Fem frågor till muslimer

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mithra

Fem frågor till muslimer

Inläggav Mithra » 28 jun 2006 23:33

Jag har sett att det finns en del muslimer på detta forum. Så jag skulle vilja ställa ett par frågor, och jag hoppas att ni inte har något emot detta. Kanske lite obekväma frågor, men jag undrar uppriktigt över dessa saker. Så jag hoppas att ni svarar, för att fråga såna här saker på muslimska forum ger banning direkt. Hoppas inte detsamma gäller här. Jag vet att en del frågeställningar här även kan ställas om andra religioner, men nu är det Islam som det gäller. Om andra religioner är dåliga så gör inte det Islam bra.

Iaf, here we go!

1. Hur förklarar ni de saker i Koranen som helt enkelt är felaktiga? Mänskliga embryon kommer inte från blod, egypiterna på Moses och Josefs tid korsfäste inte folk (i det antika Egypten pålade man folk), judarna tror inte att Ezra är Guds son, treenigheten består inte av Gud, Jesus och Maria. De antika egypterna trodde visserligen att farao var en gud (vilket Koranen säger) men inte att han var den enda guden (vilket Koranen säger). Det finns en massa andra grejer i Koranen som är felaktiga, men jag nöjer mig med detta så länge.

2. Haditherna innehåller märkliga saker. Satan urinerar i våra öron, Satan kan även sova över i våra näsor. Muhammed klöv månen, ändå såg ingen annan i hela världen denna minst sagt otroliga händelse. Dessutom säger Muhammed till en judisk rabbi i Medina att barn efterliknar den förälder som under samlaget först får "discharge" (är det utlösning eller orgasm?). Hursomhelst är det fel, vilken förälder barnet liknar bestäms av dominanta och recessiva gener. När solen går ner så bugar den sig inte för Allahs tron (det är jorden som roterar runt solen f.ö). Finns en massa konstigheter i Haditherna.

3. Muhammed utfrågades tydligen av sina samtida araber vilket bevis han har för att han är Allahs profet (han förnekade att han kunde utföra mirakel om man läser Koranen, Haditherna är legender). Koranen utmanar då tvivlare att producera en lika bra Sura som en av Koranens, och sen konstaterar att de otrogna inte kan detta. Då uppstår följande följdfrågor:

a) Enligt vilka kriterier är Koranen en överlägsen bok?

b) När Allah bestämt sig för att uppenbara Islam som den sanna religionen för hela mänskligheten, och sen gör beviset för sanningen i denna religion tillgängligt endast för araber? Koranen är ju trots allt på arabiska.

c) Hur kommer det sig att majoriteten av araberna tydligen inte var så imponerade av Koranen? Majoriteten konverterade ju inte förrän muslimerna behärskade större delen av arabiska halvön. Dessutom finns det ju (fortfarande) kvar arabiska judar och kristna, som tydligen inte imponerats, annars skulle de ju konverterat.

4. Hur kan Allah vara så angelägen om att människorna ska dyrka honom att han måste tortera dem som inte gör det för evigt?

5. I Koranen står det att Allah har förseglat de otrognas hjärtan, så att de inte kan bli muslimer. Hur går detta ihop? Allah gör så att de otrogna inte kan bli muslimer, och straffar dom sedan för det. :?:

Finns säkert mer jag skulle vilja fråga, men detta får räcka för tillfället. Faktum är att jag skulle bli oerhört förvånad om jag får (logiska och rimliga) svar på allt det här.

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 30 jun 2006 12:29

Jag är tacksam för ditt initiativ Mithra, verkligen. Tänk vad bra det kunde bli om dessa inskränkande gamla religioner kunde låssna sitt grepp om världen så att vi öppet i offentligheten såväl som i sinnet kunde diskutera och resonera kring vår existens!

Abu Abbas

Inläggav Abu Abbas » 30 jun 2006 16:37

För det första tror jag inte riktigt på ditt påstående att man blir bannad om man ställer dessa eller liknande frågor på ett muslimskt forum.
Vissa forum kanske gör så, men dom jag brukar besöka gör inte så.

För det andra, om du verkligen vill att en kompetent person svarar på detta, bör du ställa dina frågor --->här<---. Dom brukar svara snabbt. Ofta direkt dagen efter.

När det gäller dessa frågor är det, som du säkert kan erkänna, väldigt mycket på en och samma gång vilket gör det svårt att svara på. Det känns verkligen som mer än fem frågor. Om frågorna var lite kortare hade jag kunnat backa upp mina svar med tydliga källor (Korancitat osv.) men nu får det blir korta svar.

Fråga nummer 1:

Hur förklarar ni de saker i Koranen som helt enkelt är felaktiga? Mänskliga embryon kommer inte från blod,

Vilken vers säger det?

egypiterna på Moses och Josefs tid korsfäste inte folk (i det antika Egypten pålade man folk),

Det stämmer att Koranen påstår detta (and verily I will crucify you every one. [26:49]), dock bör man notera att även pålande av människor räknas som korsfästelse. Läs t.ex. denna definition:

The Greek word for 'cross' (stauros; verb stauroo; Latin crux, crucifigo, 'I fasten to the cross') means primarily an upright stake or beam, and secondarily a stake used as an instrument for punishment and execution. It is used in this latter sense in the New Testament.
Källa: "Cross, Crucifixion", J. D. Douglas (Organizing Editor), The Illustrated Bible Dictionary, 1980, Inter-Varsity Press: Leicester (England), p. 342.

För mer info, se ---> detta <---

judarna tror inte att Ezra är Guds son,

Versen du syftar på riktar sig till en specifik grupp judar som Profeten Muhammed råkade på. Flera verser i Koranen uppenbarades som ett svar på en specifik incident eller fråga. Versen om judarnas tro på Ezra som Guds son handlar om just dessa judar. Inte heller alla judar på Profetens tid trodde på detta. Men vissa, som även nämns vid namn i tafsir - förklaringen - av denna vers. För mer info om detta kan du läsa kommentaren till versen i Muhammed Knut Bernströms översättning av Koranen där Muhammad Asad (Leopold Weiss), en f.d. jude förklarar detta.

treenigheten består inte av Gud, Jesus och Maria.

Versen säger faktiskt inte att Maria är en del av treenigheten, versen säger endast att man inte ska dyrka Maria. Enligt islam är t.ex. katolikernas böner där man kallar på Maria, polyteism.

De antika egypterna trodde visserligen att farao var en gud (vilket Koranen säger) men inte att han var den enda guden (vilket Koranen säger).

Versen du syftar på är denna:

Pharaoh said: "O Chiefs! no god do I know for you but myself." [Qur'an 28:38]

Jag ska fråga runt om den exakta betydelsen av denna vers osv., men ha i åtanke i vilken kontext denna vers finns. Farao citeras här argumentera mot Moses, som påstår att man ska dyrka Gud ensam inte Farao. Så Farao svarar med att försöka argumentera mot Moses Gud. Med andra ord: "Jag är er gud, och Moses Gud är en falsk gud."
Dessutom skiljer sig ordet ilah (som används i versen) från ordet "gud", så man ska inte använda det så.
Förövrigt undrar jag om det finns arkeologiska/historiska bevis på att Farao aldrig påstod sig vara den ende guden eller den ende "riktige" guden eller liknande?
Men, i alla fall, jag ska titta närmare på detta och återkomma. Mitt svar här är inte tillräckligt.

Haditherna innehåller märkliga saker. Satan urinerar i våra öron, Satan kan även sova över i våra näsor.

Dessa hadither, även om dom må låta löjliga enligt dig, motbevisar inte islam. Det är en del av det osedda som varken kan bevisas eller motbevisas. Förövrigt är budskapet med dessa hadither att man inte ska sova och lata sig (vilket leder till att Satan urinerar i ens öron), istället för att vakna och be morgonbön (det är vad hadithen säger).

Muhammed klöv månen, ändå såg ingen annan i hela världen denna minst sagt otroliga händelse.

Jodå. Finns rapporterat om det. Förövrigt är det olika tider på dygnet runt om i världen, månen syns inte överallt och det var inte särskilt lång tid som månen förblev klövd, så alla (som hade möjligheten att se månen) kanske inte tittade upp mot den dom, kanske, 10 sekunder som den var klövd.

Dessutom säger Muhammed till en judisk rabbi i Medina att barn efterliknar den förälder som under samlaget först får "discharge" (är det utlösning eller orgasm?). Hursomhelst är det fel, vilken förälder barnet liknar bestäms av dominanta och recessiva gener.

Besvarat ---> här. <--- Det finns även en alternativ översättning av den hadithen, som säger nåt i stil med "barnet liknar den vars vätska blir dominant". Dock vet jag inte om detta är en korrekt översättning.
För mer info om detta kan du ställa din fråga i länken längre upp i mitt inlägg.

När solen går ner så bugar den sig inte för Allahs tron

Detta är en del av det osedda. Ordet "bugande" (ruku' på arabiska) syftar inte endast på det sättet som vi människor gör det. Det enda vi vet är att solen bugar sig till Gud. Hur det sker, vet vi inte. Det finns verser i Koranen som nämner att även annat, såsom växter, bugar sig för Gud. Lärda har förklarat att deras rörelser, t.ex. då vinden blåser eller liknande, är deras sätt att buga (jag säger detta ur minnet, så förklaringen från dom lärda kanske inte är exakt så som jag skrev, men nåt sånt i alla fall). Så solens förflyttande kanske är solens bugande. Detta är inte specifierat och det finns egentligen ingen anledning att spekulera.

(det är jorden som roterar runt solen f.ö)

Hadithen motsäger inte detta. Den säger dock att solen rör sig, vilket den gör. Den säger inget om att solens rörelse (som hadithen talar om) är i förhållande till jorden, endast att den rör sig.

Muhammed utfrågades tydligen av sina samtida araber vilket bevis han har för att han är Allahs profet (han förnekade att han kunde utföra mirakel om man läser Koranen

Detta stämmer inte. I inledningen tillfrågades han ofta om att utföra mirakel, men vägrade, i och med att kraven på ett mirakel inte var ärliga utan sarkastiska och i syfte att håna. Men han utförde senare mirakel vilket även Koranen bekräftar. Du nämnde ju själv t.ex. klövningen av månen, och Koranen nämner det miraklet.
Faktum är att Profeten utförde mirakel (egentligen var det dock Gud som utförde mirakel genom Profeten), men araberna gjorde åtlöje av dom och anklagade honom för att vara besatt av djävulen och magiker som lurade sina åskådare. Se denna vers:

"And, when they see a Sign, turn it to mockery, and say, This is nothing but evident sorcery." (Holy Qur'an 37:14-15)

Här är en liknande vers:

"But if they see a Sign, they turn away, and say, This is (but) transient magic." (Holy Qur'an 54:2)

Så mirakel utfördes, såsom dessa verser bevisar.

Dom verser som du tänker på säger så därför att det var uppenbart att dessa krav på mirakel var menade som hån, inte seriösa utmaningar som skulle övertygat dom.

Förresten... Som en inressant grej, se detta citat ur Bibeln där Jesus sägs ha vägrat utföra mirakel:

The Pharisees came forward and began to argue with him, seeking from him a sign from heaven to test him.

He sighed from the depth of his spirit and said, "Why does this generation seek a sign? Amen, I say to you, no sign will be given to this generation."
Then he left them, got into the boat again, and went off to the other shore.
Mark(11-13)

Enligt vilka kriterier är Koranen en överlägsen bok?

För att fullt ut förstå Koranens effekt på dess åhörare krävs det att man kan arabiska. Jag kan gå in på några av Koranens mirakel när det gäller dess vältalighet så att säga, men mitt svar är redan långt som det är och ärligt talat gör allt detta skrivande mig trött, så jag får kanske ta det en annan gång. Tillsvidare får du nöja dig med detta svar på den frågan.

När Allah bestämt sig för att uppenbara Islam som den sanna religionen för hela mänskligheten, och sen gör beviset för sanningen i denna religion tillgängligt endast för araber? Koranen är ju trots allt på arabiska.

När det gäller utmaningen så är det endast araber som kan svara, det stämmer.
Men även icke-araber kan försöka motbevisa Koranen genom en annan utmaning som återfinns i den, dvs att hitta en motsägelse.
Förövrigt är islams unika budskap, dvs strikt monoteism där man skapar en relation med sin Skapare utan mellanhänder (präster, änglar, helgon osv), något som man inte behöver förstå arabiska för att fatta, och det är tillräckligt för att attrahera människorna till denna religion.

Hur kommer det sig att majoriteten av araberna tydligen inte var så imponerade av Koranen?

Du motsäger dig själv då du senare säger:

Majoriteten konverterade

Tydligen imponerades majoriteten.
Muslimerna fick ju möjlighet att kontrollera arabiska halvön genom konvertiterna som anslöt sig till islam.
Dessutom behöver inte anledningen till att dom initiellt inte konverterade vara för att dom inte imponerades av Koranens stil och vältalighet. Man lät ju inte ens andra araber att lyssna på Koranen därför att dom visste vilken effekt det hade på ålyssnaren. Man försökte inte ens till slut påstå att han kommit på den själv, i och med att det blivit uppenbart att Koranen inte kunde vara hans påhitt, snarare påstod man att han blivit besatt och att han var magiker som i princip hypnotiserade sina åhörare. Anledningen till att dom förkastade den hade inte att göra med någon sorts kritk mot Koranen rent litterärt, det var ju för att dom inte gillade budskapet, som bl.a. uppmanade dom att förkasta deras älskade gudar.

Dessutom finns det ju (fortfarande) kvar arabiska judar och kristna, som tydligen inte imponerats, annars skulle de ju konverterat.

Som sagt, man kan uppskatta Koranens litterära stil utan att för den skull gilla budskapet.

Hur kan Allah vara så angelägen om att människorna ska dyrka honom att han måste tortera dem som inte gör det för evigt?

Att inte dyrka sin Skapare som gett en allt, vars jord man går på, vars mat man äter, vars välsignelser man tar del av är en sådan orättvisa som inte kan förbli ostraffad. En evighet i helveteselden är ett passande straff.

I Koranen står det att Allah har förseglat de otrognas hjärtan, så att de inte kan bli muslimer. Hur går detta ihop? Allah gör så att de otrogna inte kan bli muslimer, och straffar dom sedan för det.

Du har missförstått vad som menas. Här är verser som förklarar betydelsen av detta:

Du kan inte leda dem du älskar på rätt väg, men Gud leder den Han vill. Och Han vet bäst vilka de är som är villiga att låta sig vägledas. (28:56)

Om detta hade varit din Herres vilja skulle alla jordens invånare helt visst utan undantag ha antagit tron. Men kan du påtvinga människorna tron?
Nej, ingen kommer till tro utan Guds vilja – och Han hopar straff och skam över dem som inte vill använda sitt förstånd [för att tänka över Guds budskap]. Säg: ”Begrunda allt det som himlarna och jorden rymmer!” – Men till vilken nytta har människor som inte vill tro av budskap och varningar? Kan de vänta något annat än samma olycksöde som drabbade deras föregångare?
Säg: Vänta då [på det som skall komma]! Jag skall vänta med er.
(10:99-102)

… Och jag skall låta dem som utan fog uppträder med högmod på jorden vända sig ifrån Mina budskap, och fastän de ser alla tecken kommer de inte att tro på dem, och även om de ser rätttrådighetens väg kommer de inte att välja den. Om de ser misstagens och syndarens väg kommer de däremot att slå in på den. Så skall det vara därför att de har påstått att Våra budskap är lögn och har över huvud taget inte fäst avseende vid dem. De som förkastar Våra budskap som lögn och som förnekar mötet [med Gud] efter döden – allt vad de har strävat mot skall gå om intet. Eller ska de lönas för något annat än sina handlingar? (7:146-147)

Som du ser handlar det om att Gud vet om att det finns dom som är arroganta och vägrar acceptera sanningen. Det är deras hjärtan Han förseglar. Han vet om att detta är orättvisa, arroganta människor som vägrar inse sin Skapares välgärningar och storhet, därför förseglar Han deras hjärtan och gör att dom rättfärdigas uppmaningar att dyrka sin Herre, underkasta sig Honom och ägna sina liv åt Honom inte får någon effekt på deras hjärtan, medan dom troende blir påverkade av dessa ord och inser att detta är det rätta.

Finns säkert mer jag skulle vilja fråga, men detta får räcka för tillfället.

Hehe, det var inte särskilt lite att svara på... Och nu har jag inte ens spenderat alltför mycket energi på att leta efter referenser utan försökt att svara kortfattat.

Faktum är att jag skulle bli oerhört förvånad om jag får (logiska och rimliga) svar på allt det här.

Jag rekommenderar dig än en gång att ställa dina frågor --->här. <--- Där får du utförliga och bra svar. Jag har ju också undrat över dessa saker och fått svar bland annat där.

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 30 jun 2006 17:34

När dömer er gud oss som inte "lyder?" han,
och stafta oss, så vi aldig kan komma tilback, till rätt väg,

eller dömer han oss väkligen? som ni säger,
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Abu Abbas

Inläggav Abu Abbas » 30 jun 2006 20:14

När dömer er gud oss som inte "lyder?" han,
och stafta oss, så vi aldig kan komma tilback, till rätt väg,

Jag vet inte om jag förstått frågan rätt, så jag vet inte om detta svarar på din fråga:

På Domedagen kommer varenda människa få se vad han/hon gjort och dömas utefter det.

eller dömer han oss väkligen? som ni säger,

Det är vad vi tror på.
Såsom Koranen säger:

...Så vad är det med er att ni då förnekar ad-Din (Domedagen)? Är inte Gud den bästa av domare?

Med andra ord ifrågasätter versen den person som inte tror på Domedagen genom att påpeka att Gud är den Mest Rättvise och inte kan låta allting på denna värd ske utan att människor ställs till svars. Den orättvise kan inte komma undan och den som gjort gott kan inte göra allt detta i onödan. Allt ska komma på sin plats och total rättvisa ska råda, är inte detta en konsekvens av att Gud är rättvis?
Det är ungefär vad versen säger.

sufi

Re: Fem frågor till muslimer

Inläggav sufi » 30 jun 2006 21:14

Mithra skrev:Jag har sett att det finns en del muslimer på detta forum. Så jag skulle vilja ställa ett par frågor, och jag hoppas att ni inte har något emot detta. Kanske lite obekväma frågor, men jag undrar uppriktigt över dessa saker. Så jag hoppas att ni svarar, för att fråga såna här saker på muslimska forum ger banning direkt. Hoppas inte detsamma gäller här. Jag vet att en del frågeställningar här även kan ställas om andra religioner, men nu är det Islam som det gäller. Om andra religioner är dåliga så gör inte det Islam bra.

Nej, tvartemot jag blir bara glad nar folk staller fragor om islam, dels för att det finns sa mycket missförstand och dels ar det ett tillfalle för mig att lara mig mer om islam och koranen.
Islam betyder underkastelse och muslimer tror pa ett system vid nam Allah (B-ism-Allah). Allah ar ett universiellt namn och det ar fel att översatta det till Gud. Koranen skiljer pa de har begreppen.
Det första en muslim maste första ar just detta "La ilahe illAllah" Det finns ingen Gud bara Allah. (İlah betyder Gud)
En annat ex pa detta ar sura nr 28 kasas ayet 82. "Ha ingen Gud vid sidan av Allah"
Med Gud menas personer eller saker som du dyrkar, ber till och offrar av dig sjalv till.

Iaf, here we go!

1. Hur förklarar ni de saker i Koranen som helt enkelt är felaktiga? Mänskliga embryon kommer inte från blod, egypiterna på Moses och Josefs tid korsfäste inte folk (i det antika Egypten pålade man folk), judarna tror inte att Ezra är Guds son, treenigheten består inte av Gud, Jesus och Maria. De antika egypterna trodde visserligen att farao var en gud (vilket Koranen säger) men inte att han var den enda guden (vilket Koranen säger). Det finns en massa andra grejer i Koranen som är felaktiga, men jag nöjer mig med detta så länge.

Iaf, here we go!

Jag har last koranen ett par ganger och det ar logik fran början till slut. Tvartemot har varje bokstav nan mening, varje bokstav symboliserar nat. Om du nu tycker att koranen ar felaktig beror det antingen pa att du har last nan dalig översattning eller att du inte ar öppen för den.

2. Haditherna innehåller märkliga saker. Satan urinerar i våra öron, Satan kan även sova över i våra näsor. Muhammed klöv månen, ändå såg ingen annan i hela världen denna minst sagt otroliga händelse. Dessutom säger Muhammed till en judisk rabbi i Medina att barn efterliknar den förälder som under samlaget först får "discharge" (är det utlösning eller orgasm?). Hursomhelst är det fel, vilken förälder barnet liknar bestäms av dominanta och recessiva gener. När solen går ner så bugar den sig inte för Allahs tron (det är jorden som roterar runt solen f.ö). Finns en massa konstigheter i Haditherna.

Haditcher ar sant som Muhammed har sagt och har skrivts ned hans död. Det finns en massa hadither som folk har hittat pa pga att det har gynnat de. Jag har aldrig hört att Satan skulle urinera i vara öron eller att han skulle sova i vara nasor (hade latit troligare om du nu hade sagt att satan sover i vart anus :) . Om du skriver kallan till det du har hört vilkan sura och ayet det ar eller om det nu ar en hadith i vilken bok det star kan jag informera dig om vad som menas med det.
Eftersom du verkar vara valdigt intresserad av embryon och hur barn kommer till ger jag ett par exempel pa vad det star i koranen om detta.

Furkan sura nr 25 ayet 25 "och Allah skapade en manniska av vattnet....."
Enbiya sura nr 21 ayet 30 "vi har skapat allt levande av vatten"
Nour sura nr 24 ayet 45 "Allah har skapat allt levande som rör sig av vatten"
Murselat sura nr 77 ayet 20 "skapade vi inte ar av vatten"
Murselat sura nr 77 ayet 21 " och placerade er i ett sakert stalle"
Muminun sura 23 ayet 14 "sedan förvandlade vi den har lilla droppen till nat som hanger sig kvar. Sedan förvandlade vi det som hanger sig till en köttbit. Sedan skapade vi ben av den har köttbiten. Sedan kladde vi benen med kött" (Det var inte sa langesedan vetenskapen fick reda pa vad ett fosters olika stadier)
Zumer sura nr 39 ayet 6 "Förvandlar er fran en skapelse till en annan i era mammas magar i 3 mörker"
Kiyamet sura nr 75 ayet 4 "vi ar kapabla till att aterskapa anda till fingerspetsarna" (Genn Ginsen upptackte att alla har olika fingeravtryck ar 1856)
3. Muhammed utfrågades tydligen av sina samtida araber vilket bevis han har för att han är Allahs profet (han förnekade att han kunde utföra mirakel om man läser Koranen, Haditherna är legender). Koranen utmanar då tvivlare att producera en lika bra Sura som en av Koranens, och sen konstaterar att de otrogna inte kan detta. Då uppstår följande följdfrågor:

a) Enligt vilka kriterier är Koranen en överlägsen bok?

Nagra exempel...
Ordet "yevm" som betyder en dag förekommer 365 ganger.
Ordet "eyyam" och "yevmeyn" plural av dagar förekommer sammanlagt 30 ganger. (dagar pa en manad)
Kamer sura nr 54 betyder mane och om man raknar alla ayet t o m den sista i koranen finns det 1389 ayet. Nar muslimerna hade sin 1389 var det enligt den vi anvander ar 1969 da manniskan steg pa manen, samtidigt sa har det gatt 1389 ar sedan den har suran uppenbarades fram till man akte till manen. (Muslimerna har 355 dagar pa ett ar och gar efter manen)
"Hav" förekommer 32 ganger 32/45=71.11111 och "land" 13 ganger 13/45=28.8888. Andelen hav och land jorden bestar av.
Sura nr 91 Sems betyder sol och varje ayet i den har sura slutar med bokstaven H. Vilka grundamnen bestar solen av?
Sura nr 16 Bahl betyder bi och vad ar kromosom numret för bin?
b) När Allah bestämt sig för att uppenbara Islam som den sanna religionen för hela mänskligheten, och sen gör beviset för sanningen i denna religion tillgängligt endast för araber? Koranen är ju trots allt på arabiska.

Islam betyder underkastelse och för att vara muslim behöver du inte rabbla nagra fraser pa arabiska, det viktiga ar vad du tror pa.
Om du tror pa Allah (systemet som vi lever i), böckerna, profeter, anglar (astrologi), domedagen (liv efter döden) och ödet (att vi inte har nagon fri vilja och ar programmerade att utföra det som Allah vill) ar du muslim. Jag ser att det finns nagra har pa forumet som kan vara muslimer utan att de ar medvetna om det.
Islam ar tillganglig för alla. Att tro att islam ar bara tillganglig för araber ar löjligt, jag ar inte nan arab och det ar inte majoriteten av muslimerna heller som vissa tror.
c) Hur kommer det sig att majoriteten av araberna tydligen inte var så imponerade av Koranen? Majoriteten konverterade ju inte förrän muslimerna behärskade större delen av arabiska halvön. Dessutom finns det ju (fortfarande) kvar arabiska judar och kristna, som tydligen inte imponerats, annars skulle de ju konverterat.

Trots all vetenskap och teknologi vi har nu sa tror jag inte att andelen av er som kommer att lasa detta och tycka att det later rimligt ar mycket mer an vad de primitiva araberna som trodde pa islam för 1400 ar sedan.
Aven paven som borde veta battre med tanke pa att han blev vald som den basta av alla kandidaterna gjorde ett uttalande i samband med sitt besök av Auschwitz i slutet av maj och dar han bad till sin Gud och sa "Gud varför lat du förintelsen ske, lat det inte handa igen" Ar detta logiskt med tanke vad pa all kunskap vi har om jorden och universum? Jesus skulle nog ha sagt "Du tanker som en manniska paven inte som Gud"
4. Hur kan Allah vara så angelägen om att människorna ska dyrka honom att han måste tortera dem som inte gör det för evigt?

I och med att du har skrivit "dyrka honom" antar jag att du med Allah menar syftar pa en nan gudomlig manlig person som lever uppe pa himlen nanstans med och som njuter av att tortera folk. Med Allah menas ett sytem och i det har systemet finns det inte plats för nagon eller nagot annat. Alltsa det finns ingen som kommer att straffa dig. Nar du dör kommer du att se inse verkligheten, kommer da att angra dig för att du inte har förbrett dig mer. Du kommer att uppleva detta gang pa gang och fa ett hellvete. Med döden kommer du att skiljas ifran allt som du ar fast vid och avsaknaden av detta kommer ocksa att bidra till ditt brinnande. Du kommer att skapa ditt eget hellvete och kommer kanske att uppleva det i flera miljoner ar men inte för evigt. Om man upplever nat flera flera ganger gör det inte lika ont langre och med tiden kommer det att ta slut.

Var det rimligt nog för dig? Ni andra som laser detta vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 30 jun 2006 21:33

Intressant! Sufi - vill du förklara vad du menar med att du uppfattar det som att det finns personer på det här forumet som skulle vara muslimer, men som inte är medvetna om det? Hur menar du? Vilka syftar du på? Varför?

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 30 jun 2006 21:36

5. I Koranen står det att Allah har förseglat de otrognas hjärtan, så att de inte kan bli muslimer. Hur går detta ihop? Allah gör så att de otrogna inte kan bli muslimer, och straffar dom sedan för det. Question

det är deta som jag mena om jag inte är ute och snura,

Allah gör så att de otrogna inte kan bli muslimer, och straffar dom sedan för det
det är deta som jag mena med att döma oss,
när gör han det?
så har vi mölighet till att välja ?
som ny i denna värd,?

och om ja, hur lång "tid" då?
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd

www: Fig.Maxxflow.com

Mail: fig.ghd742@gmail.com

Abu Abbas

Inläggav Abu Abbas » 30 jun 2006 22:36

det är deta som jag mena om jag inte är ute och snura,

Allah gör så att de otrogna inte kan bli muslimer, och straffar dom sedan för det
när gör han det?
som ny i denna värd,?

och om ja, hur lång "tid" då?

Jag har ju redan svarat på detta. Jag citerar dessa koranverser igen som förklarar vad som menas, så får du berätta om det är något som är otydligt.

Du kan inte leda dem du älskar på rätt väg, men Gud leder den Han vill. Och Han vet bäst vilka de är som är villiga att låta sig vägledas. (28:56)

Om detta hade varit din Herres vilja skulle alla jordens invånare helt visst utan undantag ha antagit tron. Men kan du påtvinga människorna tron?
Nej, ingen kommer till tro utan Guds vilja – och Han hopar straff och skam över dem som inte vill använda sitt förstånd [för att tänka över Guds budskap]. Säg: ”Begrunda allt det som himlarna och jorden rymmer!” – Men till vilken nytta har människor som inte vill tro av budskap och varningar? Kan de vänta något annat än samma olycksöde som drabbade deras föregångare?
Säg: Vänta då [på det som skall komma]! Jag skall vänta med er.
(10:99-102)

… Och jag skall låta dem som utan fog uppträder med högmod på jorden vända sig ifrån Mina budskap, och fastän de ser alla tecken kommer de inte att tro på dem, och även om de ser rätttrådighetens väg kommer de inte att välja den. Om de ser misstagens och syndarens väg kommer de däremot att slå in på den. Så skall det vara därför att de har påstått att Våra budskap är lögn och har över huvud taget inte fäst avseende vid dem. De som förkastar Våra budskap som lögn och som förnekar mötet [med Gud] efter döden – allt vad de har strävat mot skall gå om intet. Eller ska de lönas för något annat än sina handlingar? (7:146-147)

sufi

Inläggav sufi » 30 jun 2006 23:00

5. I Koranen står det att Allah har förseglat de otrognas hjärtan, så att de inte kan bli muslimer. Hur går detta ihop? Allah gör så att de otrogna inte kan bli muslimer, och straffar dom sedan för det. Question

Med hjarta menas egentligen tro som uppenbaras i ditt medvetande. Om du har fördomar och gang pa gang förnekar nat blockerar du till slut dig och ar inte langre öppen för det.

när gör han det?
som ny i denna värd,?

Tank inte pa Allah som nan Gud, Allah ar namnet pa ett system.
Vi har ett program, en astrologisk karta som vi inte kan andra pa och har egentligen ingen fri vilja. I och med ditt program valjer du det som ar ratt och latt för dig och kampar för det.

(Gerard Hooft en nobelpristagare i fysik hade bevisat att att man kunde forutsaga vad en atom skulle göra för rörelser om 40 s men jag hittar inte artikeln nu tror att det var i new sientist förra manaden alltsa har man ingen fri vilja)

Abu Abbas

Inläggav Abu Abbas » 01 jul 2006 15:11

Förresten, angående Farao och korsfästelse (som alltså ursprungligen inte syftar på ett kors, utan ett träd eller en påle), finns det en vers i sura 89:

...Och Farao, den med al-Awtad

I Tafsir ibn Kathir (den klassiska boken med kommentarer till Koranen) förklarades denna vers och uttrycket al-Awtad såhär av al-mufassiren (Korantolkarna):

It has also been said that Fir`awn used to nail their hands and their feet into pegs (Awtad) of iron that he would hang them from. A similar statement was made by Mujahid when he said, "He used to nail the people (up) on pegs.'' Sa`id bin Jubayr, Al-Hasan and As-Suddi all said the same thing.

Användarvisningsbild
Mithra

Inläggav Mithra » 01 jul 2006 15:42

Tack för dina svar Abu Abbas! Ska kolla närmare på sidan du länkade till.

Vilken vers säger det?

Tjaa, embryoutvecklingen som den beskrivs i Koranen. Här i Sura 23:

Then placed him as a drop (of seed) in a safe lodging; Then fashioned We the drop a clot, then fashioned We the clot a little lump, then fashioned We the little lump bones, then clothed the bones with flesh, and then produced it as another creation. So blessed be Allah, the Best of creators!

Här i Sura 22 (tar ej med hela versen så den är väldigt lång):

O mankind! if ye are in doubt concerning the Resurrection, then lo! We have created you from dust, then from a drop of seed, then from a clot, then from a little lump of flesh shapely and shapeless, that We may make (it) clear for you. And We cause what We will to remain in the wombs for an appointed...

Nu har även jag stött på att folk försöker få "clot" att betyda nåt annat än stelnat blod. Men jag råkar ha Tafsir ibn Kathir (på engelska) på hårddisken, och där citeras Muhammeds följeslagare om vad verserna betyder, och de säger i klara ordalag vad som menas. Här är betydelsen av "clot" som återges i förklaringen av de aktuella verserna i Sura 23:

(Then We made the Nutfah into a clot,) meaning, `then We made the Nutfah, which is the water gushing forth that comes from the loins of man, i.e., his back, and the ribs of woman, i.e., the bones of her chest, between the clavicle and the breast. Then it becomes a red clot, like an elongated clot.' `Ikrimah said, "This is blood.''

(Fetstil av mig)

Den koraniska embryologin kommer ju från grekerna. De trodde också att embryona var blod (antagligen pga missfall som de observerade) och de trodde (vilket Koranen säger i Sura 86) att spermierna kommer från ryggraden.

Gällande korsfästelse så snackades det om det grekiska ordet. Gäller samma sak det arabiska ordet (saleeb)?

Ok ska se om jag kommer över Bernströms eller Asads förklaringar. Ibn Kathir gick inte närmare in på det, han nöjde sig med att säga att judarna och de kristna ljög om Allah och tillskrev honom söner. Men det blir ju lite förvirrande att i samma vers nämna något som är universiellt för nästan alla kristna (dvs att Jesus är Guds son).

Och jo det är kanske ganska rimligt att den versen refererar till katolikernas dyrkan av Maria som (iaf förut) var ganska utbredd.

Ok kolla runt den betydelsen gällande Farao. Att Farao inte ansågs vara den enda guden är väl ganska oomtvistat. Jag kan nämna några egyptiska gudar. T.ex Horus som var Faraos personliga gud, Osiris som var nilguden. Isis var Osiris fru, som blev en mycket populär gudinna i Romarriket. Set var ödeläggelsens gud. Notera att vissa gudar bytte roller ibland. Osiris blev senare en domargud som skulle döma de döda.

Dessa hadither, även om dom må låta löjliga enligt dig, motbevisar inte islam. Det är en del av det osedda som varken kan bevisas eller motbevisas. Förövrigt är budskapet med dessa hadither att man inte ska sova och lata sig (vilket leder till att Satan urinerar i ens öron), istället för att vakna och be morgonbön (det är vad hadithen säger).

Ok dessa saker är inte testbara, och motbevisar således inte Islam. Detta kan jag acceptera.

Jodå. Finns rapporterat om det.

Var då? Såvitt jag vet så finns inget sådant omnämnt varken i persiska eller bysantinska källor.

månen syns inte överallt och det var inte särskilt lång tid som månen förblev klövd, så alla (som hade möjligheten att se månen) kanske inte tittade upp mot den dom, kanske, 10 sekunder som den var klövd.

Det är iofs sant, men nån borde ju ha sett det. Till exempel nån rapport om nån "galning" som sett månen splittras hade stärkt denn utsaga enormt.

Det där med att vem som ejakulerar först trots allt har en betydelse för arvet har jag aldrig hört talas om, men det är kanske inte fel. Det finns ju trots allt albinos även idag, tex två svarta föräldrar som var ett vitt barn.

Detta är en del av det osedda. Ordet "bugande" (ruku' på arabiska) syftar inte endast på det sättet som vi människor gör det.

Men solen går ju ehentligen aldrig ner, utan det ser om som det från jorden.

Detta stämmer inte. I inledningen tillfrågades han ofta om att utföra mirakel, men vägrade, i och med att kraven på ett mirakel inte var ärliga utan sarkastiska och i syfte att håna. Men han utförde senare mirakel vilket även Koranen bekräftar.

Koranen talar om Ayat, alltså "tecken". Men även natten och dagen och andra naturfenomen är ju beskrivna som Ayat.

De där verserna du nämnde verkar ju faktiskt bekräfta vad du säger (skall kolla Tafsir ibn Kathir sen), men då är det två specifika verser jag undrar över, som finns i Sura 29:

And they say: Why are not portents sent down upon him from his Lord? Say: Portents are with Allah only, and I am but a plain warner. Is it not enough for them that We have sent down unto thee the Scripture which is read unto them? Lo! herein verily is mercy, and a reminder for folk who believe.

Så om Muhammed utförde andra mirakler vid sidan av att recitera Koranen, falsifierar det isf då inte versen som säger att Koranen är tillräcklig som mirakel?

Jag har sett det Bibelcitatet. Men notera att om det visar sig att Jesus inte gjorde några mirakler (jag är inte kristen btw) så blir inte det ett bevis på att Muhammed gjorde några.

Men även icke-araber kan försöka motbevisa Koranen genom en annan utmaning som återfinns i den, dvs att hitta en motsägelse.

Men det krävs ju inte gudomlig inspiration för att skriva en bok utan motsägelser. Det är ju vad man förväntar sig av mänskliga verk också.

Förövrigt är islams unika budskap, dvs strikt monoteism där man skapar en relation med sin Skapare utan mellanhänder (präster, änglar, helgon osv), något som man inte behöver förstå arabiska för att fatta, och det är tillräckligt för att attrahera människorna till denna religion.

Har inte judendomen lika strikt monoteism också (det är ju trots allt inte vardagsmat att judar dyrkar Ezra)? Och monoteism är inget bevis på att det är sant, även om monoteism är troligare sanningen är polyteism.

Som sagt, man kan uppskatta Koranens litterära stil utan att för den skull gilla budskapet.

Jo de stämmer. De meckanska handelsmännen var väl inte så pigga på att förlora inkomster från araber som vallfärdade till Kaba.

Att inte dyrka sin Skapare som gett en allt, vars jord man går på, vars mat man äter, vars välsignelser man tar del av är en sådan orättvisa som inte kan förbli ostraffad. En evighet i helveteselden är ett passande straff.

Så om ett barn eller husdjur till dig är otacksamt, så skulle du tortera det för evigt?

Som du ser handlar det om att Gud vet om att det finns dom som är arroganta och vägrar acceptera sanningen. Det är deras hjärtan Han förseglar. Han vet om att detta är orättvisa, arroganta människor som vägrar inse sin Skapares välgärningar och storhet, därför förseglar Han deras hjärtan och gör att dom rättfärdigas uppmaningar att dyrka sin Herre, underkasta sig Honom och ägna sina liv åt Honom inte får någon effekt på deras hjärtan, medan dom troende blir påverkade av dessa ord och inser att detta är det rätta.

De verser jag tänkte på var i synnherhet dessa som finns i Sura 2:

As for the Disbelievers, Whether thou warn them or thou warn them not it is all one for them; they believe not. Allah hath sealed their hearing and their hearts, and on their eyes there is a covering. Theirs will be an awful doom.

Alltså har Allah förblindat dom så att de omöjligt kan anta Islam. Dessutom, så finns det väl en vers i Koranen som säger att vissa människor och jinner skapades för att vara bränsle åt Helveteselden?

Hehe, det var inte särskilt lite att svara på...

Mjoo det blev lite mer... Men iaf ska ställa flera frågor till den där länken.

Användarvisningsbild
Mithra

Inläggav Mithra » 01 jul 2006 15:43

Ok, såg förklaringen om Farao nu (efter att ha postat), tack så mycket.

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 01 jul 2006 20:15

Mithra skrev:Ok kolla runt den betydelsen gällande Farao. Att Farao inte ansågs vara den enda guden är väl ganska oomtvistat. Jag kan nämna några egyptiska gudar. T.ex Horus som var Faraos personliga gud, Osiris som var nilguden. Isis var Osiris fru, som blev en mycket populär gudinna i Romarriket. Set var ödeläggelsens gud. Notera att vissa gudar bytte roller ibland. Osiris blev senare en domargud som skulle döma de döda.

Den Egyptiska religonen var ingen polyteism. Det du referar till som olika gudar är bara olika aspekter på en och samma sak. Farao är med bara en aspekt eller ett uttryck för den enda gudomligheten. Börjar man gräva i den egyptiska mytologin så märker man att den var ganska komplex. Men det handlar alltså inte om månggudadyrkan utan att bejaka olika aspekter av helheten.
Det samma kan ju sägas om den kristna treenigheten som muslimerna felaktigt ser bryta mot den ende guden.

Användarvisningsbild
Mithra

Inläggav Mithra » 01 jul 2006 21:39

Intressant CAUSTIX. Låter inte så olikt hinduism där dem också tror så. Fast har du nån källa till att det även gällde egyptierna? Hade inte olika städer olika skyddsgudar? :?

Återgå till "Religion och andlighet"