Jävligt bra forum!

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Minded

Jävligt bra forum!

Inläggav Minded » 21 aug 2010 17:55

Credos till er alla, det är ni som gör festen ;)

Jävligt bra av Johan att starta allt också.

Jag är tacksam eftersom jag har lärt mig Mycket under min tid här.. Under min första tid har jag för mig att jag inte pratade så mycket, jag var mer intresserad av att lyssna på/läsa allas diskussioner. Det var gott. Har för mig jag reggade mig 2006 eller så. 4 år sen. Jävligt fina år.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Jävligt bra forum!

Inläggav Algotezza » 21 aug 2010 18:28

Minded skrev:Credos till er alla, det är ni som gör festen ;)

Jävligt bra av Johan att starta allt också.

Jag är tacksam eftersom jag har lärt mig Mycket under min tid här.. Under min första tid har jag för mig att jag inte pratade så mycket, jag var mer intresserad av att lyssna på/läsa allas diskussioner. Det var gott. Har för mig jag reggade mig 2006 eller så. 4 år sen. Jävligt fina år.

Gör som jag, stötta plejset ekonomiskt efter bästa förmåga... once a year...

Ja, jag gör det... faktiskt... även om jag inte håller med om alla utestängningar m.m. moderatorerna sysslar med... Man får ta det onde med det gode...

Det finns trots allt  inget intressantare Filosofifroum på svenska, som jag ser det. Därför stöttar jag det.

Man gör det om man vill och kan...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 21 aug 2010 18:52

Stöda ekonomiskt... hur administreras det? Tänkbart.

Strålande ide med ett filosofiforum i grund och botten. Men bekymret, inte bara med den här siten, är att Filosofi dels är en människors allmäna undran, och dels en akademisk disciplin. Och den här akademiska-disciplin-delen dödar ganska effektivt all allmän undran, genom att trycka ned de som inte valt just den akademiska disciplinen, eller inte valt nån akademisk disciplin alls. Förutom de som orkar läsa Sein und Zeit från scratch...

Ett forum för utbildade Filosofer? Jag tror inte det är tanken.

Forumet är bra! Men för f-n, måste filosofi vara ett ställe att visa hur invecklat språk och invecklad logik man klarar av? Som att göra en extreme sudoku eller att lösa ett mattetal? Önskar man fick se fler intressanta frågeställningar och färre långrandiga argumentationer. Filosofiska frågor är guld, filosofiska svar är silver och att "vinna" en filosofisk duell, ja, jag begriper väl inte det där.  Jag, som inte läst nåt humanistiskt i hela mitt Stenmarksiskolsalenlånga liv.

förrän jag gick 7 poäng Idehistoria i Uppsala för ett par år sen, nåt jag drömt om...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 21 aug 2010 19:14

Bra initiativ, blir lätt mycket gnäll när man vänder sig till överordnande, men jag tycker (även om jag har vissa invändningar) att Johan och Andreas sköter det här bra. Tack. Och jag har lärt mig så mycket av er medlemmar här. Tack.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 21 aug 2010 19:29

Jag tycker freddemalte är exemplarisk i att ta alla frågor på allvar och utveckla dem på ett sätt så de kan bli intressanta. Han är en stor tillgång för forumet, speciellt för nyanlända och filosofinyfikna.
Själv saknar jag dock det akademiska filosoferandet här. Jag har en närmast patologisk aversion mot trådar som undrar vad "frihet är egentligen" eller "om människor verkligen är medvetna" eller "tänk om allt är the matrix". För ett par år sedan fanns det fler akademiskt orienterade användare här men de tycks ha försvunnit iväg. Själv sökte jag mig till philosophyforums.com, som har en något högre ribba vad gäller inläggen.
Men absolut, det här forumet har haft otroligt stor inverkan på mitt liv och min utveckling, både filosofiska och personliga. Det är 7 år sedan jag registrerade mig, och genom forumet kom jag i kontakt med bl a hovnarr, som sedermera förde mig samman med min nuvarande kör och min flickvän (numer ett ex), och hon i sin tur ledde in mig på psykologi- och forskningsbanan. Det är jag otroligt tacksam för, annars hade jag inte varit där jag är idag.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 aug 2010 19:24

Anders skrev:Stöda ekonomiskt... hur administreras det? Tänkbart.

Fick ett bg-nr av Johan och skickade cashen dit. Hörde han tog en skön tvåtimmars semester i Eslöv sen...  :D

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 aug 2010 21:09

archaxe skrev:...
Själv saknar jag dock det akademiska filosoferandet här. Jag har en närmast patologisk aversion mot trådar som undrar vad "frihet är egentligen" eller "om människor verkligen är medvetna" eller "tänk om allt är the matrix". För ett par år sedan fanns det fler akademiskt orienterade användare här men de tycks ha försvunnit iväg. Själv sökte jag mig till philosophyforums.com, som har en något högre ribba vad gäller inläggen...

Det kanske finns plats för både akademiskt och icke-akademiskt filosoferande här? Kanske separata delforum vore på sin plats?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 22 aug 2010 22:05

Jag valde att gå vägen att inte dra forumet till en så kallad akademisk nivå. Dels för att jag själv inte är akademiskt lagd, men också att jag kom att inse att problemet med "nivån" inte skulle försvinna. Problemet är relativistiskt, och försvinner inte. Hellre då att ha en öppenhet, och hoppas att det finns insatta användare som förstår värdet med den öppenhet som forumet har.

Angående avstängningar så är de sällsynta. De användare som har ansett att fler skulle ha uteslutits har tyvärr lämnat forumet, och bland dem en del studenter, lärare och professorer som hade akademisk tyngd. Men jag fick även läxa upp dessa användare när de inte kunde avhålla sig från personangrepp. Så bara för att man är högutbildad blir man inte automatiskt en bra forumanvändare.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 22 aug 2010 22:36

bra att det inte bara är akademiker här
även om jag saknar en del som fanns när jag börja
de har en tendens att skriva en på näsan med sina "fina" (eg. facktermer) ord
kanske jag också skulle gjort om jag fullföljt mina filosfistudier  :roll:
nivåskillnader är väl alltid problematiska på forum verkar det som
har diskuterat den på andra forum också
fast där har ju frågan mer varit vilka som eg är proffs  :lol:

eg skulle jag vara på nåt konstforum men jag har inte hittat nåt (seriöst)
så ni får väl dras med mig ett tag till

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 aug 2010 08:25

dokido skrev:bra att det inte bara är akademiker här
även om jag saknar en del som fanns när jag börja
de har en tendens att skriva en på näsan med sina "fina" (eg. facktermer) ord
kanske jag också skulle gjort om jag fullföljt mina filosfistudier  :roll:
nivåskillnader är väl alltid problematiska på forum verkar det som
har diskuterat den på andra forum också
fast där har ju frågan mer varit vilka som eg är proffs  :lol:

eg skulle jag vara på nåt konstforum men jag har inte hittat nåt (seriöst)
så ni får väl dras med mig ett tag till

Jag har läst filosofi på Lunds universitet, men eftersom jag blivit miljöpåverkad av att vara lärare och varit tvungen att förklara så gymnasisterna begriper har jag vant mig av med det akademiska. Som inte har något egenvärde. Det är en yttre form. Som inte i princip innebär ett mer precist språk än vardagspråket. Man kan klargöra vad man menar ganska exakt även med vardagsspråk. Jag håller med Wittgenstein där. Och man behöver inte tänka klarare bara därför att man utåt använder akademiska termer för sina små tankar. Det bara ser så ut. Men säkert imponerar det på någon och ger en cred och status. Men det skiter jag i.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 23 aug 2010 15:30

jaså det går alltså
trodde väl det  :wink:

Återgå till "Tankar och känslor"