Skogsälvan skrev:När det gäller stoltheten över sitt land tror jag att du missuppfattade min andemening eller också var jag för otydlig. Jag tror att det kan få olyckliga följder om man inte ens kan se några bra saker med sitt land som man gillar. Då tar det sig lätt uttryck i självförakt eller extrema ytterligheter åt andra sidan "bäst i världen", krig och elände och psykiskt lidande. Men vi kan gärna prata vidare i den tråden om du vill. Du behöver inte alls tro, resonera och tycka som mig. Personligen tycker jag att det är ganska berikande med samtal när skilda uppfattningar förekommer, såvida man inte blir ständigt hånad för att man ser saker ur olika perspektiv.
självklart är det helt konstigt att inte se något BRA med ett land som man gillar, och nu tror jag du menade att man gillar ett land eftersom man bor i det landet som jag gör i Sverige. och detta håller jag med om, det är verkligen dåligt, för då mår man ju inte speciellt bra. det kan liknas med att jobba på ett jobb men ständigt klaga, fast man är tvungen att jobba där år in år ut... ja då är det bättre att försöka SE de positiva sidorna också hur få de än må vara!
nu skriver du SITT land, ponera nu att detta stämmer... att det verkligen går att äga ett land, för i verkligheten äger det SVENSKA folket, det land som kallas SVERIGE, iafall tror de att de gör det, sedan om detta är korrekt är något annat
är det korrekt att säga att detta är MITT land? och när är ens LAND mitt land? min fru brukade jobba över telefon, och ofta fick hon höra att det finns många svenska medborgare som inte är svenskar... så då tänker jag hur TÄNKER dessa människor, vad är SVENSK? för de hade aldrig nämnt detta för henne om hon "lät" 100% "Svensk"
för att kunna säga detta land SVERIGE är mitt land, måste man vara född i sverige för att säga det? eller kan man vara född i UGANDA men ha svenskt medborgarskap och ändå säga så? och vad innebär det att säga detta är mitt LAND?
är jag SVENSK? jag är inte född i sverige, men har gått ut medelstadiet, högstadiet, gymnasiet och studerar på universitet i Sverige... har jobbat med olika yrken... kan svenska språket bra... men jag ser inte ut som de flesta som bor i Sverige, är jag SVENSK???? vad gör en människan till SVENSK??? är det medborgarskapet? är det hudfärgen??? är det kulturen???? är det dialekten???