Cosmic philosopher skrev:Hej alla filmdiggare!
Antag att du fick chansen/möjlighet att göra en film som senare absolut säkert skulle spelas upp på alla världens biografer! Du fick själv hitta på storyn,handlingen och manuset. Du var författaren bakom.
1)Skulle du säga Ja till denna möjlighet/chans?
2)a)Vad skulle storyn handla om?b) Vilken titel skulle filmen ha?
3)Du fick också själv välja vilka skådespelare du skulle tagit med i filmen till de olika rollerna! Vilka skådespelare hade du valt och för vilka roller? Du fick också själv möjlighet att vara skådespelare till någon roll eller rentav flera roller i filmen. Hade du valt detta?
4)Du kunde också få vara regissör till filmen. Hade du varit det? Eller hade du valt någon annan regissör? Vem i så fall?
5)Om du inte fick ett öre för detta jobb/manusförfattare/regi eller skådespeleri - hade du gjort det ändå?
Hej Cosmic philosopher
Mycket intressant och tämligen svårbesvarad fråga!
1. Ja, det hade ju varit ett extremt bra tillfälle att få lära sig något helt nytt samtidigt som man har möjlighet att verkligen påverka sin omgivning i en viss riktning - bara det i sig hade, ur ett rent experimentellt perspektiv, varit mycket intressant och roligt.
2. a) Jag hade gjort en ordentlig research på följande frågeställningar:
- Vilka böcker och filmer har det gemensamt att de sålt otroligt bra?
- Vilka böcker och filmer har påverkat sin omgivning mest?
- Hur är propaganda uppbyggd när den är i sin mest effektiva form?
- Hur tänker de allra skickligaste reklammakarna?
- Hur tänker de allra skickligaste och mest rennormerade regissörerna och manusförfattarna?
- Vilka faktorer är viktigaste vad gäller story och handling för att fånga människors intresse och uppmärksamhet?
När jag fått svar på alla dessa frågor hade jag, med utgångspunkt i det jag lärt mig, skapat en story som gått ut på att få den som ser filmen att för resten av sitt liv värdera sitt och andras liv så mycket som det är psykologiskt möjligt. Med andra ord så mycket som de som varit nära att förlora sitt (eller en nära anhörigs) liv vittnar om att de brukar värdera livet och andra människor.
Jag hade även rådfrågat mängder med psykologer och beteendevetare etc vad som bör ingå i storyn för att uppnå önskad effekt.
2. b) "Humanity"
3. Filmen hade haft en sådan karaktär att jag hade nödgats leta upp skådespelartalanger från hela världen (för att det inte bara ska bli ett Hoolywooddrama av det hela). Jag hade lagt ner ett ganska stort arbete på casting, för att verkligen få det så perfekt som möjligt.
Jag hade kanske tagit någon roll bara för att lära mig lite om skådespeleri, men inte på bekostnad av kvaliteten!
4. Jag hade samarbetet med framgångsrika regissörer men haft huvudansvaret själv.
5. Ja! Det hade varit en fantastiskt utmaning och antagligen oerhört lärorikt. Hade dessutom filmen haft den effekt som jag tänkt mig så hade det varit mödan värt!
Vänligen
Fredrik