Jag önskar tips på filosofiska verk skrivna på ett vackert/attraktivt språk. Själva filosofins innehåll i verket är alltså ej av överhängande vikt, även rena innehållsliga förnuftsvidrigheter får lov att ingå.
Tipsa också gärna om filosofer ni anser skriver fint i överlag vad gäller produktionen!
Filosofiska verk
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Filosofiska verk
tomtefader skrev:Jag önskar tips på filosofiska verk skrivna på ett vackert/attraktivt språk. Själva filosofins innehåll i verket är alltså ej av överhängande vikt, även rena innehållsliga förnuftsvidrigheter får lov att ingå.
Tipsa också gärna om filosofer ni anser skriver fint i överlag vad gäller produktionen!
Kant har ett imponerande språk - men vackert? Kanske inte...
Kierkegaard skriver också logiskt och stringent - men vackert? Vet icke...
Wittgenestein skriver på petimeter-prosa... men kanske inte så vackert... logisk skönhet kanske...
Den som jag tycker skriver mest emotionellt-intellektuellt poetiskt är Martinus. Prova t.ex. hans Blad ur Guds bilderbok eller Genom dödens port!
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Hallå. Visst måste du väl peta in Nietzsche som en virtuos författare.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- Avantgardet
- tomtefader
Platon var en hejdundrans författare. Hans samlade verk finns nyöversatt på Alantis förlag.
Nietzches Så talade Zarathustra är väl given, finns i alldeles färsk översättning av Nikanor Teratologen. Mycket fint inbunden.
Thomas more, Augustinus,Heidegger, Derrida, Deleuze?
Men ringakta inte innehållet.
Nietzches Så talade Zarathustra är väl given, finns i alldeles färsk översättning av Nikanor Teratologen. Mycket fint inbunden.
Thomas more, Augustinus,Heidegger, Derrida, Deleuze?
Men ringakta inte innehållet.
Återgå till "Kultur - konstarterna"