Hur läser man Bibeln?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

alex-kasi

Hur läser man Bibeln?

Inläggav alex-kasi » 24 sep 2008 10:06

Hej alla  :)  

Jag är ny medlem här och detta är mitt första inlägg. Vill bara ställä en kort fråga till er (om ni har några tankar om ämnet) nämligen: Hur läser man Bibeln, som det är skrivet eller som man tror att det är skrivet?

T.ex. Till den kristna människan som tror att han eller vi alla är "odödliga" dvs har en odödlig själ så blir döden någonting helt annat än till den som inte tror på människans odödlighet och därmed förändras hela Bibelns innehåll. Jag har försökt läsa Bibeln, men i många helt avgörande saker haft svårt att få stöd för kyrkans lära från den. Enligt den Lutherska läran som Svenska kyrkan lär, är människan en odödlig varelse, men läser man Bibeln då är saken tvärtom, man är i högsta grad dödlig varelse – som jag ser det..

Hur ser ni på saken..

Krenek

Inläggav Krenek » 24 sep 2008 11:19

Läs den som en saga.
Thou shalt not sit with statisticians nor commit a social science.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Hur läser man Bibeln?

Inläggav Algotezza » 24 sep 2008 11:44

alex-kasi skrev:Hej alla  :)  

Jag är ny medlem här och detta är mitt första inlägg. Vill bara ställä en kort fråga till er (om ni har några tankar om ämnet) nämligen: Hur läser man Bibeln, som det är skrivet eller som man tror att det är skrivet?

T.ex. Till den kristna människan som tror att han eller vi alla är "odödliga" dvs har en odödlig själ så blir döden någonting helt annat än till den som inte tror på människans odödlighet och därmed förändras hela Bibelns innehåll. Jag har försökt läsa Bibeln, men i många helt avgörande saker haft svårt att få stöd för kyrkans lära från den. Enligt den Lutherska läran som Svenska kyrkan lär, är människan en odödlig varelse, men läser man Bibeln då är saken tvärtom, man är i högsta grad dödlig varelse – som jag ser det..

Hur ser ni på saken..

Bibeln "som den är skriven" består materiellt sett av grafiska tecken mot kontrasterande bakgrund, antingen i pappersform, på en bildskärm eller via annat medium. Vad övrigt är är läsning, d.v.s. avkodning och tolkning av dessa grafiska tecken i enlighet med  språkliga konventioner gällande teckensammansättningarnas, ordens och ordgruppernas, betydelse och referens.

Bibeln i otolkad form är alltså dessa grafiska tecken mot kontrasterande bakgrund. Allt annat är tolkningar. Det finns inget som heter "att läsa och tolka Bibeln som den är skriven" - det är bara ett retoriskt uttryck.

Alla som läser och menar sig förstå en text har tolkat texten. Vad som är mer tolkat och mindre tolkat, vad som "ligger närmare den urpsrungliga meningen" och mer fjärran därifrån beror på vem du frågar. Det vilar på en subjektiv bedömning som i sin tur kan bedömas som mer eller mindre rimlig - av andra bedömare på sina subjektiva grunder.

Bibeln har genom tiderna tolkats som eviga, alltid och överallt giltiga sanningar, som historiskt korrekta skildringar, som en samling myter och sagor, som högtstående litteratur...

Allt beror vad man själv vill använda Bibeln till själv. Som argument för den egna livsstilen, för att korrigera andra och moralisera över dem... som ett slags vägledning... som anledning att visa kärlek mot eller mörda andra...

Bibeln har genom åren brukats och missbrukats av mänskligheten för egna personliga syften... och förment i Guds tjänst...

Om Gud har något att säga mig kan han göra det direkt via min omvärld eller via vilken bok eller vilket medium som helst och inte specifikt via en bok vars innehåll stötts och blötts genom tiderna och som kan tolkas precis hursomhelst...

Med vänlig hälsning

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

alex-kasi

Re: Hur läser man Bibeln?

Inläggav alex-kasi » 24 sep 2008 18:29

Algotezza skrev:  

Bibeln i otolkad form är alltså dessa grafiska tecken mot kontrasterande bakgrund. Allt annat är tolkningar. Det finns inget som heter "att läsa och tolka Bibeln som den är skriven" - det är bara ett retoriskt uttryck.

Alla som läser och menar sig förstå en text har tolkat texten. Vad som är mer tolkat och mindre tolkat, vad som "ligger närmare den urpsrungliga meningen" och mer fjärran därifrån beror på vem du frågar. Det vilar på en subjektiv bedömning som i sin tur kan bedömas som mer eller mindre rimlig - av andra bedömare på sina subjektiva grunder.

Allt beror vad man själv vill använda Bibeln till själv. Som argument för den egna livsstilen, för att korrigera andra och moralisera över dem... som ett slags vägledning... som anledning att visa kärlek mot eller mörda andra...

Om Gud har något att säga mig kan han göra det direkt via min omvärld eller via vilken bok eller vilket medium som helst och inte specifikt via en bok vars innehåll stötts och blötts genom tiderna och som kan tolkas precis hursomhelst...

Med vänlig hälsning

Algotezza

:) Tecken, vist men Bibelns tecken berättar någonting (om man tror eller inte tror har egentligen inte med saken att göra). Tolkningar vist men det finns ju gränser - om texten lyder t.ex. att "han tänkte i sit hjärta" så vet alla att han egentligen tänkte i sin hjärna, men att man beskriver känslan och tänkandet i en och samma mening.

Men on man läser (innantill) hur Bibeln berättar t.ex. om döden, då kan man knappast hitta 'stöd' för människas odödlighet.
Som jag ser det så måste det vara frågan om människans förutfattad mening som han har redan innan han läser Bibeln - om han tolkar därför Bibeln så att han även enl. Bibelns text är odödlig – alltså det är mer fråga om att man redan 'tror' och att man därför tolkar Bibeln som om den skulle berätta samma sak.

Man skriver massvis böcker där man berättar vad det står i Bibeln ..

Vilken annan bok läser man så?

Matematik?  Jag tror att 2+2 = 5  det måste jag skriva en bok om.. annars kommer ingen att tro på mig.

:) alex

alex-kasi

Inläggav alex-kasi » 24 sep 2008 18:37

Krenek skrev:Läs den som en saga.

:) Hur - som det står i Bibeln eller ... som det berättas till mig? att det står i Bibeln.

Minded

Inläggav Minded » 24 sep 2008 18:55

Algotezza var inne på ungefärligt samma:

Edit: Jag skrev 'Läs den, som du uppfattar resten av världen.'
Det skulle stå:
Du kommer att läsa den, som du uppfattar resten av världen.
Genom ditt befintliga förhållningssätt är du öppen för visst, och stängd inför annat - du anar redan innan du läst den vad du kan komma att finna och varför just det skulle vara intressant för dig. Man skulle därför rent av kunna säga att du inte kommer lära dig något nytt av den, bara förstärka rättfärdigheten i det du redan tror dig veta. Det enda den kommer förändra i dig, om någonting, är att förstärka din varande världsbild.

Det går inte att ändra någons karma..

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 24 sep 2008 19:32

Som vanligt har alla liberala låtsasexperter uttalat sig om något de inte vet ett jävla dugg om.

Minded, om du ska studera Bibeln så ska du göra det i en grupp och med en lärare som har ett - antal - år av erfarenhet och studier inom teologi och Bibelstudier. Med andra ord, för att studera Bibeln så behöver du en lärare.

Om någon säger till dig att du kan läsa den som vilken annan bok som helst så har dom bara sagt att dom inte vet något. För att kunna lära dig att se mer av det som står i Bibeln behöver du även förkovra dig i teologi och studier av Judendomen.

Men till att börja med borde du (och övriga på tråden) läsa "Whats so great about Christianity" av Dinesh D'Souza. Den finns gratis på books.google.

Länk här

Minded

Inläggav Minded » 24 sep 2008 20:12

Sceptisk, beauty lies in the eyes of the beholder. Är du säker på att du rätt tolkar det jag skriver? Kanske är det så att om du ska läsa det jag skriver och förstå rätt, så behöver du någon jag bedömt som redan förstående - Alltså, kanske krävs med nödvändighet en lärare, om du ska läsa mig.

Men du får en chans till: Du som benämner dig som bättre vetande - Vilken är essensen av bibeln/kristendomen? Vad går bibeln, och därmed kristendomen, ut på?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 sep 2008 20:32

Sceptisk skrev:Som vanligt har alla liberala låtsasexperter uttalat sig om något de inte vet ett jävla dugg om.

Minded, om du ska studera Bibeln så ska du göra det i en grupp och med en lärare som har ett - antal - år av erfarenhet och studier inom teologi och Bibelstudier. Med andra ord, för att studera Bibeln så behöver du en lärare.

Om någon säger till dig att du kan läsa den som vilken annan bok som helst så har dom bara sagt att dom inte vet något. För att kunna lära dig att se mer av det som står i Bibeln behöver du även förkovra dig i teologi och studier av Judendomen.

Går det bra att som jag ha halv teol kand? Får jag yttra mig då? Jag var med i en bibelstudiegrupp på 70-talet, hade ett Jehova Vittne hemma en gång i veckan för Bibelstudier då också... så fick jag även deras syn på skriften... Till slut fastnade jag dock för Martinus' kosmologi... Martinus - antikrist och falsk profet för vissa kristna fundamentalister...

Förresten, vilka studier i politisk filosofi har du gjort, Sceptisk, som kan uttala dig så tvärsäkert om alla slags politiska ideologer i andra trådar här? Politisk filosofi ingick i mina akademiska filosofistudier...

Ha det bra!

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 sep 2008 20:34

Minded skrev:Sceptisk, beauty lies in the eyes of the beholder. Är du säker på att du rätt tolkar det jag skriver? Kanske är det så att om du ska läsa det jag skriver och förstå rätt, så behöver du någon jag bedömt som redan förstående - Alltså, kanske krävs med nödvändighet en lärare, om du ska läsa mig.

Men du får en chans till: Du som benämner dig som bättre vetande - Vilken är essensen av bibeln/kristendomen? Vad går bibeln, och därmed kristendomen, ut på?

Kristendomen är i teorin kärlekens religion - dock ej så tydligt och självklart om vi ser till realkristendomen genom historien i praktiken...

Med vänlig hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Minded

Inläggav Minded » 24 sep 2008 20:48

Vad menas då med kärlekens religion? Med frågan i riktning av att särskilja det praktiskt tvivelaktiga från det bättre - Alltså, hur ska man i essens utöva denna kärlekens religion för att ha namnet berättigat (där kärlek antagligen är skiljt från något som kan kallas för hat, vilket är felaktig lära, skiljt från att innefattas av kristendom)?

Eller kort, vad skiljer då kärlek från det som inte är kärlek? Hur kan jag känna igen kärlek?

magicadehex

Inläggav magicadehex » 24 sep 2008 21:53

Sceptisk skrev:Som vanligt har alla liberala låtsasexperter uttalat sig om något de inte vet ett jävla dugg om.

Så, det du säger, Sceptisk är alltså att bibeln är en speciell bok, helt olika alla andra böcker? För om det inte är så du menar, så påstår du alltså att så fort man ska läsa en bok, så behöver man en handfull experter, som kan hjälpa till att tolka?

Dessutom, finns inga belägg alls för att innehållet i bibeln är sant, eller att allt som står i bibeln faktiskt skett.
Faktum är att samtida historiker har beskrivit exempelvis landområdena som benämns i bibeln som helt annorlunda, bara för att nämna ett exempel på hur osannolikt det är att bibelinnehållet är av sanning.
Och varför förkovra sig i judendomen, när man inte med säkerhet kan bevisa det som står i GT, det finns faktiskt mycket som talar för att uttåget ur egypten öht inte ens har skett. Det finns mycket annat som talar emot bibelns innehåll, men den som har lust kan själv förkovra sig i det.
Dessutom ska vi ha i minne att bibeln är ett hopplock UTVALDA texter, och att MÅNGA liknande texter förbjudits att tas upp i bibeln, eftersom religion ALLTID har varit ett sätt att STYRA FOLKET.
Det är synd om mänskorna :) som Strindberg sa.

alex-kasi

Inläggav alex-kasi » 25 sep 2008 10:36

Minded skrev:Algotezza var inne på ungefärligt samma:

Edit: Jag skrev 'Läs den, som du uppfattar resten av världen.'
Det skulle stå:
Du kommer att läsa den, som du uppfattar resten av världen.
Genom ditt befintliga förhållningssätt är du öppen för visst, och stängd inför annat - du anar redan innan du läst den vad du kan komma att finna och varför just det skulle vara intressant för dig. Man skulle därför rent av kunna säga att du inte kommer lära dig något nytt av den, bara förstärka rättfärdigheten i det du redan tror dig veta. Det enda den kommer förändra i dig, om någonting, är att förstärka din varande världsbild.

Det går inte att ändra någons karma..

Vist – alla har vi väll någon sorts förhållningssätt till livet, även om jag anser att den inte är oföränderlig.. och visst – människan är mer eller mindre öppen för olika saker, men för att förstå måste man åtminstone försöka vara öppen, dock helst utan att vara för naiv...  
Så vi ser lite olika på detta .. jag anser att man vist kan ändra sig..

Men .... om du läser (skulle läsa) Bibeln – hur uppfattar du t.ex. orden ”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord”? Kopplar du texten till dina tidigare tankar on rymden med tjärnorna och planeterna eller till att människorna var tidigare så outbildade att de trodde t.ex. att jorden var platt ...  eller läser du som det står att ”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord” och tänker att ok - Bibeln säger alltså Gud skapade i begynnelsen Gud himmel och jord.. och ”godkänner” att  Bibeln säger så och läser vidare.

alex :)

alex-kasi

Inläggav alex-kasi » 25 sep 2008 11:22

Men till att börja med borde du (och övriga på tråden) läsa "Whats so great about Christianity" av Dinesh D'Souza. Den finns gratis på books.google.

Länk här

Du får ursäkta om även jag är en aning skeptisk till att ha en lärare som ska tolka åt mig vad jag läser, däremot en diskussionsgrupp kan mycket väll vara en bra ide, för att belysa olika åsikter om Bibeln - men att ha en lärare känns inte som rätt metod i viket fall att börja med eftersom man då lätt kan få en ”färdig tuggad enkelriktad budskap” serverad till sig.

OCH - är inte det just detta som är så farligt – ”Läs Bibeln – men inte självständigt, utan som ”vi” anser att du bör läsa och förstå det du läser”.  

Idag finns kanske fler än 2000 ”kristna” kyrkor, sekter och andra samfund i världen vilkas uppfattningar om Bibelns innehåll ofta skiljer sig och ibland t.o.m. väldigt mycket som det verkar .. och ändå läser alla samma bok.

Man undrar också att hur kan det komma sig att alla i samma kyrka tolkar Bibeln mer eller mindre likadant, men att deras tolkning skiljer sig från tolkningen i kyrkan bredvid ..

alex :)

alex-kasi

Inläggav alex-kasi » 25 sep 2008 11:39

Minded skrev:Vad menas då med kärlekens religion? Med frågan i riktning av att särskilja det praktiskt tvivelaktiga från det bättre - Alltså, hur ska man i essens utöva denna kärlekens religion för att ha namnet berättigat (där kärlek antagligen är skiljt från något som kan kallas för hat, vilket är felaktig lära, skiljt från att innefattas av kristendom)?

Eller kort, vad skiljer då kärlek från det som inte är kärlek? Hur kan jag känna igen kärlek?

Utan att direkt gå till Bibeln, men medveten att dock säkert har blivit påverkad av århundrades kristendom :) – kommer upp en tanke: att kärlek och rättvisa hör ihop. Om det finns inte finns rättvisa blir även kärlek något annat – t.ex. sympati eller gillande, och att en kärlekslös ”blind rättvisa” riskerar att förvandlas till tyranni ..

Återgå till "Religion och andlighet"