Den intetsägande andliga diskussionen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kyano

Den intetsägande andliga diskussionen

Inläggav Kyano » 05 jan 2007 20:08

Jag tänkte mig att detta skulle vara en liten spin-off på mitt slag för precision under ”filosofi”. För mig känns det naturligt att ett krav på precision inte kan ställas på andliga diskussioner, utan att det där tvärtom istället ställs ett krav om vaghet och mångtydighet för att utsagorna skall utgöra andliga tolkningar av världen. Det är ju inte konstigt att jag tolkar andlighet på det här viset eftersom min inställning egentligen är att det rör sig om flum. Men jag vill ändå föra en diskussion, och jag ska försöka att vara öppen. Min slutsats i detta inlägg kommer dock vara att eftersom precision i en andlig diskussion är omöjlig, är den nödgad att alltid vara intetsägande.

Tänk er en diskussion om Gud som strävar efter precision? Detta väsens existens är ju ett försanthållande och borde rimligen kunna preciseras. Men det uppstår lätt uppenbara motsägelser som att gud är överallt och ingenstans, är allt och inget osv. Eller rent intetsägande definitioner som  Gud är kärlek, Gud är godhet, Gud är barmhärtighet osv.

Ganska vanligt för den religiöse eller andlige då de utsätts för dessa krav om precision är att de gör avsteg och ställer krav om ”tro” på den som ifrågasätter för att deras utsagor skall vara meningsfulla. Detta återfinns både inom alternativmedicinen och inom andligheten. För att förstå Gud (eller om medicinen ska verka) måste man tro på honom, uppleva. Men detta gör själva konceptet om en diskussion helt meningslös. Inte bara mellan mig som icke-andlig och andliga, utan även mellan andliga eftersom de aldrig genom ett preciserat språkbruk kan försäkra sig om att de upplever samma sak. Andligheten blir då en rent personlig fråga och att ens försöka förmedla detta till andra blir meningslöst.

För att ge lite historisk tyngd till denna argumentation kan man kanske tänka sig en liknelse till Hedenius språkteoretiska postulat för att det ska vara möjligt att föra en diskussion om religion. Då måste man utgå ifrån att …
Hedenius skrev: […] det religiösa språkets utsagor är meddelbara, så att deras mening kan förstås även av personer som inte accepterar dem

Hur ställer ni er till detta? Är andlighet möjligt att precisera och om du är troende kanske du till och med kan våga dig på att precisera din egna bild av Gud eller annan mystik så att tillexempel jag kan förstå den?

(Helt absurt nog sitter jag här och känner att jag är ohyfsad som begär att folk ska precisera sin bild av gud. Det känns inte riktigt socialt accepterat att göra så. Man ska få tro på Gud lite hur man vill utan att andra ska komma och ifrågasätta det. Men då jag reflekterar över detta blir jag irriterad. Om någon håller något för sant, måste man väl som medmänniska kunna begära en redogörelse för detta? Om Gud existerar borde han kunna preciseras så att även jag kan förstå denna precisering, även om jag inte nödvändigtvis kommer att acceptera den).

asper

Inläggav asper » 05 jan 2007 23:57

Hej Kyano.

Först:

Tack för dina ord om dej själv och din inställning till detta flum.
Det är rakt, belysande och inbjudande.

Tack också för dina insiktsfulla ord kring möjligheterna att för en överhuvud taget föra en diskussion kring detta vaga, flummiga, ickepreciserade.
Oavsett om man är initerad utövare eller utomstående betraktare.

Du slår huvudet på spiken över lag anser jag.

Sen, vidare:
Kyano skrev: Min slutsats i detta inlägg kommer dock vara att; eftersom precision i en andlig diskussion är omöjlig, är den nödgad att alltid vara intetsägande.

Ja.
Forumets rubricering av denna underavdelning är "religion / andlighet".

Den skulle kunna rubriceras "exoteriskt  / esoteriskt", eller "religion / religiositet", möjligen.

Det exoteriska kan diskuteras.
Dogm och dygd. Etik, moral. Traditioner och seder. I viss mån också "filosofiskt" underlag för åskådningen i fråga.

Det esoteriska är upplevelsebaserat och/ eller underställt den egna trosriktningens/kultens diciplin.
Upplevelsen av Gud låter sej inte beskrivas rättvist med redogörelser och precisa omdömen.
Poeten och musikern skjuter nära haren. Men bara nära.
En orsak till detta är att själva upplevelsen ( vilken man - mitt i alltihopa! -nyttjar sina egna sinnen till att erfara) ger insikt om att det man betraktar som "sitt" eller "jag" inte är hela sanningen om att vara människa. Denna  insikt ger en möjlighet att se att man är mer än "det egna", ens kognition, psyke.

Man bär också på ett "det".

Detta kan inte riktigt diskuteras sakligt och precist.

En annan orsak till att en diskussion kring det upplevda är meningslös och fruktlös, rör den andliga diciplinen.
Insikten om att ens upplevelse inte kan diskuteras. Insikten om att somligt snarast tar skada av att diskuteras.
Detta märker den initierade, bla. genom att det finns igenkännande mellan initierade. Där finns erfarenhetsbaserad gemenskap.
Detta ska helt enkelt inte "solkas" av intellektet.
Detta är det dolda. Det ockulta.
Det finns inom alla religösa esoteriska kunskapsvägar.

Så, rätt igen Kyano

Kyano skrev:...det uppstår lätt uppenbara motsägelser som att gud är överallt och ingenstans, är allt och inget osv. Eller rent intetsägande definitioner som  Gud är kärlek, Gud är godhet, Gud är barmhärtighet osv. ).

Den i grunden personliga upplevelsen av detta omnipotenta "det" har vissa världsliga konsekvenser.
Stora frågor kring; vem man är och vad ens uppdrag under livet egentligen är, får svar.
Svaren blir bla. att sluta göra fel och vara kärleksfull, god, barmhärtig, osv.  

Hm... eller...
Jag gör ett försök att säja samma sak igen ( utan att tro att det ska räcka till) :

Jag får anledning att rikta in mitt liv mot kanske osynliga, men aktiva  värden som syns mej goda, eftersom jag upplever att allt omkring mej hänger samman genom detta opersonliga "det" och eftersom detta "det" talar till min person från en opersonlig del av mitt inre, så är det i sämsta fall rena rama självbevarelsen att göra så...

Ja du ser. Mest flum kanske.
Men jag vet människor som nickar igenkännande om de läser dessa ord. Som tydligt ser dess inneboende egna logik.
Oavsett religiös riktning, skulle nästa ämne, efter mina ord ovan, gälla människans förmåga till rationalitet och fria vilja.
Återigen är jag tvärsäker på att detta inte alls verkar konstigt för den esoteriskt religiöse.
Hur låter det för dej?

Vad som GÅR att diskutera kring, vad gäller esoterisk religiositet, är de spår av "det" / Anden, de tecken som är synliga här i den högst ordinära vardagen. På vad sätt "det" yttrar sej i och omkring oss människor.
Själv jublar jag när jag får orda kring detta.
Jag ser tex människans förmåga till logik, förnuft och möjlighet till fria val, som en yttring av detta "det".

Diverse mystifiering, fantasier å ena sidan, eller upphöjande av myten ( istället för det myten försöker förmedla ) å andra sidan, är steg i fel riktning.
Det vimlar av sånt. New age och fundamentalism.
Två motsatta rörelser vilka båda syftar till samma sak som droger gör: Tillfredställa ( läs "bedöva" )  sinnena i avsikt att undfly "det".

Kyano skrev:Ganska vanligt för den religiöse eller andlige då de utsätts för dessa krav om precision är att de gör avsteg och ställer krav om ”tro” på den som ifrågasätter för att deras utsagor skall vara meningsfulla. Detta återfinns både inom alternativmedicinen och inom andligheten. För att förstå Gud (eller om medicinen ska verka) måste man tro på honom, uppleva.

Ja.
Rätt igen, från den utomstående betraktarens synvinkel.
...Och vad i hela friden menar man med att "tro", egentligen?
Eller andra termer och begrepp, vilka inte används entydigt. Du rör också vid det i din text.
Det är ett gissel, rätt och slätt.
Nån begåvad semantiker får väl falla i ekumenisk extas och dona ihop ett gemensamt språk, så vi får nån ordning på alla traditionerna...hehe.

Min egen definition av ordet "tro" är "lita på". Det gör jag när jag ser att det fungerar. "Det tror jag när jag ser det".
Alltså; snarare motsatsen till det du beskriver i citatet.

Här kommer vi till den del av esoterisk religiositet, som faktiskt går att diskutera kring. Kanske på en ytlig nivå och kanske begränsad av kärnan ( dvs det upplevda ) i ämnet:

Bruk. Utövande. Övning. Disciplin. Lära.
Metoder att tillämpa för att nå fram, att hitta.

Det är naturligtvis rent nonsens att påskina att "tro" är det enda sättet att förstå Gud. Inte ens de som påstår det, saknar skolning eller metoder för att nå "tro".

Metoder kan diskuteras. Meditation, kontemplation, bön, etc...
Själv skulle jag gärna beröra gränsområdena mellan det andliga och det själsliga ( läs "psykologiska" )
Om man till äventyrs VILL komma överens om gemensamma definitioner, dvs...

Kyano skrev:Om någon håller något för sant, måste man väl som medmänniska kunna begära en redogörelse för detta? Om Gud existerar borde han kunna preciseras så att även jag kan förstå denna precisering, även om jag inte nödvändigtvis kommer att acceptera den).

Tja, man kan försöka redogöra. Och inte nå fram, troligen.

Men kanske är det bättre att betraktaren, personligen och direkt ser utövaren i rörelse.
Sånt sker. Det är möjligt att uppleva att "det är nåt särskilt med detta" när man möter en i hjärtat sant religiös person eller företeelse.
Eller vad säjer du, Kyano?
Detta "särskilda"  är ofta oroande eller smärtsamt för den som inte är beredd till hängiven övning.
Just nu sänder svt1 en dokusåpa om några damer som provlever klosterliv. Kanske kan man flukta i programmet och få  betrakta utan att själv röra vid det som berör och månne upplevs som oroande. ? .

mvh
asper

Användarvisningsbild
PopJimmy

Re: Den intetsägande andliga diskussionen

Inläggav PopJimmy » 06 jan 2007 02:34

Kyano:
Du kanske borde läsa lite religionsfilosofi först innan du går in i en diskussion. Klart diskussionen blir intetsägande om du inte är påläst i begreppens historia och vad de syftar till att klargöra.

Kyano skrev:Tänk er en diskussion om Gud som strävar efter precision? Detta väsens existens är ju ett försanthållande och borde rimligen kunna preciseras.
Jag tror att många inte skulle hålla med dig, eftersom så fort du preciserar något, dvs gör det mera kontrastrikt, så medför detta ett uteslutande. Detta är i vanliga språksammanhang önsvärt, men i detta sammahang vållar det bara större prboelm, eftersom det gör att begreppet (Gud/etc) blir trubbigare, eftersom begreppet syftar till "en större helhet". Det är alltså en motsägelse att använda ett begränsande begrepp för att syfta till något som är större än vad språket kan precisera.

Poängen är att begreppet "Gud" inte matchar något (uteslutande)
mönster. Begreppets syftar snarare till en känslomässig frihetsupplevelse som uppstår då strävande, ofrivillig, reaktiv, småskuren, negativ och rastlös tankeverksamhet upphört och ett annat förhållningsätt till tillvaron/universum/Gud/etc etablerats. Det finns fortfarande tankar, men det emotionella förhållningsättet till dessa fungerar helt annorlunda, vilket gör att tankarna upplevs mycket "lättare" och man upplever en enorm spontan självkontroll och frihet.

Men det uppstår lätt uppenbara motsägelser som att gud är överallt och ingenstans, är allt och inget osv. Eller rent intetsägande definitioner som  Gud är kärlek, Gud är godhet, Gud är barmhärtighet osv.
Språket kan användas på många sätt, och vad ger dig rätten till att vara språkpolis? Om du inte vill förstå intentionerna bakom varför människor använder språket på detta sätt så är det klart att det kommer te sig intetsägande.

Men samtidigt måste jag påpeka att det finns mycket religiöst eleverande ala http://en.wikipedia.org/wiki/Pre/trans_fallacy och jag tror att många faller in på detta.

Ganska vanligt för den religiöse eller andlige då de utsätts för dessa krav om precision är att de gör avsteg och ställer krav om ”tro” på den som ifrågasätter för att deras utsagor skall vara meningsfulla. Detta återfinns både inom alternativmedicinen och inom andligheten.
Området kring "tro" är mycket mer komplext än du anar. Det råder väldigt stor förvirring kring vad innebörden av "tron" egentligen innebär, (och jag försöker inte här klargöra alla definitioner jag stött på, utan jag håller mig till mitt sätt att klargöra saker), och situationen förvärras av att människor som inte studerat någon form av religionsfilosofi helt ohämmat tycker till om både det enda och det andra. Och då menar jag både s.k. "försvarare" och s.k. "förkastare" av s.k. "religion".

Andlighet har inget nödvändigt förhållande till "tro". Långt ifrån alla religionstraditioner och undertraditioner till stora religionstraditioner ser "tron" som en nödvändig eller ens relevant del i deras utövande.

För att göra oss på det klara vad jag upplever vara den bakomliggande psykologiska mekanismen bakom det man menar med "tro" (i populärreligös/exoterisk mening), så definierar jag exoterisk "tro" som ett förhållningsätt mer "esoteriska" människor som "kommit längre på vägen" mot psykologisk frigörelse kan instruera exoteriska nykomlingar med, och syftet med den exoteriska "tron" är att det är en genväg till psykologisk befrielse från sorg och lidande, mot lycka. Det autentiska religösa sökandet handlar spänningen mellan tron och tvivlet, vilket inte är samma sak som dogmatism.

Den exoteriska "tron" är alltså i vissa traditioner ett första steg för att bygga upp en djupare esoterisk tro eller tilltro och insikt. Eftersom människan är väldigt lat och ibland hänger kvar i psykologiska "hookups" kan en grundläggande "tron" vara en öppning mot något utövaren ännu inte är kapabel att greppa.

Jag säger inte att exoterisk "tro" behöver vara ytlig, utan jag poängteterar de pragmatiska delarna av en exoterisk tro framför mer dramatiska ingångspunkter.

Den mer dramatiska och krävande ingångspunkten är det radikala tvivlet, som är djupare och mer krävande.

Själv har jag valt (eller snarare kastats in på) tvivlets väg mot tilltron, och detta gör jag, för att det är något djupare inom mig som jag har tilltro i, samtidigt som jag i vardagen brottar med tvivel.

Den exoteriska "tron" är alltså ett förhållande till något externt, som sedan kan mogna och väcka ett förhållande till något internt, något äkta och genuint, som redan fanns där innan.

Det finns som sagt bra och dåliga varianter av både tro och tvivel, och i regel så är dålig tro en tro som är beroede av och/eller bygger på något externt/"utanför" och dåligt tvivel ett tvivel på något internt/"innanför" dvs "sin egna plattform" men vad som är viktigt att poäntera att detta dåliga tvivel alltid startas av något "utanför" som "trycker ner" en. Men detta tvivel är bara dåligt om det kombineras med en övertro på något extert eller om det medför stora självdestruktiva konsekvenser.

Det finns en tvivel som är väldigt bra, men detta tvivel måste tämjas, så att det kan fokuseras på rätt saker, annars uppstår rädsla.

Det autentiske religiöse utövaren gör är att genom (det bra/goda) tvivlet nå tilltro. Men för att förstå vad det bra/goda tvivlet är, måste man lära att separera dåligt tvivel från bra, och dålig tro från bra och kunna fokusera tvivlet. Den utvecklade människan använder både tro och tvivlet för att penetrera genom förvirring och förtvivlan mot något djupt och ädelt inom sig själv, och när detta "hittas" så förlängs detta "utåt".

Du har antagligen inte läst något av de "mer seriösa" och stora "religiösa" verken, eftersom i stort sett alla tar sin utgångspunkt i tvivlet och nästan alla religiösa verk handlar om tvivlets resa mot en mer mogen och förbunden autentisk tilltro i tillvaron.

Den tilltro jag pratar om är alltså en form av "självsäkerhet" eller snarare att man litar på sitt förhållande med tillvaron, vilket är väldigt långt ifrån den "dogmatiska tron". Den dogmatiska "tron" innehåller i sig själv ett starkt tvivel mot allt som går emot egna etablerade dogmatiska sanningar (som egentligen i grund och botten är egen underkastelse till externa auktoriteten). Men den autentiska religiösa/etc tilltron jag pratar om är något helt annat, då har tvivlet upphört, man behöver inte längre ifrågasätta andras tilltro utan hittar absolut auktoritet i sig själv och i det flyktiga ögonblicket.

Sen finns det f.ö. ett minst lika naivt förhållningsätt till tvivlet som till tron, dvs en naiv form av cynicism och narcissistisk (bebis) "skepticism". Men denna form av "skepticism" är egentligen väldigt ytlig eftersom den i grund och botten bygger på en dogmatisk tro som fungerar som plattform för skeptiska attacker mot andra. Dessa s.k. "Skeptiker" som gärna attackerar andras "tro", gör i själva verket detta endast eftersom de själva i sin egna övertro känner sig hotade av annan tro.

Men sanna och mer djupa filosofiska skeptiker tvivlar oftare mer på sig själva och hela tillvaron än bara försöka attackera andras tro, för att hävda och ge näring till sin egna.

För att förstå Gud (eller om medicinen ska verka) måste man tro på honom, uppleva. Men detta gör själva konceptet om en diskussion helt meningslös. Inte bara mellan mig som icke-andlig och andliga, utan även mellan andliga eftersom de aldrig genom ett preciserat språkbruk kan försäkra sig om att de upplever samma sak. Andligheten blir då en rent personlig fråga och att ens försöka förmedla detta till andra blir meningslöst.
Detta bygger som sagt endast på dina felaktiga generalisationer. Det är f.ö. väldigt komiskt att du själv pratar om precision i språkutövandet, när du själv helt ohämmat slänger med begrepp som Gud, Andlighet, Alternativmedicin, Tro, etc, etc etc, utan att själv först ha definierat dessa.

För att ge lite historisk tyngd till denna argumentation kan man kanske tänka sig en liknelse till Hedenius språkteoretiska postulat för att det ska vara möjligt att föra en diskussion om religion. Då måste man utgå ifrån att …
Hedenius skrev: […] det religiösa språkets utsagor är meddelbara, så att deras mening kan förstås även av personer som inte accepterar dem

Hur ställer ni er till detta?
Ja, du kan ju som sagt börja med att definiera dina egna begrepp på ett sådant sätt så vi mer pålästa kan hjälpa dig klargöra vilka av dina antaganden som du tar för nödvändiga men som faktiskt inte alls är nödvändiga för oss andra.

Är andlighet möjligt att precisera och om du är troende kanske du till och med kan våga dig på att precisera din egna bild av Gud eller annan mystik så att tillexempel jag kan förstå den?
Här slänger du med ett till ord helt ohämmat, mystik har en extremt komplex innebörd i sig själv, läs på vad det innebär om du ska använda den i den precisa bemärkelsen. Sen är mystiker, enligt definitionen, aldrig exoteriskt "troende" (enligt min tidigare definition av troende).

(Helt absurt nog sitter jag här och känner att jag är ohyfsad som begär att folk ska precisera sin bild av gud. Det känns inte riktigt socialt accepterat att göra så.
Det är inget fel att göra det, men problemet är bara att anledningen att du ö.h.t. drar upp denna problematik speglar bara att du inte förstått någon form av djupare innebörd av begreppet Gud.

Man ska få tro på Gud lite hur man vill utan att andra ska komma och ifrågasätta det.
Poängen är att du själv ska tvivla på "Gud".

Jag har som sagt poängterat enda delen av "tron" och det är att det är en genväg för de som inte vill gå tvivlets väg. För att verkligen nå djupet, så måste man alltid gå tvivlets väg, men alla är inte redo eller ens har behovet av denna väg och då kan andra vägar vara mer lämpliga (och anledningen att de inte är redo är för att de själva inte upplevt tillräckligt stor psykologisk förlust, dvs sorgen och lidandet, eftersom det är detta religionen i grund och botten adresserar).

Men då jag reflekterar över detta blir jag irriterad.
Klart du blir irreterad om du inte förstår saker på ett djupare plan, bara bra att du delar med dig av din irritation.

Om någon håller något för sant, måste man väl som medmänniska kunna begära en redogörelse för detta?
Här slänger du ohämmat med begreppet sant. Du måste definiera vad du menar med sant för att göra dig begriplig här.

Om Gud existerar borde han kunna preciseras så att även jag kan förstå denna precisering, även om jag inte nödvändigtvis kommer att acceptera den).
Nej detta är omöjligt och anledningen har jag förklarat tidigare. Begrepp som "Gud" syftar till peka bortom språket, men har du aldrig på djupet reflekterat över språkets begränsingar, så förstår jag varför du upplever detta som problematiskt.

Angelina

Inläggav Angelina » 06 jan 2007 04:12

Jag ville så gärna ta en skärmdump på den här rubriken, men kunde inte komma på hur man gör. Har aldrig gjort det förut, utan bara hört rykten om att en sådan funktion ska förekomma.  
Tyckte också det var en passande kommentar till ämnet.
Varför är precision viktigt för just dig?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 jan 2007 06:24

kyano skrev:Hur ställer ni er till detta? Är andlighet möjligt att precisera och om du är troende kanske du till och med kan våga dig på att precisera din egna bild av Gud eller annan mystik så att tillexempel jag kan förstå den?

Detta är förvisso inte ens möjligt med något som helst begrepp - ta "stol" t.ex. (har vi inte olika konceptioner av hur denna ser ut?). Vi kan begripa funktionaliteten hos en "stol" men dess karakteristik är alltid subjektiv. Därav följer, vilken knappast är någon konstighet, att inte heller Gud kan ges en universellt giltig karakteristik.

Nåväl - jag tänker vara modig här och beskriva Gud (så preciserat jag förmår men säkerligen ändock i "dunkla ordalag" -, jag har själv mött Gud. Formen för mötet var mer eller mindre droginducerad psykos, men eftersom jag har fler av detta slag i bagaget så kan jag göra en kvalitativ jämförelse (såväl av form som innehåll). Enkelt uttryckt var Gud: det samlade uttrycket för intentionaliteten bakom existensen i en riktad form. För att tydliggöra: Gud var artikulationen av existensens samlade uttryck, som "talade" direkt till mig (själva kommunikationen var dock inte endast verbal utan även skriftlig och symbolisk i vidare bemärkelse, det som gör att jag kan tillskriva Gud en enskild sammanhängande "röst" i detta avseende är att det var stringent - framförallt längden på denna kommunikationsakt, alltså två vägar, är intressant: ju längre desto troligare, eller hur?).

Formen på upplevelsen är således att avfärda som psykos, tämligen enkelt, innehållet är dock inte lika lätt bortförklarat. Vi skulle rimligen kunna tillskriva mitt eget undermedvetna denna "Gudsfunktion" men om så är fallet så kan jag inte annat än sluta mig till att "Jag" ÄR GUD - då denne, i allt väsentligt, var en sånt sjudjävla elegant fanskap!

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 06 jan 2007 06:36

Angelina skrev:Jag ville så gärna ta en skärmdump på den här rubriken, men kunde inte komma på hur man gör. Har aldrig gjort det förut, utan bara hört rykten om att en sådan funktion ska förekomma.  
1.  Det finns en knapp nästan längst upp till höger (ovanför piltagenterna) som heter "Print Screen" - dryck på den för att ta en bild. Du kan nu "klistra in bilden" i ett bildredigeringsprogram, antingen mspaint eller photoshop t.ex.

Vill du öppna mspaint?
1. Det du gör är att öppna "Start menyn", och nästan längst ner på "Start menyn" finns ett val som heter "Kör" eller "Run" - tryck på den.
2. Skriv "mspaint" för att öppna paint.

När du öppnat mspaint:
1. Är det bara att trycka "ctrl+v" eller "shift+insert" för att klistra in bilden
2. Spara

Angelina

Inläggav Angelina » 08 jan 2007 22:51

Jag sitter på en gammal imac, den första som kom ut alltså, så det är möjligt att samma regler inte gäller, försökte trycka på diverse tangenter i närheten av pilar, men inget hände....kanske är den så gammal att den glömt bort hur man gör, senil teknologi. Möjligen senil användare också.
Det finns en annan dator, som jag lånar ibland, men säg inget till imacen.

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 09 jan 2007 00:36

PopJimmy skrev: Klart diskussionen blir intetsägande om du inte är påläst i begreppens historia och vad de syftar till att klargöra.

Detta illustrerar inställningen till att de religiösa begreppen utgör ett försanthållande. Begreppen innehåller något som kan "klargöras" och det är en viktig förutsättning för diskussion, vilket jag är glad att vi kan enas om. Precis som att man kan inneha bristande förståelse för termer inom vetenskapen om man inte har satt sig in i dem, kan man naturligtvis ha bristande förståelse för termer inom religionen. Det går jag direkt med på.

PopJimmy skrev:
Kyano skrev:Tänk er en diskussion om Gud som strävar efter precision? Detta väsens existens är ju ett försanthållande och borde rimligen kunna preciseras.
Jag tror att många inte skulle hålla med dig, eftersom så fort du preciserar något, dvs gör det mera kontrastrikt, så medför detta ett uteslutande. Detta är i vanliga språksammanhang önsvärt, men i detta sammahang vållar det bara större prboelm, eftersom det gör att begreppet (Gud/etc) blir trubbigare, eftersom begreppet syftar till "en större helhet". Det är alltså en motsägelse att använda ett begränsande begrepp för att syfta till något som är större än vad språket kan precisera.

Nu säger du alltså emot vad du först konstaterade. Här hävdar du att Gud per definition inte kan klargöras, och alltså ligger religiösa begrepp utom all form av religionsfilosofi. Det är viktigt att vi förstår det här och det är en del av poängen i mitt första inlägg. För en andlig diskussion, eller en filosofi om religion, måste man kunna meddela något via språket. Om Gud per definition är bortom språket är diskussionen inte meningsfull.

PopJimmy skrev:Poängen är att begreppet "Gud" inte matchar något (uteslutande) mönster. Begreppets syftar snarare till en känslomässig frihetsupplevelse som uppstår då strävande, ofrivillig, reaktiv, småskuren, negativ och rastlös tankeverksamhet upphört och ett annat förhållningsätt till tillvaron/universum/Gud/etc etablerats. Det finns fortfarande tankar, men det emotionella förhållningsättet till dessa fungerar helt annorlunda, vilket gör att tankarna upplevs mycket "lättare" och man upplever en enorm spontan självkontroll och frihet.

Här målar du absolut upp en mycket karaktäristisk egenskap för den religiösa upplevelsen eller tron. Något som med ett gammalt språkbruk kanske skulle kallas "fromhet". Men det vore felaktigt att behandla tron som endast innehållande denna känslomässiga religiösa komponent, eller att behandla det religiösa språket (begreppen) som att bestå endast av att frambringa denna emotionella frihetsupplevelse. I dessa fall blir de religiösa begreppen inte annorlunda än toner i ett musikstycke, där känslan stycket frambringar är själva tron. Nej om det var så vore det meningslöst att tala om Guds existens i den mening det uppstår konflikter mellan ateister och religiösa, eller i den mening en diskussion om religionens försanthållanden och klargörandet av dess begrepp är intressanta.

PopJimmy skrev:
Kyano skrev:Men det uppstår lätt uppenbara motsägelser som att gud är överallt och ingenstans, är allt och inget osv. Eller rent intetsägande definitioner som  Gud är kärlek, Gud är godhet, Gud är barmhärtighet osv.
Språket kan användas på många sätt, och vad ger dig rätten till att vara språkpolis? Om du inte vill förstå intentionerna bakom varför människor använder språket på detta sätt så är det klart att det kommer te sig intetsägande.

Jag vill förstå. Även här verkar det som om du faktiskt går med på min hållning. Man måste uppleva intentionerna själv för att ens kunna förstå. Detta gör förmedling ett meningslöst företag.

PopJimmy skrev:
Kyano skrev:Ganska vanligt för den religiöse eller andlige då de utsätts för dessa krav om precision är att de gör avsteg och ställer krav om ”tro” på den som ifrågasätter för att deras utsagor skall vara meningsfulla. Detta återfinns både inom alternativmedicinen och inom andligheten.
Området kring "tro" är mycket mer komplext än du anar. Det råder väldigt stor förvirring kring vad innebörden av "tron" egentligen innebär, (och jag försöker inte här klargöra alla definitioner jag stött på, utan jag håller mig till mitt sätt att klargöra saker), och situationen förvärras av att människor som inte studerat någon form av religionsfilosofi helt ohämmat tycker till om både det enda och det andra. Och då menar jag både s.k. "försvarare" och s.k. "förkastare" av s.k. "religion".

Om vi kortar ner det här svaret till, "vad menar du med tro?". Vilket jag anser vara en mer konstruktiv kommentar. Så menar jag att jag att man håller något för sant. Denna hållning innebär alltså i min terminologi att ett krav om tro på Guds existens, för att diskutera hans existens, innebär att diskussionen är meningslös. Jag kan inte förväntas hålla något för sant, om det är vad som ska diskuteras. Sen är det mycket riktigt som du säger att det finns religionsspecifika kvaliteter i den religiösa tron, så som känslan diskuterad ovan. Funktionen av dessa religiösa känslor för religionen, hur dom uttrycker sig, vad som kännetecknar dem osv kan också vara intressant för religionsfilosofin, men själva känslorna i sig kan inte ställas som krav för att närma sig en religion filosofiskt.

PopJimmy skrev:Andlighet har inget nödvändigt förhållande till "tro". Långt ifrån alla religionstraditioner och undertraditioner till stora religionstraditioner ser "tron" som en nödvändig eller ens relevant del i deras utövande.

Det är möjligt att jag använder mig av en smalare betydelse av andlighet än vad du gör. Men jag tycker ändå att det du här säger verkar provokativt och jag ser inte helt hur denna Andlighet skulle ta form. Jag tror mig förstå vad du vill mena, men även din andlighet innefattar ju en tro att exempelvis meditation leder till ett slags djupare/högre medvetande om jag förstått dig rätt. Det är ett försanthållande och detta "högre medvetande" ska kunna preciseras om det är meningsfullt att tala om.  

PopJimmy skrev:För att göra oss på det klara vad jag upplever vara den bakomliggande psykologiska mekanismen bakom det man menar med "tro" (i populärreligös/exoterisk mening), så definierar jag exoterisk "tro" som ett förhållningsätt mer "esoteriska" människor som "kommit längre på vägen" mot psykologisk frigörelse kan instruera exoteriska nykomlingar med, och syftet med den exoteriska "tron" är att det är en genväg till psykologisk befrielse från sorg och lidande, mot lycka. Det autentiska religösa sökandet handlar spänningen mellan tron och tvivlet, vilket inte är samma sak som dogmatism.

Jag förstår inte riktigt den här paragrafen. Som jag tolkar det fokuserar du här på den religiösa upplevelsens känslomässiga del, och nämligen bestämt dess psykologiska mekanism. Jag tror det är möjligt att tala om detta så länge man behandlar det på det rent psykologiska planet. Det är ju dock inte den delen av tron jag avser.

PopJimmy skrev:Den mer dramatiska och krävande ingångspunkten är det radikala tvivlet, som är djupare och mer krävande.

Själv har jag valt (eller snarare kastats in på) tvivlets väg mot tilltron, och detta gör jag, för att det är något djupare inom mig som jag har tilltro i, samtidigt som jag i vardagen brottar med tvivel.

Vad är det du tvivlar på?

PopJimmy skrev:Den exoteriska "tron" är alltså ett förhållande till något externt, som sedan kan mogna och väcka ett förhållande till något internt, något äkta och genuint, som redan fanns där innan.

Här snuddar vi vid ett avsteg från den rent psykologiska beskrivningen när vi börjar tala om ”äkthet” och ”genuina” kvaliteter. I en mån är allt som händer i psyket äkta och genuint. Vad gör dessa till mer äkta och mer genuina? Detta verkar vara en tro som övergår känslans psykologiska funktion och istället antyder en absolut sanning. Dvs. den andra delen av den religiösa tron.

PopJimmy skrev:Det autentiske religiöse utövaren gör är att genom (det bra/goda) tvivlet nå tilltro. Men för att förstå vad det bra/goda tvivlet är, måste man lära att separera dåligt tvivel från bra, och dålig tro från bra och kunna fokusera tvivlet. Den utvecklade människan använder både tro och tvivlet för att penetrera genom förvirring och förtvivlan mot något djupt och ädelt inom sig själv, och när detta "hittas" så förlängs detta "utåt".

Samma problematik här. De värderande orden antyder att något går bortom den rent subjektiva upplevelsen.

PopJimmy skrev:
Kyano skrev:För att förstå Gud (eller om medicinen ska verka) måste man tro på honom, uppleva. Men detta gör själva konceptet om en diskussion helt meningslös. Inte bara mellan mig som icke-andlig och andliga, utan även mellan andliga eftersom de aldrig genom ett preciserat språkbruk kan försäkra sig om att de upplever samma sak. Andligheten blir då en rent personlig fråga och att ens försöka förmedla detta till andra blir meningslöst.
Detta bygger som sagt endast på dina felaktiga generalisationer. Det är f.ö. väldigt komiskt att du själv pratar om precision i språkutövandet, när du själv helt ohämmat slänger med begrepp som Gud, Andlighet, Alternativmedicin, Tro, etc, etc etc, utan att själv först ha definierat dessa.

Jag hoppas detta inlägg har förtydligat något. Jag är fullt medveten om min ofullkomlighet. Det är ju iofs lite komiskt att du klagar på att jag inte preciserar Gud som jag argumenterar inte går att precisera :)

PopJimmy skrev:Ja, du kan ju som sagt börja med att definiera dina egna begrepp på ett sådant sätt så vi mer pålästa kan hjälpa dig klargöra vilka av dina antaganden som du tar för nödvändiga men som faktiskt inte alls är nödvändiga för oss andra.

Att jag har läst annan litteratur och troligtvis andra kurser än du tror jag vi båda kan enas om. Antagandet att du är ”mer” insatt, eller att jag inte skulle vara förmögen att diskutera detta ämne känns mer provokativt. Jag hoppas vi avhåller oss från dylika kommentarer i framtiden.

PopJimmy skrev:
Kyano skrev:Är andlighet möjligt att precisera och om du är troende kanske du till och med kan våga dig på att precisera din egna bild av Gud eller annan mystik så att tillexempel jag kan förstå den?
Här slänger du med ett till ord helt ohämmat, mystik har en extremt komplex innebörd i sig själv, läs på vad det innebär om du ska använda den i den precisa bemärkelsen. Sen är mystiker, enligt definitionen, aldrig exoteriskt "troende" (enligt min tidigare definition av troende).

Ibland är jag lite ohämmad av mig. Och det är sant att jag ämnade mystik som en väldigt bred term. Om vi bara tar första meningen ur NE:s artikel: ”samlingsterm för erfarenheter av ett möte med en yttersta verklighet som tolkas som gudomlig” så kanske du ser var jag menade med termen? Ibland tror jag du måste ha i åtanke att du i din kunskap är ganska nischad, och att termer kan förekomma på flera sätt utan att endera är felaktigt. Men du gör rätt i att be mig precisera mig, jag ursäktar naturligtvis min oklarhet.

PopJimmy skrev:
Kyano skrev:(Helt absurt nog sitter jag här och känner att jag är ohyfsad som begär att folk ska precisera sin bild av gud. Det känns inte riktigt socialt accepterat att göra så.
Det är inget fel att göra det, men problemet är bara att anledningen att du ö.h.t. drar upp denna problematik speglar bara att du inte förstått någon form av djupare innebörd av begreppet Gud.

Det är ju för att det inte finns någon ;)
Som redan konstaterat är det fel att anta att begrepp måste förstås innan de kan förklaras.

PopJimmy skrev: För att verkligen nå djupet, så måste man alltid gå tvivlets väg

Detta ”djup” skall alltså tolkas som en starkare känsloupplevelse. Inte ett faktiskt djup som man kan nå?

PopJimmy skrev:
Kyano skrev:Om någon håller något för sant, måste man väl som medmänniska kunna begära en redogörelse för detta?
Här slänger du ohämmat med begreppet sant. Du måste definiera vad du menar med sant för att göra dig begriplig här.

Med sant menar jag att det faktiskt förhåller sig så. Om man med utsagan ”Gud existerar” menar att jag upplever gud (eller dylika diskurser om individuella psykologiska fenomen) är således utsagan sann om det faktiskt är så att Gud upplevs inom mig, (eller att dessa individuella psykologiska fenomen inträffar). Då har man också på ett förståeligt sätt preciserat vad man menar med Gud. Om man istället menar att Gud är en slags entitet som existerar, eller att känslorna på något vis uttrycker en djupare koppling till tillvaron än att bara psykologiska subjektiva fenomen, då måste man också kunna förklara vad som kännetecknar denna entitet eller detta djupare tillstånd hos tillvaron för att det ska vara meningsfullt att tala om. Man kan I detta fall alltså inte bara tala om hur Gud upplevs eller hur dessa psykologiska fenomen tar form, utan det man menar skulle uppbringa dem. Om detta inte kan talas om med begrepp som andra kan förstå, är det helt enkelt inte meningsfullt att talas om.

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 09 jan 2007 00:56

Avantgardet skrev:Detta är förvisso inte ens möjligt med något som helst begrepp - ta "stol" t.ex. (har vi inte olika konceptioner av hur denna ser ut?). Vi kan begripa funktionaliteten hos en "stol" men dess karakteristik är alltid subjektiv. Därav följer, vilken knappast är någon konstighet, att inte heller Gud kan ges en universellt giltig karakteristik.

"En stol används för att sitta på. Den har fyra ben och ett ryggstöd". Nu har jag preciserat vad en stol är för dig så att du förstår. Det är möjligt att du inte håller med. Möjligen kan den ha tre ben, den får inte vara för mjuk och stor för då är det en fåtölj, man kan även använda den till att stå på osv. Listan kan naturligtvis göras lång och som du säger är det inte alls nödvändigt att vi kommer komma överens då vi kan ha olika uppfattningar om vad som är en stol. Det är dock inte centralt för resonemanget. Om gud ligger bortom vad som kan preciseras är det inte meningsfullt att tala om. Det är tillexempel helt meningslöst att prata om vad du upplever under inflytande av olika substanser då det inte är det minsta relevant för oss andra, så tillvida du inte antar att det även berör oss. Vilket det inte verkar göra.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 jan 2007 01:57

Nu har du väl gjort det lite väl enkelt för dig?

Apriori avfärdar du möjligheten att vi skulle kunna tala om Gud som en "egenskap" och sedan alla empiri. Med den utgångspunkten är det självklart att diskussionen blir poänglös för din del. Det blir således ett fall av att förklara färg för en blind eller varför inte medvetande för en grönsak.

Jag tog för givet att du redan tagit del av alla traditionella varianter av Gudsbegreppet innan du startade tråden.

Vilken Gud det är du syftar på?

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 10 jan 2007 19:53

Angelina skrev:Jag sitter på en gammal imac
Köp en pc.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 10 jan 2007 21:12

PopJimmy skrev:Jag tror att många inte skulle hålla med dig, eftersom så fort du preciserar något, dvs gör det mera kontrastrikt, så medför detta ett uteslutande. Detta är i vanliga språksammanhang önsvärt, men i detta sammahang vållar det bara större prboelm, eftersom det gör att begreppet (Gud/etc) blir trubbigare, eftersom begreppet syftar till "en större helhet". Det är alltså en motsägelse att använda ett begränsande begrepp för att syfta till något som är större än vad språket kan precisera.
Kyano skrev:Nu säger du alltså emot vad du först konstaterade.
Inte alls. Men du Gud kan syfta till flera saker. En av de saker (och vad som jag diskuterar här) är allt eller alltet.

Här hävdar du att Gud per definition inte kan klargöras, och alltså ligger religiösa begrepp utom all form av religionsfilosofi.
Jag hävdar att det, i slutgiltig meningen inte kan klargöras, nej, egentligen ska begreppet, i sig själv, inte ens existera, och många religioner försöker trycka på detta, vissa säger att det har flera namn, andra religioner yttrar det inte, osv, och poängen med allt detta, är inte att man vill avhålla sig från diskussion, poängen är att OM man definierar Gud, så kommer någon fundamentalist att ta definitionen som en dogm. Anledningen att man inte ska definiera begreppet är alltså för att frångå dogmatism. Problemet är att detta var något exoterikerna inte fattade, så de kommer på alla möjliga idiotiska tolkningar på varför namnet inte får nämnas etc. Det är bara mystikerna som fattat kakan, eftersom mystikerna hållt fast vid att det inte går att trycka in Verkligheten i språket (försök att beskriva en religiös upplevelse, lsd-tripp eller psykos genom språket). Poängen är alltså att frigöra sig från sin egen begreppsapparat, för att håller man kvar i de begrepp man kan, så kommer man härleda kausalitet väldigt snävt, utifrån de kategoriter man har, och därför, ska begreppet inte definieras, eftersom definitioner skapar konflikter och missförstånd. Så länge någon har en definition så kommer en annan människa med en alternativ definition och här är grunden till kriget mellan religionerna. Idioterna (ursäkta uttrycket) inser inte att de bråkar om samma sak, eller rättare sagt, de bråkar om några namn/språkkonventioner, och allt är en ända stor soppa av förvirring. Förutom för mystikerna dock, och mystiker finns inom alla de stora religionstraditionerna. Klargör detta något varför det blir problematiskt att börja definiera Gud? Jag menar, det är ju rätt tydligt att fundamentalisterna inte fattade detta.

En andra poäng, du sa:
Här hävdar du att Gud per definition inte kan klargöras, och alltså ligger religiösa begrepp utom all form av religionsfilosofi
Detta är inte alls sant. Som jag sa, så kan Gud användas på flera olika sätt, för enskilda personer. Och vissa definitioner av Gud går att definiera, men dessa syftar alltså till "relativa"/delar och inte den absoluta/helheten (som inte går att prata om). Vidare handlar detta icke-definierande bara om Gudsbegreppet, inte om andra begrepp. Så andra begrepp kan man diskutera.

Det är viktigt att vi förstår det här och det är en del av poängen i mitt första inlägg. För en andlig diskussion, eller en filosofi om religion, måste man kunna meddela något via språket. Om Gud per definition är bortom språket är diskussionen inte meningsfull.
Ja, men detta har jag redan förstått för länge sedan. Poängen är att diskussion kring Gud inte ÄR meningsfull. Gud förstås bäst (och fundamentalt endast)genom direkt, "personlig", "empirisk", upplevelse.

Här målar du absolut upp en mycket karaktäristisk egenskap för den religiösa upplevelsen eller tron. Något som med ett gammalt språkbruk kanske skulle kallas "fromhet".
Men du måste skilja mellan religiös upplevelse och tro. Alla religioner innefattar inte tro. Detta är en vanlig missuppfattning i väst. I Buddhism tror man inte. Man mediterar (studerar genom sin uppmärksamhet sina egna tankar och känslor så att man lär känna dom bättre). Mycket mot kritiken mot "religionen" i väst, är kritik som bara faller på Kristdendomen. När man pratar om "religion" så inser man inte att andra religioner skiljer sig på väldigt stora sätt.

Men det vore felaktigt att behandla tron som endast innehållande denna känslomässiga religiösa komponent, eller att behandla det religiösa språket (begreppen) som att bestå endast av att frambringa denna emotionella frihetsupplevelse.
Jag säger inte något om hur något endast är. Jag är ibland väldigt slarvig med vad jag säger, ibland säger jag t.ex. vad Gud eller vad "den religiösa upplevelsen" är, men det finns väldigt många olika definitioner av dessa, jag lyfter alltså i sammanhanget fram en definition, inte för att jag inte har flera, men, utan för att belysa just den aspekten vid det sammanhanget. Lite slarvigt ja.

I dessa fall blir de religiösa begreppen inte annorlunda än toner i ett musikstycke, där känslan stycket frambringar är själva tron.
Ja, jag kan hålla med om att det är en intressant jämförelse. Jag använder själv språket mycket till att just framhäva känslor och jag upplever att religioner överlag handlar mycket om just hur vi ska hantera och förhålla oss till våra känslor. Religioner kan ibland tyckas vara "irrationella" men det är ju för att de berör just känslor. Problemet är dock att vi i väst länge försökt stöta bort känslorna, när det egentligen är förståelse för dem vi bör nå. Att bara vara rationell (snarare kallt rationell) är i min mening att vara en halv människa. Känslorna och tankarna måste fungera tillsammans i symbios för att man ska vara en hel människor, och därför tycker jag religioner är viktiga (trots att de innehåller mycket skärp). Det finns ingen litteratur i historien som behandlat känslor och upplevelser så nära som den religiösa. Och sedan, en notis igen. I Buddhism tror man inte, man mediterar.

Nej om det var så vore det meningslöst att tala om Guds existens i den mening det uppstår konflikter mellan ateister och religiösa, eller i den mening en diskussion om religionens försanthållanden och klargörandet av dess begrepp är intressanta.
Jo, jag håller absolut med dig. Det är viktigt med klargörande och många s.k. religiösa fundamentalister inser inte detta. De har ett väldigt underligt, mytsikt förhållningsätt till språket. Men som jag sa, anledningen att Gud inte kan definieras, handlar i fundamental bemärkelse inte om att människor vill vara "luddiga", utan för att undvika den dogmatism som uppstår då fundamentalister håller fast vid någon enskild tolkning. Detta går som sagt inte fram så mycket i väst. Men då man studerar österländsk filosofi/religion så blir detta tyligare. Jag tror problemet uppstår mycket i hur vårt språk ser ut i väst, de är väldigt precisa. Kinesiskan, t.ex. fungerar vad jag har förstått det, på ett helt annat sätt än t.ex. svenska. I Kinesiska så utgår man mer utifrån sammanhanget. Man kan inte pratar om saker som är "bortom" det sammmanhang man är i. För att ta ett exempel, när man pratar om en häst, så säger man bara "häst". Man säger aldrig "Min" häst. Det är rätt underligt att vi här i sverige (och närliggande språk) talar om hästen som att JAG "äger" den. Det är egentligen, ontologiskt, helt absurt, men vi använder ju språket på det sättet. Igentligen är det mer korrekt att säga hästen "vid" mig, eller hästen "hos" mig, eller något liknande, men inte "min" häst. Det är alltså många typer av ontologiska kategorier som "ramas in" genom högst vardagliga sätt att prata om saker (och att vi ö.h.t. säger att vi pratar om "saker" är i sig själv absurt, bättre att säga att vi pratar om "grenar" eller "nät" eftersom diskussioner egentligen växer fram mer på ett sådant sätt, sen är det även absurt att prata om att diskussioner är på ett speciellt "sätt" precis som det gick att frysa till diskussionerna i ett tidslöst ögonblick och peka på olika egenskaper befinner sig i en slags rumtidslig konfiguration, ja du fattar, enligt mig så överprivilgerar vårat språk ett slags ontologiskt substanstänkande, före ett slags ontologiskt processtänkande).

PopJimmy skrev:
Kyano skrev:Men det uppstår lätt uppenbara motsägelser som att gud är överallt och ingenstans, är allt och inget osv. Eller rent intetsägande definitioner som  Gud är kärlek, Gud är godhet, Gud är barmhärtighet osv.

Jag vill förstå. Även här verkar det som om du faktiskt går med på min hållning. Man måste uppleva intentionerna själv för att ens kunna förstå. Detta gör förmedling ett meningslöst företag.
Men poängen är igen att man snarare här lyfter fram vissa delar/"relativa aspekter" hos Gud snarare än att prata om Gud i sin helhet. Kärlek är alltså en av Gud "manifestationer". Alltså, problemet är att du har ett för strikt förhållningsätt till språket. Det kan i vissa sammanhang vara bra att ha ett striktförhållningsätt, men i andra sammanhang inte.

Alltså, ta ett ord som himlen t.ex. Från för 2000 år sedan så har himlen en helt annan symbolisk betydelse för människor. Människor upplevde att de levde i centrum av universum och att jorden var platt. Himlen och fågeln symboliserar alltså "frihet". Abstrakta begrepps som "frihet", "religiös upplevelse", "eurofi", "kosmiskt medvetande" etc existerar ju inte här. Då människor haft extremt kraftfulla känslomässiga upplevelser av att vara i kontakt med universum, känt en intimitet med hela tillvaron och en närhet med naturen, vilka ord skulle de kunnat använda om inte kontreta ord? Språket har ju från början utvecklats från högst konkreta ting, vidare till mer och mer abstrakta kategorier. Men för 2000 år sedan så fanns antaligen bara mycket mer konkreta ord, och då ligger antagligen himlen väldigt nära tillhands. Himlen karaktäriseras av ett stort utrymme och öppenhet medans jorden är mycket mer bestämd och fast. Att vara nära jorden kan alltså beskrivas som att vara "fast" i ett emontionellt tillstånd. Underjorden är då antaligen ännu värre. Man märker ju själv hur det är att vara i olika emotionellla tillstånd, är du glad känns allt mycket "lättare", är du deprimerad känns det "tungt". Och detta har i min mening sina naturliga förklaringar. Att dock tro att Gud är en skäggig gubbe på himlen är bara en mytisk kvarleva, människor som tror detta än idag har enligt min uppfattning, rätt allvarliga problem med deras verklighetsuppfatnning..

Om vi kortar ner det här svaret till, "vad menar du med tro?". Vilket jag anser vara en mer konstruktiv kommentar. Så menar jag att jag att man håller något för sant.
Ja, men tro innebär för mig flera saker; 1. En uppfattning om hur något förhåller sig.
2. En aktivitet/relation, ett slagt ihållande av en tanke (enligt 1.) eller känsla, trots en ovisshet om vad den innebär - för att penetrera eller upprätthålla känslomässiga tillstånd.

Denna hållning innebär alltså i min terminologi att ett krav om tro på Guds existens, för att diskutera hans existens, innebär att diskussionen är meningslös.
Som sagt, begrepept Gud har flera innebörder. Sen vill jag bara påminna om att "tro på Guds existens" något som inte görs i alla religioner. I Buddhism tror (tro som i aktiviteten - tro, däremot har man, precis som i filosofin, uppfattningar) man för det första inte. Utöver detta så är den icke-teistisk (handlar inte om Gudar).

Jag kan inte förväntas hålla något för sant, om det är vad som ska diskuteras. Sen är det mycket riktigt som du säger att det finns religionsspecifika kvaliteter i den religiösa tron, så som känslan diskuterad ovan.
Som sagt i Buddhism tror man inte (tro som i aktivitet). Man har dock, presis som i psyklogi och filosofi, uppfattningar.

Funktionen av dessa religiösa känslor för religionen, hur dom uttrycker sig, vad som kännetecknar dem osv kan också vara intressant för religionsfilosofin, men själva känslorna i sig kan inte ställas som krav för att närma sig en religion filosofiskt.
Nej i vissa sammanhang måste så har inte känslorna central betydelse, men i andra sammahang så är det i stort sett meningslöst att prata om man inte tar med känslorna.

PopJimmy skrev:Andlighet har inget nödvändigt förhållande till "tro". Långt ifrån alla religionstraditioner och undertraditioner till stora religionstraditioner ser "tron" som en nödvändig eller ens relevant del i deras utövande.

Det är möjligt att jag använder mig av en smalare betydelse av andlighet än vad du gör. Men jag tycker ändå att det du här säger verkar provokativt och jag ser inte helt hur denna Andlighet skulle ta form.
Vad menar du med provokativt? Som sagt, jag vet inte vilken form av tro du här syftar på. Menar du med aktiviteten/förhållningsättet eller menar du tro i allmän form som man gör i filosofi, psykologi och buddhism?
Jag tror mig förstå vad du vill mena, men även din andlighet innefattar ju en tro att exempelvis meditation leder till ett slags djupare/högre medvetande om jag förstått dig rätt. Det är ett försanthållande och detta "högre medvetande" ska kunna preciseras om det är meningsfullt att tala om.
Visst, men här handlar det inte om att tro på någon mytisk bild. Det man när man mediterar tror på, är att det kommer resultera i en förändring i ens egna känslomässiga förhållningsätt till tillvaron. T.ex. genom lyssna på meditationsinstruktörens instruktuioner om att räkna sina andetag och sedan göra dessa enligt instruktionerna så kommer något hända. Meditation handlar inte om att "tro" på något som aldrig infrias. Meditation handlar om att lära sig en andningteknink som gör att man stillar tankar, känslor och stress genom att öva uppkonecentration och uppmärksamhetsförmåga, så att man inte blir lika distraherad av sina egna tankar/etc. Men man "tror" inte på någon "uppfattning" om något, det enda man tror på är att det kommer befria en själv psykologiskt/känslomässigt.

Jag förstår inte riktigt den här paragrafen. Som jag tolkar det fokuserar du här på den religiösa upplevelsens känslomässiga del, och nämligen bestämt dess psykologiska mekanism. Jag tror det är möjligt att tala om detta så länge man behandlar det på det rent psykologiska planet. Det är ju dock inte den delen av tron jag avser.
Nej, men vilken tro avser du. Definiera först innan du börjar tillskrida den till "religioner" och "andlighet" i övrigt.

Vad är det du tvivlar på?
Tvivlet är ett tillstånd som uppenbara sig inom en då vissa yttre kriterer uppfylls, t.ex. efter sorg eller vid rädsla. Det jag beskrev var tafatt och kortfattat hur man tar sig ur tvivlet och blir starkare av resan.

Här snuddar vi vid ett avsteg från den rent psykologiska beskrivningen när vi börjar tala om ”äkthet” och ”genuina” kvaliteter. I en mån är allt som händer i psyket äkta och genuint.
Visst, men det finns också en "samvetskvalite".

Vad gör dessa till mer äkta och mer genuina? Detta verkar vara en tro som övergår känslans psykologiska funktion och istället antyder en absolut sanning. Dvs. den andra delen av den religiösa tron.
Det jag med genuin och äkta menar är att man inte gör "småskurna" handlingar som går emot ens samvete på någon nivå. I vanliga fall är vi i vardagen väldigt "kluvna" när vi ställs inför stora problem, och den autentiska människan försöker handla på detta sätt som medför minst långsiktig inre kluvenhet.

Jag hoppas detta inlägg har förtydligat något. Jag är fullt medveten om min ofullkomlighet. Det är ju iofs lite komiskt att du klagar på att jag inte preciserar Gud som jag argumenterar inte går att precisera :)
Nej, men poängen är att detta består av två saker: Dels 1. En definition av Gud. 2. En uppfattning om varför definitionen ser ut som den gör.

Bara för att jag motsäger att en definiton av begreppet Gud är omöjligt, så innebär detta inte att jag inte kan motivera varför definitionen inte är möjlig på ett tyldigt sätt. Jag kan alltså inte förklara begreppet, men förklara varför jag inte kan förklara det.

Alltså, det kan tyckas vara nonsens aktigt att ha ett begrepp som är "tomt" på innehåll, men faktum är att det är väldigt praktiskt, när man börjar närma sig djupare förståelse för det.

Att jag har läst annan litteratur och troligtvis andra kurser än du tror jag vi båda kan enas om. Antagandet att du är ”mer” insatt, eller att jag inte skulle vara förmögen att diskutera detta ämne känns mer provokativt. Jag hoppas vi avhåller oss från dylika kommentarer i framtiden.
Haha, kanske är jag lite provokativt, men faktum är att ditt fördömmande förhållningsätt till religion, som kanske inte framgår av dig själv, är för mig provokativt. Poängen är att du har massa uppfattningar om saker och ting, och att du utifrån dessa fördömmer religion på ett provocerande sätt. Vill du undvika provokation från mig, så kan jag rekommendera att du istället för att komma med dömmande meningar, skriver om dem, utifrån ett mer nyfiket förhållningsätt. För att ge ett exempel: Tycker du att x verkar vara idiotiskt, säg då inte (alltså nu tar jag inte upp exemepl som du gett, utan illustrerar på olika sätt man kan formulera sig): Varför förstår inte religiösa människor att x är dum/dåligt/etc, eller Varför kan religioner tillåtas handla om x. Säg något mer i denna stil: Jag har funderat ett tag, och jag förstår ärligt talat inte hur man i vissa religioner verkar tro x - för mig tycks detta konstigt, eftersom y och z inte går ihop med q, eller skulle det kunna vara så att x betyder w? Alltså genom att bara stanna till ett tag och formulera frågan lite mer öppet och mindre dömmande, så kan jag garantera att folk inte kommer provocera dig.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 10 jan 2007 22:43

Jag hävdar att det, i slutgiltig meningen inte kan klargöras, nej, egentligen ska begreppet, i sig själv, inte ens existera, och många religioner försöker trycka på detta, vissa säger att det har flera namn, andra religioner yttrar det inte, osv, och poängen med allt detta, är inte att man vill avhålla sig från diskussion, poängen är att OM man definierar Gud, så kommer någon fundamentalist att ta definitionen som en dogm. Anledningen att man inte ska definiera begreppet är alltså för att frångå dogmatism. Problemet är att detta var något exoterikerna inte fattade, så de kommer på alla möjliga idiotiska tolkningar på varför namnet inte får nämnas etc. Det är bara mystikerna som fattat kakan, eftersom mystikerna hållt fast vid att det inte går att trycka in Verkligheten i språket (försök att beskriva en religiös upplevelse, lsd-tripp eller psykos genom språket). Poängen är alltså att frigöra sig från sin egen begreppsapparat, för att håller man kvar i de begrepp man kan, så kommer man härleda kausalitet väldigt snävt, utifrån de kategoriter man har, och därför, ska begreppet inte definieras, eftersom definitioner skapar konflikter och missförstånd. Så länge någon har en definition så kommer en annan människa med en alternativ definition och här är grunden till kriget mellan religionerna. Idioterna (ursäkta uttrycket) inser inte att de bråkar om samma sak, eller rättare sagt, de bråkar om några namn/språkkonventioner, och allt är en ända stor soppa av förvirring. Förutom för mystikerna dock, och mystiker finns inom alla de stora religionstraditionerna. Klargör detta något varför det blir problematiskt att börja definiera Gud? Jag menar, det är ju rätt tydligt att fundamentalisterna inte fattade detta.

Bra stycke.

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 12 jan 2007 04:03

PopJimmy, för att göra den här diskussionen mer överskådlig gör jag ett försök att kortfattat (nåja) svara i en sammanhängande text. Om du tycker att jag missar eller undviker något får du påskina detta.

Först och främst så slår det mig hur nära min egen ståndpunkt om andligheten du egentligen är, även om du naturligtvis värderar den annorlunda. Värderingar åsido, även du måste väl tycka att en andlig diskussion, givet att andliga upplevelser är rent personliga (som jag tolkar dig), saknar ett förmedlande syfte?

Poängen är, tror jag, att verkligheten går relativt bra att beskriva med språket, medan psykoser, religiösa upplevelser och andra helt individuella aspekter av tillvaron är betydligt svårare. Språket är naturligtvis ett nät med mycket stora maskor och det är svårt att fånga in även verkligheten många gånger. Men genom att systematiskt precisera sig minskar man maskorna och kan lyckas förmedla det man avser till andra. Anledningen till att definitioner i större grad skapar konflikter när det handlar om religiositet, verkar stödja inställningen att det man pratar om i själva verket inte finns utan precis som en psykos endast är en personlig upplevelse. Det verkar rimligt att anta att stolar och andra fenomen i världen är del i en verklighet vi gemensamt har tillträde till via våra sinnen. Språket kan genom att intersubjektivt förfinas komma att spegla denna verklighet. Religiösa upplevelser stammar inte från sinnena utan från medvetandet, precis som psykoser, drömmar och dyl. Om det rörde sig om ett verkligt tillstånd som alla, eller i alla fall religiösa personer, hade tillträde till borde inte klarare definitioner vålla problem - precis som att de inte gör det när man beskriver den vanliga verkligheten.

Jag måste säga att jag ännu inte har någon klar bild om din personliga inställning till meditation och din egen andlighet, men buddhismen har, i alla fall som jag ytligt lärt känna den, en mängd trosuppfattningar som inte den empiriska (=sinnliga) verkligheten ger något stöd för. Så som karma, själens odödlighet, reinkarnation, och annat som onekligen verkar göra anspråk på att utgöra verkliga kvaliteter och inte bara subjektiva upplevelser. I de former av andlighet då dessa begrepp inte bara är toner i ett musikstycke, utgör de en tro. Vidare har den ju en historisk tradition av mission precis som kristendomen. Om det inte rörde sig om en förmedlingsbar tro, är missionering meningslöst. Jag tror att många buddhister gör misstaget att tro att bara för att kristendomen har utsatts för mest kritik de senaste århundraden, är buddhismen immun mot liknande kritik i egenskap av att vara en annan religion. Men vid nära synande kan man hitta liknande egenskaper i dem båda.

Nu tror jag absolut det är teoretiskt möjligt att definiera en andlighet/religion som helt undviker kritik så som jag här ämnar den. Om man verkligen tar ens andliga praxis som en hobbysyssla för välbefinnande och för att finna ro i sin tillvaro inte alls särskilt olik att samla på frimärken, eller spela i en orkester, så finns det naturligtvis ingenting att invända. Däremot vet jag inte vad det är som är så andligt med denna praxis, och vidare tror jag inte det är så många som ser på sin andlighet på detta sätt.

Du verkar visa tendenser att vilja likställa andlig tro med den som återfinns i filosofi och psykologi. Om det är så är det något jag starkt kommer emotsätta mig. Både inom filosofin och psykologin strävar man efter att inneha en så förnuftig tro som möjligt och vid uppvisade tecken på att ens tro är oförnuftig (som man också accepterar) överger man den. Så är inte fallet med religiösa uppfattningar om Gud, själens odödlighet och dyl. För att kunna upprätthållas accepteras de utan att konsultera förnuftet. Inom buddhismen erkänns väl dessutom detta öppet?

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 12 jan 2007 04:48

Avantgardet skrev:Nu har du väl gjort det lite väl enkelt för dig?

Apriori avfärdar du möjligheten att vi skulle kunna tala om Gud som en "egenskap" och sedan alla empiri. Med den utgångspunkten är det självklart att diskussionen blir poänglös för din del. Det blir således ett fall av att förklara färg för en blind eller varför inte medvetande för en grönsak.

Jag lägger helt klart in en betydelse i andlighet som jag inte explicit har redovisat. Och det är att en andlig utsaga inte helt och hållet rör sig inom det empiriska (det sinnliga). Om man med Gud tillexempel bokstavligt skulle tala om en gubbe i himlen, eller på pluto eller motsvarande som satt och gjorde saker så vore andligheten inget annat än en vetenskaplig (väldigt osannolik) hypotes.
Jag tänker mig att andlighet måste stamma ur en upplevelse som tillskrivs en annan status än de empiriska, och därigenom skapar erfarenheter utanför empiri. Således har du rätt när du säger att denna uppfattning varken är apriori eller empirisk. Aposteriori är den dock med ovanstående resonemang om en slags erfarenhet. Du argumenterar som om det är jag som gör det omöjligt att tala om Gud, emedan jag ju menar att det ligger i själva andlighetens natur att inte kunna bidraga med instrumenten nödvändiga för en diskussion, nämligen precisa begrepp.  

Sen tror jag faktiskt det var du som gjorde det lätt för mig. Låt oss ta begreppet kärlek istället. Det ligger kanske närmare vår diskussion. Folk säger ju allt som oftast både att kärlek existerar och att de "tror på kärleken".  

Även om jag som person aldrig har upplevt kärlek, är det fullt möjligt för någon annan att beskriva vad det är för mig. Detta i termer om känslor som lycka, välbefinnande, en frihetsupplevelse, känsla av måluppfyllnad osv. Det kan beskrivas för mig i vilken slags situation upplevelse av kärlek brukar infinna sig. Kanske det ytterligare nyanseras med en fysiologisk beskrivning om hormoner, ökad puls, ökad aktivitet osv. Kanske till och med jag erbjuds en funktionalistisk förklaring om kärlekens incitament till fortplantning, eller social trygghet. Det kommer naturligtvis att vara en mycket torftig förklaring hur noggrann den än är, och förmodligen inte i närheten av vad upplevelsen av att vara kär innebär, men det är ändå en precisering jag fullständigt förstår. Dessutom kommer jag uppleva andra människor som säger sig vara kära och uppvisar dessa kvaliteter om kärlek jag har fått beskrivet för mig och därigenom skapar jag mig en bild av begreppet kärlek som är fullt förståelig och om jag upplever något liknande en dag kommer jag förmodligen anta att det är just kärlek, även om jag aldrig kan vara riktigt säker.

Nu ersätter vi kärlek med gud. Om ovanstående resonemang är helt applicerbart på gudsbilden finns det naturligtvis ingenting att invända. Det är aldrig någon som har ifrågasatt att gud existerar som ett fenomen hos människor. Det förefaller alldeles uppenbart. Vidare kan man beskriva detta fenomen såväl känslomässigt, situationsrelaterat, kanske i viss mån fysiologiskt, och funktionalistiskt. Måhända är det torftigt i jämförelse med en egen upplevelse av gud men det är fullt förståeligt. Förmodligen skulle jag även om jag själv upplevde något som liknade beskrivningarna kunna anta att det var gud (som upplevelse, inte som väsen), även om jag aldrig kunde vara riktigt säker.

Ovanstående typ av diskussion är dock inte särskilt andlig, utan kan närmast liknas vid filosofi, psykologi, fysiologi, biologi och andra vetenskaper.

Om ens tro på kärlek, eller kärlekens existens däremot inte syftade till själva upplevelsen eller dess på annat sätt uppträdande, utan istället till ett separat väsen med egen existens, eller en slags tanke om evighet, eller någon slags fatalism om lycka eller partnerskap uppstår emellertid problem. Då tycks dessa kvaliteter behöva någon slags förklaring i sig. Man kan med detta konkret mena en liten gubbe med en pilbåge, men detta är antingen ett fall för vetenskapen eller en symbolik jag inte kan förstå. Detta kärleksbegrepp är helt bortom förklaring.  

Samma problem uppstår naturligtvis så fort man försöker lägga en andlig existens utöver själva manifestationen av gudsupplevelser. Att härleda något som själens odödlighet, detta gudsväsens godhet, evighet, omnipotens, osv. går inte att förklara i termer som någon annan kan förstå. Även om du upplever gud som allsmäktig, eller har en slags inre bild om en ängel som talar till dig om just denna kvalitet, eller på något annat vis förnimmer något utöver det som är fattbart för någon annan är det meningslöst att bedriva tid med att beskriva. I den mån en annan kan förstå subjektiva upplevelser är som om de vore gemensamt verkliga, något de inte är, annat än som mänskliga känslor.

Jag tror din liknelse till möjligheten att beskriva färger för blinda inte är så dålig. Även där är man förpassad till att endast tala om känslor som den blinda kan relatera till, upplevelsen av "färg" är endast mig förunnad. Skillnaden mellan en färg och gud är ju dock att vad en färg är, utom upplevelsen, kan preciseras mycket tydligt i form av våglängder, ljus, materialegenskaper osv. Det är även därför fullt möjligt att diskutera som "väsen".

Återgå till "Religion och andlighet"