Om människan endast manipulerar för egen vinning

Moderator: Moderatorgruppen

Diogenes.Kynos

Om människan endast manipulerar för egen vinning

Inläggav Diogenes.Kynos » 11 feb 2009 01:36

Kom och tänka på ett minne så här efter den andra texten.

Men min pappa kom hem från en fest, och det första han gör när han kommer hem är att ta av sig finkläderna. Jag stod inte och kollade på men jag hörde, sen skulle jag gå ut för att ta en natt macka, så ser jag honom sitta där och lösa en soduko. Jag frågade ifall det var roligt, Jaahh.... Men jag sa nej det tycker du inte alls varpå han svara Nej. Men jag frågade varför går du på möterna/festerna då, och han svarar Vet inte. Exakt så som jag svarar när jag verkligen inte vet vad jag ska svara för jag har ingen giltig anledning. Jag slog eller tog ofta sönder möbler hemma, och när mamma frågade varför svarade jag. Jag vet inte, hon blev argare och menade på vadå VET INTE! det är inget svar. Men jag hade absolut ingen anledning. Är det kanske betingning som skapat en belöning förknippat med uppmärksamhet bra eller dålig! Bögar måste ju ses som ett kall på uppmärksamhet, och det blir deras belöning dom då får. Dom får uppmärksamhet, Oj tre uppmärksamhet på samma ställe, och blir glada.

Och mitt själ på anledning att ta sönder var för att få uppmärksamhet. Men skulle jag sagt det skulle jag inte vara betingad till att få uppskattning vid upmärksamhet. Det är snarare så att det var kanske min hjärna, fast minus några år så den var smartare och fräschare. Som kom på iden att betinga "uppmärksamhet" för att kanske sälja mer kläder. Jag är ändå utbildad marknadsförare krasst sagt... :D

Men pappa svarade vet inte, och jag förstog innerst inne nu att det var mamma som i stort sett tvingat honom att gå dit. Lika mycket som hon tvingar mig till saker, hon tvingade eller la sitt samvete som ett stort oänldigt täcke över mitt val av gymnasium. Jag hamnade på hennes val och det blev, marknadsförarlinjen typ. Mitt val var en mer estetisk vald linje men hennes ord vägde tyngre. Min mamma har ett väldigt stort kontrollbehov och det var ganska jobbigt att växa upp där när alla mina syskon vuxit upp. Jag är nämligen ett sladdbarn dessutom! :) Men detta blir nästan som ett svar till min andra tråd... Våra svenska mammor kanske också har lidit av all isolation och har börjat vanvårda oss. Cykeln lever vidare...

Det handlade visst inte så mycket om topic

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 11 feb 2009 11:47

Mitt tips som arbetande gymnasielärare: Om du inte är nöjd med ditt val av gymnasielinje, så byt! Det spelar ändå inte så stor roll, alla linjer ger ju högskolebehörighet. Så länge du har kärnämnena + matte C så har du behörighet till de flesta högskoleutbildningarna, och antagligen får du högre betyg på en gymnasieutbildning som du trivs med. Passa på att måla eller skriva eller vad du nu vill göra medan du har chansen.'

Din mamma ska inte leva dit liv, det ska du.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 feb 2009 12:29

Att bli vuxen är att inse att livet inte blir roligare än så  här.

Det gäller att ha en attityd till djävligheten så man kan se det komiska i skiten.

Gråta utanpå, vrålflabba inuti.

Vara "vuxen" utåt, en tjattrande apa inuti.

Dubbelmoralen är den enda sanna moralen, skadeglädjen den enda sanna glädjen.

Detta - bitterhetens sötma.

tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 11 feb 2009 15:31

Algotezza skrev:Att bli vuxen är att inse att livet inte blir roligare än så  här.

Det gäller att ha en attityd till djävligheten så man kan se det komiska i skiten.

tänker Algotezza

Äh så dj-igt är det inte! Jobbigare-ja, men också roligare. Trivs betydligt bättre med att vara vuxen än med vad jag trivdes med att vara barn.

Vara "vuxen" - ta ansvar på olika sätt, alla inte sympatiska. Men också : Det är inte morsan som bestämmer (eller som i mitt fall, farsan)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 feb 2009 22:07

Anders skrev:
Algotezza skrev:Att bli vuxen är att inse att livet inte blir roligare än så  här.

tänker Algotezza

Äh så dj-igt är det inte! Jobbigare-ja, men också roligare. Trivs betydligt bättre med att vara vuxen än med vad jag trivdes med att vara barn.

Vara "vuxen" - ta ansvar på olika sätt, alla inte sympatiska. Men också : Det är inte morsan som bestämmer (eller som i mitt fall, farsan)

Trivs bra som vuxen. Har trivts i alla åldrar. Min bästa tid är alltid NU!

Provar bara lite olika tonfall och vinklingar i mina inlägg.

Som andligt-verbala experiment. För att se vart de leder, vilka reaktioner det blir... kosmisk kemi...

förklarar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Psykologi"