Sverige har skilt på kyrka och stat, vi har religionsfrihet och majoriteten av svenskarna tror inte på gud. Själv tycker jag att detta är tillräckligt för att hävda att vi inte är en kristen stat.Harald Davidsson skrev:detta är ju bara subjektivt tyckande, utan någon objektiv kraft....
för om det fanns någon som helst objektiv sanningskraft i detta
påstående skulle ju vi kunna läsa i de objektiva kategoriseringarna,
som t.ex. förenta nationernas statistik att Sverige ej är ett kristet
land,, så det finns ej något ontologiskt bevis för att sverige ej är kristet mera
än i din egen lilla subjektiva värld.
Harald Davidsson skrev:Detta är ju väldigt begränsade subjektiva tyckanden, men du har ju objektiva ontologiska bevis för att Gud existerar, hur många gånger nämns inte hans namn eller hans väsen i Bibeln, rent statistiskt är det möjligt att doktorera på Guds objektiva existens endast genom den fakta som finns i bibeln,,nu talar jag inte om andra religioner än den kristna, för endast bibeln är nog för att bevisa Guds existens och jag är hundra procent säker på att de svenska universiteten skulle godkänna en sådan doktorsavhandling som ren objektiv vetenskap att Gud existerar
Att vara nämnd i en bok är inte tillräckligt för att bevisa något. Frodo nämns ett otroligt många gånger i sagan om ringen, men du skulle nog inte påstå att Frodo finns. Hur vida en doktorsavhandling skulle godkännas är väl inte så intressant, vad som är intressant är om det skulle accepteras som bevis, vilket jag är övertygad att det inte skulle göra.
För att bevisa gud räcker det inte med en bok som påstår att gud finns, och att det är sant. För att bevisa gud behöver du gud. Att påstå att gud finns är lika ovetenskapligt som att påstå att häxor och älvor finns.
Som alltid ligger bevisbördan på den som påstår. Du kan inte hävda att man bör acceptera guds existens bara för att det inte går att motbevisa. Det går aldrig att bevisa att något inte finns.