"Vi ses i Nangijala" står det allt oftare i dödsannonser idag, därmed relaterande till Astrid Lindgrens bok Bröderna Lejonhjärta om två bröders postmortala äventyr. Aldrig ser vi dödsannonser idag formuleringar som "Vi ses på andra sidan/ i himlen/ i paradiset". Varför? Har människorna förlorat sin traditonella kristna tro men vill ändå tro på något slags Astrid Lindgren-fortsättning på tillvaron? Det kan inte bara ta slut när vi dör! menar vi. Astrid som en profet för vår tid, inte bara Sago-Drottning?
Men folk läser dåligt, inte bara Bibeln (förr i världen) utan även Astrid Lindgrens böcker. Nangijala är bara en mellanstation efter döden, och inte heller en särskilt lycklig sådan. De både bröderna dör även från denna eftervärld och föds till Nangilima. "Jag ser ljuset" utropar Skorpan i slutet av Nangijala-vistelsen, när Nangilima först gör sig påmind. Så det borde kanske stå "Vi ses i Nangilima" i dödsannonserna, för Nangijala är ju bara en tillfällig transportsträcka.
Men tänk om samma sak gäller om Nangilima... Om man inte fixar till sin postmortala tillvaro där heller, finns det kanske en hel räcka av Nangi-världar att ta till...Nangisaga, Nangilonga, etc, och när Nangivärldarna tar slut följer kanske ett antal Songa- världar etc. Så vilken värld skall vi ses i då?
"Vi ses i Nangijala" ser jag som ett något desperat uttryck för ett hopp om ett fortsatt "andligt" liv efter döden som inte längre direkt vilar på Bibelns och den traditionella kristna trons grund.
MVH
Algotezza
"Vi ses i Nangijala"
Moderator: Moderatorgruppen
"Vi ses i Nangijala"
Algotezza aka Algotezza
Hej då och tack för att jag slapp fisken!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
Algotezza, vad se du för fel att hoppas på en annan värd och ett liv till.
Hur vet vi inte att allt som du kalla för "Nangijala", "Nangilima" är kanske en och samma sak, bara sett ur olika ögon.
Som livet faktis är, du kan bara se saker och ting genom dinna egna ögon, aldrig genom någon annas.
/ FIG
PS det ska står, "Vällkommen till livet."
Hur vet vi inte att allt som du kalla för "Nangijala", "Nangilima" är kanske en och samma sak, bara sett ur olika ögon.
Som livet faktis är, du kan bara se saker och ting genom dinna egna ögon, aldrig genom någon annas.
/ FIG
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
- miles davis
Om inte annat så kan det enbart ses som en smått roande lustighet.
"... Men, men det är inte så farligt. Han är i Nangijala nu."
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...
FIG skrev: Algotezza, vad se du för fel att hoppas på en annan värd och ett liv till.
Det ser jag inte som något fel alls. Det gör människor i vår tid och det har man gjort i alla tider. Man kan dock fråga sig vad hoppet grundar sig på, någon form av empiri, logiska resonemang, läsning av Astrid Lindgrens böcker och heliga urkunder eller någon annan erfarenhet.
FIG skrev:Hur vet vi inte att allt som du kalla för "Nangijala", "Nangilima" är kanske en och samma sak, bara sett ur olika ögon.
Det är ju samma sak i så måtto att de är beteckningar på en tänkt tillvaro efter den fysiska döden.
FIG skrev:Som livet faktis är, du kan bara se saker och ting genom dinna egna ögon, aldrig genom någon annas.
/ FIG
Jovisst, men om personen A påstår något som intresserar mig, till exempel om en tillvaro efter döden, men jag har svårt att bli övertygad om sanningshalten i det som påstås, kan jag ju be om skälen som talar för detta. Kan denna person inte ange dessa eller om de inte verkar trovärdiga i mina ögon hade hon väl inga andra djupare skäl än det egna önsketänkandet. Oavsett med vems ögon vi skärskådar argumenten. Men visst, en del kommer väl att övertygas av dem, andra inte.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
miles davis skrev:Om inte annat så kan det enbart ses som en smått roande lustighet.
I Lindgrens Nangijala (i Bröderna Lejonhjärta) kan man både skadas, lida och dö. En gång till... Hoppfullt, eller...?
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Religion och andlighet"