Min inre resa

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Joahn

Inläggav Joahn » 16 sep 2004 19:10

Jansson: Jo, jag vet vad lucid dreaming innebär. Jag hade en hel del sådana i yngre dar, men tänkte tyvärr inte värst mycket på att göra något särskilt av dem då.
Läste om en man som drömde att han låg på gräset, på mage. Så rätt var det var så blev han medveten om det. Han visste också i drömmen att han låg på rygg i sängen, så tänkte han att han skulle börja vakna sakta men säkert för att få känna hur det kändes att ligga både på rygg och mage samtidigt. Han beskrev det som "en vidunderlig känsla".

hovnarr skrev:Joahn: Vad skulle känneteckna en betydelsefull dröm jämfört med en icke-betydelsefull, för dig? Om du söker klarhet kring en viss fråga kan det säkert hjälpa om du mediterar kring detta innan du somna och liksom glider in i sömnen den vägen. Oavsett om du gör det i "bön" eller liknande tror jag att det är viktigt att du för dig själv tydligt formulerar vad det är du söker, eller vad du vill att drömmen ska ge dig.

Betydelsefull dröm = Dröm som är full av betydelse. Som betyder något. Kanske gör de drömmar jag har nuförtiden också det, men jag tror inte det. Det är mest en salig blandning av intryck jag har fått, som jag skrev. Och de gör inte direkt intryck på mig.
Skulle vilja drömma något som kan lära mig någonting.
Författaren till Dr Jekyll & Mr Hyde sa att han levde ett dubbelliv. På nätterna drömde han, och det var som en annan verklighet för honom. Vet inte om det rörde sig om lucid dreams/klardrömmar då, men skulle tro det. Han inspirerade ju också sig själv till att drömma en fortsättning när han hade fastnat i sitt författande.[/quote]

J R Auk

Inläggav J R Auk » 16 sep 2004 21:04

Är inte alla drömmar betydelsefulla?

Jag brukar alltid få en instinktiv känsla om varför jag drömmde som jag gjorde, när jag vaknar upp. Det är som om jag redan vet budskapet när jag vaknar, men att jag måste göra mig medveten om att jag vet budskapet som drömmen hade.
Oftast har det med mitt känsloliv att göra. Minnen kopplas till känslor som på så sätt åskådliggörs när jag objektivt synar dom.

Ett bra sätt att uppleva lucid dreaming är att upprepa mantrat:

Jag kommer somna nu och jag kommer vara medveten om att jag sover.
Eller
Jag kommer somna nu och jag kommer vara medveten om att jag drömmer.

Har funkat för mig. Inte riktigt fullt ut dock men jag har inte försökt så värst mycket. Har tyvärr sällan tid till annat än sömn när jag väl sover :)

Därför är mornar perfekta, att vakna upp för att sen glida tillbaks in i drömvärlden har gett många mysiga resor.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 16 sep 2004 21:08

En annan sak som jag har lagt märke till på senare år är att jag aldrig har mardrömmar längre.
Jag kan befinna mig i situationer som jag borde uppleva som skrämmande, men ändock så är jag alltid lugn.
Jag har hört mig för om andra upplever samma sak men hittils har jag inte stött på nån som inte har mardrömmar. Bara folk som sällan har mardrömmar.
Någon annan som känner igen sig?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 17 sep 2004 07:26

J R Auk skrev:En annan sak som jag har lagt märke till på senare år är att jag aldrig har mardrömmar längre.
Jag kan befinna mig i situationer som jag borde uppleva som skrämmande, men ändock så är jag alltid lugn.
Jag har hört mig för om andra upplever samma sak men hittils har jag inte stött på nån som inte har mardrömmar. Bara folk som sällan har mardrömmar.
Någon annan som känner igen sig?

Jag känner igen att drömmens innehåll inte alltid har sin motsvarighet
i känslan. Man kan drömma om otäcka saker utan att beröras av
känslan. Hur jag berörs kan vara olika men jag är nog inte lika starkt
berörd av någon dröm nu som jag kunde vara tidigare.

Agnostica

Joahn

Inläggav Joahn » 17 sep 2004 17:18

Jag har aldrig heller mardrömmar nuförtiden. Men aldrig mysiga drömmar heller. De är helt känslolösa och likgiltiga. Jag berörs aldrig av drömmar! :(

Angelina

Inläggav Angelina » 17 sep 2004 22:33

Drömmarna återspeglar din livssituation, din inställning och kan betraktas som hjälpmedel att bättre förstå sig själv och hur man kan ändra saker till det bättre, även som budskap från själen eller andra själar. För att nu ge en lite generell och lös förklaring.
Om de känns meningslösa och tråkiga, så är det kanske därför att det är så du betraktar din existens. Jag tror du behöver skratta lite mer.
:D

Joahn

Inläggav Joahn » 18 sep 2004 10:17

Om de känns meningslösa och tråkiga, så är det kanske därför att det är så du betraktar din existens. Jag tror du behöver skratta lite mer.

Hmm... så har jag aldrig tänkt förut. Fast jag undrar om det stämmer in på mig, för jag tycker mitt liv är ett spännande äventyr, som en bok där jag knappt kan bärga mig tills jag får vända blad. Visserligen så är jag ofta rätt likgiltig gentemot min omgivning. För ett tag sen så var jag till exempel nära att bli överkörd av en buss, och jag hoppade inte ens till, vilket däremot alla runtomkring gjorde. Är det ett tecken på att man är avtrubbad eller något kanske? :?

Och förresten, bara för det jag skrev igår så hade jag givetvis en mysig dröm inatt, haha. Jag drömde det kom in en räv på min tomt som satte sig i mitt knä och kelade. :)

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 20 sep 2004 11:07

Joahn: Tyckte du att den drömmen kändes betydelsefull? Jag skulle nog ha gjort det, för att den fick mig att känna mig på något särskilt sätt (mysig i det här fallet). Det skulle i alla fall inte kännas mer betydelsefullt om jag drömde om ett gudomligt väsen som sa "Du skall pressa papper i resten av ditt liv!" eller något liknande.

Vill också mysa med rävar i mina drömmar... :)

Joahn

Inläggav Joahn » 20 sep 2004 16:53

Jomenvisst, just känslan i drömmen gjorde den betydelsefull. Sånt kan få en på bra humör halva dagen om man minns det klart. Och så kan det få en att vilja ha en rävunge då... vilket kanske inte är lika bra.

Angelina

Inläggav Angelina » 20 sep 2004 18:46

TOTEM - RÄV

Djurets lärdom:
Listig som få, smart, snabb och smygande. Passar in i omgivningen, gör sig osynlig eller inte synlig för ögat! Flexibel, observerar omgivningen och smälter in och iakttar för att få ut de bästa fördelarna för sig och sina nära och kära. Oavsett omgivning så vet Räven hur den ska smälta in, är det vinter så skiftar pälsen, en symbolik för dess flexibilitet att byta skepnad efter omgivningen.

Från:
http://www.vipstar.nu/totems

FOX

Magic, Shapeshifting, Invisibility

Fox are seen as totems throughout the world:
the Chinese believed they could take human form,
in Egypt the fox brought favor from the gods,
there was a fox god in Peru,
foxes help the dead get to the next life in Persia,
 Cherokees, Hopi other American Indian tribes
believed in its healing power;
the Apache credited the fox with giving man fire.
Since the fox lives "between times" -- 
on the edge of land, visible as dusk and dawn, and can guide the way to the Faerie Realm.

A fox can teach you to control your aura so that you can be more in harmony 
with others and the world.

If you have a fox totem, learning to be invisible is very important in your life.
Imagine yourself blending in with your surroundings, becoming part of the background.
Be very still and quiet.
Through practice you can be unnoticed even at a party or in a crowd.

I have an acquaintance who used this power to evade several muggers; 
he stood there in plain sight next to a building ,
and blended himself into the wall;
 they did not see him and left without harming him.  It can be done!

A fox totem also teaches good eating habits;
the fox eats small amounts frequently which medicine is now telling us is better for our health.
But fox people already knew this. 

The fox is a wonderful totem to have.

Från:
http://www.linsdomain.com/totems

Mer här:
http://www.starfriends.com/NSFox.htm
http://morningstar.netfirms.com/foxtotem.html

:)

Joahn

Inläggav Joahn » 30 sep 2004 21:20

Det där med osynlighet verkar grymt coolt. Kanske att jag har talang för det, ibland så är folk oerhört dåliga på att se mig.

Men du hovnarr, vart tog din inre resa vägen? Tog den slut? Synd i såna fall. Det var spännande...

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 01 okt 2004 09:32

Ha!

Ja, det kan man verkligen fråga sig. Vart tog din inre resa vägen Stefan?

Kan det vara så att man drabbas av en lättja inför att utforska sitt inre? Jag vill ogärna tro det. På ett sätt kan jag se att mitt behov av att utforska mitt inre är mindre nu än för en kort tid sedan, och samtidigt att jag (kanske p.g.a. detta) gör annat på min fritid istället. Övningarna för att stärka klardrömmandet tycks också ha avstannat...

Men jag är fortfarande mycket intresserad av att fortsätta. Det är ju inte så att man blir färdig! Däremot kan man säga att jag, för ögonblicket, lämnat det introspektiva toppen. När jag närmar mig en ny topp kommer antalet inlägg på denna tråd att öka snabbare - mer kan jag inte säga.

Om det passar med de övriga planerna och lusten finns där kanske det blir en session ikväll - vem vet?

Återgå till "Mötesplatsen"