ÖPPEN FRÅGA TILL ALLA PÅ FORUMET: krismöte

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

magicadehex

Inläggav magicadehex » 05 jan 2008 23:59

PopJimmy skrev:
magicadehex skrev:popjimmy.. denna tråd ut som ett försök av dig att söka sympatier av andra forums-deltagare. det är rätt uppenbart. men jag antar att du ser rött nu & inte kan se klart på saken pga ditt ursinne mot avantgardet.
Ursinne? Var pratar du om? Jag är inte det minsta upprörd! Förstår ärligt talar inte vad du pratar om. Jag blir dock orolig för andra människors hälsa och väljer då att visa min sypati för andra forummedlemmar genom att skapa denna tråd.

Jag är stabil som ett berg, hyser ingen som helst frustration mot någon på detta forum. Om du tolkat mig som att jag är arg på Avantgardet så har du tolkat fel. Den enda personen jag var ledsen på tidigare var Algotrezza, men det är redan upprätt eftersom jag upplever att han delat med sin av sina känslor inför detta.

Jag är en mycket empatisk människa, har alltid varit det. Jag har hela mitt liv varit fast i denna roll, den empatiska snälla/duktiga tysta lugna jimmy. Förstår att många kanske inte ser detta av de små gnuttar av mig själv jag delar med mig av.

Jag har en enorm förmåga till empati, den är så stor att jag i långa perioder sett den som en "förbannelse" som vilar över mig.

okej, popjimmy. då har jag visst miss-förstått situationen rejält och ber om ursäkt för det.
det är mina tårar sm rinner från dina ögon då vi ser våra bröder och systrar smärta.
peace// magicadellalovespreader

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 06 jan 2008 01:09

magicadehex skrev:det är mina tårar sm rinner från dina ögon då vi ser våra bröder och systrar smärta.

Krishnamurti skrev:You need to have passion to end sorrow,

and passion is not bought through escape.

It is there when you stop escaping.

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 06 jan 2008 01:10

PopJimmy skrev:
Plecto skrev:Plecto *skakar på huvudet*
Tala ut eller var tyst. Dessa typer av antydningar har inget här att göra.

Herregud. För forumets bästa lägg ner denna dispyt! Jag är på detta forum för att diskutera FILOSOFI huvudsakligen. Jag kan diskutera annat från tid och tid. Men jag är inte här för att lösa dispyter mellan Unknown1 och Unknown2. Så snälla för Guds ( forumets om du är ateist ) skull lägg ner det här... du behöver inte förklara dig, han/de behöver inte förklara sig.

Vill ni bråka så får ni gärna göra det någon annanstans...
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 jan 2008 08:33

Förespråkade Krishnamurti också helt meningslös våld? Att gå och slå alla man stöter på med pinnar?

Annars så ljuger du Jimmy - jag har nämligen aldrig sagt att du gjort något gentemot forumet som helhet, bara påpekat att jag, personligen, inte har nåt utbyte av att försöka tala med någon som anser sig vara min andliga ledare som skall gå och "slå mig med pinnar" så att jag hålls allert i min "meditation".

Jag är, likhet med Plecto, här för att i huvudsak diskutera filosofi. Om jag behöver psykoanalyser eller meditera så vet jag vart jag skall vända mig. Själv hade jag hoppats att om man vände sig till PopJimmy så skulle man få hans perspektiv på saken, inte piskrapp eller koaner utan blott och bart detta Jimmyska perspektiv.

Om det sen innebär en kris - tror inte forumet upplever nån kris av att jag medvetet skulle undvika att diskutera med dig, vilket jag likväl uppenbarligen inte kan hålla mig ifrån - så vet jag inte vad det skulle bero på.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Minded

Inläggav Minded » 07 jan 2008 02:22

Plecto skrev:
PopJimmy skrev:
Plecto skrev:Plecto *skakar på huvudet*
Tala ut eller var tyst. Dessa typer av antydningar har inget här att göra.

Herregud. För forumets bästa lägg ner denna dispyt! Jag är på detta forum för att diskutera FILOSOFI huvudsakligen. Jag kan diskutera annat från tid och tid. Men jag är inte här för att lösa dispyter mellan Unknown1 och Unknown2. Så snälla för Guds ( forumets om du är ateist ) skull lägg ner det här... du behöver inte förklara dig, han/de behöver inte förklara sig.

Vill ni bråka så får ni gärna göra det någon annanstans...

Jag kallar det inte nödvändigtvis för bråk, säg snarare debatt. Även om jag måste erkänna att jag inte läst så mycket alls av det ni skrivit. Dock så tycker jag att detta är en av de stora anledningarna till att forumet finns. Att man faktiskt kan diskutera det som man själv bedömer som relevant.

Jag bedömer det inte som någon kris för forumet. Visst att läger kan skapas runt omkring er bägge, men vafan, så blir det ändå. Någon kallade det gruppdynamik... Ni har ju bägge gått ut med att ingen av er är arg på den andre, om jag förstått saken rätt. Så vad kan ni göra annat än fortsätta?

En sån här livlig grej visar på att det faktiskt är högt i tak här på forumet. Det här är klass, det här är relevant för debattörerna! Det här är filosofi, det här är liv!

J R Auk

Inläggav J R Auk » 07 jan 2008 14:35

PopJimmy skrev:Det jag gjorde tidigare var ett försök att visa vägen, det jag försöker göra nu är att fånga de som kommer efter. Kanske är det så att jag "skapar" problem. Kanske är det så att samhällstillståndet är okej och att det enda jag gör är att skapa spänningar. I den vardag jag levt i så har saker dock inte varit okej och det är därför jag inte ansver mig "skapa" problem, jag ser mig snarare som en problemlösare. På ett plan så håller jag med om att det inte finns något "problem här". Men som sagt, ska man dra detta till extremen, dvs argumentera för att det inte existerar något problem, över huvud taget, tja då har forumet ingen funktion längre. Varför mötas här om det inte finns något problem? Varför nöjer vi oss inte med de människor vi träffar i våra vardagliga möten? Anledningen att vi öht är här, är ju just pga av att det "fattas" en dimension i det vardagliga mötet utanför forumet.

Hela min poäng med mina inlägg på forumet är ju att öppna upp för just denna (djuphets) dimension som vi saknar i våran vardag. Skulle denna dimension redan finnas i vår vardag utanför forumet, skulle vi inte vara här...

Det tycker jag är bra att du söker. Men man får försiktig med detta med att leda. Vissa tar bara fasta på angivandet av riktning och vägrar guide. Du vet värdet av vägen och inte målet.

Är du säker på att det inte är tålamodet som tryter?

Och tycker du själv att du har lyckats hitta ett sätt för oss att ta fasta på det som vi söker i av dessa dimensioner du talar om? Vi väl inte få vad som helst av dem? Och vi vill väl inte alla få samma sak av dem? Det är väl snarare en form på mötet som söks här. En form utan konvention, utan egensinniga fördömanden, en samvaro av samsträvan och inte motsträvan.

Och nu måste jag påpeka att det "problem" som av någon för mig outgrundlig anledning påtalats finnas hos detta forum är inte det samma som det som finns utanför detta forum. Jag har fattat det som att detta som antas vara problematiskt här är specifikt för det här.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

anakoret

Inläggav anakoret » 08 jan 2008 11:43

Ni är som två barn (Jimmy och Avantgardet) och inget annat. Var lite bättre. Bara för att ni kan. Jimmy spårar ur. Vilket inte är bra. Och Avantgardet tillåter inte snedsteg i relationer, vad det nu är för relation. Sånt larv överallt.

Be the better man. Tillstå och förlåt.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 08 jan 2008 14:17

Jag tackar alla för deras kommentarer, det var precis vad jag behövde höra.

Återgå till "Tankar och känslor"