Kan Gud göra misstag

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Joahn

Inläggav Joahn » 07 dec 2004 11:08

Tatjana skrev:Tycker du att Bibeln är så svår?

Detta var inte menat till mig, men jag tar mig ändå friheten att svara på det. Personligen tycker jag att Bibeln är väldigt lätt att förstå, tja, ganska lätt i alla fall. Om det står att ingen som inte gör sig av med allt han äger kan bli Jesu lärjunge så borde det betyda det också. Men där har bland annat min pappa tolkningen att "Men så sa han bara till människorna han snackade med just då". Vidare, om det står att samariska havande kvinnor ska skäras upp och deras spädbarn ska krossas, så borde det ju betyda det också. Men icke då. För då kommer Herrens-vägar-äro-outgrundliga in i bilden.

Alltså, jag tycker det verkar rimligt att något betyder vad det gör i vanliga sammanhang. Men nehej då, Bibeln är svår att förstå och måste tolkas och göras om. Om alla bara såg verserna utifrån vad de hade betytt i dag så hade allting sågats efter som att det motsäger sig självt. För att kunna tillämpa Bibeln i dag så tvingas man vrida och vända på allt litegrann, som en kristen som fick "Ni kvinnor, underordna er era män, ni män, älska era kvinnor" (ungefärligt citerat) till "Kvinnor och män är jämställda." Systemet är ytterst praktiskt och enkelt när man väl är inne i det.

PopJimmy skrev:1. Att begreppet Gud tillkommit är för att det är ett praktiskt begrepp att falla tillbaka på när en människa är förvirrad eller rädda.
3. Gud pekar inte på något konkret mönster i universum, utan fungerar bara som ett slaskbegrepp människor använder sig av när:
* När de är förvirrade och inte lyckas hitta ett meningsfullt mönster i universum som kan förklara ett fenomen
* När de är rädda och inte vågar erkänna att dom inte vet eller att dom har begått ett misstag.

Jag säger inte att jag håller med dig, men jag kan mycket väl tänka mig att det är så.

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 09 dec 2004 19:31

Tatjana skrev:
Såvida inte manualen ser ut att vara skriven av en koreansk praoelev med en koreansk-engelsk och en engelsk-svensk ordbok.

Tycker du att Bibeln är så svår?

Lika svår att ta på allvar.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 04 jan 2005 07:39

På detta forum kan vi läsa om hur olika filosofer har olika teorier om olika saker, för att kunna ha den diskussionen kräver en del i etablissemanget att man har läst något om filosoferna i fråga. Men när det gäller samtalet, gud och bibeln så är det väldigt få människor som har läst boken, men em hel del som har teorier om den.
Om man anser att bibeln är svårtolkad så kan det bero på att man valde att läsa stycken ur den, utan sammanhang.
Om jag läser Kant så kan inte jag fatta vad det handlar om genom att läsa tre rader, för mig blir det obegripligt nonsens, men om jag läser allt. Kan jag bilda mig en rättvis uppfattning.
Det handlar inte om att plocka ut väl valda citat ur bibeln som t.e.x
otrogna skall stenas till döds, du skall offra lamm varje dag, kvinnan är mindre värd än mannen. Naturligtvis låter detta jättehemskt. Men är det sanningen eller sanningen i modifikation???? I koranskolor får barnen läsa en rad på arabiska en hel dag, Allah Akbar Allah Akbar Allah Akbar...
Ingen kan arabiska ingen vet vad det handlar om, men Allah Akbar....
Jag menar, Scrhödinger dödade kattungar i sina experiment... eller?????
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 04 jan 2005 14:31

Tatjana skrev:Jag menar, Scrhödinger dödade kattungar i sina experiment... eller?????

Nej, det var ett tankeexperiment. Han utförde det aldrig i verkligheten, naturligtvis.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 05 jan 2005 00:30

Precis vad jag menar, men det kan man ju inte veta om man inte har läst hans skrifter. Det blir ju lätt misstolkningar.....

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 05 jan 2005 02:17

Finns det folk som tror att prof. Schrödinger faktiskt experimenterade på riktiga kattungar?

DRH skrev:How gullible are you? Do you believe that there is a center in your brain which is responsible for your gullability, and that a brain surgeon could carry out a surgical operation to make you less gullible? If you believe that, then perhaps such an operation would be suitable.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 05 jan 2005 02:20

Finns det folk som tror att vi skall kriga i guds namn?

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 05 jan 2005 02:26

Varifrån kommer alla bör-dor? Finns det folk som tror att vi inte skall kriga i Guds namn?

Tatjana

Inläggav Tatjana » 05 jan 2005 02:43

Nej, många människor tror att religionen är roten till allt ont.
Det är precis det som jag vill säga, men det handlar om att man inte läst bibeln. Att man tolkar efter hur man tror att saker är.
Vad menar du med bör-dor?

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 05 jan 2005 03:42

"Bör-dor" var en ordvits.

Många människor tror att religionen är botet mot allt ont också.
Frågan är vad som är farligast - folk som tolkar Bibeln utan att ha läst den, eller folk som tolkar Bibeln trots att de läst den.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 05 jan 2005 03:55

Jag tror att de som läst den som skadar minst. Med förutsättning att man även följer det som står naturligtvis.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 06 jan 2005 17:33

archaxe skrev:Finns det folk som tror att vi inte skall kriga i Guds namn?

Absolut. Jag.

Jag tror att vi inte skall kriga i Guds namn.
Jag tror att vi inte skall kriga.
Jag tror att vi inte skall. (Bort med bör-dorna!)
Jag tror. (fa-an!)
Jag. (puh!)

Absolut.

archaxe skrev:Frågan är vad som är farligast - folk som tolkar Bibeln utan att ha läst den, eller folk som tolkar Bibeln trots att de läst den.

"Att lära att tänka är slöseri med möda. Att tänka utan att lära är farligt." - Konfucius

Det kan låta förvirrande, men i den bemärkelsen tror jag Bi-beln ger upphov till tänkande (tankesurr) snarare än lärande.

§

Tatjana

Inläggav Tatjana » 09 jan 2005 22:46

Det kan låta förvirrande, men i den bemärkelsen tror jag Bi-beln ger upphov till tänkande (tankesurr) snarare än lärande.

Jag har svårt att se varför så skulle vara fallet. Bibeln är den enda skrift, (mig veteligen) som talar i liknelser och aforismer samt ger en enkel förklaring till hur du skall tolka dem.
Tex Jesus profeter, skriver sina tolkningar av samma händelser och detta ger inga möjligheter för misstolkningar. Det är en del upprepningar i bibeln samt olika liknelser med samma kontenta. För att man inte skall bilda sig en egen uppfattning utan följa det som står utan att missförstå.

onosendai

Inläggav onosendai » 26 jun 2005 01:01

db skrev:
Advocate skrev:Om en gud nu finns överhuvudtaget så tror jag att man inte skall vara för snabb att döma honom. För det första så skulle han nog veta mycket mer än vi, och förstå mera. Och eftersom vi inte vet vad han vet som inte vi vet så skall vi ha respekt för hans handlingar.

Om vi definierar Gud som den som eventuellt skapat vårt universum är det inte alls säkert att det är så. Vårt universums eventuella skapare kan lika gärna vara en finnig tonåring som sitter vid en dator och leker med ett Game of Life-program och inte har någon koll alls på vad som händer därinne.

Du kan enbart spekulera i vad som befinner sig bortom denna värld, därför borde du lägga ned den verksamheten. Men med det ständigt återkommande mönster av oändlighet skapas i andra änden bilden av en total helhet, vilket gärna slår sig själv itu för att skapa en mening, för utan mening kan vi omöjligen finnas.

Lisen

Akta er för att häda!

Inläggav Lisen » 07 jul 2005 15:59

Joahn skrev:Ett annat ställe i Bibeln:
Då lät Herren pesten drabba Israel så att 70 000 dog. Gud skickade en ängel till Jerusalem för att sprida död i staden. Men då Herren såg ängeln sprida död ångrade han det onda och sade:"Det är nog! Dra tillbaka din hand!" 1 krön 21:14-15
Hehehe. Här framgår både att Gud kan ångra sig och att han kan göra onda saker. Jag undrar just vad en inbiten fundamentalist skulle säga om den saken. En felöversättning, kanske? :lol:

Jag vill peta in till flera av er: akta er för att häda! "Du skall icke missbruka Herrens, din Guds namn, ty Herren skall icke låta den bliva ostraffad som missbrukar Hans namn." Det innefattar också att försöka göra sig större eller visare än Gud. Gud kan inte göra fel, han är "det goda" i världen. Gud skapade människan till sin avbild och med fri vilja. Genom syndafallet valde vi dock den onda delen och människan är därigenom av naturen ond. Det goda som kan verka i oss och genom oss är från Gud.

Återgå till "Religion och andlighet"