Skaffa hund

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Nonstop

Re: Velut luna, statu variabilis!

Inläggav Nonstop » 26 apr 2005 19:20

hovnarr skrev: Man klarar 30 km/h+ utan större träning. Stanna är dock ett problem, i synnerhet om man håller 50 knyck. Man får ha blicken långt fram.

Låter som att köra hundspann.. :)

Är du?! Coolt! Jag cyklar som sagt, men funderar på att skaffa hund, antingen Alaskan Malamute eller Siberian Husky. Tror du man kan träna den att dra i uppförsbackar om jag har den i sele och sitter på cykeln själv? Den får i alla fall gott om motion, dagligen.

Då kanske du borde skaffa en icke-registrerad version, sk alaskan husky, som finns i varianter med tunnare päls, om du vill vara dogpowrad också när det är varmare än tio plusgrader. Om du vill ha en hund med slädhundsstuk alltså. Alla hundar älskar att fra, om man låter dom (det man tränar mest är att få dem att stanna, typ). Pointrar och andra med extremt kort päls kan säkert jobba också sommartid utan att få värmeslag.

Berätta mer om ditt dog powered life, Nonstop!

jaha vad vill du veta?

-----------------------------------
Nonstop

Nonstop

Inläggav Nonstop » 26 apr 2005 19:45

hovnarr skrev:
Bättre upp, ett tyskt företag har vidareutvecklat bionic boots (heter typ "PowerSpringers" eller nåt sånt) och det var såna jag provade. De är större än man tror på bilden, stora som en tvååring ungefär.

Det var vingligt i början, men man lär sig snabbt. En nackdel är att de är svåra att få av och framförallt på, men det går att avhjälpa med speciell, skräddarsydd modell. Det är ungefär jämförbart med att åka inlines antar jag, fast det går SJUKT fort. Säljs mest till cirkusartister. De kan komma upp i 50 km/h+ och dubbelvoltar över mötande bilar!

Hur kan det komma sig att man inte ser powerspringare överallt?? [/quote]

Nonstop

Inläggav Nonstop » 26 apr 2005 21:42

hovnarr skrev:
Berätta mer om ditt dog powered life, Nonstop!

S, färdmedelsutforskande

Okej då. Vi skaffade en husky, sen en till, och plötsligt var de 35 st.

(a k a Slippery Slope - the ease with which most people start with two sled dogs and end up with fifty)

Men nu har jag bara tolv. Man blir äldre.

-------------------------------
Nonstop, eskimotor

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 26 apr 2005 22:31

Nonstop skrev:Hur kan det komma sig att man inte ser powerspringare överallt??

Min fråga precis. Priset är en sak, menade säljaren. Och visst, jag menar 10 lakan för ett par hoppskor? Min cykel (god kvalitet för sitt ändamål) gick på 6 lakan! Sen har de bara funnits på marknaden i två år, men efterfrågan är på uppgång. Säljaren sa att till och med polisen varit där - ständigt i jakt på innovativa sätt att jaga förbrytare på. Men de hade kommit på bättre tankar när de insåg att man inte tar sig fram överallt (trånga utrymmen, trappor) med hoppstövlar. Sen tror jag att gemene man finner dem alltför excentriska - man måste vara lite tokfrans för att använda dem till vardags.

Nonstop skrev:Pointrar och andra med extremt kort päls kan säkert jobba också sommartid utan att få värmeslag.

Jag hade liksom "bespetsat" mig (ursäkta min dåliga humor) på en polarhund. Samojeden är för pälsig för min smak. Grönlandshunden för... grönlandshundig?

Nonstop skrev:Då kanske du borde skaffa en icke-registrerad version, sk alaskan husky

Har inte övervägt blandras än, men varför inte? De har inte mer hälsoproblem än renrasiga hundar hoppas jag? Finns det andra fördelar/nackdelar med blandras kontra renras, om man nu bortser från pälstypen?

Det är lustigt att du nämner det Nonstop. På alla sidor jag läst och alla Malamute/Husky-ägare jag pratat med så har INGEN nämnt päls sommartid som ett problem. Men du menar alltså att de inte orkar springa sommartid på grund av pälsen? Om jag skaffar hund vill jag så klart att den ska må bra av det sätt som jag umgås med och motionerar den året om, så då kanske man måste beakta pälstjockleken... Jag cyklar i alla väder.

Nonstop skrev:jaha vad vill du veta?

Jag kanske får återkomma per PM till dig om jag undrar över nåt? En fråga på rak arm: Har du gått lydnadsträning med alla dina hundar och hur gick det i så fall? Hur är dina hundar till mentaliteten, och då undrar jag särskilt hur det är med lydnaden? Har du några stoppade möbler kvar?

§

Nonstop

filosofiskt korrekt sidospår

Inläggav Nonstop » 27 apr 2005 00:27

hovnarr skrev: Men de hade kommit på bättre tankar när de insåg att man inte tar sig fram överallt (trånga utrymmen, trappor) med hoppstövlar. Sen tror jag att gemene man finner dem alltför excentriska - man måste vara lite tokfrans för att använda dem till vardags.

Jaja, är de stora som tvååringar och svåra att ta av sig dessutom så..

Jag hade liksom "bespetsat" mig (ursäkta min dåliga humor) på en polarhund. Samojeden är för pälsig för min smak. Grönlandshunden för... grönlandshundig?

Hur e man då? :) Jag har en siberian/grönlandskorsning, han är coooolast av dem alla. (De andra är siberian husky, förutom lilla Elli-Snälli-Gnälli som är alaskan husky)

Har inte övervägt blandras än, men varför inte? De har inte mer hälsoproblem än renrasiga hundar hoppas jag? Finns det andra fördelar/nackdelar med blandras kontra renras, om man nu bortser från pälstypen?

De är definitivt (statistiskt alltså) friskare än renrasiga hundar. En blandras-vilken-som-helst kan bli en överraskning som vuxen, vad gäller storlek och kroppsbyggnad etc, om man inte vet vem som är far. En alaskan husky är ju inte en blandras i den meningen att dess ursprung skulle vara höljt i dunkel.

Här är en i mitt tycke utsökt definition av en alaskan husky:

"Clearly, we think of the Alaskan husky as a concept of excellence and performance, not a breed defined by static descriptions.
Still, I was interested in asking my panel of experts how they would define the breed known so widely as the Alaskan husky in 1999. This is the consensus:

Ideally, the females should be 45 to 50 pounds, and the males between 50 to 55 pounds. It is important that they are no heavier than 55 lbs. because that seriously compromises their speed, resilience, and endurance.

The Alaskan husky is willing to please, has a strong instinct to pull, even in adverse conditions, and is easily trained.

Presently, the Alaskan husky is expected to travel at over 20mph in a lope for distances to thirty miles. At distances of fifty to sixty miles, average speeds of 15 to 17 mph can be expected. In long races, such as the Iditarod, the Alaskan husky is capable of covering 150 miles per day for ten days or more by alternatively loping and trotting.

The dog has a coat sufficient to counter extreme weather. The feet are durable and resist abrasion and damage from rough trail and icy conditions. The dog is able to rest comfortably on the top of snow.

Physiologically the dog is capable of consuming and utilizing up to 10,000kcal per day while exercising. In addition, recuperation from exercise is a prime consideration. Dogs should be able to travel 12 hours per day for extended periods of time at a slow lope or fast trot. Or, lope at fast speeds for twenty to thirty miles, for days in a row.

Capable of exercising in either warm or cold weather. This is an important physiological adaptation. Generally, mushers discover that an exercising dog capable of physiologically dealing with extreme heat can also handle an extreme in the other direction." (Joe Runyan)

Det är lustigt att du nämner det Nonstop. På alla sidor jag läst och alla Malamute/Husky-ägare jag pratat med så har INGEN nämnt päls sommartid som ett problem. Men du menar alltså att de inte orkar springa sommartid på grund av pälsen? Om jag skaffar hund vill jag så klart att den ska må bra av det sätt som jag umgås med och motionerar den året om, så då kanske man måste beakta pälstjockleken... Jag cyklar i alla väder.

Antingen har du frågat hundägare som inte använder sina hundar som slädhundar eller så upplever de det som så självklart att slädhundar inte arbetar sommartid att det inte kommit på tanken att någon skulle tro annorlunda. Om det är varmare än plus 10-12 grader (är det varmare kör jag med mina hundar bara om det ösregnar) blir en arbetande slädhund av polar typ (och förstås andra hundar som har tät, lång och/eller dubbel päls) mycket lätt överhettad, kollapsar och kan dö om den inte genast blir nerkyld. En hund som en gång blivit överhettad kan få sitt inre termostat rubbat och bli överhettad vid mycket lägre temperaturer därefter.

Så om du vill ha en hund som ser polarspetsig ut rekommenderar jag en alaskan husky med tunn päls, hur pälsen blir brukar man kunna avgöra redan när valparna är små. Eller en korsning alaskan husky/fågelhund (det som amerikanerna kallar Eurohound - the ultimate lean mean speed machine)
Ett alternativ (också på en tunnpälsad alaskan husky om det är värmebölja) är att raka hunden sommartid.
Obs - en rakad jycke imponerar man inte på brudar med.

Svenska draghundsportförbundet:
http://www.draghundsport.se/

En fråga på rak arm: Har du gått lydnadsträning med alla dina hundar och hur gick det i så fall? Hur är dina hundar till mentaliteten, och då undrar jag särskilt hur det är med lydnaden? Har du några stoppade möbler kvar?

Vill du ha en "lydig" hund, i meningen blint tjänstvillig som ser upp till dig som vore du världens centrum och aldrig viker från din sida, skaffa en border collie, en schäfer, en pudel, en dobermann, en labrador, en golden retriever, en boxer, en mops - whatever.

Polarspetsar är lättskötta och mycket sociala, de behöver föga hjärngymnastik, bara de får kärlek och hårt fysiskt arbete (och bekräftar därigenom Freuds tes om labore et amare). Social betyder att de välkomnar gäster, inklusive inbrottstjuvar vilka de gärna hjälper att dra iväg stöldgodset till världens ände. Revir finns inte i deras ordförråd. Inte husbonde heller. Enligt polarspetsen är det både politiskt, filosofiskt och moraliskt korrekt att skaffa sig mat för dagen på egen hand, gärna i form av grannskapets bästa värphönor, katter, kaniner och får.

Och nej, jag har inga stoppade möbler i hundgårdarna.. :)

Nonstop,
underdog

Viola
Avslutat konto

Omoraliska gener

Inläggav Viola » 27 apr 2005 06:30

[quote="Nonstop]
Polarspetsar är lättskötta och mycket sociala, de behöver föga hjärngymnastik, bara de får kärlek och hårt fysiskt arbete (och bekräftar därigenom Freuds tes om labore et amare). Social betyder att de välkomnar gäster, inklusive inbrottstjuvar vilka de gärna hjälper att dra iväg stöldgodset till världens ände. Revir finns inte i deras ordförråd. Inte husbonde heller. Enligt polarspetsen är det både politiskt, filosofiskt och moraliskt korrekt att skaffa sig mat för dagen på egen hand, gärna i form av grannskapets bästa värphönor, katter, kaniner och får.
[/quote]

Omoraliska raser? Sitter moralen i generna måhända? :wink:

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Hundra alternativ!

Inläggav hovnarr » 27 apr 2005 09:38

Nonstop skrev:Jag har en siberian/grönlandskorsning, han är coooolast av dem alla.

Really? Hur är pälsen på en sån - finns de i korta varianter?

I och för sig får jag inte det där med värme att gå ihop:

Nonstop skrev:självklart att slädhundar inte arbetar sommartid att det inte kommit på tanken att någon skulle tro annorlunda

och

Joe Runyan skrev:an exercising dog capable of physiologically dealing with extreme heat can also handle an extreme in the other direction

och

Joe Runyan skrev:The dog has a coat sufficient to counter extreme weather. The feet are durable and resist abrasion and damage from rough trail and icy conditions. The dog is able to rest comfortably on the top of snow.

Så vi snackar fortfarande om en hund som kan vila på bar snö. Därtill säger Runyan att om man är anpassad för extrem kyla är man också anpassad för extrem hetta. Går det då inte lika bra med en Siberian husky? Naturligtvis överväger jag gärna en blandras, men jag ser inte hur överhettningsproblematiken skiljer sig.

Nonstop skrev:Vill du ha en "lydig" hund, i meningen blint tjänstvillig som ser upp till dig som vore du världens centrum och aldrig viker från din sida

Nej det vill jag inte. Jag vill ha en självständig hund. Men jag vill kunna kommunicera med den. Hajjar dom fot, plats, hit och sådana där vanliga hushållskommandon? Jag förutsätter att de följer dina kommandon när du åker släde (kan de höger, vänster osv?) Var de svåra att träna till enkel lydnad?

Nonstop skrev:Eller en korsning alaskan husky/fågelhund

Intressant. Bilder? Beskrivning av temperament? Det kanske är bättre om jag talar om vad jag är ute efter, när du nu verkar kunna så många bra recept!

*En hund som helst ser så snarlik ut en varg som är möjligt. En siberian husky med varggrå teckning är tillräckligt likt. Skall i övrigt vara medelstor, gärna mindre än malamute - en vanlig husky-tik är mer eller mindre perfekt
*Skall till temperamentet vara av urhundstyp, dvs. ett flockdjur som gärna försöker flytta fram sin position i den grekiska bokstavshierarkin. Skall absolut inte vara aggressiv, men får gärna ha jaktinstinkter. Måste kunna lyda enklare kommandon, i synnerhet då den drar.
*Ska kunna följa med husse på cykelturer i 15-20 km/h som vara en halvtimme eller mer, minst två gånger dagligen, och annars tycka om att röra på sig året om i Stockholms-klimat. Skall dock OCKSÅ klara av att ligga still på kontoret medan husse jobbar. (Det finns fler hundar på arbetsplatsen så den får inte vara för hundaggressiv heller).
*Får inte vara för mycket enmanshund - jag vill kunna lämna den till mamma eller hunddagis om jag åker på semester en vecka.

I övrigt har jag inga särskilda önskemål. Tik eller hanhund har jag inte bestämt mig för. Jag räknar med att ha den kopplad i sele ALLTID när den kommer utanför ytterdörren, så jaktinstinkten blir nog inget problem. Jag behöver ingen vakthund, men räknar med att en eventuell angripare/tjuv är rätt korkad och avskräcks redan av hundens varglika utseende.

Vad tycker du jag ska skaffa mig?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Vad tror Nonstop om...

Inläggav hovnarr » 27 apr 2005 16:32

Nonstop, vad tror du om en 50/50 Siberian Husky/Greyhound? T.ex. av denna typ:

http://www.cochranehumane.ca/html/adopt ... bunsen.htm

Borde bli mindre päls än på en siberian, men jag kan inget om hundavel.

/hundbiten

Nonstop

Inläggav Nonstop » 27 apr 2005 16:46

När slädhundsförare talar om extreme heat menar de i allmänhet extrema vintertemperaturer a la solig marsdag in the age of global warming, typ.. Vid extreme cold har tunnhåriga alaskans i allmänhet hundtäcke på sig när de vilar.

Kanaanhundar, "urspetsar" från Israel lär klara ökenhetta bra, och också vinterkyla, men de är enmanshundar enligt mina källor.

Här är en artikel om summer goof off.

http://www.cabelasiditarod.com/coverage ... ining.html

Greyskies (vilket vackert hundrasnamn) har understundom varit populära sprint-slädhundar, extremt snabba men kan kollapsa rätt fort. "Långdistans" för en greyhound är väl något i stil med 400 meter. Men de tål säkert värme bättre än vilken som helst husky.

Återkommer, maten kallnar

Nonstop, pulldozer

Nonstop

Re: Vad tror Nonstop om...

Inläggav Nonstop » 27 apr 2005 19:56

hovnarr skrev:Nonstop, vad tror du om en 50/50 Siberian Husky/Greyhound? T.ex. av denna typ:

http://www.cochranehumane.ca/html/adopt ... bunsen.htm

Borde bli mindre päls än på en siberian, men jag kan inget om hundavel.

/hundbiten

Den ser väldigt husky ut, men kanske större, (högre). Det flesta slädhunds-greyskies jag har sett har varit korsningar med max 1/4 greyhound, för undvikande av nesligt tvärstopp ett stenkast från start. Men jag tycker att de ofta sett mer houndiga ut än den här.

Nonstop

proletärhunden Lenin

Inläggav Nonstop » 27 apr 2005 20:07

Nonstop skrev:
Jag har en siberian/grönlandskorsning, han är coooolast av dem alla.

Really? Hur är pälsen på en sån - finns de i korta varianter?

Nä, han har mer päls än sibirierna. Och så är han för stor. Men han har tassar av stål och slukar allt som går att äta plus därjämte allt möjligt som inte går att äta. Grönländare är berömda för sin aptit, men...det kan lika gärna vara för att han heter Lenin.

Nonstop
--------------------
on the trail to immortality

Nonstop

Kattspann

Inläggav Nonstop » 27 apr 2005 21:11

Jag vill ha en självständig hund. Men jag vill kunna kommunicera med den. Hajjar dom fot, plats, hit och sådana där vanliga hushållskommandon? Jag förutsätter att de följer dina kommandon när du åker släde (kan de höger, vänster osv?) Var de svåra att träna till enkel lydnad?

Svårt är relativt. Lättare än att träna en genomsnittlig katt. De är intelligenta, jag tvivlar inte ett ögonblick på att de alla innerst inne vet vad de heter, och vet vad kom, sitt, stanna, höger och vänster mm. betyder. Längst fram att leda spannet placerar jag dock helst det utvalda fåtal som äfven - i gud vet vilka dunkla syften - genom aktiv handling visar denna sin visdom.

Nej, det är inga problem. Faktiskt.

Förresten, menar du fot = inte dra i koppel? det är tabu om du vill att den ska dra dig av hjärtans lust mellan verserna.

Nonstop skrev:Eller en korsning alaskan husky/fågelhund

Intressant. Bilder? Beskrivning av temperament? Det kanske är bättre om jag talar om vad jag är ute efter, när du nu verkar kunna så många bra recept!

Eurohounden är inte ditt recept är jag rädd, men eftersom the Masters of Euro hounds är utvandrade svenskar kan jag inte undanhålla dig detta kennelbesök:

http://www.egilellis.com/

Vad tycker du jag ska skaffa mig?

Av dina visioner ovan att döma: Nån sorts tunnhårig polarhundsgrej; alaskan eller alaskankorsning, !/4 siberian och 3/4 alaskan möjligen. Typ nånting. Det finns andra hundar som "ser-ut-som-vargar" men få andra som är så sociala både med folk och artfränder. Dock, de bryr sig föga om hierarkier, åtminstone har jag inte sett något klättrande de senaste tjugo åren.

Ska den springa på asfalt? Har du en symaskin i bekantskapskretsen? På asfalt och frusen barmark och en mängd andra underlag behöver den 'booties' på tassarna särskilt om den galopperar, och allra särskildast om den är åt det större och tyngre hållet. Det är engångsartiklar men har man bara fyra tassar att se till så syr man dagens behov av hundskor medan man äter frukost. Jag kan skicka mönster. Mer om arbetande tassar:

http://www.cabelasiditarod.com/runyan_dog_care.html

Nonstop
-----------------------------------------------------------------------

Lead dogs - dogs made out of the heaviest metals known to mankind.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 29 apr 2005 10:08

Nonstop skrev:Ska den springa på asfalt? Har du en symaskin i bekantskapskretsen? På asfalt och frusen barmark och en mängd andra underlag behöver den 'booties' på tassarna särskilt om den galopperar, och allra särskildast om den är åt det större och tyngre hållet. Det är engångsartiklar men har man bara fyra tassar att se till så syr man dagens behov av hundskor medan man äter frukost. Jag kan skicka mönster.

:!: Du kan inte mena allvar?! Ska jag sitta och sy poppor åt den varje dag, jag som varken har symaskin och knappast kan sy i en knapp. Då får det vara.

Jo, det är asfalterad cykelväg hela vägen. Möter nästan dagligen en hund (skum blandras, ser ut som 1/3 irländsk varghund, 1/3 cockerspaniel och 1/3 pointer) som springer i sele jämte cyklande matte och inte har den några skor. Ståltassar (alternativt flergångsstövlar) blir nog ett måste.

Nonstop skrev:Nån sorts tunnhårig polarhundsgrej; alaskan eller alaskankorsning, !/4 siberian och 3/4 alaskan möjligen.

Med alaskan antar jag att du inte menar Malamute, eftersom 3/4 malamut nog blir en rätt rejäl päls? Men är inte en alaskan husky redan en korsning av typen siberian-X?

Tack för all hjälp och info! :)

S

Nonstop

symaskiners stamtavlor

Inläggav Nonstop » 29 apr 2005 11:38

hovnarr skrev:

:!: Du kan inte mena allvar?! Ska jag sitta och sy poppor åt den varje dag, jag som varken har symaskin och knappast kan sy i en knapp. Då får det vara.

Jo, det är asfalterad cykelväg hela vägen. Möter nästan dagligen en hund (skum blandras, ser ut som 1/3 irländsk varghund, 1/3 cockerspaniel och 1/3 pointer) som springer i sele jämte cyklande matte och inte har den några skor. Ståltassar (alternativt flergångsstövlar) blir nog ett måste.

Det är klart, tassar är individuella, en del är ju faktiskt outslitliga vad det verkar. Dendär hybriden kanske inte drar på samma sätt som en slädhund drar, eller så springer den inte 15-20 km/h i 1-4 h/dag. Eller så har den Lenintassar. Det som, tror jag, stod i artikeln om just besattheten med vilken slädhundar gräver ner fötterna i underlaget för att rubba sin tiodubbla kroppsvikt om så behövs torde vara den springande punkten när det gäller fötter.
Då kan vän av ordning tycka att det är en lätt grej att dra en person på cykel och det trodde jag också länge, att slädhundar som drar obefintligt lass kan jämföras med hund som springer lös. Jag hade enbart en tung kärra jag körde med på barmark från början, och inte särskilt många hundar, och yvdes över alla ståltassar tills jag skaffade en liten moppe och märkte att fartens tjusning samtidigt innebar tassars fördärv, särskilt på asfalt och frusna grusvägar. Därav har jag dragit slutsatsen att oavsett hur lätt lasset är så är det dock ett lass, och en slädhund som drar en cyklist som vore det en lastbil och därutöver gör det i hög fart landar mycket tyngre på tassarna när han galopperar än travar. Och det sista är väl egentligen ganska elementärt. Om man går barfota på vasst grus är upplevelsen en annan än om man springer eller hoppar jämfota på det.

Men du kanske känner någon dam eller herre eller syster eller moster eller nåt som du medelst positiv förstärkning kan få att uppleva det som en Mission att sy hundtossor? Flergångsstövlar KAN vara ett alternativ, har aldrig prövat. De ser ut som promenadskor och inte sporting stuff, men det kan ju finnas något som funkar.

"Besides food and sex, attention is one of the most powerful reinforcers known to mankind.
Bring her/him flowers after every training run. For maximum effect, first wipe the mud from your face. When she/he gets the idea that flowers are an integrated part of your training runs, she/he will no longer object to how much time you spend with the dogs.
Don't push things, however. Repeat the process over a couple of days. If, during this process of shaping, she/he rests her hand on the handle of the poop scooper, say "I love you".
If she/he sometimes walks toward the back of the house, you can reward that behavior until she/he is able to go straight out the backdoor to the dog yard and willingly offers to help with the chores."
(-Tony Blanford)

Nonstop skrev:Nån sorts tunnhårig polarhundsgrej; alaskan eller alaskankorsning, !/4 siberian och 3/4 alaskan möjligen.

Med alaskan antar jag att du inte menar Malamute, eftersom 3/4 malamut nog blir en rätt rejäl päls? Men är inte en alaskan husky redan en korsning av typen siberian-X?

S

På sätt och vis förstås, ursprungligen är det en mix av "village dogs" som alltid funnits i indianbyarna i Alaska, plus sibiriska hundar som kom till Alaska innan järnridån föll, plus hundar som den vite mannen hade med sig upp under guldruschen. Resultatet av den mixen är en relativt enhetlig hundtyp. Inte enhetlig i tex pälsfärg, hårlag, svansföring eller öronställning utan enhetlig i de andliga och kroppsliga egenskaper som behövs för arbetsuppgiften. Med en alaskan husky menar man alltså en hund vars stamtavla består av idel eller till övervägande del alaskan huskies. Det finns andra liknande anti-raser ämnade för andra uppgifter, mest jakthundar av olika slag men också vallhundar.

Återgå till "Tankar och känslor"