Jon Hallqvist skrev:Men föreställ dig att det är "Open source" eller, ännu bättre, två redan färdiga Java-script eller nåt. En slumpgenerator och ett program som ritar dit motivet - fast då kallar väl du bara det "kollektivt skapande"?
Att ett program är "redan färdigt" eller "open source" förändrar ju inte att det någon gång måste ha skrivits av någon (eller några). Jag tror att du underskattar programmerarens roll i sammanhanget. Det är liksom inte bara att koppla en slumpgenerator till en bildskärm och sedan kommer det ut vackra mönster! Programmeraren måste fatta många beslut om hur bilden skall genereras, vilka parametrar som skall styras av slumpgeneratorn etc, för att man skall få ett estetiskt tilltalande resultat. Den enklaste sättet jag kan komma på att generera en slumpmässig bild (och för övrigt den "mest slumpmässiga" bild jag kan tänka mig) är att ge varje enskild pixel en slumpmässig färg, oberoende av övriga. Resultatet blir ungefär så här:

Inte särskilt tilltalande, eller hur? Vill jag åstadkomma (eller vill jag att datorn skall åstadkomma) något vackert så måste jag själv vara kreativ och fundera ut ett sätt att få datorn att generera sådana bilder.
Jon Hallqvist skrev:Det jag vill åt är själva kärnan i begreppet konst.
Jag tror att du letar efter något som inte finns, eller så letar du på fel ställe. Om du vill komma åt kärnan, varför letar du då i periferin? Du verkar snarare leta efter begreppets konturer, men våra vardagsbegrepp har nästan aldrig några fasta gränser.