, allt detta är bara bullskit!!

Tjabbe

Jag får faktiskt tacka för Ditt stöd här Tjabbe. Ett tag trodde jag att jag kommit fel, för enligt mig är det ingenting jag försöker att överbevisa för andra att jag har rätt. Jag såg detta forum som ett sätt att samtala och diskutera över vissa frågor vi människor tänker över. Som ny medlem har jag inte den erfarenheten över hur svaromålen blir, men jag skulle aldrig komma på tanken att nära nog bespotta någon över dens tro och värdering med därpå efterföljande funderingar ikring ämnet. Jag samtalr gärna vidare på ämnet Gudomlighet och ser fram emot nya spännande svar och infallsvinklar, som om de är tillräckligt spännande och välgrundade enligt mig, kanske kan få mig att se saken ur ett annat perspektiv och därmed ömvärdera mitt nuvarande synsätt. Samtidigt finner jag det svårt att också hålla en röd tråd om synpunkter kommer an på mig personligen, och inte ämnet. Tack Tjabbe! För mig är Ditt inlägg ett svar på en viss gudomlighet, dvs att låta andras fria tankar få vara just fria och inte behöver tillrättaläggas och attackeras.
Om Gud skapade oss till sin avbild, menas det inte då att vi i oss själva besitter en gudomlighet som gör oss till "gud" i oss själva.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 08 nov 2006 19:46

beemte skrev:
tjabbe skrev:

Tjabbe

Jag får faktiskt tacka för Ditt stöd här Tjabbe. Ett tag trodde jag att jag kommit fel, för enligt mig är det ingenting jag försöker att överbevisa för andra att jag har rätt. Jag såg detta forum som ett sätt att samtala och diskutera över vissa frågor vi människor tänker över. Som ny medlem har jag inte den erfarenheten över hur svaromålen blir, men jag skulle aldrig komma på tanken att nära nog bespotta någon över dens tro och värdering med därpå efterföljande funderingar ikring ämnet. Jag samtalr gärna vidare på ämnet Gudomlighet och ser fram emot nya spännande svar och infallsvinklar, som om de är tillräckligt spännande och välgrundade enligt mig, kanske kan få mig att se saken ur ett annat perspektiv och därmed ömvärdera mitt nuvarande synsätt. Samtidigt finner jag det svårt att också hålla en röd tråd om synpunkter kommer an på mig personligen, och inte ämnet. Tack Tjabbe! För mig är Ditt inlägg ett svar på en viss gudomlighet, dvs att låta andras fria tankar få vara just fria och inte behöver tillrättaläggas och attackeras.

Ja nog är det svårt att kommunisera särskilt i ord, och när man inte ser den man "pratar med". :?

När jag läser det du skrev, känns det först som uppriktighet, sedan infinner sig något, kanske i min smutsiga hjärna, att du insinuerar något annat.

Jag tycker annars personligen att det är roligt att se andras syn på de saker som "ältas" i respektive lina, och ibland är det särskilt kul, nämligen då tankegångarna verkar vara grundade på en åsikt som skrivbenten verkligen har.

Självklart är alla synpunkter av lika värde, om det inte bara är just bullskit  som roar någon att sprida.  :twisted:

Det som är gudomligt i världen är ju ämnet på linan just nu, vad är då gudomligt här?

ALLT faktiskt enligt mitt synsätt.

Bara det att det är möjligt att förmedla en del saker, trots olika uppväxt och livserfarenheter, bara detta är ju helt fantastiskt, eller rent av en gudomlig sak.

Kanske man ska försöka konkretisera ämnet lite, för att få fram riktigt bra tänkvärda saker? :wink:

Tjabbe

beemte
Kontakt:

Inläggav beemte » 08 nov 2006 19:59

När jag läser det du skrev, känns det först som uppriktighet, sedan infinner sig något, kanske i min smutsiga hjärna, att du insinuerar något annat.

Jag tycker annars personligen att det är roligt att se andras syn på de saker som "ältas" i respektive lina, och ibland är det särskilt kul, nämligen då tankegångarna verkar vara grundade på en åsikt som skrivbenten verkligen har.

Självklart är alla synpunkter av lika värde, om det inte bara är just bullskit  som roar någon att sprida.  :twisted:

Det som är gudomligt i världen är ju ämnet på linan just nu, vad är då gudomligt här?

ALLT faktiskt enligt mitt synsätt.

Bara det att det är möjligt att förmedla en del saker, trots olika uppväxt och livserfarenheter, bara detta är ju helt fantastiskt, eller rent av en gudomlig sak.

Kanske man ska försöka konkretisera ämnet lite, för att få fram riktigt bra tänkvärda saker? :wink:

Tjabbe[/quote]

Allt är fullständigt uppriktigt menat. Vad som sen infinner sig i Din "smutsiga hjärna" är inget jag kan rå på. Dessvärre. Men vad har jag för vinning av att inte vara uppriktig? Vad vinner jag på att att vilseleda Dig?

Vi har all olika uppväxt och livserfarenheter, vilket i sig är spännande och kan skapa en dynamik i en disukssion.

Hur ska vi då konkretisera ämnet gudomlighet?
Jag är öppen för förslag. Alla förslag.

Men att på detta sätt kunna dela med sig av en liten sak kan vara gudomligt. Du har gjort mig levande och verklig. Du har sett mig. Jag har sett Dig. Att se, bara det, kanske är en liten del av den stora Gudomlighet som finns där ute. Vad vet jag?

Det är just denna typ av samtal som jag eftersöker. Det är just denna typ av diskussion som jag vill ha. Detta är för mig ett sätt att kommunicera med varandra och dela med sig.

/bmt
Om Gud skapade oss till sin avbild, menas det inte då att vi i oss själva besitter en gudomlighet som gör oss till "gud" i oss själva.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 08 nov 2006 20:41

beemte skrev:Allt e fullständigt uppriktigt menat. Vad som sen infinner sig i Din "smutsiga hjärna" är inget jag kan rå på. Dessvärre. Men vad har jag för vinning av att inte vara uppriktig? Vad vinner jag på att att vilseleda Dig?

Vi har all olika uppväxt och livserfarenheter, vilket i sig är spännande och kan skapa en dynamik i en disukssion.

Hur ska vi då konkretisera ämnet gudomlighet?
Jag är öppen för förslag. Alla förslag.

Men att på detta sätt kunna dela med sig av en liten sak kan vara gudomligt. Du har gjort mig levande och verklig. Du har sett mig. Jag har sett Dig. Att se, bara det, kanske är en liten del av den stora Gudomlighet som finns där ute. Vad vet jag?

Det är just denna typ av samtal som jag eftersöker. Det är just denna typ av diskussion som jag vill ha. Detta är för mig ett sätt att kommunicera med varandra och dela med sig.

/bmt

Vad bra, då kan vi gå vidare, sinnet e rent å allt e bara fint!

Min livsvandring har hittills varit 63 år, och jag har ett före detta kristet perspektiv, där tron var "viktigare än allt".

Kan inte säga att alla i församlingen tog saken lika allvarligt som jag, med en hel del kollitioner som följd. Nu är jag fri från denna gemenskap, sedan ca 8 år, och har för 6 månader sedan intresserat mig för Martinus, en person som jag med mitt gamla synsätt, upplever vara en nutida profet, som av Gud blivit betrodd att förmedla sanning och kunskap, istället för tro.

Detta är mycket intressant, men också svårt, för trots en stor portion av öppenhet, kolliderar tankarna emellanåt, samtidigt som åtskilliga problem löses upp och blir självklara.

Det som kallas gudomligt är i själva verket inte alls gudomligt utan helt naturligt! Orsak och verkan eller karma, är den verksamma naturlagen som styr detta.

Kanske detta kan vara en liten början på en tråd i tråden ?

Tjabbe

beemte
Kontakt:

Inläggav beemte » 08 nov 2006 21:22

Vad bra, då kan vi gå vidare, sinnet e rent å allt e bara fint!

Min livsvandring har hittills varit 63 år, och jag har ett före detta kristet perspektiv, där tron var "viktigare än allt".

Kan inte säga att alla i församlingen tog saken lika allvarligt som jag, med en hel del kollitioner som följd. Nu är jag fri från denna gemenskap, sedan ca 8 år, och har för 6 månader sedan intresserat mig för Martinus, en person som jag med mitt gamla synsätt, upplever vara en nutida profet, som av Gud blivit betrodd att förmedla sanning och kunskap, istället för tro.

Detta är mycket intressant, men också svårt, för trots en stor portion av öppenhet, kolliderar tankarna emellanåt, samtidigt som åtskilliga problem löses upp och blir självklara.

Det som kallas gudomligt är i själva verket inte alls gudomligt utan helt naturligt! Orsak och verkan eller karma, är den verksamma naturlagen som styr detta.

Kanske detta kan vara en liten början på en tråd i tråden ?

Tjabbe[/quote]

Absolut... allt som kan bringa lite tankar kan vara början på något.
Sen, vad kan 45 år mot 68 år göra, vi pratar klok kontra vis, klokhet vs visdom. Vad Du av erfarenhet har fått har jag fortfarande 20 år minst kvar att hämta, vilket jag respekterar något oerhört.
Gällande Martinus kan jag inget, dessvärre, men som Jack Nicholson sa somJoker in Batman film nr 1, "Gentlemen, lets broaden our minds".
Hur kan orsad och verkan, karma och annat var liktydigt med gudomlighet?
Jag välkomnar alla trådar, trots min begränsade kunskap.
Berätta mer om Martinus.

/bmt

tjabbe

Inläggav tjabbe » 08 nov 2006 22:20

beemte skrev:Absolut... allt som kan bringa lite tankar kan vara början på något.
Sen, vad kan 45 år mot 63 år göra, vi pratar klok kontra vis, klokhet vs visdom. Vad Du av erfarenhet har fått har jag fortfarande 20 år minst kvar att hämta, vilket jag respekterar något oerhört.
Gällande Martinus kan jag inget, dessvärre, men som Jack Nicholson sa somJoker in Batman film nr 1, "Gentlemen, lets broaden our minds".
Hur kan orsad och verkan, karma och annat var liktydigt med gudomlighet?
Jag välkomnar alla trådar, trots min begränsade kunskap.
Berätta mer om Martinus.

/bmt

Tycker det var bra att du inte skrev "trots min begränsade tro" Hehe..

Martinus skriver av egna erfarenheter, direkt på grund av sin/sina helt speciella upplevelser, eller uppenbarelser, att han förstår hur ALLT ÄR UPPBYGGT! hur hela kosmos ser ut i verkligheten, och allting är evigt, alltså även Fadern / Gud är evig.

Den kraft som är verksam i allt detta är kärlek.

Gud, detta någon/något har velat att det som vi ser av allt vi kan se, skulle komma till det stadium vi nu befinner oss, men att det inte därmed är färdigt, utan allt förändras ständigt.

Död materia existerar inte. Allt är liv, och med liv menas allt som är rörelse.

De ämnen som vi kallar grundämnen, är verktyg för en andlig/eterisk värld, som "egentligen" är den verkliga världen.

Den värld vi befinner oss i , är därför "mindre verklig" i den bemärkelsen att den är förgänglig, omskapas och utvecklas.
I vår värld existerar tiden, med dess nedbrytande åldrande krafter, men dessa är därmed inte onda.
När fadern "tänkte" fram vår värld, säger han om den att den är mycket god.

Vi ser inte vad vi skall bli ännu, men vi kommer att bli fullkomliga för Fadern vill det.Detta kommer att ske, eftersom vi inkarneras om och om igen, förbättrade genom de livserfarenheter vi skaffat oss. Var och en bär sin framtid, genom karma lagen.

Martinus talar om olika "riken"- mineralriket, växtriket, djurriket, det andliga riket.

Allt detta har utvecklats från grumdämnena och med hjälp av eteriska/andliga väsen.

Det är mycket svårt, och jag känner absolut att jag inte klarar av att med korta ord förklara allt det som Martinus skrev ner i många böcker under sin aktiva författartid. Han började skriva vid ca  35 år och slutade vid ca 90 års ålder. Huvudverket heter livets bog och är 7 st separata böcker. Jag rekomenderar en lite  mindre bok som heter Logik att läsa först.

Skriv bara Martinus.se så kommr du till en sajt där du kan hitta mycket intressanta artiklar.

Väl mött i sökandet efter sanningen!  :wink:

En lite praktisk sak, om du använder CITERA knappen, så skiljs den text du läst, från det du skriver som svar, och detta underlättar för dem som vill följa vad du/vi tar upp// :lol:

Tjabbe

Återgå till "Religion och andlighet"