J R Auk skrev:Ok jag ser att du tror på den gudomliga ordningen och balansen, vågen som väger över till ena sidan ska balanseras till den andra.
Nej, det gör jag inte alls. Det har du hittat på själv. Jag tror inte på någon gudomlig ordning. Om du gör en liten, liten ansträngning i din läsförståelse så märker du säkert att jag hävdar att lagtexten är till för att följas. Den är till för att vi skall kunna upprätthålla ordning & reda i samhället. Den är ett resultat av en ständig omförhandling och konsensus kring vilka regler som skall gälla. Lagen är inte gudomlig, den är en mänsklig konstruktion. Bisarrt att jag ska behöva förklara detta.
Vissa naiva stackare tror att harmoni & ordning kan upprätthållas genom att alla bara "tar sitt ansvar". Det är ren, världsfrånvänd idioti. Enda sättet att motverka överträdelser är att utdela påföljd. Den som tror något annat är en träskalle. Punkt slut.
Så det kan aldrig förekomma situationella faktorer som fråntar individen ansvar.
Självklart finns det alltid förmildrande omständigheter som gör att du kan slippa påföljd. Min poäng är återigen att den som begått en överträdelse med berått mod skall bestraffas. En person som blir jagad och hotad till livet handlar givetvis i nödvärn. Dessa omständigheter finns behandlade i lagtexten.
Håller till 100% med Tractatus om samtliga scenarion ovan, med ett undantag: sen när är det ett brott att vara fascist? Att bedriva hets mot folkgrupp och dylikt är givetvis kränkande och skall bestraffas, men att vara "fascist" är det inte. Att förbjuda en politisk åskådning är i sig fascistiskt. Demokratin måste i viss mån tillåta även det som hotar den för att göra sig förtjänt av namnet. Var gränsen skall gå är inte solklart, utan är även det under ständig omförhandling.
Låt oss då tåga till dom ickeinvesterande besuttna och ta från dom de medel som skulle kunna komma till bättre användning.
??
Men en limsniffande 11-åring som beter sig som ett svin då?
Ungdomsvårdsskola är en rimlig åtgärd.
Eller en försupen mentalt handikappad som jämställs med en 11-åring?
Omhändertagande, här rör det sig inte om brott utan att sociala myndigheter tar hand om en otillräknelig medmänniska som är inkapabel att klara sig själv.
Som du ser så är världen inte svart och vit. Det finns oändliga scenarion, och allt är inte så enkelt som du vil göra gällande. Allt du pratar om här rör inte brott. Det är på grund av samhällets komplexitet som SRL är en så diger lunta.
ska dessa lama lagväktare som distanserats från samhället genom sitt dubbla värde, lön, göra det?
Ja. Sen att du lägger en personlig värdering och tycker att de är distansierade från samhället hör inte hit. Lagtexten finns där, och jurister är dess uttolkare. Det finns bra och dåliga lagvrängare, precis som det finns bra och dåliga människor.
Så då bör ni straffas, fascism, fasces, spöknippena hagla, liktorerna våra gator vandra. Straff och polisväsen på bekostnad av frihet.
Du behöver inte bli hysterisk. Och din poäng är absurd. Medborgare som inte är förbrytare har full frihet att göra vad de vill. Förbrytare skall jagas och straffas.
Låt mig omformulera mitt sista exempel för att avrunda.
Den som slår någon som har slagit dom. Brottsligt?
Ja. Den slagne tar lagen i egna händer.
Den som slagit skall straffas, men ingen får slå någon annan. Paradoxalt.
Nej, staten har våldsmonopol och är de enda som har rätt utdela bestraffning. Individen har bara rätt att använda våld i nödvärn.
Nej tack jag stannar nog hellre utanför samhällets hägn med moralen i behåll. Leve laglösheten!
Ps. Jag trodde det skulle gå att argumentera om detta med straff
Ja, det är inte lätt att föra en diskussion om lag och rätt med någon som hyllar laglösheten. Positionerna känns ganska låsta.