Joahn skrev:Att upphöra att existera är ju ingenting alls, inte heller negativt. Åtminstone inte för en själv, som ju inte längre finns.
PRECIS! Således, om man tror att detta blir följden av döden, borde väl döden inte fruktas - eller hur?
Joahn skrev:Men att ett fortsatt liv efter detta - fler upplevelser - skulle vara positivt är ingenting som bör tas för givet.
Mycket riktigt. Man kan tänka sig en himmel, ett helvete och allting däremellan.
Joahn skrev:Om jag har förstått dig rätt, hovnarr, så menar du då att man med tiden skulle vänja sig vid detta och att allting inte skulle vara så hemskt efter ett tag, då det beror på hur man förhåller sig till saker och ting.
Just. Du har en evighet på dig att bli precis lika ointresserad av din existens i himlen som du blev här, och precis lika nöjd med din situation i helvetet som du blev här. Men som sagt - det är inte säkert att min upplevelse som "ande" kan beskrivas utifrån mänskliga termer.
Jag har dock svårt att tänka mig en evig upplevelse av lidande. Om ett flygplan störtar och man vet att man har 2 minuter kvar att leva - då orkar man vara förtvivlad livet ut. Men tänk om det tar 30 minuter: "AAAARGHH VI KOMMER DÖÖÖÖÖÖÖÖ... AAAAAA..... AAAARGHHH... DÖöööö... aaaaa... ..aa.. ehhh, e vi framme snart? Euh, orkaah skrika hela tiden... AAAAA...aaa..". I skärselden är det bara de nya som skriker.
Tore skrev:Vad jag menar är bara att tron på vad som händer efter döden inte har någon direkt koppling till hur besviken eller glad man blir.
Just. Särskilt om man upphör att existera, då blir man nämligen ingenting - allra minst besviken.
laotzu skrev:Jag tror att det är en väg som alla måste gå, var och en för sig; det handlar ju om hur den enskilde förhåller sig till sin egen upplevelse.
Jag går och går, och det är i varje fall säkert att jag kommer till dörren.
laotzu skrev:Tveksamt, möjligtvis om Du som individ väljer att ta del av dennes vägval.
Just. Har du någon god bok att rekommendera kring döden och diverse sätt att förhålla sig till den?
laotzu skrev:Det är det enda vi känner till; hela vårt "jag" baseras på vår upplevelse och detta "jag" är allt vi har och har haft.
Och all vår fruktan, all frustration, besvikelse och sorg - den är också en del av vår upplevelse. Varför då frukta något i vilket ingen fruktan kan finnas, eller känna sorg över något där sorg inte längre är?
Att få upphöra tycks mig ibland som det härligaste som finns, och ibland som det mest fruktansvärda. Jag tror att det är utrymmet mellan dessa extremer som är meningslöshetens livsmedium. Döden tycks mig värdelös - månne är födseln det också. Och så är jag åter vid ruta 1, utan att ha passerat GÅ och utan att ha inkasserat 2000 kronor.
laotzu skrev:Hur går det med PoMo-boken?
Mycket eftertanke per sida, och ett något kontinentalt språk som jag är ovan vid. Men jag hankar mig fram. Jag har läst ett 20-tal sidor kanske. Det slog mig när jag var på sid 7 att om jag tappat bort boken då hade jag ändå varit tacksam: Den största aha-upplevelsen än så länge är att ett konstverk lika väl kan visa upp ett muséum som tvärtom (och alla analogier som detta har till följd). Om jag är helt ointressant visar jag lika mycket hur intressanta andra är och tvärtom. Kanske är detta Guds tanke?
§