Vad är att vara SVENSK? när kan man säga detta är mitt land?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle

Vad är att vara SVENSK? när kan man säga detta är mitt land?

Inläggav nuddle » 12 sep 2010 11:21

Skogsälvan skrev:När det gäller stoltheten över sitt land tror jag att du missuppfattade min andemening eller också var jag för otydlig. Jag tror att det kan få olyckliga följder om man inte ens kan se några bra saker med sitt land som man gillar. Då tar det sig lätt uttryck i självförakt eller extrema ytterligheter åt andra sidan "bäst i världen", krig och elände och psykiskt lidande. Men vi kan gärna prata vidare i den tråden om du vill. Du behöver inte alls tro, resonera och tycka som mig. Personligen tycker jag att det är ganska berikande med samtal när skilda uppfattningar förekommer, såvida man inte blir ständigt hånad för att man ser saker ur olika perspektiv.

självklart är det helt konstigt att inte se något BRA med ett land som man gillar, och nu tror jag du menade att man gillar ett land eftersom man bor i det landet som jag gör i Sverige. och detta håller jag med om, det är verkligen dåligt, för då mår man ju inte speciellt bra.  det kan liknas med att jobba på ett jobb men ständigt klaga, fast man är tvungen att jobba där år in år ut... ja då är det bättre att försöka SE de positiva sidorna också hur få de än må vara!

nu skriver du SITT land, ponera nu att detta stämmer... att det verkligen går att äga ett land, för i verkligheten äger det SVENSKA folket, det land som kallas SVERIGE, iafall tror de att de gör det, sedan om detta är korrekt är något annat

är det korrekt att säga att detta är MITT land?     och när är ens LAND mitt land?     min fru brukade jobba över telefon, och ofta fick hon höra att det finns många svenska medborgare som inte är svenskar... så då tänker jag hur TÄNKER dessa människor, vad är SVENSK?     för de hade aldrig nämnt detta för henne om hon "lät" 100% "Svensk"

för att kunna säga detta land SVERIGE är mitt land, måste man vara född i sverige för att säga det? eller kan man vara född i UGANDA men ha svenskt medborgarskap och ändå säga så?          och vad innebär det att säga detta är mitt LAND?

är jag SVENSK?              jag är inte född i sverige, men har gått ut medelstadiet, högstadiet, gymnasiet och studerar på universitet i Sverige... har jobbat med olika yrken... kan svenska språket bra... men jag ser inte ut som de flesta som bor i Sverige,    är jag SVENSK????                    vad gör en människan till SVENSK???     är det medborgarskapet?          är det hudfärgen???                    är det kulturen????     är det dialekten???

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 12 sep 2010 11:51

Nationalstat. Vilket ondskan påfund är inte det. En stat byggd på likriktning, undertryckande av minoriteter...Vi har haft vår beskärda del av detta i Sveriges stolta land.

Hellre då en mångfallstat, en rättstat. Där Staten stipulerar alla medborgarnas lika rätt. Medborgarna betalar med sitt arbete/sin skatt. Röstar in de som skall styra över det gemensamma.

Detta är en dragkamp inom politiken...

Så var vill vi vara medborgare i Nationalstaten Sverige eller Mångfalls och Rättstaten Sverige.

Du frågar vad är Svensk. Du frågar efter identitet.

Som jag ser det så är vi alla individer som uppgår i olika roller vid olika tillfällen.

Herr Älvason
Familjefar Älvason
Dalmasen Älvason (samen, göteborgaren, finnen, turken mm.mm.)
Svensken Älvason
Värlsmedborgaren Älvason

Och alla dessa identiteter kan man, bör man vara stolt över.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 sep 2010 12:45

Nuddle, jag säger mina föräldrar också, men avser ingen äganderätt med det, snarare en delaktighet. Det spelar ingen roll om du är född någon annanstans. Är du delaktig i det svenska samhället så är det en del av dig. Jag tycker alltså att det är sunt att förankra sig och förlika sig med sin närmaste omgivning, vilket börjar med familjen och vidgar sig successivt i bästa fall till ett globalt stadie. För att lyckas med det måste uppnå en sund balans. Som det är nu är det många svenskar som går runt och skäms över sverige på en nivå som jag tycker är direkt skadlig. Jag gillar t ex vår natur, jag gillar kurbitsar och jag tycker att det är absurt om man inte vågar uttrycka sådana saker av rädsla för att bli stämplad som rasist. Den andra ytterligheten är de som av frustration över att uppleva sig som inte tillåtna att prata om de bra sakerna på ett rimligt sätt blir trotsiga och riktar sin aggression till invandrarfientlighet, kanske förvanskar så att de bara ser de bra sakerna på hemmaplan och förvrider allt det dåliga på de andra. Det är farliga grejer det.[/b]

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 12 sep 2010 14:12

Skogsälvan skrev:Nuddle, jag säger mina föräldrar också, men avser ingen äganderätt med det, snarare en delaktighet. Det spelar ingen roll om du är född någon annanstans. Är du delaktig i det svenska samhället så är det en del av dig. Jag tycker alltså att det är sunt att förankra sig och förlika sig med sin närmaste omgivning, vilket börjar med familjen och vidgar sig successivt i bästa fall till ett globalt stadie. För att lyckas med det måste uppnå en sund balans. Som det är nu är det många svenskar som går runt och skäms över sverige på en nivå som jag tycker är direkt skadlig. Jag gillar t ex vår natur, jag gillar kurbitsar och jag tycker att det är absurt om man inte vågar uttrycka sådana saker av rädsla för att bli stämplad som rasist. Den andra ytterligheten är de som av frustration över att uppleva sig som inte tillåtna att prata om de bra sakerna på ett rimligt sätt blir trotsiga och riktar sin aggression till invandrarfientlighet, kanske förvanskar så att de bara ser de bra sakerna på hemmaplan och förvrider allt det dåliga på de andra. Det är farliga grejer det.[/b]

jag tycker sverige har jätte fin natur, och många fina naturstigar, i samband med en civilisation, vilket är ovanligt, den ekonomiska nivån är bra hög, man kan gå på gatan utan att vara rädd att någon skall hugga ihjäl en, skjuta på en, vilket i vissa länder inte är fallet, på grund av krig eller annat, sverige har bra handel med andra länder, vilket gör att vi har olika slags frukter, mat, produkter från hela världen, den svenska människan idag är mycket rik på det sättet, och lever i en otrolig bekvämlighet, trygghet och välstånd jämfört med många andra länder, och jag ser aldrig något konstigt i att skriva sådana här saker, det är inte rasism, det är fakta bara, som du skrev en gång har sverige även allemansrätt, man kan plocka bär osv, också en fin sak...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 sep 2010 14:29

Jag tror att jag kan dra en gräns mellan svenskar som har det Lutheranska arvet i sig i en kombination av en kraftig portion av jante och dem som inte har det. Helsvensk blir då den som bär på detta arvet, då det präglar synen på allt.

Alla andra, oavsett hur länge de än bott här, oavsett ursprung, kommer aldrig att kunna känna sig helsvenska, de kommer inte heller att betraktas som "typiska" svenskar av just typiska svenskar. Reinfeldt är t.ex ingen typisk svensk, det svenska arvet i honom är för utblandat, det räcker inte med att vara född i landet, ha en svensk förälder, man måste ha fått indoktrineringen nedärvd och indoktrinerad under flera generationer för att verkligen kunna känna sig som en tvättäkta svensk, annars lyser skådespelet igenom.
Exempel
En jude som bott i Sverige hela sitt liv, vars föräldrar har bott här i generationer, kan aldrig känna sig som en helsvensk, dock kan denne känna av de svenska influenserna, vissa sätt att reagera på kommer denna att skylla på att det beror på att denne  lever i sverige, att det har satt en prägel, men detta gäller inte deras helhetsperspektiv på sig själva. Det räcker inte att hålla på sverige i sporter, att tala det svenska språket flytande, för här finns oftast ett annat modersmål som spökar i grunden, ett språk med andra känslolägen och tongångar som inte är typiskt svenska, en annan kulturbas.
I grund och botten är de främlingar och de upplever detta främmande och införlivar det i sin identitet. De flesta invandrare håller sitt urspungsland kvar i sin presentation av sig själva, typ kurd från sverige, andra generationen, svenskkurd, irakier bosatt i sverige osv, och så länge som detta sker, har de själva inte fullt ut accepterat sverige,
men på det planet är svensken lik, svensk värmlänning, svensk norrlänning, som för att poängtera att trots att man är svensk, så skiljer man på svensk och svensk beroende på var man är född och uppväxt.

Det är kanske sant att svensken är aldrig så nationalistiskt stolt över att vara svensk än just när svensken befinner sig utomlands, men det samma gäller nog de flesta nationaliteter.

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 12 sep 2010 14:38

Zokrates

Då du beskriver en ren och skär Bruksmenatalitet i ditt försök att beskriva vad Svensk är. Är jag väldigt nyfiken på vad din vision är för svenskheten, nu då det flesta invånarna i Sverige defacto inte längre bor i brukshålan och arbetar på den enda industrin i Samhället.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 sep 2010 14:50

Alla länder genomgår kulturellaförändringar marksa, men vissa tar längre tid än andra att komma över, men den nya historielösheten kommer säkert att påverka, liksom de nya svenskarna. Svenskheten om ett par generationer är förmodligen inte detsamma som idag, liksom dagens svenskhet skiljer sig åt från 1600 talets uppfattning.
Men en viss grund kommer alltid att finnas, förknippat med klimatet, naturen och språkliga rester.

Det svenska tungsinnet
http://www.idstories.se/Image.ashx?id=a ... 774735b2de

Västvärlden styrs idag av ett konsumtionstänkande, som i sig är en större källa till identitetssplittring än vad invandring i sig någonsin har varit, att vara riktigt modern är att känna sig som en kosmopolit, en världsmedborgare, fri från statsgränser, men samtidigt är det ett ihåligt ideal som efterlämnar en bitter eftersmak när frågan om vem man "är" skall besvaras. Identiteten knyts samman med inkomsten där en hög inkomst leder till en frihetskänsla men en låg inkomst leder till en identiteslöshet, de flesta pendlar någonstans i mitten. Jag tror att generellt så har "svenskens" sociala familjenätverk krympt markant sedan 1950 och framåt, samt att mönstret för hur vi trots allt umgås radikalt försämrats ur ett socialt perspektiv med tanke på rent konkreta fysiska närhetsbehov för att skapa och kunna känna samhörighet med varandra.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 12 sep 2010 17:45

"En jude som bott i Sverige hela sitt liv, vars föräldrar har bott här i generationer, kan aldrig känna sig som en helsvensk,"

tvivlar uppriktigt på att du har rätt
eller
det var fan det dummaste jag hört

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 sep 2010 17:48

dokido skrev:"En jude som bott i Sverige hela sitt liv, vars föräldrar har bott här i generationer, kan aldrig känna sig som en helsvensk,"

tvivlar uppriktigt på att du har rätt
eller
det var fan det dummaste jag hört

Det var tamigfan den ´dummaste kommentaren du kläckt ur dig hittills. Ta du och lär dig något om ämnet innan du vräker ur dig dina fördomar.

Ta du och allvarligt fråga dig själv vad det innebär att tillhöra en etnisk minoritet.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 sep 2010 18:02

Zokrates, tror du att någon med solida blodslinjer från vikingarna kan uppskatta kinamat? Jag vet inte om jag förstår hur du resonerar.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 12 sep 2010 18:09

Zokrates skrev:Exempel
En jude som bott i Sverige hela sitt liv, vars föräldrar har bott här i generationer, kan aldrig känna sig som en helsvensk,

Ja se Zok och judarna. Denna evighetshistoria. Är det inte ifrågasättande av gaskamrarna under WW2 så är det något annat om dessa judar. Varför?

Låt ta en släkt av judar som bott i Sverige sedan tja 1600-talet. Varför skulle inte de känna sig som svenska? Anser du att de inte bör känna sig som helsvenskar fast att de gör det eller vad menar du?

Jag tror att jag har vallonblod men på vilket sätt gör det att jag inte kan känna mig som helsvensk?

Ja du milde. Men det är bra Zok. Kör på du.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 sep 2010 18:13

Skogsälvan skrev:Zokrates, tror du att någon med solida blodslinjer från vikingarna kan uppskatta kinamat? Jag vet inte om jag förstår hur du resonerar.

Om du förstår eller inte beror ju på hur du uppfattar det jag skriver, baserat på dina erfarenheter, förkunskaper i ämnet etc. Vad gäller vikingarna så lever ju deras blodsättlingar än idag, bl.a i sicilien, runt medelhavskusterna, normandie, england, skandinavien, baltikum, runt svarta havet, den grekiska övärlden, ryssland, ukraina, kazakstan, etc mm. osv. Gillar folk i nått av de länderna kinamat, så beror det definivt inte på deras härkomst eller uppblandning.

Ibland framstår du som mer än lovligt skygglappad.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 sep 2010 18:18

Skygglappad? Ja, jag har säkert blinda fläckar liksom alla andra. Förstår inte alls varför man inte skulle känna sig som svensk när man är född här, kanske t o m flera generationer släktingar tillbaka som är födda här, även om det nu inte går tusen år tillbaks. Tror du inte amerikaner upplever sig som amerikaner heller trots så få generationer tillbaks?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 sep 2010 18:20

Kallekula skrev:
Zokrates skrev:Exempel
En jude som bott i Sverige hela sitt liv, vars föräldrar har bott här i generationer, kan aldrig känna sig som en helsvensk,

Ja se Zok och judarna. Denna evighetshistoria. Är det inte ifrågasättande av gaskamrarna under WW2 så är det något annat om dessa judar. Varför?

Låt ta en släkt av judar som bott i Sverige sedan tja 1600-talet. Varför skulle inte de känna sig som svenska? Anser du att de inte bör känna sig som helsvenskar fast att de gör det eller vad menar du?

Jag tror att jag har vallonblod men på vilket sätt gör det att jag inte kan känna mig som helsvensk?

Ja du milde. Men det är bra Zok. Kör på du.

Och du förnekar inte det minsta tillfälle att göra rasism av det som inte ens är rasism, att känna en kulturell tillhörighet beroende på ens egen etniska bakgrund, det är något individuellt, det har med personens identitesuppfattning att göra, ett ställningstagande där denne själv mer eller mindre väljer att uppfatta sig som mer eller mindre svensk, och OM jag belyser detta, att majoriteten av dem känner av en viss dubbel identitet, så betyder ju det inte att de är mindre värda på något sätt, men det betyder ju inte heller att de upplever sig som genuint svenska.

Du är för lustigher kalle, kan det bero på ditt vallonska blod?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 sep 2010 18:22

Skogsälvan skrev:Skygglappad? Ja, jag har säkert blinda fläckar liksom alla andra. Förstår inte alls varför man inte skulle känna sig som svensk när man är född här, kanske t o m flera generationer släktingar tillbaka som är födda här, även om det nu inte går tusen år tillbaks. Tror du inte amerikaner upplever sig som amerikaner heller trots så få generationer tillbaks?

De flesta vita amerikaner i USA är tyskättlingar, trots det talar de ju inte tyska, känner sig inte som tyskar, jag tror att du blandar korten lite väl mycket, men visst, de flesta är nog intresserade av sina rötter over there med. :wink:

Återgå till "Tankar och känslor"