Tatjana skrev:Tycker du att Bibeln är så svår?
Detta var inte menat till mig, men jag tar mig ändå friheten att svara på det. Personligen tycker jag att Bibeln är väldigt lätt att förstå, tja, ganska lätt i alla fall. Om det står att ingen som inte gör sig av med allt han äger kan bli Jesu lärjunge så borde det betyda det också. Men där har bland annat min pappa tolkningen att "Men så sa han bara till människorna han snackade med just då". Vidare, om det står att samariska havande kvinnor ska skäras upp och deras spädbarn ska krossas, så borde det ju betyda det också. Men icke då. För då kommer Herrens-vägar-äro-outgrundliga in i bilden.
Alltså, jag tycker det verkar rimligt att något betyder vad det gör i vanliga sammanhang. Men nehej då, Bibeln är svår att förstå och måste tolkas och göras om. Om alla bara såg verserna utifrån vad de hade betytt i dag så hade allting sågats efter som att det motsäger sig självt. För att kunna tillämpa Bibeln i dag så tvingas man vrida och vända på allt litegrann, som en kristen som fick "Ni kvinnor, underordna er era män, ni män, älska era kvinnor" (ungefärligt citerat) till "Kvinnor och män är jämställda." Systemet är ytterst praktiskt och enkelt när man väl är inne i det.
PopJimmy skrev:1. Att begreppet Gud tillkommit är för att det är ett praktiskt begrepp att falla tillbaka på när en människa är förvirrad eller rädda.
3. Gud pekar inte på något konkret mönster i universum, utan fungerar bara som ett slaskbegrepp människor använder sig av när:
* När de är förvirrade och inte lyckas hitta ett meningsfullt mönster i universum som kan förklara ett fenomen
* När de är rädda och inte vågar erkänna att dom inte vet eller att dom har begått ett misstag.
Jag säger inte att jag håller med dig, men jag kan mycket väl tänka mig att det är så.