Kan inte välja mellan liv och död.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 26 okt 2007 02:05

Pyrrhon skrev:Jag är fascinerad av människors mörka sidor, av det som anses vara fel och tabu. Jag pratar om saker som droger, självmord, sinnesjukdomar, kriminella, perverst sex, total dekadens. Men i praktiken så är jag långt ifrån allt detta.
Jag själv har även resonerat såhär. Det jag gjorde var att exprimentera och testa gränser tills det att jag insåg att jag började skada migsjälv riktigt rejält. Efter det så känner jag att det finns gränser inför vad som är rimligt och sunt, inte efter vad någon annan "tycker", utan snarare inför vad min kropp faktiskt "pallar"...

Jag har för mycket sunt förnuft! I min hjärna så kan allt analyseras, reduceras och förklaras, det finns inget övernaturligt. Dom döda snackar inte och du ruttnar bort under jorden. Livet är inte mer än det jag ser, och det jag ser är fan inget att hänga i julgranen.
Jag kallar detta "cynism". Att man beräknar/förutser händelseförlopp i vardagen, samtidigt som man uppelver att andra är "för dumma" för att se dessa händelseförlopp. Men jag insåg att, i förlängningen, så är det man intalar sig själv om, bara en historia som knyter samman olika händelser och bildar en upplevelse av kausalitet, dvs, en meningsfull kedja av "händelser". Problemet är alltså att du har en historia om hur saker och ting sker. Denna historia är egentligen något du "lägger på tillvaron". Det är inget problem med att du lägger en historia på tillvaron, poängen är bara att du måste inse att det är detta du faktiskt gör... När du accepterar detta så är du fri att börja tolka saker lite hur som helst för att vända dessa till din egen fördel...

Hur släpper man allt man har och gör något nytt? Är det någon som har erfarenhet av att totalt bryta mot sin trygga tillvaro och bara fly rakt ut i kaoset?
Börja meditera.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 26 okt 2007 02:16

Alltid kul att svara på inlägg som är flera månder gamla...

Soilwork

Inläggav Soilwork » 26 okt 2007 07:15

PopJimmy skrev:Alltid kul att svara på inlägg som är flera månder gamla...
Haha, det märks att du njuter av det ;) Väldigt bra skrivet iaf, bra morgonläsning innan skolan.

a.info

Re: Kan inte välja mellan liv och död.

Inläggav a.info » 30 okt 2007 19:27

Jag kan dela med mig av det som jag har:

Tvivel - Attack
Ibland utsätts barn under sin barndom för häftiga ändringar i sin tillit till en person eller sak. Det kan t.ex. vara att man tappar förtroende för något man trodde på när man var yngre och då känner en viss kortare osäkerhet. Barnet är inte osäker i sig, under den här perioden och kommer vanligtvis att vänja sig. Denna period övergår gradvis.

Konstruktivt Tvivel
Osäkerhet spelar stor roll i människans utvecklande; när det medföljs av tro baserad på undersökning och efterforskning. Fastän tvivlets syfte är att förstöra den tro man hade innan, kommer forskningen och undersökningen som sker efter att bygga upp en ny grund att stå på. Endast denna sortens tvivel kan kallas för konstruktivt tvivel.

Jag tror att man måste resa och upptäcka världen för detta hjälper. Livet är inte bara den materian som vi har runtomkring oss. Värdet av vårt liv sitter inte i en ny villa eller en ny bil. Eller hur mycket rikedomar vi har. Matrialism kan vara en orsak som gör oss deprimerade. Hur vi mår kan bero på hur vi är biologiskt uppbyggda. Depression kan vara något som man ärver. Depression är en sjukdom som kan botas genom att man förstår livet på ett bättre sätt.

Vi har kommit hit för att vi ska vara i ständig utveckling. Vi måste förstå att vår uppfattning om allting inte behöver  altid vara sant. Det finns många saker som måste förbättras på den här jorden och den enda som kan ändra på världen är vi själva. Vi har kommit hit för att utveckla denna världen till något som är bättre både för oss själva och dem generationer som kommer att komma efter oss. Därför tycker jag att vi måste ta tag i oss själva och försöka förstå meningen av vårt liv och handla efter en bättre värld. Med utveckling menar jag på alla olika sätt både det som vi har inom oss som vi speglar till det yttre omgivningen, men även utveckling när det gäller att göra livet lättare för oss och för andra människor på alla möjliga sätt det kan tex vara genom vårt yrke. Att kämpa för att rädda andras liv är något som giver oss själva liv.

Tro inte att livet inte har en mening
Våra liv här på jorden har en viss mening; det är inget resultat av en naturlig händelse; inte heller som straff för att Adam och Eva åt av det förbjudna trädet. Vi är här enligt Guds plan. Livet är ett test; det är en chans för oss att prova oss om vi är värda ett evigt lyckligt liv efter döden. Gud skapade inte oss för de få årens skull på jorden. Att bli skapad bara för det liv vi upplever idag skulle ha varit ett skämt av Gud, vilket aldrig kan vara. Muhammed, Islams profet sade: "Ni är inte skapade för att dö, tvärtom, ni är skapade för ett evigt liv". Denna eviga liv är inte ett liv med depression utan det är ett evigt lyckligt liv som väntar oss.

Ingen av er ska önska att dö, för lyckan ligger i att leva ett långt liv och ha tillfälle att ångra sina synder.

Åk på en resa, för det är nyttigt för dig.

Att resa är hälsosamt.

Värdera ditt liv högre än dina pengar.

Välsignad vare den som har levt ett långt liv som han tillbringat med att göra gott.

Profeten Mohammed (S)

Återgå till "Psykologi"