Syndernas förlåtelse. Omoraliskt?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
sydman

Inläggav sydman » 27 aug 2010 11:50

Harald Davidsson skrev:detta är ju bara subjektivt tyckande, utan någon objektiv kraft....
för om det fanns någon som helst objektiv sanningskraft i detta
påstående skulle ju vi kunna läsa i de objektiva kategoriseringarna,
som t.ex. förenta nationernas statistik att Sverige ej är ett kristet
land,, så det finns ej något ontologiskt bevis för att sverige ej är kristet mera
än i din egen lilla subjektiva värld.
Sverige har skilt på kyrka och stat, vi har religionsfrihet och majoriteten av svenskarna tror inte på gud. Själv tycker jag att detta är tillräckligt för att hävda att vi inte är en kristen stat.

Harald Davidsson skrev:Detta är ju väldigt begränsade subjektiva tyckanden, men du har ju objektiva ontologiska bevis för att Gud existerar, hur många gånger nämns inte hans namn eller hans väsen i Bibeln, rent statistiskt är det möjligt att doktorera på Guds objektiva existens endast genom den fakta som finns i bibeln,,nu talar jag inte om andra religioner än den kristna, för endast bibeln är nog för att bevisa Guds existens och jag är hundra procent säker på att de svenska universiteten skulle godkänna en sådan doktorsavhandling som ren objektiv vetenskap att Gud existerar

Att vara nämnd i en bok är inte tillräckligt för att bevisa något. Frodo nämns ett otroligt många gånger i sagan om ringen, men du skulle nog inte påstå att Frodo finns. Hur vida en doktorsavhandling skulle godkännas är väl inte så intressant, vad som är intressant är om det skulle accepteras som bevis, vilket jag är övertygad att det inte skulle göra.

För att bevisa gud räcker det inte med en bok som påstår att gud finns, och att det är sant. För att bevisa gud behöver du gud. Att påstå att gud finns är lika ovetenskapligt som att påstå att häxor och älvor finns.

Som alltid ligger bevisbördan på den som påstår. Du kan inte hävda att man bör acceptera guds existens bara för att det inte går att motbevisa. Det går aldrig att bevisa att något inte finns.
Den som inte finns, den syns inte.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 27 aug 2010 14:26

Det finns två olika världar, dels den inre subjektiva, dels den yttre objektiva, Guds subjektiva existens nämner jag alltså ej med ett enda ord, och för mig är den subjektiva guds existens allt, och den objektiva Guds existens ingenting, men jag undersöker inte min egen uppfattning, jag är helt skild från det jag undersöker här, alltså Guds objektiva existens,jag vill inte förneka den, för jag ser ju att det finns kyrkor, och jag ser ju att det finns en Bibel, som är den  mest lästa boken i världen, och jag ser att det finns präster och jag ser att varje fredag ber över tusen millioner muslims
offentligt på sitt bönehus till sin Gud, och jag måste ju acceptera detta som ett faktum, jag kan ju inte säga att det inte finns någon objektiv Gud, hur kan jag gå emot 1000 millioner muslims, jag ACCEPTERAR detta fenomen även om jag ej är en del av detta fenomen med min själ, jag måste ju acceptera att det finns en påve, och enligt statistiken för F.N. så finns mer än 2000 millioner kristna, jag vet inte hur många av dem som i sitt hjärta ber till sin Gud, hur ska jag kunna mäta det, men jag måste ju acceptera att det finns en kristen Gud också, objektiv, och att de ber till honom, jag kan ju inte säga att det inte finns någon Gud i samhället då jag ser att det finns en sådan, för inte bygger de kyrkar till en gud som inte finns, folk är inte så knasiga, även om du tror det.

så det Marksa säger, att acceptera det totala varat med alla sina fenomen både negativa och positiv är den enda rätta hållningen som till slut kan leda till försoning..

UTAN NÅGON FÖRNEKELSE

Kan du tala om för mig hur man formulerar mål rent logiskt

naturligtvis kan man fråga om bevis ifall något påstås ej existera,

när en människa dör får vi en massa bevis, olika intyg osv...

jag vill se samma slags bevis för att Gud aldrig levt eller att han är död

du kan inte förneka denna typen av undersökning
även om du tycks göra det i din lilla tyckande värld
jag tror du är som ankmamman i Hc.aNDERSSONS SAGA,
SOM SÄGER ATT BORTOM DE TRÄDEN BAKOM HUSET TAR VÄRLDEN SLUT

Användarvisningsbild
sydman

Inläggav sydman » 28 aug 2010 15:28

Harald Davidsson skrev:Kan du tala om för mig hur man formulerar mål rent logiskt

naturligtvis kan man fråga om bevis ifall något påstås ej existera,

när en människa dör får vi en massa bevis, olika intyg osv...

jag vill se samma slags bevis för att Gud aldrig levt eller att han är död

du kan inte förneka denna typen av undersökning
även om du tycks göra det i din lilla tyckande värld
jag tror du är som ankmamman i Hc.aNDERSSONS SAGA,
SOM SÄGER ATT BORTOM DE TRÄDEN BAKOM HUSET TAR VÄRLDEN SLUT

Låt oss utgå ifrån att vi inte kan veta någonting. Jag kan då hävda att jag existerar med mig själv som bevis. Jag kan även hävda att min morfar existerade även fast jag aldrig träffade honom. Min morfars existens är dokumenterad och det finns bilder och vittnen, sedan är det naturligt att anta att min mamma hade en pappa. I och med att jag inte kan veta någonting med absolut säkerhet så kan jag ändå säga med väldigt hög sannolikhet att min morfar levde.

Det går däremot inte att bevisa att någonting inte finns, för de som inte finns kan inte lämna några bevis. Däremot så kan man hävda att sannolikheten att någonting inte finns är större ju längre man letat men det går aldrig att säga säkert. Bevisbördan ligger alltid på den som kommer med påståendet annars skulle vi få acceptera så otroligt många saker som inte går att falsifiera.

Antalet kristna som finns är bevis på hur många som tror på gud och inte direkt bevis på guds existens. Det finns ganska logiska förklaringar till varför det finns så mycket religion än idag. Det är dock inte så konstigt att religionerna förlorar folk i och med att vi blir mer och mer upplysta.
Den som inte finns, den syns inte.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 28 aug 2010 15:47

Vi måste försöka få en uppfattning om världen, inte bara ens eget kök eller de få platser de flesta besöker utanför sin egen lägenhet, inte bara resa runt i världen, men öppet vara tillsammans med folk i olika miljöer och då våga värdera, vara kritiska och undersökande,
för vi måste först acceptera auktoriteter och institutioner och
makt-människor för att sedan kunna befria oss från dem

och varför ska vi försöka befria oss från Gud, det är en ganska metafysisk upplevelse,
vi måste börja med det konkreta just runt omkring oss i vår vardag

vi kan börja med att befria vår feminina hjärnhalva som innehåller intuition, integration och känsla
för att därigenom kunna få en helhetsbild av världen genom att också använda den maskulina delen, alltså
den logiskt analyserande

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 29 aug 2010 00:41

Harald Davidsson skrev:Fredrik....har du ett enda bevis för att Gud ej existerar??
Hej Harlad, roligt att se dig på forumet igen! Det var minsann ett tag sedan - nåväl, du är ju här nu i alla fall och det är ju det viktigaste. Det finns några saker som jag inte ägnar mig åt därför att jag finner dem ointressanta och ganska tråkiga, exempel på sådant är att titta på sport, eller att cykla väldigt långt. Ett annat sådant exempel är att sitta och leta efter bevis gällande guds existens eller icke-existens. Det närmste beviset jag skulle kunna vaska fram är väl den enorma energi som religiösa människor lägger på att hålla gudstron levande, det kanske de inte hade behövt om gud verkligen existerade? Inte vet jag? Varför vill du att jag ska tro på Gud? Vad tjänar det till? Berätta, jag lyssnar . . .

Vänligen

Fredrik

PS. Det du hittills har skrivit på forumet gör mig absolut inte klokare vad avser anledningen till att jag borde ta upp den enorma fascination för Gud som du verkar besitta. DS.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 29 aug 2010 05:51

Din lathet gör dig alltså till en oärlig människa, säger du  Fredrik

kan du ge mig ett enda bevis för att det skulle vara
värt att ta upp tid med att diskutera
med en oärlig människa

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 29 aug 2010 06:03

min egen upplevelse av Gud är någonting helt privat,

när du har en djup kärlek till en kvinna
vill du då  berätta om det för världen,
då du kysste henne på brösten
och ni satt dagar i sträck på sängen och prata med varandra och titta  
varandra djupt i ögon

jag gillar inte att titta på porrfilmer och sånt,
det känns vulgärt

men att berätta om sin egen Gudsupplevelse känns för mig också
som en slags porr

jag är trött på att ge pärlor till svin

ifall världen älskar att gå och rota med trynet i soptippar
och slickar i sig allt det ser

det för de göra för mig
jag lever i min egen värld

någonannanstans

när jag pratar om Gud är det objektiv vetenskaplig
SOCIOLOGI

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 29 aug 2010 06:07

Att det tar tid, Fredrik beror på att moderatorerna ej sänder svar till mig fast jag krssat i rutan, så jag får kolla själv ifall
jag fått nått svar eller inte genom att slå upp ämnesområdena.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 29 aug 2010 09:17

Harald Davidsson skrev:Att det tar tid, Fredrik beror på att moderatorerna ej sänder svar till mig fast jag krssat i rutan, så jag får kolla själv ifall jag fått nått svar eller inte genom att slå upp ämnesområdena.
Härligt Harald!
Du kör lite samma race här på forumet som han på bilden här nedan kör i skogen! Dyker upp över allt, helt plötsligt, när som helst!

Intressant strategi! ;-)

Jag har försökt att använda den också, men jag är inte alls lika snabb som du!

Bild

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 29 aug 2010 10:08

Harald Davidsson skrev:Att det tar tid, Fredrik beror på att moderatorerna ej sänder svar till mig fast jag krssat i rutan, så jag får kolla själv ifall
jag fått nått svar eller inte genom att slå upp ämnesområdena.

trodde det bara var jag
fast jag skulle inte beskylla moderatorerna dock
möjligen tekniken, men jag är inte helt säker på det hela
jag får svar ibland

får du aldrig svar, eller är det nu på sistone?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 29 aug 2010 12:49

Dokido

Det finns ingen logik i detta, nu plötsligt fick jag fem svar, men i morse hade jag en del svar men fick leta upp dem, igår några svar men flera fick jag leta upp..

ibland funkar det, ibland funkar det delvis, ibland funkar det inte alls,

kan det verkligen bero på tekniskt fel????

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 29 aug 2010 13:27

Harald Davidsson skrev:Dokido

Det finns ingen logik i detta, nu plötsligt fick jag fem svar, men i morse hade jag en del svar men fick leta upp dem, igår några svar men flera fick jag leta upp..

ibland funkar det, ibland funkar det delvis, ibland funkar det inte alls,

kan det verkligen bero på tekniskt fel????

A Friendly advice: One Should not feed ones delusions Harald.

Send a question to Johan instead.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 29 aug 2010 14:32

german.timofejev skrev:Gud står över människa och därför har den rätt att förlåta.

Du har missförstått allting totalt.

Mannen och kvinnan hatar varandra; djävulens advokat ("rädda fattiga barnen") bevisar deras "oskuld" (voyeurens födelse/lögn); eftersom de vet att de älskar varandra men är "omkastade" i TRANSCENDENTALT sammansmällt medvetenande (livstörsten & andens biologi/köttet): det här är sanningen; Schizofrenin ÄR dvs ljuset: vad är det som kommer fram i mörkrets magi? Helheten av allt detta är "massans agenda; världens sökande" inom strukturen av "undertryckt labilitet; historians förnekelse"; hoppet om friheten är uppenbar.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 29 aug 2010 14:42

Mannen och kvinnan hatar varandra; djävulens advokat ("rädda fattiga barnen") bevisar deras "oskuld" (voyeurens födelse/lögn); eftersom de vet att de älskar varandra men är "omkastade" i TRANSCENDENTALT sammansmällt medvetenande (livstörsten & andens biologi/köttet): det här är sanningen; Schizofrenin ÄR dvs ljuset: vad är det som kommer fram i mörkrets magi? Helheten av allt detta är "massans agenda; världens sökande" inom strukturen av "undertryckt labilitet; historians förnekelse"; hoppet om friheten är uppenbar. ........

varför föder evolutionen sådana här tankar,...SYDMAN..

ska vi tolka detta som sista smörjelsen
före andens död

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 29 aug 2010 14:49

The psychiatric definition of delusion is similarly, a belief that is pathological (the result of an illness or illness process) and is held despite evidence to the contrary.} As a pathology, it is distinct from a belief based on false or incomplete information, dogma, stupidity, apperception, illusion, or other effects of perception. CITAT INTERNET

Marksa
om det är ett tekniskt fel, varför är vetenskapen så djävla
dålig att den inte ens kan programmera enkla överföringar av inläggs svar till vederbörande inblandade. utan att dagligen göra F E L...

Återgå till "Religion och andlighet"