Viola skrev:Det här var ursprungsfrågan:
*Vilka tankar ger dig ro och förtröstan inför livet och döden?
Vilka tankar kan du förmedla till den som är förtvivlad - har sorg? *
Det var urursprungsfrågan, men när jag nu kastade mig in i samtalet hade du och asper glidit in på ord och huruvida det fanns lämpliga "sekulär-humanistiska" ord som folk kunde ta till sig.
Viola skrev:Det är kanske bättre att använda ordet ceremoni - ordet rit kanske ger mer kopplingar till religionen
Och jag som valde "rit" just för att hålla det på en allmän nivå som möjligt! "Ceremoni" ger mig mer specifika religiösa vibbar. Jfr "sermon" (predikan) eller se vad etymologiordboken har att säga om saken nedan. I varje fall driver detta hem poängen i mitt förra inlägg - att samma ord har olika klang och innebörd i våra öron.
Online Etymological Dictionary skrev:ceremony
c.1380, from M.L. ceremonia, from L. cærimonia "awe, reverent rite," an obscure word, possibly of Etruscan origin, or a reference to the ancient rites performed by the Etruscan pontiffs at Caere, near Rome. Introduced in Eng. by Wyclif.
Viola skrev:Har man reella erfarenheter har man förresten inte dömt före.
Det jag pratade om var att kategoriskt säga nej till allt som en officiant hade att säga, med den enda förevändningen att han kom från kyrkan. Om jag har reella erfarenheter av att bli uppspöad av norrmän vid 10 olika tillfällen så är jag fortfarande fördomsfull om jag tror att inget gott och vänligt någonsin kan komma ur en norrman.
Viola skrev:Och varför skulle det vara mer fördomsfullt att vilja ha en ceremoni utan religion än att välja in de religiösa symbolerna?
Vill du med den frågan implicera att jag påstått det i tidigare inlägg? Uttrycker jag mig så oklart?
Vad är förresten en "religiös" symbol? Är det inte så att symbolen blir "religiös" när vi använder den i ett "religiöst" sammanhang. Och att vi kan stå på samma plats vid samma tidpunkt och ändå ha olika uppfattning om vi deltar i ett religiöst sammanhang eller inte.
Viola skrev:Ibland känns det som kyrkans företrädare fortsätter sitt förtryck mot den som vill slippa genom att ta till ord som tolerans och fördomsfullhet och varför inte det förkättrade ordet ödmjukhet och varför inte mångfald
Om man utgår ifrån att man i åsynen av en präst, så fort man kliver in i en kyrka osv är förtryckt, då måste ju allt vad kyrkans företrädare än säger antingen vara förtryckande i sig, eller manipulativt icke-förtryckande för att få fortsätta förtrycket. Det blir lite som kvinnliga radikalfeminister som är övertygade om att de går omkring och är förtryckta hela tiden. Hela omvärlden tolkas utifrån detta förmenta förtryck. Det kan ju förstås mycket väl vara så att de i vissa situationer verkligen ÄR förtryckta, men när varje ögonblick dras över samma kam finns det inget sätt att urskilja det ena från det andra.
Är det då verkligen "kyrkan"/"männen"/"samhället" (eller någon annan abstrakt entitet) som förtrycker, eller sitter förtrycket i den påstått förtryckte själv? Själv har jag en granne som ser staten som en fiende som vill motarbeta honom. Jag förstår inte vad han menar. Precis vem är det han menar vill sätta käppar i hjulet för Bengt på Erik Sandbergs gata i Solna? I min lilla värld är det bara en "Någon", och inte ett "något" som är i stånd att ha en intention, att vilja något (medvetet eller omedvetet) - t.ex. förtrycka. Jag kan förstås behöva ändra uppfattning längre fram.
Viola skrev:Ja vill troende göra en andlig tolkning av något som inte innehåller några religiösa symboler så unnar man väl honom det.
Unna och unna, det är snarare frågan om att det är svårt att låta bli. Tänk om vi kunde skippa hela tolkningsbiten och överföra direkt Förståelse från dig till mig och tillbaka. Jisses, jag skulle i varje fall behöva göra mycket färre inlägg här! Instant realization. Så trevligt. Eller inte (?) I dagsläget tycks vi i varje fall vara tvungna att tolka budskap utifrån tidigare erfarenheter, situationen osv. Det gör ju att vi har potentialen att hitta nya, och missa, intressanta perspektiv på vad andra säger/menar.
Viola skrev:Det bästa är väl om man kan använda allmänmänskliga ord som vi alla kan dela och förstå.
Ja, jag förstår att det är din ambition, och min kommentar till detta är just att mottagaren i 99% av fallen bestämmer om ordet är allmänmänskligt eller inte. Endast i undantagsfall har sändaren den lyxen att han kan identifiera tydligt "religiösa", "icke-allmänmänskliga" ord och utelämna dem ur sin framställning. Då rör det sig främst om rena faktermer som "Gud", "Jesus", "Apostlagärningarna" osv.
Ta Tolkien eller C.S. Lewis t.ex. Skulle du acceptera dem som innehållande allmänmänskliga ord och ett budskap vi alla kan dela och förstå? Det roliga är att dessa verk bitvis säger exakt samma sak som typiskt religiösa verk såsom Bibeln. Men genom att säga "Eru" och "Morgoth" istället för "Gud" och "Satan" så lyckas Tolkien undvika att bli motad i grinden av såna som t.ex. låter tidigare dåliga erfarenheter av kristendomen störa inhämtandet av nya kunskaper.
Och hör och häpna, jag har mött alldeles äkta präster i självaste svenska kyrkan som läst högt ur Tove Janssons Mumintrollen under gudstjänsten istället för Bibeln. Det kan förstås ha varit ett manipulativt trick för att lura mig att sitta kvar i bänken, som en duktig liten kristen, tills det verkliga svavelosande förtrycket skulle börja. Men jag betvivlar att det var just denna prästs ambition.
Mitt tips till dig Viola är att du lämnar det gamla grollet bakom dig. Det är sorgligt att du mött så mycket skit den vägen, men låt inte det hindra dig nu och i framtiden. Trots din sekulär-humanistiska övertygelse kan du faktiskt tjäna på att inte ha en relation till religion som är spänd som en fiolsträng (Viol-sträng?). Läs Bibeln som du läser Astrid Lindgren - jag gör samma sak fast tvärt om. Varför skulle du låta vad några skitstövlar gjort eller sagt snuva dig på intressanta tankar, ord som är vackra i sig, byggnader, möten med människor osv. Det finns en god möjlighet att även den mest inbitne ateist där kan hitta ett och annat visdomsord, precis som jag kan få stor behållning av att läsa eller samtala med inbitna ateister!
God tur med att kasta barlasten överbord och otyngd segla vidare på just Din ocean.