Tedd skrev:Först och främst, nu är du dig själv. Eller? Det känns som det iallafall.
Ja, jag är nog mer mig själv under pseudonymen Tedd än om jag hade skrivit under eget namn.
Kan detta ha att göra med att du inte har en bild av vad vi förväntar oss av dig?
Under pseudonym behöver du inte fundera på vem denna pseudonym är. Då är du utan att försöka vara.
Men detsamma gäller i vardagen också.
Det uppstår ett problem dock. Dom flesta vill inte att människor i deras närhet förändras. Personer dom har en relation till bygger upp det som är deras trygghet. Därför kommer du nog få uppleva mycket motstånd mot den förändring du försöker åstakomma, av personer i din närhet. Detta då det raserar den bild dom byggt upp och klamrar sig fast vid.
Men det är inte på grund av illvilja eller missunsamhet. Det handlar om deras osäkerhet, deras fruktan för det okända. Så var stark i din förvissning om att du gör rätt, du är inte passiv utan tar ansvar för sitt liv. Förändring i sig själv kan aldrig vara dåligt, snarare tvärtom, förändring kommer alltid i sig självt vara positiv. Att pånytt undersöka sina motiv och pånytt göra ett ställningstagande är att leva i nuet, att vara flexibel och anpassningsbar. Det statiska är illusioner, det som är det är, vi behöver inte göra oss föreställningar om.
Den som motsäger sig din utvecklig/förändring behöver ditt stöd att själv axla ansvaret för sitt liv och sluta skrämmas av det okända.
Så ofta kan det bli en dubbel börda. Men låt inte frustrationen få grepp om situationen. Det är alltid ditt val.
Har du läst tärningsspelaren? Det är en bra bok för att få perspektiv på vad det innebär att ha en identitiet, och vad det är som styr vårat agerande.
Han har kanske lite extrema metoder för att lära sig bryta mönstret, men att pröva på det i en lightversion kan nog inte skada.
Kul att du uppskattar det jag skriver Tedd.