Jag är Mara

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nytt namn

Jag är Mara

Inläggav nytt namn » 23 okt 2009 06:55

Bild

Mitt och hemliga namn är:
Mara Lucifer Deamon Mystic Gnosis Mutual Occult Ritual Phoenix Illuminatus.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 23 okt 2009 07:05

Gnothi seauton
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 23 okt 2009 09:30

Jag tar det som en välsignelse/lyckoönskning :)

Inatt funderade jag seriöst på att begå självmord, över frustration över min livssituation, för komplext att gå igenom här.

Det var fyra saker som fick mig att ändra mig, att ge mig inspiration:
1. Min kanin fick kaninungar. Detta gjorde att jag vågade älska någon igen, och att det är mitt ansvar, som (i brist på bättre ord) "mer kraftfull" att hjälpa dessa varelser, eftersom de är helt beroende av mig för att överleva. Deras oskuldfullhet gav mig en känsla av oskuldfull pånyttfödelse.

2. Denna pfd, från svenska kyrkan, som handlade om förlåtelse: http://www.svenskakyrkan.se/danderyd/im ... 4_2008.pdf
Jag grät när jag läste den.

3. Denna film, som handlade om en person som besökte helvetet i 23 minuter: http://video.google.com/videoplay?docid ... 338052182#

4. En intervju med konstnären john-duncan, extremt givande:
http://www.flashback.se/intervjuer/1/john-duncan/

...

Tack!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 23 okt 2009 10:35

Vad har du emot liv? "Oskuldsfullt" - vad är det annat än just något som ännu inte levat? Förbannat så fascistiskt! Vad med oss som finner det värdefulla i livet, inte i någon steril idé, utan i just livet som sådant? I skiten, smutsen, i "misstagen" och allt det som vi kallar erfarenheter. Varför ständigt, ständigt, ständigt, sitta där och högdraget förakta och baktala livet? Du har helt enkelt fått allt om bakfoten. Det är dina djävla fascistiska renhetsideal som inte kan mäta sig livet och verkligheten, inte livet och verkligheten som brister i förhållande till dina fascistiska renhetsideal.

Ärr, rynkor, födelsemärken osv. (för att tala bildligt) är inget som skall döljas, vad vore livet utan allt det unika, allt det som berättar om livet och hur det skett? Ingenting. Och detta ingenting sitter du och sörjer att det inte är på livets ställe. Intet istället för varat. Nihilism kallas det hos Nietzsche (som är den enda som använder begreppet på ett riktigt sätt).

Så, helt uppriktigt nyfiken, vad i helvete har du emot livet som sådant? Och försök nu tänka liv, inte som det där "oskuldsfulla" som du talar om, utan som just dess motsats (det "oskuldfulla" är ju, om man begrundar saken riktigt, just motsatsen till liv, eller dess negation - det vill säga död), vad har du emot livet?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 23 okt 2009 11:43

Dock vill jag inte ens hjälpa dig, eftersom jag inte har någon relation till dig, över huvud taget. En relation till mig, är något man måste förtjäna, och detta gör man enbart genom respekt.

Kärlek och välmening,
Mara

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 23 okt 2009 12:03

En inbjudan till Avantgardet:

http://www.youtube.com/watch?v=98aY8WDD1rc

Jag är så glad för du är hos mig
du fångar mig med varje lek
och vad som helst kan alltid hända
för i vår dröm är allting smek
jag kramar dig igenom rymden
du strålar gul, jag skrattar blå
och vi följs åt i evigheter
en glittervind som är vi två

Du och jag är miraklet här
du och jag är miraklet

Jag föds i varje blick du ger mig
jag ger dig allt, du ger mig mer
du ler så varmt åt mina tankar
sen den där dagen då ja sa hej

Du och jag är miraklet här
miraklet

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 23 okt 2009 12:22

Ett klyschigt svar (och jag vet att jag brukar kritisera honom för att vara en tillgjord fjant, men det har inte hindrat honom från att säga ett och annat rätt och riktigt): http://www.youtube.com/watch?v=_eEHAS7odbg

Nu pratade jag ju inte med/om Jimmy, utan utgick från vad du Filosofiforum skrev om "oskuldsfullhet" och det implicita förakt som låg i allt "smutsigt". Vad motiverar detta?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 23 okt 2009 14:52

Avantgardet skrev:Ett klyschigt svar (och jag vet att jag brukar kritisera honom för att vara en tillgjord fjant, men det har inte hindrat honom från att säga ett och annat rätt och riktigt)
Vad är det man brukar säga? Jo att konsten ligger i betraktarens ögon :)

Klart du får tycka han är en fjant, men förvänta dig inte att jag har något som helst behov av att förhålla mig till det du säger då. :)

http://www.youtube.com/watch?v=_eEHAS7odbg
Gillade verkligen första versen, andra versen var dock för dystopisk för min smak. Killen sjunger om far sin som ropar på polis och hundar som bräker. Varför ha en relation med människor som är antingen usla eller onda? Han beskriver en situation som att han vore ett offer för omständigheterna. Andra får naturligtvis ha det som de vill, jag respekterar deras val, men jag har inget problem med att säga upp kontakten till min far, mor, sambo, bror osv. Jag tar ansvar för mina egna relationer.

Han var mer en social konstruktion som till stor byggde på andras föväntingar, Mara är en konstruktion som till stor del bygger på mina förväntingar. Jag står orubbligt fast i mina förväntingar.

Nu pratade jag ju inte med/om honom, utan utgick från vad du Filosofiforum skrev om "oskuldsfullhet" och det implicita förakt som låg i allt "smutsigt". Vad motiverar detta?
Det enda implicita förakt som existerar, är ditt förakt mot något som är motsatsen till vad du ser som "smutsigt".

Det enda jag förväntar mig, är respekt. Jag respekterar andras rätt att ha sina åsikter för sig själva, men förväntar mig samtidigt att andra ska respektera mig om de förväntar sig att jag ska förhålla mig till vad de säger. Människor får gärna förakta "smuts" men då ska de ha klart för sig att deras förakt inte har något med mig att göra.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 23 okt 2009 21:52

Visst visst lycka till. Du får givetvis vara vem du vill men jag gillade faktiskt Jimmy. Mara känner jag mig spontant mer skeptisk till
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 23 okt 2009 23:14

Dock vill jag påpeka att jag idag haft bön då jag Gud förlåta dig, Avantgardet, Kalle, och andra människor som är svaga i sin tro. :)

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 24 okt 2009 19:11

Schysst! Då slipper jag ta itu med det själv. Så borde alla ha det. Kanske skulle man införa en kollektiv, skattefinansierad syndaförsäkring? Oavsett dina synder så betalar staten din avlat?

Fast jag antar att privata försäkringar ligger mer i tiden just nu.  Frågan är bara hur man ska räkna ut premien? Vila samhällsgrupper är mer benägna till synd än andra?
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 24 okt 2009 23:10

Logos skrev:Schysst! Då slipper jag ta itu med det själv. Så borde alla ha det. Kanske skulle man införa en kollektiv, skattefinansierad syndaförsäkring? Oavsett dina synder så betalar staten din avlat?

Fast jag antar att privata försäkringar ligger mer i tiden just nu.  Frågan är bara hur man ska räkna ut premien? Vila samhällsgrupper är mer benägna till synd än andra?
Om du tror på detta själv, får du väll kontakta en politiker och prata igenom förslaget? Jag låter detta stå helt för dig. :)

...

Trots att dina frågor, enligt mig är ställda fel (dock respekterar jag naturligtvis att du tycker dina frågor är rätt ställda, men då får du nog som sagt prata med någon annan än mig :) ). Men det var ett intressant ämne du tar upp, även fast (enligt mig) dina frågor är fel, så jag kommer ta upp en annan sak:

Begreppet "kredit" (se http://sv.wikipedia.org/wiki/Kredit ) kommer alltså från latinet "crēdere" (tro på).

Tro "kostar" inte pengar (såvida du inte är scientolog eller liknande dvs :) ).
Kredit förutsätter däremot tro.

...

Dock kan man köpa andras "tro" för pengar. Men detta är något helt annat än vad jag pratar om. :)

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 25 okt 2009 21:50

Pascal såg tron som en sorts försäkring. Man kunde potentiellt sett tjäna något på att tro, men intet på att inte tro. Finns ju en viss sorts logik i det. Annars kan man ju ta till predestinationsläran. Kanske körd, kanske inte, man får se.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Återgå till "Tankar och känslor"