Magic Frog in April Dusk by Algotezza, on Flickr
En vän jag och jag cyklade ut på en tur strax före skymningen efter en bit mat på lördagskvällen första april i ett vårligt Lund. Jag hade som vanligt kameran med och fotograferade underbara ystra vårbäckar och knoppande vårvyer. Jag spelade in även lite vårljud under vår tur för eventuella kommande ambientlåtar. Vi tog en ganska rejäl runda, upp och nerför vägar och cykelstigar. Bl.a. på Hardebergaspåret - en gammal järnväg - som löper strax söder om där jag bor. Cykel- och promenadstråk nummer ett här i Lund för många!
På väg tillbaka sade min kamrat: Lustigt att här är så mycket grodor! Jag hade inte sett några - men då fick jag syn på dem. De satt på södra sidan av Hardebergaspåret, på var femtionde meter ungefär och tittade åt stint åt norr. Paddor eller grodor. Mystiskt!
Jag sade när jag steg av cykeln för att fotografera en av dem: Grodor är magiska väsen - från en annan dimension - sagoväsen! Kompisen höll helt med. Nu var det verkligen twilight-zon!
Jag lade mig på knä med kameran (en enkel digicam) inställd på nattbild - min medcyklist lyste med sin i-phone för mer ljus. Nöjd med bilden skulle jag lägga tillbaka kameran i dess svarta tygfodral men hittade det inte. Vi letade noggrant överallt under en halvtimme. Frugan ringde på mobilen och undrade om något hänt. Vi dröjde ju. Då sade jag uppgivet till min kompis: Vi åker hem. Lost is lost.
I samma stund jag sade det tittade vi åt hemvägen till - och där i ljuset från en gatlykta satt en groda - den jag fotograferat - mitt på vägen och glodde stint - åt söder. Två decimeter framför dess ögon i gräset bredvid stigen låg fodralet.
Utmed nästan hela vägen hem satt det sedan grodor/paddor på vakt var femtionde meter. När vi kom in på området där vi bor, precis några hus ner i backen mot Hardebergaspåret till, satt en dubbelt så stor padda som de övriga mitt på vägen helt stilla. Paddkungen?
/Algotezza