Alf Ahlbergs bok: Filosofins historia
Moderator: Moderatorgruppen
-
Thomas Andersson
Alf Ahlbergs bok: Filosofins historia
Nu har vi kommit så långt i vårt projekt att vi har lagt ut en "provtext" (en betatext) av de första 68 sidorna i boken "Filosofins historia". Texten ligger på siten Scribd och finns att läsa i pdf-format. Adressen är:
http://www.scribd.com/doc/9658218/Ahlbe ... toria-9-69
Alla påpekanden av felaktigheter i texten mottar vi med tacksamhet. Texten är skannad från boken och sedan kontrollerad både genom olika maskinnella rättstavningsprogram och vanlig mänsklig korrekturläsning. Avsikten är att hela det klassiska verket ska bli tillgängligt på nätet. Upphovsrättshavarna har lämnat sin tillåtelse till att verket görs allmänt tillgängligt.
Alf Ahlbergs bok är en bred redogörelse för filsofins historia från äldsta tid till i mitten av 1900-talet. Boken kom ut i fem upplagor, den senaste år 1967. Den kan jämföras med Bertrand Russells verk "Västerlandets filosofi". Det var för övrigt Alf Ahlberg som översatte Russells verk till svenska.
Du kan läsa mer om projektet på adressen:
http://www.freewebs.com/filosofin
http://www.scribd.com/doc/9658218/Ahlbe ... toria-9-69
Alla påpekanden av felaktigheter i texten mottar vi med tacksamhet. Texten är skannad från boken och sedan kontrollerad både genom olika maskinnella rättstavningsprogram och vanlig mänsklig korrekturläsning. Avsikten är att hela det klassiska verket ska bli tillgängligt på nätet. Upphovsrättshavarna har lämnat sin tillåtelse till att verket görs allmänt tillgängligt.
Alf Ahlbergs bok är en bred redogörelse för filsofins historia från äldsta tid till i mitten av 1900-talet. Boken kom ut i fem upplagor, den senaste år 1967. Den kan jämföras med Bertrand Russells verk "Västerlandets filosofi". Det var för övrigt Alf Ahlberg som översatte Russells verk till svenska.
Du kan läsa mer om projektet på adressen:
http://www.freewebs.com/filosofin
- LJUSUPPLEVELSE
-
Thomas Andersson
Nu har jag ändrat inställningen så att det går att ladda hem filen som pdf-fil. Det var jag som hade missat att man måste markera en ruta för att det ska vara möjligt att ladda hem textfilen. Det är klart att man måste kunna göra det för att ha någon nytta av den. Tack för påpekandet. Hittar ni några fel i texten är jag tacksam för påpekanden om det. Min e-mailadress är ttoonnii@hotmail.com
-
Thomas Andersson
Ny version av de första 158 sidorna av Alf Ahlbergs bok
Nu har jag lagt ut en ny version av de 158 första sidorna av Alf Ahlbergs klassiska verk "Filosofins historia", femte upplagan från 1967. Den som nu har tillängliggjorts behandlar försokratikerna, Sokrates, Platon och Aristoteles. Verket kan i viss mån jämföras med Bertrand Russells klassiska verk "Västerlandets filosofi".
http://www.scribd.com/doc/9783171/Ahlbe ... toria1-159
Verket har tillgängliggjorts efter medgivande av upphovsrättshavarna.
Jag är tacksam för besked om någon hittar korrekturfel i den skannade texten. Den finns att hämta hem som pdf-dokument. Hela dokumentet är sökbart.
http://www.scribd.com/doc/9783171/Ahlbe ... toria1-159
Verket har tillgängliggjorts efter medgivande av upphovsrättshavarna.
Jag är tacksam för besked om någon hittar korrekturfel i den skannade texten. Den finns att hämta hem som pdf-dokument. Hela dokumentet är sökbart.
Lasarus skrev:Ursäkta en fråga, men skulle man inte kanske kunna börja ett sådant här verk redan innan grekerna? Även de grekiska filosoferna måste ju haft inspirationskällor från andra kulturer.
Både ja och nej. Även om det fanns, så måste någon ha börjat utan reell föregångare - någon måste först ha tagit språnget från sk 'inget' till ex filosofi.
Inspiration, kreativitet. De göder och föder sig själva. Visst att yttre faktorer kan påverka - men så bara till den grad ens egna kreativitet redan var ifrån början, sas dess egentliga varande, dess reella storhet. Vilket är en inneboende kvalite. Att ha dämpat någons kreativitet och sedan igen locka fram den är inte samma sak som att ha skapat denna.
-
Thomas Andersson
Alf Ahlbergs verk
Meningen är att man ska kunna ladda ned dokument direkt från Scribd utan att först registrera sig. Det finns för övrigt ett stort antal filosofiska verk på engelska att hämta hem från Scribd. Jag har i varje fall angivet att filen ska vara "Direct download", vilket förhoppningsvis innebär att texten kan hämtas hem av vem som helst i antingen pdf-format eller som "plain text" (Wordformat?). När jag själv går till Scribd loggas jag in automatiskt eftersom jag är registrerad. Därför vet jag för stunden inte om det går att ta hem filer utan att registrera sig. Någon som kan upplysa om hur det förhåller sig?
Avsikten är att Ahlbergs hela bok så småningom ska göras tillgänglig över nätet.
Avsikten är att Ahlbergs hela bok så småningom ska göras tillgänglig över nätet.
OWE skrev:Jättebra, men varför i h..e kan man inte ladda ner filen till datorn?? Sitta och läsa uppkopplad är ingen hit!
A: Nu har vi lagt ner en oerhört stor mängd jobb gratis för att folk ska få tillgång till det här, gratis.
B: Vad i helvete?! Vad är det för jävla typsnitt? Hur vågar ni slösa bort min tid på det viset?
A: Nu har vi ändrat så att det passar dina önskemål bättre.
B: Vad i helvete?! Ny infinitesmal detalj jag stör mig på!! Vem tror ni att ni är??
osv
Fication skrev:OWE skrev:Jättebra, men varför i h..e kan man inte ladda ner filen till datorn?? Sitta och läsa uppkopplad är ingen hit!
A: Nu har vi lagt ner en oerhört stor mängd jobb gratis för att folk ska få tillgång till det här, gratis.
B: Vad i helvete?! Vad är det för jävla typsnitt? Hur vågar ni slösa bort min tid på det viset?
A: Nu har vi ändrat så att det passar dina önskemål bättre.
B: Vad i helvete?! Ny infinitesmal detalj jag stör mig på!! Vem tror ni att ni är??
osv
Jag ber om ursäkt, men mina avsikter är bara att underlätta och hjälpa till att sprida verket så smidigt som möjligt.
-
suchanother
- Avstängd