Makterna skrev:Du såg inte smileyn - eller ignirerade den? Det var ett s.k. skämt... en ny modern grej som dessa förkättrade humanist-humorister hittat på.Så du kan lugnt gå vidare...
Smileyn du skrev var en "rolling eyes", den används för att säga typ "men herregud vad dum du är" eller liknande. Om du vill säga "nu skojade jag bara" så får du använda en vanlig standardsmiley, eller en wink.
Jag tar dem som ser gulliga ut. :twisted: :twisted: :twisted:
Makterna skrev:Det är fullt möjligt att äta djur utan att fördenskull åsamka dem lidande. Jag tror detta är ytterligare ett pseudoargument, så låt oss testa detta genom ett tankeexperiment. Ponera att du älskar kött, allra godast är struts, men finner det oetiskt eftersom du bedömer att djur lider när de ska avlivas. På din 50-årsdag vill du unna dig din favoriträtt struts, och för att göra det etiskt legitimt kommer du på att du ska minska djurlidande mer än vad du orsakar det. Så du åker ner till Afrika i en vecka och tältar på savannen, och väntar. När du ser lejon överfalla antiloper så tar du ditt prickskyttegevär och bamhärtighetsavlivar antilopen den för att skona den från lidande - den hade alltså i annat fall blivit uppäten levande av lejonet. Säg att du lyckas med detta 5 gånger. Är det då okej att äta din efterlängtade köttmåltid (struts) på 50-årsdagen, eftersom du ju genom din Afrika-resa faktiskt minskat mer djurlidande än vad du orsakat genom att äta struts?
Så du menar att detta är ett bevis för att djur inte lider av djurtransporter och slakt idag?
Nej det sa jag inte. Det kanske de gör ibland, och ibland inte. Jag tror inte det finns några stöd för att djurtransporter per definition måste orsaka djuren lidande. Hundar lider vanligtvis inte av att åka bil utan tvärtom älskar de det, hästar verkar inte lida när de åker mellan tävlingar, osv. Så varför skulle slaktdjur lida av själva transporten?
(Därmed inte sagt att alla djurtransporter i världshistorien har skötts felfritt)
Om djur per definition mår illa av djurtransporter beror väl på hur vi defefinierar dessa transporter? Definierar vi transporten till slakteriet som en nöjesresa blir den per definition det.
Makterna skrev:Jag talar om djurens genrella ldinade vid slakt, inte om just denna struts. Generellt lider djuren av att födas upp och slaktas. I stället för att försöka ta reda på om jag kan få tag på kött från djur som bevisligen inte lidit under sitt liv eller under sin slakt är det väl lättare att utesluta köttet i sin diet, om man resonerar logiskt...
Det ologiska (och i mitt tycke direkt motbjudande) är att du verkar fokusera på det lidande DU åsamkar djuren, istället för att se till det lidande djuren i slutänden åsamkar dem. Din djurvänlighet verkar det därmed inte vara så mycket bevänt med, vad det handlar om verkar snarare vara att du ska gå fri från eventuell kritik. Du verkar ju vara lika falsk som den där "djurälskaren" i Grannfejden nyss, som la ut fiskedrag för att skada grannens kringstrykande katter. Han svarade att han inte hade nåt emot om hans grannes katter led. Ändå kallade han sig djurvän. Jävligt konstig och irrationell moral!
Jag kan tyvärr inte följa den logiska tankegången hur du med ditt exempel från tv bevisar att jag är en falsk djurplågande jävel eftersom jag är vegetarian. G by A? Eller någon annan klurighet?
Makterna skrev:Makterna skrev:Vad är det som störde dig? Att du inte vill tänka på vad du stoppar i dig?
Inget stör mig. Jag påpekade bara ett logiskt fel. Men det verkade som att du trodde att folk skulle störa sig, eftersom du påpekade en lång rad pontentiella störningsmoment med olika former av kost, t.ex. att korv består av tarmar osv. Eller påstår du att det var av nån annan anledning du skrev detta?
Varför skriver du då här? Värnar du om att folk tänker rätt och logiskt, dvs. som du?
Varför jag skriver i forum? Ja för att bollplanka tankar och argument med folk som tänker annorlunda. Gör inte du detsamma? Ser man nåt som man inte tycker verkar riktigt vettigt så invänder man och skriver hur man själv tänker i samma fråga. Är det inte så man gör i forum? Sårade det dig att bli emotsagd?
Ja, det var verkligen sårande. Det har jag aldrig blivit förr, emotsagd på detta infama sätt! De flesta jag möter ser mig som en gudasänd guru och världsfrälsare så där tror jag du måste rätta in dig i ledet och göra så här:
Hemskt tråkigt att du inte blev så provocerad som jag hoppats. Kul fö att du gillar att bollpanka! Gör jag med. Vi kanske har en framtid som FF:s Björn Borgar någon gång... :lol:
Makterna skrev:Jag skrev detta med glimten i ögat (då jag också skrev om "äckligheter" jag sjölv äter) men jag förstår nu att det är ett känsligt ämne som får vissa att känna sig anklagade och därför blir illa berörda.
Då "förstår" du fel. Och varför upprepar du påståendet att folk blir "illa berörda" trots att jag nyss skrev att ditt provokationsförsök misslyckades? Det verkar snarast vara du som blev "illa berörd" för att provokationen du uppenbarligen avsåg att göra, misslyckades. Nu brukar jag äta godare och nyttigare saker än korv och skinka, men jag har inga problem med att äta korv trots att den är gjord av tarmar som det kommer bajs ur. Jag skulle nog till och med kunna äta de flesta saker som de äter i Fear Factor, om jag fick bra betalt. So what?
Ja precis, so what? Du får leva som du vill. Tror du jag inbillade mig att du eller någon annan skulle sluta äta kött pga det jag skrev? Inte med en gång i alla fall. Men ett frö har såtts! Vi får se vad livet har i beredskap åt oss. Inget är givet. En dag sitter du kanske där och suger belåtet av en knaprig morot! Medan jag Fear Factoriserar mig.
Ja, visst är jag illa berörd när andra inte blir illa berörda av det jag gör. Det är direkt kränkande. Jag vill bara: =P~
Makterna skrev: Och vad anser du att du har bevisat genom att hävda detta? Att folks smakpreferenser inte är logiska? Grattis, ingen har nånsin påstått att smakpreferenser varken är logiska, eller bör vara det.
Algotezza skrev: Men det kanske är en poäng att veta vad man stoppar i sig och vilka konsekvenser det får. Derm kan jag komma till om intersse finns.
Makterna skrev:Konsekvenserna är ju en annan sak, men vad vill du ha sagt med detta nu då; att vegetarisk kost är nyttig och icke-vegetarisk kost är onyttig? Riktigt så enkelt är det nog inte.
Jo, så enkelt är det. Det handlar om ditt karmakonto! Vad du gör mot andra kommer att göras mot dig. Djuren är också dina medvarelser.
Makterna skrev:Fet mat är onyttig, samt att äta alltför mycket kolhydrater. Att äta toxiska saker är också farligt. Samt att äta ensidigt och missa någon vitamin (vegetarianer får lätt för lite vitamin B12 vilket kan leda till depression och andra svåra sjukdomar). Det är därför de är taniga (proteinbrist) och emos och bleka (B12-brist ger blek hy). Huruvida maten kommer från levande saker spelar dock ingen primär roll.
Vaffö inte det då?
Makterna skrev:Makterna skrev: Män gillar att stoppa sin penis i kvinnornas vagina (eller, ifall de är bögar, i männens rövhål) - vad är det för logiskt med det? Ingenting! Men det är så vi människor fungerar så vad är problemet.
Det är fullständigt logiskt att vilja njuta av sex, då det just innebär en njutning och det är vad vi oftast eftersträvar som människor, det ligger i vår natur, eller hur Herr Utilitarist... Det är så att säga en premiss inbakad i vår natur och som styr vår vilja och våra handlingar.
Ja men att äta kött tycker ju många tydligen också är en njutning, så varför ska man då införa en massa tankar att det är osmakligt att äta kadaver etc? Vad är det för nytta eller vikt med att tänka så?
Är det sant eller ej? Fråga dej det. Dra slutsatser av ditt svar.
Makterna skrev:Så allt som är tillgängligt för en billig peng är OK att köpa. Gäller det allt i livet, alla varor och tjänster?
Bevisbördan vilar på den som påstår att nåt INTE är okej. Defaultet är väl att allt är okej utom det som inte är okej, snarare än tvärtom, eller? Fast man undrar ju ibland, humanisterna verkar ju skämmas för att de ens finns till.
Så tycker man att något är OK behöver det aldrig motiveras eller bevisas att så är fallet, menar du?
Makterna skrev:Kan man inte vända på resonemanget och säga att andra människor har ett behov av att problematisera och vara "pseudo-medveten" om saker helt i onödan?
Varför är det onödigt att vara medveten om vad man stoppar i sig och vilka konsekvenser detta får?
Makterna skrev: Bevisbördan borde ligga på den som påstår att nåt är nödvändigt. Varför kan man t.ex inte lika gärna lägga sin tid på att öka sin medvetenhet om vad som hände när skördarna slog fel i Siam på 200-talet före Kristus?
Det får du gärna göra i en annan tråd. Denna handlade om en vinkling på vegetarianism och köttätande.
Handen på hjärtat, vilket problem är mest aktuellt idag, Siam på 200-talet eller dagens matvalsproblem?
MVH
Algotezza