beemte skrev:Absolut... allt som kan bringa lite tankar kan vara början på något.
Sen, vad kan 45 år mot 63 år göra, vi pratar klok kontra vis, klokhet vs visdom. Vad Du av erfarenhet har fått har jag fortfarande 20 år minst kvar att hämta, vilket jag respekterar något oerhört.
Gällande Martinus kan jag inget, dessvärre, men som Jack Nicholson sa somJoker in Batman film nr 1, "Gentlemen, lets broaden our minds".
Hur kan orsad och verkan, karma och annat var liktydigt med gudomlighet?
Jag välkomnar alla trådar, trots min begränsade kunskap.
Berätta mer om Martinus.
/bmt
Tycker det var bra att du inte skrev "trots min begränsade tro" Hehe..
Martinus skriver av egna erfarenheter, direkt på grund av sin/sina helt speciella upplevelser, eller uppenbarelser, att han förstår hur ALLT ÄR UPPBYGGT! hur hela kosmos ser ut i verkligheten, och allting är evigt, alltså även Fadern / Gud är evig.
Den kraft som är verksam i allt detta är kärlek.
Gud, detta någon/något har velat att det som vi ser av allt vi kan se, skulle komma till det stadium vi nu befinner oss, men att det inte därmed är färdigt, utan allt förändras ständigt.
Död materia existerar inte. Allt är liv, och med liv menas allt som är rörelse.
De ämnen som vi kallar grundämnen, är verktyg för en andlig/eterisk värld, som "egentligen" är den verkliga världen.
Den värld vi befinner oss i , är därför "mindre verklig" i den bemärkelsen att den är förgänglig, omskapas och utvecklas.
I vår värld existerar tiden, med dess nedbrytande åldrande krafter, men dessa är därmed inte onda.
När fadern "tänkte" fram vår värld, säger han om den att den är mycket god.
Vi ser inte vad vi skall bli ännu, men vi kommer att bli fullkomliga för Fadern vill det.Detta kommer att ske, eftersom vi inkarneras om och om igen, förbättrade genom de livserfarenheter vi skaffat oss. Var och en bär sin framtid, genom karma lagen.
Martinus talar om olika "riken"- mineralriket, växtriket, djurriket, det andliga riket.
Allt detta har utvecklats från grumdämnena och med hjälp av eteriska/andliga väsen.
Det är mycket svårt, och jag känner absolut att jag inte klarar av att med korta ord förklara allt det som Martinus skrev ner i många böcker under sin aktiva författartid. Han började skriva vid ca 35 år och slutade vid ca 90 års ålder. Huvudverket heter livets bog och är 7 st separata böcker. Jag rekomenderar en lite mindre bok som heter Logik att läsa först.
Skriv bara Martinus.se så kommr du till en sajt där du kan hitta mycket intressanta artiklar.
Väl mött i sökandet efter sanningen! :wink:
En lite praktisk sak, om du använder CITERA knappen, så skiljs den text du läst, från det du skriver som svar, och detta underlättar för dem som vill följa vad du/vi tar upp//
Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...