Filosofiska verk

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
tomtefader

Filosofiska verk

Inläggav tomtefader » 12 feb 2008 00:16

Jag önskar tips på filosofiska verk skrivna på ett vackert/attraktivt språk. Själva filosofins innehåll i verket är alltså ej av överhängande vikt, även rena innehållsliga förnuftsvidrigheter får lov att ingå.

Tipsa också gärna om filosofer ni anser skriver fint i överlag vad gäller produktionen!
"Jag har talat" - Okänd

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Filosofiska verk

Inläggav Algotezza » 12 feb 2008 08:19

tomtefader skrev:Jag önskar tips på filosofiska verk skrivna på ett vackert/attraktivt språk. Själva filosofins innehåll i verket är alltså ej av överhängande vikt, även rena innehållsliga förnuftsvidrigheter får lov att ingå.

Tipsa också gärna om filosofer ni anser skriver fint i överlag vad gäller produktionen!

Kant har ett imponerande språk - men vackert? Kanske inte...

Kierkegaard skriver också logiskt och stringent - men vackert? Vet icke...

Wittgenestein skriver på petimeter-prosa... men kanske inte så vackert... logisk skönhet kanske...

Den som jag tycker skriver mest emotionellt-intellektuellt poetiskt är Martinus. Prova t.ex. hans Blad ur Guds bilderbok eller Genom dödens port!

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 12 feb 2008 13:10

Hallå. Visst måste du väl peta in Nietzsche som en virtuos författare.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 feb 2008 13:12

J R Auk skrev:Hallå. Visst måste du väl peta in Nietzsche som en virtuos författare.

Ja, Mora-Nietzsche har förvisso ett kraftfullt och  vackert språk när han låter hammaren tala.

Sledge hammer...

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 12 feb 2008 15:31

Nietzsche - absolut!

Annars skulle jag säga: Adorno, Derrida och de Beauvoir. Inte nödvändigtvis i någon inbördes rangordning.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 12 feb 2008 17:27

Väl, väldigt väl. Några rekommendationer regnade det ändå in.

MER! Nämn gärna enskilda verk också.
"Jag har talat" - Okänd

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 02 mar 2008 01:33

Platon var en hejdundrans författare. Hans samlade verk finns nyöversatt på Alantis förlag.

Nietzches Så talade Zarathustra är väl given, finns i alldeles färsk översättning av Nikanor Teratologen. Mycket fint inbunden.

Thomas more, Augustinus,Heidegger, Derrida, Deleuze?

Men ringakta inte innehållet.

Återgå till "Kultur - konstarterna"