muskot skrev:Så en katt egna vilja eller dess jag existerar inte för att den inte är en del av ett samhälle? För övrigt så går atomism och holism hand i hand det ena existerar inte utan det andra. Men det har inget med samhälle att göra det har med system och bara för man fokuserar på den atomistiska delen innebär inte att den holistiska uteblir. Snarare fungerar det bättre att koncentrera sig på det atomistiska delen för att den holistiska ska fungera bra. Du vet x=y, två delar av en ekvation. Precis som action=reaction, det är bara vilken del av ekvationen man står.
Hold your horses! Vet inte hur du kommit fram till dessa saker, men här krävs uppenbarligen klargöranden. En katt är del av samhälle, precis som vi, och i den mån den är en individ så är det just genom en social process den blivit det. Katter har också språk, och inte bara sinsemellan utan kommunicerar också med oss människor. Jag och min katt kommunicerar en hel del. Även kroppsspråk och gester är språk! Och därigenom kräver de
konventioner, och en konvention är alltid något gemensamt och aldrig nåt privat. Så det blir precis samma sak där. Att du drar likhetstecken mellan "jag" och "egen vilja" är dock något du måste utveckla. Det kan vi inte godta på rak arm.
Det du talar om sen är riktigt. För något att vara en del, så krävs också dess motsats - helhet. De två begreppen skapar varandra så att säga. Detta är emellertid inget argument som stödjer din tolkning, utan min. Samhället föregår individen, just av detta skäl att för någon att vara individ krävs ett samhälle. Det betyder inte att människan inte existerar om inget samhälle finns, men det betyder att Människan inte existerar utan samhälle.
muskot skrev:För övrigt är det språka jag använder mig av är oftast när det gäller forskning i de olika områdena.
?
muskot skrev:Människor har förmåga att göra sig förstådda utan språk, går utmärkt med gester och grymtningar, tro mig jag har provat.
Som sagt, också språk, konventioner, eller institutioner. Poängen är densamma.
muskot skrev:Jag har tro system, som börjar med: Jag är ... Jag kan ...
Har inget med moral eller etik att göra för det handlar bara om mig.
För övrigt hör inte värderingar ihop med moral eller etik för de existerar bara på holistiska sidan av ekvationen (enligt min "synvinkel" är helt öppen i diskussion på ämnet men då får vi byta tråd, krävs mer efterforskning). Jag trivs fullt bra med att prata i logiska termer i stället, känns mer bekvämt att tala på ett sätt som framför vad min vän kallar "Asbergers logik?" (Vilket är bara logik) eller matte.
Inget kan handla uteslutande om dig. Du existerar inte som ett isolat, en atom, utan som en medmänniska, som en bland andra. Alla dina handlingar har verkningar, och dessa värderar vi på ett eller annat sätt, utifrån olika perspektiv. Du förespråkar en etisk egoism, och en hedonism, vilket är just etik. Logiken, och matematiken, i sig behöver värderande, klarar sig inte utan. Det finns inga vattentäta skott emellan dessa olika sfärer. Men jag håller med dig om att det primärt handlar om olika sätt att tala. Etiken är att tala om något i vissa termer, logiken att tala om något i vissa andra termer. Logiken är emellertid inte lika självklar som man vill göra gällande. Descartes beskrivning av visshet känner vi nog alla igen oss i, men vad är det frågan om egentligen? Jo, en viss känsla, en
känsla av visshet. En känslomässig respons inför ett påstående. Och utöver det ett värderande av denna känsla.
muskot skrev:Den nyliberala trenden är fokuserad på materialistiska tillgångar, man ska ha mer en man behöver och saker man inte behöver, gärna med mycket omättat fett på och handlar mer om girighet en egoism, vilket inte är riktigt samma sak. Bara för man ser till att man har det man behöver innebär inte att man ska ha mer en vad man behöver. Det är slöseri med energi, livet har mer att ge än materialistisk skit.
Nyliberalismen är inte blott en roffarideologi, den är i vissa avseenden bra mycket mer subtil än så. Nyliberalismen är en modern artikulation av den borgerliga ideologin. Ett typiskt kännetecken för den borgerliga ideologin är att den förstår med "materialism" en typ av omoraliskt beteende, och inte något om världens beskaffenhet. Med idealism förstår den därför också all sund moral, alla bra värderingar. Den har helt enkelt gjort moraliska föreställningar av vad som primärt handlar om världens beskaffenhet, och detta eftersom den alltid redan förutsätter en fundamental idealism med "fri vilja" och hela det köret.
Sen håller jag med dig om att slösandet av resurser är idiotiskt. Vi torde först och främst se till att dela resurserna så att alla har så de klarar sig, snarare än att söka konsumera så mycket som möjligt. En annan yttring av den borgerliga ideologin är konsumtionen som lösning på alla problem. Vi ska inte köra mindre bil, vi skall köpa nya "miljövänliga" bilar osv. Problemet är konsumismen som sådan, men lösningen man erbjuder är mer av samma, just emedan hela systemet är uppbyggt på det och skulle braka samman om vi slutade konsumera.