Läste om en man som drömde att han låg på gräset, på mage. Så rätt var det var så blev han medveten om det. Han visste också i drömmen att han låg på rygg i sängen, så tänkte han att han skulle börja vakna sakta men säkert för att få känna hur det kändes att ligga både på rygg och mage samtidigt. Han beskrev det som "en vidunderlig känsla".
hovnarr skrev:Joahn: Vad skulle känneteckna en betydelsefull dröm jämfört med en icke-betydelsefull, för dig? Om du söker klarhet kring en viss fråga kan det säkert hjälpa om du mediterar kring detta innan du somna och liksom glider in i sömnen den vägen. Oavsett om du gör det i "bön" eller liknande tror jag att det är viktigt att du för dig själv tydligt formulerar vad det är du söker, eller vad du vill att drömmen ska ge dig.
Betydelsefull dröm = Dröm som är full av betydelse. Som betyder något. Kanske gör de drömmar jag har nuförtiden också det, men jag tror inte det. Det är mest en salig blandning av intryck jag har fått, som jag skrev. Och de gör inte direkt intryck på mig.
Skulle vilja drömma något som kan lära mig någonting.
Författaren till Dr Jekyll & Mr Hyde sa att han levde ett dubbelliv. På nätterna drömde han, och det var som en annan verklighet för honom. Vet inte om det rörde sig om lucid dreams/klardrömmar då, men skulle tro det. Han inspirerade ju också sig själv till att drömma en fortsättning när han hade fastnat i sitt författande.[/quote]