Allt som står på den här sidan tillhör i teorin mig (om det inte är tydligt utmarkerade citat från ett annat verk), och att just använda på Filosofiforum.com, Sedan är det OK från min sida att använda detta i sin tur om du kontaktar den som skrivit det först. Skriver man således något här så äger ni inte det själva. Det uppgår i mitt verk, och med begränsningen att jag också skrivit under på att inte föra materialet vidare. Ni har också rätten att själva radera det ni skrivit, citera det på andra sidor, men inte kopiera hela trådar och lägga på andra sidor, i teorin inte ens om ni skrivit det själva.
Jag har dock inget intresse av att skydda materialet på ett sådant sett, utan enbart skydda dem som inte vill få sitt eget material spritt av andra. Men det här är standardmodellen för den här typen av forum, och vad det kokar ner till i eventuella tvister. T.ex om en användare kräver att ägaren av forumet SKA radera alla hans inlägg, genom att trycka på den STORA RADERARKNAPPEN, och på den vägen söndra en massa trådar och göra dem obegripliga.
Tar man ändå material från denna sida så bryter man inte mot upphovsrätten gentemot skribenten i sig, utan gentemot mig. Jag i min tur begår ett brott om jag inte försöker åtgärda problemet, då jag uppgett att informationen inte får spridas av mig i min tur. Jag kan således inte sitta passiv och inte bry mig om att informationen sprids vidare, även om jag "äger" materialet". Frågan är huruvida man kan äga något när man inte kan ge bort det?
Jag kan således inte utan vidare ge ut ett "FF - best of" i bokformat. En användare kan i teorin inte samla ihop sina egna inlägg heller och göra detta utan att fråga mig först.
Notera också att om jag, eller en illvillig efterträdare till mig som tar över forumet, skulle få för sig att avlägsna radera/editera-knapparna så kan ni inte kräva att oönskade inlägg ska avlägsnas.
Det här är samma princip som när vi hade en laglig grafittivägg på museitomten. Upphovsmännen/kvinnorna kunde inte i efterhand komma och kräva de sektioner som de hade gjort, utan vi ställde sedan ut dessa på museet efter eget önskemål. Hade vi dessutom informerat om att de enbart fick användas på detta museum så kan de inte senare ingå i en vandringsutställning.
Ja och om texter används - med tillåtelse från skribenten - från detta forum, så skulle jag vilja att Filosofiforumet nämns också. För att tydliggöra: Ni behöver ingen tillåtelse från mig att använda texter från forumet om skribenten tycker det är OK.