För det första tror jag inte riktigt på ditt påstående att man blir bannad om man ställer dessa eller liknande frågor på ett muslimskt forum.
Vissa forum kanske gör så, men dom jag brukar besöka gör inte så.
För det andra, om du verkligen vill att en kompetent person svarar på detta, bör du ställa dina frågor --->
här<---. Dom brukar svara snabbt. Ofta direkt dagen efter.
När det gäller dessa frågor är det, som du säkert kan erkänna, väldigt mycket på en och samma gång vilket gör det svårt att svara på. Det känns verkligen som mer än fem frågor. Om frågorna var lite kortare hade jag kunnat backa upp mina svar med tydliga källor (Korancitat osv.) men nu får det blir korta svar.
Fråga nummer 1:
Hur förklarar ni de saker i Koranen som helt enkelt är felaktiga? Mänskliga embryon kommer inte från blod,
Vilken vers säger det?
egypiterna på Moses och Josefs tid korsfäste inte folk (i det antika Egypten pålade man folk),
Det stämmer att Koranen påstår detta (and verily I will crucify you every one. [26:49]), dock bör man notera att även pålande av människor räknas som korsfästelse. Läs t.ex. denna definition:
The Greek word for 'cross' (stauros; verb stauroo; Latin crux, crucifigo, 'I fasten to the cross') means primarily an upright stake or beam, and secondarily a stake used as an instrument for punishment and execution. It is used in this latter sense in the New Testament.Källa: "Cross, Crucifixion", J. D. Douglas (Organizing Editor), The Illustrated Bible Dictionary, 1980, Inter-Varsity Press: Leicester (England), p. 342.
För mer info, se --->
detta <---
judarna tror inte att Ezra är Guds son,
Versen du syftar på riktar sig till en specifik grupp judar som Profeten Muhammed råkade på. Flera verser i Koranen uppenbarades som ett svar på en specifik incident eller fråga. Versen om judarnas tro på Ezra som Guds son handlar om just dessa judar. Inte heller alla judar på Profetens tid trodde på detta. Men vissa, som även nämns vid namn i tafsir - förklaringen - av denna vers. För mer info om detta kan du läsa kommentaren till versen i Muhammed Knut Bernströms översättning av Koranen där Muhammad Asad (Leopold Weiss), en f.d. jude förklarar detta.
treenigheten består inte av Gud, Jesus och Maria.
Versen säger faktiskt inte att Maria är en del av treenigheten, versen säger endast att man inte ska dyrka Maria. Enligt islam är t.ex. katolikernas böner där man kallar på Maria, polyteism.
De antika egypterna trodde visserligen att farao var en gud (vilket Koranen säger) men inte att han var den enda guden (vilket Koranen säger).
Versen du syftar på är denna:
Pharaoh said: "O Chiefs! no god do I know for you but myself." [Qur'an 28:38]Jag ska fråga runt om den exakta betydelsen av denna vers osv., men ha i åtanke i vilken kontext denna vers finns. Farao citeras här argumentera mot Moses, som påstår att man ska dyrka Gud ensam inte Farao. Så Farao svarar med att försöka argumentera mot Moses Gud. Med andra ord: "Jag är er gud, och Moses Gud är en falsk gud."
Dessutom skiljer sig ordet ilah (som används i versen) från ordet "gud", så man ska inte använda det så.
Förövrigt undrar jag om det finns arkeologiska/historiska bevis på att Farao aldrig påstod sig vara den ende guden eller den ende "riktige" guden eller liknande?
Men, i alla fall, jag ska titta närmare på detta och återkomma. Mitt svar här är inte tillräckligt.
Haditherna innehåller märkliga saker. Satan urinerar i våra öron, Satan kan även sova över i våra näsor.
Dessa hadither, även om dom må låta löjliga enligt dig, motbevisar inte islam. Det är en del av det osedda som varken kan bevisas eller motbevisas. Förövrigt är budskapet med dessa hadither att man inte ska sova och lata sig (vilket leder till att Satan urinerar i ens öron), istället för att vakna och be morgonbön (det är vad hadithen säger).
Muhammed klöv månen, ändå såg ingen annan i hela världen denna minst sagt otroliga händelse.
Jodå. Finns rapporterat om det. Förövrigt är det olika tider på dygnet runt om i världen, månen syns inte överallt och det var inte särskilt lång tid som månen förblev klövd, så alla (som hade möjligheten att se månen) kanske inte tittade upp mot den dom, kanske, 10 sekunder som den var klövd.
Dessutom säger Muhammed till en judisk rabbi i Medina att barn efterliknar den förälder som under samlaget först får "discharge" (är det utlösning eller orgasm?). Hursomhelst är det fel, vilken förälder barnet liknar bestäms av dominanta och recessiva gener.
Besvarat --->
här. <--- Det finns även en alternativ översättning av den hadithen, som säger nåt i stil med "barnet liknar den vars vätska blir dominant". Dock vet jag inte om detta är en korrekt översättning.
För mer info om detta kan du ställa din fråga i länken längre upp i mitt inlägg.
När solen går ner så bugar den sig inte för Allahs tron
Detta är en del av det osedda. Ordet "bugande" (ruku' på arabiska) syftar inte endast på det sättet som vi människor gör det. Det enda vi vet är att solen bugar sig till Gud. Hur det sker, vet vi inte. Det finns verser i Koranen som nämner att även annat, såsom växter, bugar sig för Gud. Lärda har förklarat att deras rörelser, t.ex. då vinden blåser eller liknande, är deras sätt att buga (jag säger detta ur minnet, så förklaringen från dom lärda kanske inte är exakt så som jag skrev, men nåt sånt i alla fall). Så solens förflyttande kanske är solens bugande. Detta är inte specifierat och det finns egentligen ingen anledning att spekulera.
(det är jorden som roterar runt solen f.ö)
Hadithen motsäger inte detta. Den säger dock att solen rör sig, vilket den gör. Den säger inget om att solens rörelse (som hadithen talar om) är i förhållande till jorden, endast att den rör sig.
Muhammed utfrågades tydligen av sina samtida araber vilket bevis han har för att han är Allahs profet (han förnekade att han kunde utföra mirakel om man läser Koranen
Detta stämmer inte. I inledningen tillfrågades han ofta om att utföra mirakel, men vägrade, i och med att kraven på ett mirakel inte var ärliga utan sarkastiska och i syfte att håna. Men han utförde senare mirakel vilket även Koranen bekräftar. Du nämnde ju själv t.ex. klövningen av månen, och Koranen nämner det miraklet.
Faktum är att Profeten utförde mirakel (egentligen var det dock Gud som utförde mirakel genom Profeten), men araberna gjorde åtlöje av dom och anklagade honom för att vara besatt av djävulen och magiker som lurade sina åskådare. Se denna vers:
"And, when they see a Sign, turn it to mockery, and say, This is nothing but evident sorcery." (Holy Qur'an 37:14-15) Här är en liknande vers:
"But if they see a Sign, they turn away, and say, This is (but) transient magic." (Holy Qur'an 54:2) Så mirakel utfördes, såsom dessa verser bevisar.
Dom verser som du tänker på säger så därför att det var uppenbart att dessa krav på mirakel var menade som hån, inte seriösa utmaningar som skulle övertygat dom.
Förresten... Som en inressant grej, se detta citat ur Bibeln där Jesus sägs ha vägrat utföra mirakel:
The Pharisees came forward and began to argue with him, seeking from him a sign from heaven to test him.
He sighed from the depth of his spirit and said, "Why does this generation seek a sign? Amen, I say to you, no sign will be given to this generation."
Then he left them, got into the boat again, and went off to the other shore.
Mark(11-13)Enligt vilka kriterier är Koranen en överlägsen bok?
För att fullt ut förstå Koranens effekt på dess åhörare krävs det att man kan arabiska. Jag kan gå in på några av Koranens mirakel när det gäller dess vältalighet så att säga, men mitt svar är redan långt som det är och ärligt talat gör allt detta skrivande mig trött, så jag får kanske ta det en annan gång. Tillsvidare får du nöja dig med detta svar på den frågan.
När Allah bestämt sig för att uppenbara Islam som den sanna religionen för hela mänskligheten, och sen gör beviset för sanningen i denna religion tillgängligt endast för araber? Koranen är ju trots allt på arabiska.
När det gäller utmaningen så är det endast araber som kan svara, det stämmer.
Men även icke-araber kan försöka motbevisa Koranen genom en annan utmaning som återfinns i den, dvs att hitta en motsägelse.
Förövrigt är islams unika budskap, dvs strikt monoteism där man skapar en relation med sin Skapare utan mellanhänder (präster, änglar, helgon osv), något som man inte behöver förstå arabiska för att fatta, och det är tillräckligt för att attrahera människorna till denna religion.
Hur kommer det sig att majoriteten av araberna tydligen inte var så imponerade av Koranen?
Du motsäger dig själv då du senare säger:
Majoriteten konverterade
Tydligen imponerades majoriteten.
Muslimerna fick ju möjlighet att kontrollera arabiska halvön genom konvertiterna som anslöt sig till islam.
Dessutom behöver inte anledningen till att dom initiellt inte konverterade vara för att dom inte imponerades av Koranens stil och vältalighet. Man lät ju inte ens andra araber att lyssna på Koranen därför att dom visste vilken effekt det hade på ålyssnaren. Man försökte inte ens till slut påstå att han kommit på den själv, i och med att det blivit uppenbart att Koranen inte kunde vara hans påhitt, snarare påstod man att han blivit besatt och att han var magiker som i princip hypnotiserade sina åhörare. Anledningen till att dom förkastade den hade inte att göra med någon sorts kritk mot Koranen rent litterärt, det var ju för att dom inte gillade budskapet, som bl.a. uppmanade dom att förkasta deras älskade gudar.
Dessutom finns det ju (fortfarande) kvar arabiska judar och kristna, som tydligen inte imponerats, annars skulle de ju konverterat.
Som sagt, man kan uppskatta Koranens litterära stil utan att för den skull gilla budskapet.
Hur kan Allah vara så angelägen om att människorna ska dyrka honom att han måste tortera dem som inte gör det för evigt?
Att inte dyrka sin Skapare som gett en allt, vars jord man går på, vars mat man äter, vars välsignelser man tar del av är en sådan orättvisa som inte kan förbli ostraffad. En evighet i helveteselden är ett passande straff.
I Koranen står det att Allah har förseglat de otrognas hjärtan, så att de inte kan bli muslimer. Hur går detta ihop? Allah gör så att de otrogna inte kan bli muslimer, och straffar dom sedan för det.
Du har missförstått vad som menas. Här är verser som förklarar betydelsen av detta:
Du kan inte leda dem du älskar på rätt väg, men Gud leder den Han vill. Och Han vet bäst vilka de är som är villiga att låta sig vägledas. (28:56)Om detta hade varit din Herres vilja skulle alla jordens invånare helt visst utan undantag ha antagit tron. Men kan du påtvinga människorna tron?
Nej, ingen kommer till tro utan Guds vilja – och Han hopar straff och skam över dem som inte vill använda sitt förstånd [för att tänka över Guds budskap]. Säg: ”Begrunda allt det som himlarna och jorden rymmer!” – Men till vilken nytta har människor som inte vill tro av budskap och varningar? Kan de vänta något annat än samma olycksöde som drabbade deras föregångare?
Säg: Vänta då [på det som skall komma]! Jag skall vänta med er.
(10:99-102)… Och jag skall låta dem som utan fog uppträder med högmod på jorden vända sig ifrån Mina budskap, och fastän de ser alla tecken kommer de inte att tro på dem, och även om de ser rätttrådighetens väg kommer de inte att välja den. Om de ser misstagens och syndarens väg kommer de däremot att slå in på den. Så skall det vara därför att de har påstått att Våra budskap är lögn och har över huvud taget inte fäst avseende vid dem. De som förkastar Våra budskap som lögn och som förnekar mötet [med Gud] efter döden – allt vad de har strävat mot skall gå om intet. Eller ska de lönas för något annat än sina handlingar? (7:146-147)Som du ser handlar det om att Gud vet om att det finns dom som är arroganta och vägrar acceptera sanningen. Det är deras hjärtan Han förseglar. Han vet om att detta är orättvisa, arroganta människor som vägrar inse sin Skapares välgärningar och storhet, därför förseglar Han deras hjärtan och gör att dom rättfärdigas uppmaningar att dyrka sin Herre, underkasta sig Honom och ägna sina liv åt Honom inte får någon effekt på deras hjärtan, medan dom troende blir påverkade av dessa ord och inser att detta är det rätta.
Finns säkert mer jag skulle vilja fråga, men detta får räcka för tillfället.
Hehe, det var inte särskilt lite att svara på... Och nu har jag inte ens spenderat alltför mycket energi på att leta efter referenser utan försökt att svara kortfattat.
Faktum är att jag skulle bli oerhört förvånad om jag får (logiska och rimliga) svar på allt det här.
Jag rekommenderar dig än en gång att ställa dina frågor --->
här. <--- Där får du utförliga och bra svar. Jag har ju också undrat över dessa saker och fått svar bland annat där.