Kontroversen kring evolution

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 17 mar 2005 22:53

Zarathrustme skrev:Dessa mindre "självreplikerande proteiner" hur uppstod de och hur fick de liv? Det tycks som om du motsäger dig själv.

Ska jag tolka dig så att mindre komplexa proteiner med liv kan vara ett resultat av slumpen, men inte mer komplexa proteiner utan liv?

Om du inte involverar slumpen så är det naturligt att anta att du sympatiserar med tankegången att det i materian finns någon slags inneboende strävan efter komplexitet.

Motsägelsen får du nog förklara närmare.

Om vi antar att dagens proteiner har sitt ursprung i äldre självreplikerande proteiner, vilket inte alls behöver vara fallet, så kan man tänka sig många sätt de kan ha uppstått. Biprodukter från annat liv (på samma sätt som virus), slumpmässig kombination av aminosyror (eftersom de var så små), eller att kemin gör att det lätt blir så.

Väldigt många saker här i världen har en tendens att ordna sig i komplexa mönster. Inte för att materian har någon inneboende strävan utan för att det är så de råkar fungera, av mer eller mindre enkla matematiska anledningar.

Vad anser du att det finns för skäl att anta 1 och 2?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 18 mar 2005 13:49

Zarathrustme skrev:Om du inte involverar slumpen så är det naturligt att anta att du sympatiserar med tankegången att det i materian finns någon slags inneboende strävan efter komplexitet.

Och det är ju exakt det som det verkar finnas.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Smile

Inläggav Smile » 19 mar 2005 03:06

Problemet med evolutionsteorin är att den förklarar för lite av det som verkligen har betydelse. Den förklarar inte
varför jag sitter på den här stolen. Den förklarar inte de relationer, det nätverk som påverkar min vardag. Kärlek till
exempel, är inte kärlek ett evigt ting eller en kraft av något slag, nåt att vörda...men
enligt evolutionsteorin torde det vara fråga om någon slags diffus styrka som fick oss att överleva, eller vad det en svaghet. Hur som helst jag har svårt
att tro att vissa känslor och upplevelser uteslutande kan förklaras vara identiska med c-fiber vibrationer.
"I always write with my .357 magnum handy. Why? Well, you never know when God
may try to interfere." --Edward Abbey

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 20 mar 2005 22:43

Befinner mig i ett dilemma. Jag älskar att debattera. Evolutionsteorin är ett av mina favoritämnen (profana) att ältra.

Problemet är att jag har "Saurons ring". Innebörden av det har under den gångna veckan blivit mer och mer klar för mig.

Jag skulle vilja använda den till att göra gott med, men den kan inte användas till något gott.

Försöker jag blir jag Sauron själv.

Ledsen, men jag måste dra mig ur debatten på detta kryptiska sätt.

Den skulle ändå ha slutat oavgjort, för den som undrar.

Vill ni se er som vinnare för att jag "fegt" drar mig undan, så bjuder jag på det.

Förklarar något mer på en annan tråd.

Zara
Inte doppad
i gröt

Smile

Inläggav Smile » 20 mar 2005 23:08

Zarathrustme skrev:Befinner mig i ett dilemma. Jag älskar att debattera. Evolutionsteorin är ett av mina favoritämnen (profana) att ältra.

Problemet är att jag har "Saurons ring". Innebörden av det har under den gångna veckan blivit mer och mer klar för mig.

Jag skulle vilja använda den till att göra gott med, men den kan inte användas till något gott.

Försöker jag blir jag Sauron själv.

Ledsen, men jag måste dra mig ur debatten på detta kryptiska sätt.

Vill ni se er som vinnare för att jag "fegt" drar mig undan, så bjuder jag på det.

Förklarar något mer på en annan tråd.

Zara

Känslomässiga reaktioner fungerar som vederläggning av evolutionsteorin. Varför skulle vi känna oss ilskna eller glada?

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 20 mar 2005 23:14

Smile skrev:Känslomässiga reaktioner fungerar som vederläggning av evolutionsteorin. Varför skulle vi känna oss ilskna eller glada?

Varför inte? Kan du utveckla?

Smile

Inläggav Smile » 20 mar 2005 23:26

db skrev:
Smile skrev:Känslomässiga reaktioner fungerar som vederläggning av evolutionsteorin. Varför skulle vi känna oss ilskna eller glada?

Varför inte? Kan du utveckla?

Anything goes, kanske. Allt är relativt. Låter välbekant och allt för lätt att vederlägga.

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 20 mar 2005 23:45

Nu förstår jag ännu mindre.

Smile

Inläggav Smile » 21 mar 2005 01:37

db skrev:Nu förstår jag ännu mindre.

Om allt är relativt och beroende av allt annat råder förhållanden som kan sägas utgöra evolutionsteorins innersta kärna.
Men allt är inte relativt, det finns geometriska figurer som är eviga, det finns även tankestrukturer som kanske måste betraktas
som eviga. Även känslor kan sägas vara eviga, som kärlek. Alltså fungerar erkännandet av känslan som en slags vederläggning
av strikt materialistiska teorier.

Determinus

Inläggav Determinus » 23 mar 2005 16:03

När jag startade tråden ville jag bena ut varför evolutionsteorin, med sitt massiva underlag av vetenskapliga observationer, förkastas av vissa "troende" människor. Jag ville inte bena ut alltings ursprung.

Att dagens människor skapats genom evolution, först från molekylära ämnen och sedan från lägre livsformer och inte genom direkt design av ett högre medvetande, är tyvärr något vi kan/har undersöka/undersökt.

När det obehagliga i att jorden kretsar runt solen har släppt taget från fundamentalisterna är debatten vunnen.

Fiktion och eskapism är dock vackert och inte minst en lika verklig del av vardagen som något annat. Den externa "verkligheten" kan kanske filosoferas bort från våra sinnen, men inte från det som existerar utanför oss själva.

Fiktion bygger på vår uppfattning av världen. När världen växer och fiktionen avstannar blir världen så mycket större och vackrare än fiktionen. Om folk bara kunde inse det.

Återgå till "Filosofi"