Chloe skrev:"Att vi inte kan förutse något betyder inte att det inte följer lagar och regler, riktigare är att anta att vi helt enkelt inte känner dem tillräckligt väl.", skrev någon
Om vi inte kan förklara något, så är det inte Gud.
Precis vad jag här säger dig. Så vad medger undantagen?
Chloe skrev:Och om vi inte kan förklara något så är det i synnerhet inte vetenskap. Kardinalfel.
Precis, du kan inget förklara (eftersom "slump" och "tur" är allt annat än förklaringar, det är vad man i regel kallar bortförklaringar). Så din "förklaring" är, som jag påpekat, den minst vetenskapliga av alla möjliga, emedan du hävdar att världen inte följer några naturlagar.
Chloe skrev:Hegel har lika lite med vedertagen sanning att göra som citatet ovan.
För det första synar jag dina hegelkunskaper, vilka jag redan vet vara obefintliga, och för det andra så undrar jag vad det var för fel i citatet ovan? Vad du citerade var: "Att vi inte kan förutse något betyder inte att det inte följer lagar och regler, riktigare är att anta att vi helt enkelt inte känner dem tillräckligt väl." Varför vill du påstå att detta inte har med vedertagen sanning att göra? Du vill alltså påstå att om vi inte har funnit de lagar som styr universum så finns inga lagar alls som styr universum. Och du ska komma och göra vetenskapliga anspråk? Bah!! Hahahahaha
Chloe skrev:Det att folk förökar sig bevisar inte vetenskapligheten i Hegels satser.
Jo, jag förstår att du vill tala om Hegels "satser" istället för hans metod, eftersom du här bara rapar upp nån andrahandskunskap som du har om Karl Popper och alls inget som har med Hegel att göra annat än på omväg. Det sätt på vilket folk förökar sig, och samhället utvecklas, är just vad du efterfrågar, inte att de gör det utan det sätt på vilket de faktiskt gör det. Det är historiedialektiken. Har ingenting alls att göra med någon sats, eller dess anmodade vetenskaplighet, utan här talar vi om verkligheten.
Chloe skrev:Man ska vara bra mycket efter för att tro det.
Hur skulle du kunna veta? Du har ju aldrig läst Hegel.
Chloe skrev:Skilj på värdelös beskrivning och faktiska händelser.
Det är ju precis vad jag gör, din beskrivning av Hegel är fullkomligt värdelös och har ingenting med hans faktiska tänkande att göra.
Chloe skrev:Ange en lag som beskriver hur samhället kommer att utvecklas. Inga sidospår. Vem som helst kan försöka.
T.ex. den ovan nämnda, dialektiken mellan könen. Förstår du, eller vill du att jag ska förklara? Hegel kan förefalla kryptisk för den som aldrig haft med honom att göra förut.