Magical Mystery Tour in April - pa:h rikti:t

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Magical Mystery Tour in April - pa:h rikti:t

Inläggav Algotezza » 07 apr 2011 08:05

Bild
Magic Frog in April Dusk by Algotezza, on Flickr

En vän jag och jag cyklade ut på en tur strax före skymningen efter en bit mat på lördagskvällen första april i ett vårligt Lund. Jag hade som vanligt kameran med och fotograferade underbara ystra vårbäckar och knoppande vårvyer. Jag spelade in även lite vårljud under vår tur för eventuella kommande ambientlåtar. Vi tog en ganska rejäl runda, upp och nerför vägar och cykelstigar. Bl.a. på Hardebergaspåret - en gammal järnväg - som löper strax söder om där jag bor. Cykel- och promenadstråk nummer ett här i Lund för många!

På väg tillbaka sade min kamrat: Lustigt att här är så mycket grodor! Jag hade inte sett några - men då fick jag syn på dem. De satt på södra sidan av Hardebergaspåret, på var femtionde meter ungefär och tittade åt stint åt norr. Paddor eller grodor. Mystiskt!

Jag sade när jag steg av cykeln för att fotografera en av dem: Grodor är magiska väsen - från en annan dimension - sagoväsen! Kompisen höll helt med. Nu var det verkligen twilight-zon!

Jag lade mig på knä med kameran (en enkel digicam) inställd på nattbild - min medcyklist lyste med sin i-phone för mer ljus. Nöjd med bilden skulle jag lägga tillbaka kameran i dess svarta tygfodral men hittade det inte. Vi letade noggrant överallt under en halvtimme. Frugan ringde på mobilen och undrade om något hänt. Vi dröjde ju. Då sade jag uppgivet till min kompis: Vi åker hem. Lost is lost.

I samma stund jag sade det tittade vi åt hemvägen till  - och där i ljuset från en gatlykta satt en groda - den jag fotograferat - mitt på vägen och glodde stint  - åt söder. Två decimeter framför dess ögon i gräset bredvid stigen låg fodralet.

Utmed nästan hela vägen hem satt det sedan grodor/paddor på vakt var femtionde meter. När vi kom in på området där vi bor, precis några hus ner i backen mot Hardebergaspåret till, satt en dubbelt så stor padda som de övriga mitt på vägen helt stilla. Paddkungen?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 apr 2011 08:05

Nu finns storyn på P2:s s hemsida:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... srcomments

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 11 apr 2011 08:17

Tror du att de är nöjda nu? Att det var planerat att komma hit, eller har du intrycket att detta bara var ett litet delmål?
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 apr 2011 08:37

Andreas skrev:Tror du att de är nöjda nu? Att det var planerat att komma hit, eller har du intrycket att detta bara var ett litet delmål?

This is not the end of the beginning or the beginniing of the end - it's a preview of what has not yet really started - but it will come - before we know.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 apr 2011 12:27

Jag älskar sånt här. Det är sånt här som gör att jag tycker att det är lite roligt att leva. Väldigt läkande för mina depressiva tendenser. Tack för att du berättade, Algot.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 apr 2011 13:07

Skogsälvan skrev:Jag älskar sånt här. Det är sånt här som gör att jag tycker att det är lite roligt att leva. Väldigt läkande för mina depressiva tendenser. Tack för att du berättade, Algot.

Tack, jag har alltid haft halva inne  i magins, sagornas och mystikens värld (halva medvetandet så att säga), där älvorna dansar i dimmorna och tomtarna härjar på loftet. Slår i glasen och är lustiga...

Jordelivet är Mörkmården, orchelbo, platsen för balroger och rogermor...

Bara ytlii verkar  detta vara "en grå vardaglig fysisk värld" - men under denna yta...

Mordor Fardor Brordor Syrrador

... the Doors...

Ljus - min eld!

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Morningstar

Inläggav Morningstar » 11 apr 2011 14:32

---

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 apr 2011 14:40

sailaways skrev:Senast jag såg en padda var i september förra året, höll nästan på att trampa på den, det var mörkt ute...

I bibeln står det att de onda kan ha en ande som är som "grodor/paddor"... ganska äckligt tycker jag :)

Även om man som liten var och fångade grodor och hade grodcirkus på gården... och "sparade" grodorna i en glasskål som vi använde till sallad och sånt...

Missförstånd.

Grodor är inte onda. Inre paddor heller.

Men att ha en "ande som en padda" är väl att vara mentalt giftig - paddor skall man inte klappa på rygghudens knottror!

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 11 apr 2011 14:59

Algotezza skrev:Men att ha en "ande som en padda" är väl att vara mentalt giftig - paddor skall man inte klappa på rygghudens knottror!

/Algotezza

Finns 'indianmedicinen' kambo där man vaccinerar sig med giftigt sekret från grodor. Forskas en del på det om jag förstått det rätt. Inte helt ofarligt för vissa efter mina erfarenheter, men själv tyckte jag det kändes som bra skit. Testa om ni får chansen :)

http://www.google.se/search?hl=sv&q=frog+medicine+kambo&aq=f&aqi=&aql=&oq=
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 apr 2011 15:58

Andreas skrev:
Algotezza skrev:Men att ha en "ande som en padda" är väl att vara mentalt giftig - paddor skall man inte klappa på rygghudens knottror!

/Algotezza

Finns 'indianmedicinen' kambo där man vaccinerar sig med giftigt sekret från grodor. Forskas en del på det om jag förstått det rätt. Inte helt ofarligt för vissa efter mina erfarenheter, men själv tyckte jag det kändes som bra skit. Testa om ni får chansen :)

http://www.google.se/search?hl=sv&q=frog+medicine+kambo&aq=f&aqi=&aql=&oq=

Är man paddvan går det väl bra.

Gift i lagom dos är alltid/ofta bra. Man skall vara lagom gift. Sambo, kanske...

Nyttigheter som används till överdrift blir ett gift/ något faaarligt. Men inte om de används till könsdrift bara. Drick litervis under dagen med vatten och du blir inkontinent (under natten).

Vad är det farligaste som finns?

Att tänka att det som inte är farligt är farligt och att tänka att det som inte är farligt är ofarligt. Och allting däremellan. Det farligaste som finns är att tänka. Nästan lika farligt som att inte tänka. Det bästa är att låtsas som om det regnar när det är solsken och att det är solsken när det är regn. Eller tvärtom.

Nu är det farligt får småbarn att sitta med ansiktet framåt i sulkyn. Då blir de bokstavsbarn. Sitter de vända åt andra hållet får de en onaturlig relation till sina föräldrar och tror att vagnföraren styr världen bara för att den styr vagnen.

Lita inte på experter som säger att man inte skall lita på experter. Lita inte på experter som säger man skall lita på experter. Lita inte på experter som inte säger något. Lita inte på dig själv.

Allt är farligt.

Pussa och klappa paddor är nog det minst farliga.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 apr 2011 17:41

Ni har väl haft en barndom?! Ni vet väl vad som händer om prinsessan pussar en groda?

Jag har bott i ett hus som var i grodstråket. De ville träffas vid en damm i närheten, men några ville gena genom min källare. Möjligt att huset byggdes efter instinkterna satte igång. Så det är många grodor som fått mig att hoppa till av deras hoppande i den källaren  :)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 11 apr 2011 19:55

Skogsälvan skrev:Ni har väl haft en barndom?! Ni vet väl vad som händer om prinsessan pussar en groda?

Jag har bott i ett hus som var i grodstråket. De ville träffas vid en damm i närheten, men några ville gena genom min källare. Möjligt att huset byggdes efter instinkterna satte igång. Så det är många grodor som fått mig att hoppa till av deras hoppande i den källaren  :)

ja vad händer om jag pussar en groda :P

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 apr 2011 20:02

Det är ju ett spännande experiment, Marko  :) Ge det ett försök! Du får vara Skönheten och transformera Odjuret, eller... få något gott att komma ur något ont, eller... bara göra världen lite mer förtrollande  :)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 11 apr 2011 20:35

Skogsälvan skrev:Det är ju ett spännande experiment, Marko  :) Ge det ett försök! Du får vara Skönheten och transformera Odjuret, eller... få något gott att komma ur något ont, eller... bara göra världen lite mer förtrollande  :)

men jag vill bara inte ha en förtrollad kärleksfull prins i mitt liv. En padda kanske är bättre att kyssa och jag får min prinsessa !

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 apr 2011 20:37

:lol:

Återgå till "Tankar och känslor"