Upphovsrätt av forum texter

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Upphovsrätt av forum texter

Inläggav dokido » 10 jun 2010 21:02

Jag har lite olika textprojekt på g. En idé är att kopiera en del text från detta forum och använda i min musik. Jag undrar nu lite

1. Blir ni sura?
2. Tänker ni stämma mig?
3. Har jag rätt att göra så - vad säger upphovsrätten?
4. Kanske ska jag istället skapa en tråd och varna/bejaka att ni som här medverkar - kommer (kanske)att kopieras in i mitt verk, det är ju iofs en justare stil kanhända, fast det finns ju en hel del rolig text sen förut, jag kan ju iofs lägga ut resultatet och sen kan ni säga bu eller bäh, fast jag har nog inte tid, då tar jag hellre text på något annat sätt, kan ju alltid sitta i tunnelbanan och skriva ner vad folk säger ;)
5. kicka inte ut mig nu!  :roll:

ok, jag vet inte om det blir nåt, men det skadar ju inte att höra vad ni tycker först

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 10 jun 2010 22:14

För min del varsågod, även om jag nu tvivlar på att nått jag skrivit skulle falla dig på läppen.
Däremot är jag klart nyfiken på vad det är som fångat ditt intresse så till den grad att du vill använda det? :)

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 10 jun 2010 22:42

sånt som vränger ut och in på hjärnan gillar jag

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Upphovsrätt av forum texter

Inläggav Algotezza » 11 jun 2010 08:57

dokido skrev:Jag har lite olika textprojekt på g. En idé är att kopiera en del text från detta forum och använda i min musik. Jag undrar nu lite

1. Blir ni sura?
2. Tänker ni stämma mig?
4. Kanske ska jag istället skapa en tråd och varna/bejaka att ni som här medverkar - kommer (kanske)att kopieras in i mitt verk, det är ju iofs en justare stil kanhända, fast det finns ju en hel del rolig text sen förut, jag kan ju iofs lägga ut resultatet och sen kan ni säga bu eller bäh, fast jag har nog inte tid, då tar jag hellre text på något annat sätt, kan ju alltid sitta i tunnelbanan och skriva ner vad folk säger ;)

ok, jag vet inte om det blir nåt, men det skadar ju inte att höra vad ni tycker först

Hittar du något jag skrivit du skulle vilja använda är det OK bara du nämner upphovspersonen - men jag vill gärna ta del av det färdiga resultatet.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 11 jun 2010 09:20

Mina alster kostar minst en öl, men får användas till vad som helst.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 jun 2010 09:51

Jörgen skrev:Mina alster kostar minst en öl, men får användas till vad som helst.

Skickar ett par virtuella backar i bif fil (birfil) så snor jag vad jag vill.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 11 jun 2010 12:55

Allt som står på den här sidan tillhör i teorin mig (om det inte är tydligt utmarkerade citat från ett annat verk), och att just använda på Filosofiforum.com,  Sedan är det OK från min sida att använda detta i sin tur om du kontaktar den som skrivit det först. Skriver man således något här så äger ni inte det själva. Det uppgår i mitt verk, och med begränsningen att jag också skrivit under på att inte föra materialet vidare. Ni har också rätten att själva radera det ni skrivit, citera det på andra sidor, men inte kopiera hela trådar och lägga på andra sidor, i teorin inte ens om ni skrivit det själva. Jag har dock inget intresse av att skydda materialet på ett sådant sett, utan enbart skydda dem som inte vill få sitt eget material spritt av andra. Men det här är standardmodellen för den här typen av forum, och vad det kokar ner till i eventuella tvister. T.ex om en användare kräver att ägaren av forumet SKA radera alla hans inlägg, genom att trycka på den STORA RADERARKNAPPEN, och på den vägen söndra en massa trådar och göra dem obegripliga.

Tar man ändå material från denna sida så bryter man inte mot upphovsrätten gentemot skribenten i sig, utan gentemot mig. Jag i min tur begår ett brott om jag inte försöker åtgärda problemet, då jag uppgett att informationen inte får spridas av mig i min tur. Jag kan således inte sitta passiv och inte bry mig om att informationen sprids vidare, även om jag "äger" materialet". Frågan är huruvida man kan äga något när man inte kan ge bort det? :)

Jag kan således inte utan vidare ge ut ett "FF - best of" i bokformat. En användare kan i teorin inte samla ihop sina egna inlägg heller och göra detta utan att fråga mig först.

Notera också att om jag, eller en illvillig efterträdare till mig som tar över forumet, skulle få för sig att avlägsna radera/editera-knapparna så kan ni inte kräva att oönskade inlägg ska avlägsnas.

Det här är samma princip som när vi hade en laglig grafittivägg på museitomten. Upphovsmännen/kvinnorna kunde inte i efterhand komma och kräva de sektioner som de hade gjort, utan vi ställde sedan ut dessa på museet efter eget önskemål. Hade vi dessutom informerat om att de enbart fick användas på detta museum så kan de inte senare ingå i en vandringsutställning.

Ja och om texter används - med tillåtelse från skribenten - från detta forum, så skulle jag vilja att Filosofiforumet nämns också. För att tydliggöra: Ni behöver ingen tillåtelse från mig att använda texter från forumet om skribenten tycker det är OK.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 jun 2010 13:38

Johan äger.  Men det ger mig inte ågren.

Jag satsar lite cash varje år och köper virtuella aktier här. Så jag kan fortsätta joxa med mina trasor och göra självmål ohämmat. Utan att få dåligt samvete.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 11 jun 2010 15:50

aha, det var intressant, snårigare än jag trodde, men ganska ok
får se då hur jag går vidare

i princip borde jag kunna starta en tråd, med en varning att ni som här skriver ger sitt godkännande att bli kopierade av dokido i diverse kulturella audio happenings, el ngt dyl.

jag har en annan idé också och det är att samla lappar som folk skrivit på och använda som sångtext, tyvärr var det inte så lätt att hitta såna lappar, fan vad rent det är i sverige...

vilket fick mig att tänka på att det finns inga papperskorgar på internet, ju mer virtuella vi blir desto mer utsuddade blir vi, eller? historien försvinner, vad ska framtidens arkeologer syssla med, allt går ju att radera på internet.

eller finns det papperskorgar? var hittar man såna?

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 11 jun 2010 15:52

Jörgen skrev:Mina alster kostar minst en öl, men får användas till vad som helst.

söder om söder, är det sth? så går det nog att fixa  :lol:

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Re: Upphovsrätt av forum texter

Inläggav dokido » 11 jun 2010 15:55

Algotezza skrev:
dokido skrev:Jag har lite olika textprojekt på g. En idé är att kopiera en del text från detta forum och använda i min musik. Jag undrar nu lite

1. Blir ni sura?
2. Tänker ni stämma mig?

Hittar du något jag skrivit du skulle vilja använda är det OK bara du nämner upphovspersonen - men jag vill gärna ta del av det färdiga resultatet.

/Algotezza

(vem nu du är  :lol:  ), men visst självklart , tack

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 18 jun 2010 21:10

Okej då - förutom mina dikter - gillar ju samarbete och nåt kanske du hittar bland mina oförskämt många inlägg.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 18 jun 2010 21:29

nej då rör inte poem eller annat som andas verkningshöjd el dyl
är ute efter slumper, konstiga ordvändningar etc

om du känner till john cage exv
så är han en av mina idoler

har försökt analysera och formulera, med ord,  vad jag vill uttrycka i bild och ljud
när jag sedan analyserade min musik och mina bilder, det jag tycker om att skapa,  insåg jag att jag redan formmässigt uttryckte det jag ville uttrycka

collage och samplingar har en viss charm, lite som spot foto, slumpen som avslöjar nån hemlig sanning, om man ska göra det lite roligare

jag fick nåt långt svar från copyright förbundet, typ, men de hade lite svårt att förstå mig, och jag hade lite svårt att förstå dem, håller mig till moderatorns principer tror jag

förr i tiden kunde man ju sampla en viss tid av en sång, men det gäller inte längre, nu är det alltid nån sorts deal
alla copyright lagar står mig upp i halsen, som konstnär dränks man av lagar (som chaufför är det fan ännuvärre, he he)

snart ägs allt av stora multinationella coypyright drakar och man får betala för luften man andas, hur mycket syre man förbrukar, vanlijstång - har du licens för den genen?

ja ja, ursäkta utvikningen, blev bara lite inspirerad  :roll:

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 18 jun 2010 21:45

Jag har ju en så klar melodi i mitt huvud och vad stammisarna säger så det vore riktigt roligt att höra hur du tolkar det, dokido. Om du nu får ihop något vill jag gärna höra det via pm om du inte vill lägga upp det här - oavsett om jag är delaktig eller ej.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 18 jun 2010 23:06

visst blir det nå så lägger jag upp det här, självklart
hur man nu gör,  måste väl länka från nån hemsida antar jag?
(om jag nu får för stim förstås, jag är nämligen med i stim och allt som jag producerar måste, bla bla bla, trött)

Återgå till "Kultur - konstarterna"