Hej!
Jag behöver hjälp med en för mig mycket besvärlig uppgift. Som slutkläm på vår filosofikurs på 50 p ska vi göra en filosofiuppgift som kommer väga tungt när läraren sedan sätter betyg på oss. Jag har stora problem med att utföra en del utav denna uppgift och det är den här:
Beskriv din egen kunskapsteori
Funder kring frågan: Vad kan jag veta?
1. Beskriv din kunskapsteori
2. Beskriv eventuella styrkor eller svagheter din teori har.
Jag måste ha mer att jobba på. Jag vet inte hur jag ska tänka för att lösa det här. Jag har inga problem med filosofi i övrigt men jag saknar en idé. Jag behöver vägledning på hur jag ska lägga upp det här samt vad det ska innehålla. Vad menar han med "Vad kan jag veta?"
kunskapsteori? Vägledning tack!
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
- Åkes granne
- Kontakt:
-
PostDebornit
När han säger "vad kan jag veta?", tänker ju i alla fall jag direkt på Descartes och hans Deus deceptor -argument.
Kan jag övht veta något? Hur vet jag att datorn jag sitter och läser vid nu inte bara är en illusion skapad av en Deus Deceptor? Jo, jag kan i varje fall inte tvivla på Guds existens...etc.
Fallibilism är väl också relaterat till det här. Kan jag veta något, och ändå ha fel? Det beror förstås på hur dessa begrepp definieras, vilket ger anledning till lite begreppsexercis.
Så om du inte vet hur du skall tänka i denna fråga, börja med att positionera dig utifrån t ex Descartes.
Kan jag övht veta något? Hur vet jag att datorn jag sitter och läser vid nu inte bara är en illusion skapad av en Deus Deceptor? Jo, jag kan i varje fall inte tvivla på Guds existens...etc.
Fallibilism är väl också relaterat till det här. Kan jag veta något, och ändå ha fel? Det beror förstås på hur dessa begrepp definieras, vilket ger anledning till lite begreppsexercis.
Så om du inte vet hur du skall tänka i denna fråga, börja med att positionera dig utifrån t ex Descartes.
- Johan Ågren
- Administratör
Man kan tolka uppgiften som om det kunskapsteoretiska resonemanget ska vila på ditt personliga sätt att förhålla dig till kunskap, men jag tror uppgiften går ut på att du ska måla upp en valfri kunskapsteoretisk modell, och beskriva kausaliteten inom denna. Se var det brister och vilka styrkor den har. Det behöver således inte vara "din egen" i den bemärkelsen. Mitt förslag är att du botaniserar i lite olika konskapsteoretiska resonemang som baserar sig på olika filosofiska inriktningar, och väljer den som du tycker makes sense. Då tror jag du kan strukturera upp uppgiften bäst. Uppgiften blir nog mest angelägen om du argumenterar för en kunskapsteoretiskt förhållningssätt som du själv tar för självklar, OCH samtidigt öppnar upp för svagheterna inom denna modell.
Ett annat sätt att tolka frågan är att du ska skapa en egen modell, och även om det inte är vad läraren menar så skulle det vara en styrka att försöka stå på egna ben. Tänk fiction.
Here you go: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:R ... skapsteori
Om du är orsäker på vad som efterfrågas i uppgiften (jag blev det) så ska du fråga läraren.
/Johan
Ett annat sätt att tolka frågan är att du ska skapa en egen modell, och även om det inte är vad läraren menar så skulle det vara en styrka att försöka stå på egna ben. Tänk fiction.
Om du är orsäker på vad som efterfrågas i uppgiften (jag blev det) så ska du fråga läraren.
/Johan
Avantgardet skrev:Hur går det till när vi lär oss något? Hur skaffar vi oss kunskap? Inte som i att sätta sig och Googla utan mer grundläggande, hur kan vi överhuvudtaget "veta" något? Fundera på det...
Jag förstår, tack för tipsen.
Jag känner att jag har svårt att ordna upp mina tankar, jag har så mycket jag vill skriva ner men jag vet inte hur. Har du några tips på hur jag får "ordning" på all information? Jag har aldrig haft större problem med att uttrycka mig men jag vill det jag skriver ska vara kvalitet och inte flum.
Kan jag veta något, och ändå ha fel?
Okej men det låter vettigt.
Jag hade visat er hur långt jag kommit om jag håller med allt jag skrivit.
Det känns som om jag är skeptiskt till allt, fastän jag inte är det.
Johan Ågren skrev:Man kan tolka uppgiften som om det kunskapsteoretiska resonemanget ska vila på ditt personliga sätt att förhålla dig till kunskap, men jag tror uppgiften går ut på att du ska måla upp en valfri kunskapsteoretisk modell, och beskriva kausaliteten inom denna. Se var det brister och vilka styrkor den har. Det behöver således inte vara "din egen" i den bemärkelsen. Mitt förslag är att du botaniserar i lite olika konskapsteoretiska resonemang som baserar sig på olika filosofiska inriktningar, och väljer den som du tycker makes sense. Då tror jag du kan strukturera upp uppgiften bäst. Uppgiften blir nog mest angelägen om du argumenterar för en kunskapsteoretiskt förhållningssätt som du själv tar för självklar, OCH samtidigt öppnar upp för svagheterna inom denna modell.
/Johan
Tack så väldigt mycket. Läraren har precis sagt att det ska vara personligt, han har även sagt att sjävla uppgiften är att få mig att tänka och bråttas med uppgiften. Jag känner att jag inte är intellektuellt mogen för att skriva en egen kunskapsteori och därför känns det oerhört besvärligt att skriva en. Behöver man vara djupt filosofisk för att skriva? Jag känner att jag kommer väldigt långt med logik men att det kanske inte är vad läraren vill ha.
jugodala skrev:Jag känner att jag har svårt att ordna upp mina tankar, jag har så mycket jag vill skriva ner men jag vet inte hur. Har du några tips på hur jag får "ordning" på all information? Jag har aldrig haft större problem med att uttrycka mig men jag vill det jag skriver ska vara kvalitet och inte flum.
Intressant fråga som jag också kan relatera till. Någonstans här på forumet diskuterades ämnet 'skrivkramp' för någon dag sen. Jag skulle säga att skit i var du börjar någonstans, börja mitt i, börja var som helst. Ta det som startpunkt, och skriv vidare. Sen ser du över vad du skrivit, och bearbetar det ytterligare, om något är oklart, överflödigt eller saknandes. Om och om igen, tills du nått en tillfredsställande nivå av kvalitet.