Vad hade storyn handlat om du var filmskaparen bakom?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Vad hade storyn handlat om du var filmskaparen bakom?

Inläggav Cosmic philosopher » 03 jun 2011 14:50

Hej alla filmdiggare! :wink:

Antag att du fick chansen/möjlighet att göra en film som senare absolut säkert skulle spelas upp på alla världens biografer! Du fick själv hitta på storyn,handlingen och manuset. Du var författaren bakom.

1)Skulle du säga Ja till denna möjlighet/chans?
2)a)Vad skulle storyn handla om?b) Vilken titel skulle filmen ha?
3)Du fick också själv välja vilka skådespelare du skulle tagit med i filmen till de olika rollerna! Vilka skådespelare hade du valt och för vilka roller? Du fick också själv möjlighet att vara skådespelare till någon roll eller rentav flera roller i filmen. Hade du valt detta?
4)Du kunde också få vara regissör till filmen. Hade du varit det? Eller hade du valt någon annan regissör? Vem i så fall?
5)Om du inte fick ett öre för detta jobb/manusförfattare/regi eller skådespeleri - hade du gjort det ändå?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 jun 2011 15:00

filmen hade handlat och hetat 1/(sqr4) och skapad av oss alla.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Re: Vad hade storyn handlat om du var filmskaparen bakom?

Inläggav Skogsälvan » 03 jun 2011 15:09

Cosmic philosopher skrev:Hej alla filmdiggare! :wink:

Antag att du fick chansen/möjlighet att göra en film som senare absolut säkert skulle spelas upp på alla världens biografer! Du fick själv hitta på storyn,handlingen och manuset. Du var författaren bakom.

2)Vad skulle storyn handla om?
3)Du fick också själv välja vilka skådespelare du skulle tagit med i filmen till de olika rollerna! Vilka skådespelare hade du valt och för vilka roller? Du fick också själv möjlighet att vara skådespelare till någon roll eller rentav flera roller i filmen. Hade du valt detta?
4)Du kunde också få vara regissör till filmen. Hade du varit det? Eller hade du valt någon annan regissör? Vem i så fall?
5)Om du inte fick ett öre för detta jobb/manusförfattare/regi eller skådespeleri - hade du gjort det ändå?

1) Absolut!
2) En av mina psykoser, alternativt en film av en annan bok jag skriver på.
3) Svår fråga och det är ju många karaktärer. Skulle tycka att det var skoj att ge lite okända talanger chansen.
4) Ja, jag hade tyckt om att regissera.
5) Javisst!

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 21 jun 2011 20:30

Hej Cosmic philosopher

Mycket intressant och tämligen svårbesvarad fråga!

1. Ja, det hade ju varit ett extremt bra tillfälle att få lära sig något helt nytt samtidigt som man har möjlighet att verkligen påverka sin omgivning i en viss riktning - bara det i sig hade, ur ett rent experimentellt perspektiv, varit mycket intressant och roligt.

2. a) Jag hade gjort en ordentlig research på följande frågeställningar:

- Vilka böcker och filmer har det gemensamt att de sålt otroligt bra?
- Vilka böcker och filmer har påverkat sin omgivning mest?
- Hur är propaganda uppbyggd när den är i sin mest effektiva form?
- Hur tänker de allra skickligaste reklammakarna?
- Hur tänker de allra skickligaste och mest rennormerade regissörerna och manusförfattarna?
- Vilka faktorer är viktigaste vad gäller story och handling för att fånga människors intresse och uppmärksamhet?

När jag fått svar på alla dessa frågor hade jag, med utgångspunkt i det jag lärt mig, skapat en story som gått ut på att få den som ser filmen att för resten av sitt liv värdera sitt och andras liv så mycket som det är psykologiskt möjligt. Med andra ord så mycket som de som varit nära att förlora sitt (eller en nära anhörigs) liv vittnar om att de brukar värdera livet och andra människor.

Jag hade även rådfrågat mängder med psykologer och beteendevetare etc vad som bör ingå i storyn för att uppnå önskad effekt.

2. b) "Humanity"

3. Filmen hade haft en sådan karaktär att jag hade nödgats leta upp skådespelartalanger från hela världen (för att det inte bara ska bli ett Hoolywooddrama av det hela). Jag hade lagt ner ett ganska stort arbete på casting, för att verkligen få det så perfekt som möjligt.

Jag hade kanske tagit någon roll bara för att lära mig lite om skådespeleri, men inte på bekostnad av kvaliteten!

4. Jag hade samarbetet med framgångsrika regissörer men haft huvudansvaret själv.

5. Ja! Det hade varit en fantastiskt utmaning och antagligen oerhört lärorikt. Hade dessutom filmen haft den effekt som jag tänkt mig så hade det varit mödan värt!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 21 jun 2011 21:35

Hej freddemalte!  

Det var ett riktigt intressant,vackert och intelligent svar! :-) Tackar för det! Du är verkligen en tillgång här på Filosofiforumet.
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar

Cosmic philosopher

kort

Inläggav kort » 21 jun 2011 22:34

Tack för en underbar frågeställning!

1) Nej.
2)Jag kan inte säga titeln, men det skulle vara en slags självbiografi, inga hjältar, i stort sett ingen handling, den skulle handla om den värld jag lever i, om relationer, livet, det skulle vara en väldigt ytlig film. Den skulle skildra en magisk, torr, klar, meningsfull, frisk, idealisk värld, tänk frost och morgondagg.
3) Jag skulle själv spela den ena huvudrollen, den andra skulle spelas av en annan person.
4) Jag hade valt någon man känneri. Om jag skulle göra en film så skulle jag göra det för att jag inte brydde mig, inte för att jag brann för det.
5) Ja tror det.

kort

Inläggav kort » 21 jun 2011 22:49

freddemalte skrev:När jag fått svar på alla dessa frågor hade jag, med utgångspunkt i det jag lärt mig, skapat en story som gått ut på att få den som ser filmen att för resten av sitt liv värdera sitt och andras liv så mycket som det är psykologiskt möjligt. Med andra ord så mycket som de som varit nära att förlora sitt (eller en nära anhörigs) liv vittnar om att de brukar värdera livet och andra människor.

Jag har ett tips om en fantastisk, underbar film som du kan se som inspiration innan du själv gör slag i saken som regissör! :wink: : "It's a wonderful life"... http://en.wikipedia.org/wiki/It%27s_a_Wonderful_Life

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 22 jun 2011 18:16

Jag hade gjort ett postmodernt franskt-italienskt drama om två unga kvinnors sökande efter identitet i en värld full av våld, sex och droger.

Eller Transformers 4.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 jun 2011 11:00

Cosmic philosopher skrev:Hej freddemalte!  

Det var ett riktigt intressant,vackert och intelligent svar! :-) Tackar för det! Du är verkligen en tillgång här på Filosofiforumet.

och de 90% -98  som du aldrig svarar är dess motsats till Fredik, en otillgång? ; )

En tillgång i något som i övrigt är skärp var vad jag tolka ditt svar som.
Eller hur menar du ?
Att fredrik är bra är utan tvivel, men är inte de andra lika bra ?
eller vilken värdering utgår du ifrån när det gäller bra.

Dög inte mitt svar ?, Helt ärligt. Jag är trött på alla topics som du skapar men aldrig följer upp.
Varför ska jag svara serriöst när du inte följer upp din egen tråd och tar ansvar över den ?
Bananklubben är de som du följer upp och ger svar.  (samma utvalda personer och ALLTID fredrik)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 jun 2011 11:58

Marko skrev:filmen hade handlat och hetat 1/(sqr4) och skapad av oss alla.

Nu fanns det ju redan en liknande film.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Livet_under_en_dag

http://www.youtube.com/lifeinaday?gl=SE&user=lifeinaday

<iframe width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/hotxdxQDp2g?rel=0" frameborder="0"></iframe>

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 27 jun 2011 12:22

Hej Marko!

Marko skrev:
Cosmic philosopher skrev:Hej freddemalte!  

och de 90% -98  som du aldrig svarar är dess motsats till Fredik, en otillgång? ; )

Nej, så menar jag inte! Alla som skriver på detta forum är en tillgång på detta forum. Alla har något att komma med.  Du skriver ofta mycket bra och tankeväckande inlägg här Marko. Tycker det kul och bra  när ett inlägg genomsyras av skribentens helt egna,unika,personliga stil och uttryckssätt, att det (inlägget) kan väcka ens egen nyfikenhet och frågeställningar lite extra,  att det kan ge upphov till: " aha- det har ju inte tänkt på förut - ja, så kanske det kan vara"... eller att det ger upphov till nya frågor etc.... och får en att verkligen utmana en eller ifrågasätta en själv...

Marko skrev:
En tillgång i något som i övrigt är skärp var vad jag tolka ditt svar som.
Eller hur menar du ?
Att fredrik är bra är utan tvivel, men är inte de andra lika bra ?
eller vilken värdering utgår du ifrån när det gäller bra.

Se svaret ovan.

Marko skrev:
Dög inte mitt svar ?, Helt ärligt. Jag är trött på alla frågor som du ställer som du aldrig följer upp.
Varför ska jag svara serriöst när du inte följer upp din egen tråd och tar ansvar över den ?
Bananklubben är de som du följer upp och ger svar.

Självklart duger ditt svar - jo, det är nog  jag som är lite lat ibland  :oops: (kan nog inte alltid skylla på att jag har så mycket att göra på jobbet eller i det privata :wink: )  och inte riktigt följer upp alla gånger (genom att fortsätta skriva och svara(läsa brukar jag göra)...  

Marko - kan du utveckla ditt svar lite mera? Kan du utveckla mer i detalj vad du menar med "1/(sqr4) och skapad av oss alla"...

Allt gott i sommarsolen !    :)

Hälsar

Cosmic philosopher

Återgå till "Kultur - konstarterna"