Det medvetna och undermedvetna
Moderator: Moderatorgruppen
-
JimmyAberg
Avantgardet skrev:Vad gäller identiteter så menar jag att du har blankt fel, både i sak och också vad gäller Heidegger - vilket också är skälet till dekonstruktionen av metafysiken. Det är dock klart att om man vill upprätta en ontologi så måste man ju säga något, och därför måste man bestämma saker och avgränsa dem, vilket alls inte betyder att dessa avgränsningar skulle finnas utanför dasein utan det är dasein som ställer frågorna om varats vara och dasein som också beskriver det.
Jag har ett stycke som jag rekommenderar dig att kolla. Det är sidan 201, första boken.
Det handlar om vad utsaga är för något. Under punkt två står följande att läsa.
Ställt inför det redan uppenbara - den för tunga hammaren - tar bestämmandet till en början ett steg tillbaka; "fastställandet av subjektet" bländar av det varande, så att blickfältet inskränks enkom till "den här hammaren", för att vi, genom att undgå att bländas, ska kunna låta det uppenbara bli sett i sin bestämbara bestämdhet. Fastställande av subjekt och predikat är, liksom sammanställandet av dem, något alltigenom "apofantiskt" i ordets stränga mening.
Min emfas med fetstil.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
-
stiligkrispigt